המשחק הניגרי

לא יודע איך זה קרה לי, זה כבר מזמן לא קרה לי, אבל לחצתי על באנר. התבקשתי ללחוץ על באנר שבו הראו לי שני שטרות של 200 שקל וביקשו ממני לקבוע מי מהם אמיתי. רק על אחד מהם היתה תמונתו של זלמן שז"ר ומכיוון שאני מכיר את שז"ר באופן אישי, ידעתי מהו השטר הנכון. אז לחצתי.

הגעתי לאתר הזה שמציע לי להשתתף במשחק טריוויה. הנה תמונה של האתר (הרי ברור שיורידו אותו מתישו). אפשר ללחוץ כדי להגדיל.

אז בואו נראה מה מציעים פה לגולשים התמימים.

קודם כל מכריזים שאם אני רק עונה על כמה שאלות טריוויה אוכל לזכות בסכום מטורף של 15 אלף שקל. אני רוצה לעצור בנקודה הזו. מה מטורף ב-15 אלף שקל? נניח 200 מיליון יורו. זה סכום מטורף. או 4 שנדיבריליון דרכמות. מטורף לכל הדעות. אבל 15 אלף? מה אפשר לעשות עם 15 אלף שקל שיצדיק את שם התואר "מטורף"?  אפשר לקפוץ בנג'י שזה דבר די מטורף אבל זה לא עולה 15 אלף שקל. בקיצור, זה סכום מטורף אם אתה חי בסודן.

הלאה. מה הם תנאי השירות.

קודם כל מחלקים 15 אלף שקל אחת לשלושה חודשים. זה לא שאתה עונה עכשיו ומקבל עכשיו. אתה עונה עכשיו ואולי בנובמבר, ככה עם החסידות, תראה 15 אלף שקל. איך מקבלים? אם תענה נכון על מירב השאלות במשחק. בסדר, בקטנה. אז מתי מתחילים לענות? לא כל כך מהר.

קודם כל תשלם 15 שקלים לשבוע. כל שבוע. 15 כפול ארבעה שבועות כפול שלושה חודשים נותן 180 שקל שכבר שילמת ועוד לא התחלת לשחק. חוץ מזה אתה צריך לענות נכונה על מירב השאלות במשחק. אז מעבר ל-15 שקלים שאתה משלם כל שבוע, אתה משלם עוד שקל על כל שאלה. מי זוכה? זה שעונה על הכי הרבה שאלות? כמה שאלות יש? מקסימום 100 שאלות בשלושה חודשים (לדוגמה, איך קוראים לראש הממשלה: ביבי, עליזה, מנשה, איניגו מונטויה). כלומר סך הכל הוצאת 280 שקל.

ואם יש מאה אנשים שענו נכונה על מאה שאלות? יזכה רק אחד, זה שסיים לענות נכונה על כל המאה שאלות ראשון מבין מאה האנשים שענו נכונה על מאה השאלות.

הנה עוד כמה פנינים מהתקנון:

* קביעתה של החברה בדבר זהות הזוכים תהיה סופית, מוחלטות ובלתי ניתנות לערעור; רישומי החברה ומי מטעמה, יהוו ראיה מכרעת באשר לנכונותה של זהות הזוכה.

* כל מס, אשר יחול על פי דין בגין הזכייה בפרס, אם יחול, יחול על הזוכה.

* החברה תודיע לזוכה במשחק על זכייתו עד 14 ימי עבודה מתום קביעת זהות הזוכה, באמצעות מספר הטלפון הסלולרי שבאמצעותו נרשם הזוכה לשרות. במידה והזוכה לא יהיה זמין במשך 72 שעות, תפקע זכאותו לפרס.

* על הזוכה להעביר לחברה את שמו המלא, מספר הזהות שלו, וכתובת מגוריו המדוייקת. במידה ויסרב להעביר את אחד הפרטים, תישלל ממנו הזכות לקבלת הפרס.

* המשתתפים במבצע ואו הזוכים מסכימים ומאשרים כי שמם ואו תמונתם ואו פרטיהם יפורסמו בעיתון ואו ברדיו ואו בטלוויזיה ואו באינטרנט ואו בטלמסר ואו בכל מדיה ואו אמצעי אחר בהתאם לשיקול דעתה הבלעדי של החברה.

* חברה שמורה הזכות, בכל עת, לפי שיקול דעתה, להחליף ואו לשנות את הפרס, ובכלל זה את מועדי מימושו, ולהציע במקומם פרסים חלופיים שהינם, ע"פ שיקול דעתה הבלעדי, בעלי ערך דומה, ולזוכה לא תהיה כל טענה בעניין זה כנגדן או כנגד מי מטעמן.

* חברה תהיה רשאית להשתמש בפרטים שמסר המשתמש במסגרת הצטרפותו ו/או שימושו בשירות ובמידע שתאסוף אודות דפוסי השימוש שלו בשירות על ידי התחקות אחר שימושו בשירות והתחקות אחר מקום הימצאו בכל עת.

* חברה תהיה רשאית להביא לידיעת המשתמש מידע לצג הטלפון הסלולרי שלו באמצעות SMS או MMS. או באמצעות השארת הודעה קולית לתיבת הדואר הקולי של הטלפון הסלולרי שברשותו או בשיחת טלפון למכשיר הסלולרי שברשותו, ככל שהפרטים הנ"ל יימסרו על ידו בזמן הרשמתו לשירות או עדכון פרטיו וחתימת המשתמש על גבי תקנון זה מהווה הסכמה של המשתמש לקבלת שירותים אלו.

* חברה לא תישא בכל אחריות, ישירה או עקיפה, במקרים של גילוי ושימוש במידע הנמסר על ידי המשתמש הנובע, במישרין או בעקיפין, מחדירות בלתי מורשות של אחרים או כתוצאה ממעשים ו/או מחדלים אשר אינם בשליטתה.

אתם מוזמנים להוסיף סעיפים לתקנון כאוות נפשכם; ממילא נראה שהם שכחו כמה כמו: "השחקן מתחייב לתת לבעלי המשחק לעשות בו כזממם. החברה מסירה מעצמה אחריות במידה והשחקן ידבק במחלת מין".

זה היה ממש מצחיק אם אנשים לא היו נופלים לתוך המשחקים הניגרים האלו שפורחים באינטרנט הישראלי ("שלום, קוראים לי לאטיפה מוסוואי, בתו של שר הפנים הניגרי, שנרצח על ידי גיסתו של ראש הממשלה באמצעות מזלג מפלסטיק. אני מקיימת משחק טריוויה שבו אני מחלקת סכום מטורף של 15 אלף שקל. כל שאתה צריך לעשות הוא לשלוח לי את פרטי חשבון הבנק שלך, לשלם כמה מיסים פעוטים, לחתום כאן כאן כאן כאן וגם כאן והכסף בדרך אליך. שהאל ישמור עליך").

25 מחשבות על “המשחק הניגרי

  1. הורג אותי. פשוט הורג אותי כל ה"מבצעים" וה"הגרלות" האלה למיניהן.
    מה שבאמת מעצבן הוא שזו הונאה לכל דבר ועניין, שמתנהלת תחת שיתוף פעולה שבעצימת עין (או אולי לא) של החברות הסלולריות.
    אין אף אחד בבית המחוקקים המהולל שלנו שחושב שיש פה משהו מסריח?
    מאיפה עזות המצח שיש להם לפרסם את ההונאות האלה?

    הריקבון הזה פשוט מדכא.

  2. "ולהציע במקומם פרסים חלופיים שהינם, ע"פ שיקול דעתה הבלעדי, בעלי ערך דומה"
    כלומר –
    "הנה, החלטנו להחליף לתת לך במקום 15,000 שקל את זובי, הכלב של המזכירה (שהיא במקרה גם סמנכ"ל הכספים, אשת יחסי-הציבור, ובעלה. כן, כן.) שהוא בעל ערך סנטימנטלי רב, ולכן יש לו ערך דומה. בעצם – לפי שיקול דעתנו הבלעדי – הוא שווה יותר. אז אתה בעצם חייב לנו עוד 2000 שקל. ואל תשכח לשלם על זה מס!"

  3. ההשוואה שלך בין משחקי הטריוויה האלה לבין העוקץ הניגרי איננה הוגנת. יש הבדל בין ניסיון להרוויח כסף על גבי מישהו שלא מבין כי סיכוייו הינם זעומים (לוטו, חישגד, המשחקים עליהם אתה מדבר) לבין הניסיון לגנוב כסף בטענות שווא.

    משחקי הטריוויה מאדירים את הזכיה ומפתים להשתתף, אבל בו בזמן מחוייבים לחשוף את התקנון ואת התהליך לבחירת הזוכה. וזה לא שמצאת את התקנון במרתף חשוך, מאחורי שלטים המנסים להזהיר אותך מפני חיות כאלה ואחרות – הוא היה שם, באותו הדף. אף אחד לא ניסה לרמות אותך.

    ואם במקרה של תרמית, האחריות איננה תמיד ברורה – יש אנשים חכמים שנופלים קורבן פשוט כי הרמאי היה חכם או מתוחכם, וזה לא מעיד עליהם דבר – במקרה של המשחקים האלה אני באמת לא חושב שאפשר להסיר אפילו אחוז של אחריות מהמשתמש. אם הוא לא ידע לאן נכנס, זה כי הוא לא טרח לקרוא את תנאי השירות. שהיו שם. באותו הדף. באותיות לא קטנות במיוחד.

  4. דניס (4): כרגיל אתה מאוד שקול ונבון ורציונאלי. אבל תעשה לי טובה, את הסיפורים האלו תספר לילדים בכיתה ה' שנורא רוצים להרשים את ההורים שלהם אחרי שהם זכו ב-15 אלף שקל ולכן הם נרשמו לתחרות הזו. תספר את זה לאנשים שלא מורגלים לקרוא עמודים על גבי עמודים של תקנון כי הם לא נולדו באינטרנט והם גם לא עורכי דין. אבל אתה כמובן צודק. אף אחד לא ניסה לרמות אותם. זה הם אשמים.

  5. יובל (5): השאלה היא, מהו גבול האחריות של המשתמש? אינטרנט וסלולר כבר אינם "הדבר החדש הזה שאף אחד חוץ מהחנונים לא מכיר". בדיוק כפי שאתה לא מאשים את העיריה בסימון מסובך של מעברי חציה (הזברה הזאת על הכביש, מה זה?), גם בתחום הטכנולוגיה יש מוסכמות בסיסיות מסויימות שצריך להכיר.

    גישה לשירותים כאלה לא צריכה להיות אצל ילדים, בהנחה והורים לא סומכים עליהם עם כסף. האם אפשר לחסום את הגישה הזאת? בטח. בקלות, ממש בקלות, בשיחת טלפון אחת. ואם ההורה נותן לילד שלו אמצעי בזבוז כסף כמו טלפון סלולרי כשהוא לא סומך עליו אבל לא טורח לברר עם חברת הסלולר איך מונעים מהילד לבזבז המון כסף, אני עדיין חושב שזו אשמתו. וזה עוד לפני שהזכרנו את החינוך, שהינו גם אחריות של ההורים במידה לא מבוטלת.

    ובאשר לתקנונים, הם נמצאים כיום בכל מקום, לא רק באינטרנט. וכן, חלקם מסובכים יתר על המידה. אבל זה שמישהו כותב תקנון מסובך (ואגב, התקנון שהבאת כאן הוא לא מסובך, הוא סתם מייגע) לא אומר שהוא רמאי.

  6. לצורך ההגינות יש לציין שלא כל רמאות אינטרנט מטופשת היא בהכרח "ניגרית". הרמאות הניגרית היא סוג מאוד מסויים של רמאות. אין סיבה להוציא דיבתה של ניגריה ולהגיד שכל רמאות אינטרנט באשר היא היא "ניגרית"

  7. יובל, לגבי המשחק אני מסכים איתך שהוא שיטה ידועה להוציא כסף מאנשים מבלי שהם מודעים לעלויות.

    אבל לגבי התקנון? מדובר במשהו סטנדרטי לגמרי:
    http://mymagnum.co.il/magnumgoldbar/System/Files/Docs/takanon.pdf

    הנה תקנון של שטראוס מהחודש האחרון שעוסק במשחק, שהפרס שלו הוא שני שלגונים באירוע שלהם בנמל. מומלץ לגלול עד ל "כתב קבלה, אישור והודאת סילוק".

  8. דניס, אתה יכול לעצום עיניים עד מחר, למצוא איך אפשר להסתכל על הכל בצורה אחרת ובעצם הכל לגיטימי כי הכל כתוב בצורה חוקית.
    אבל בתכלס ברור לך שמדובר באנשים שמנסים להרוויח כסף בצורה מגעילה על חשבון אנשים אחרים, ואני אתפלא אם תגיד שזה לא נראה לך דוחה.

  9. אני חושב שצור (11) סייע לי להבין מה הבעיה שלי עם הטיעון שלך, דניס. הבעיה שלי היא שאתה פורמליסט. אם הכל כתוב, וגם מנוסח כמו שצריך, ויש קישור, ואפשר לקרוא, ויש סעיפים שנכתבו טוב טוב על ידי עורכי דין עם עניבה, אז הכל בסדר!

    זו גישה אולטרה ביורוקרטית והיא הדבר הכי פחות מוסרי שאפשר להעלות על הדעת בהקשר הזה. התשובה שלך מייצגת את העמדה הזו בצורה קסומה: תראו, זה כתוב נורא מסודר, אז מה הבעיה שלכם?

  10. צור: זה נראה לי דוחה בדיוק כמו פרסום של הגרלות הלוטו. מ-1 עד 10, זה איפשהו ב-4. קצת דוחה כי אנשים לא מבינים מהם הסיכויים שלהם לזכות באמת, ודוחפים להם את המסרים השיווקיים, אבל זו לא רמאות.

    יובל: למה זה לא מוסרי? מדובר בסטטוס-קוו מתקבל על הדעת. מצד אחד, אנשים שרוצים להרוויח בקלות על גבם של אחרים, אך לא רוצים לעבור על החוק מכסת"חים את עצמם באמצעות חשיפת המזימה שלהם וניסיון לפתות אנשים להשתתף בכל זאת. מצד שני, ללקוח הפוטנציאלי יש את הכלים הבסיסיים להבין מה קורה סביבו.

  11. יובל. אם היית בן 22 – בסדר. אבל רבאק: תיכף תכתוב על זה שבדיזנגוף סנטר (ובשאר ככרות העולם) יושב אדם שמראה לאנשים שלושה קלפים, ביניהם מלכה, ואז הופך אותם, ומזיז ומערבב, ומבקש מאנשים להמר (תמורת תשלום!) איפה המלכה. אבל, שימו לב שימו לב! הוא מאחז עיניים בזריזות ידיים וכלל אין מטרתו לשחק משחק הוגן עם האנשים לשם שעשוע. לא! שומו שמיים! הוא בעצם נוכל! כל מטרתו להוציא מאנשים את כספם בדרכי רמייה!

  12. דניס (7) – איך אתה חוסם את הגישה לילדים בשיחת טלפון אחת?

    הבעיה הגדולה עם ההגרלות האלה באינטרנט זה הגישה הקלה של הילדים להרשם אליהם. וכמה שזה קשה לבטל את זה (שלא לדבר שההורים בדרך כלל מגלים את זה אחרי שהם כבר נדרשים לשלם אי אילו זוזים…).

  13. איך אתה חוסם את הגישה לילדים בשיחת טלפון אחת?

    אפשר לחסום ספקי תוכן סלולרי בשיחה עם מוקד שירות הלקוחות. פעם חסמתי ספאמר, שמסתבר שהוא גם נותן את שירות המודיעין ב-SMS של אגד. אז עכשיו אני לא יכול לשלוח למודיעין אגד שאלות ב-SMS.

  14. אשכרה לוטו: המטרה היא לא לחלק את הפרס, אלא להשתמש ב*אפשרות* לזכיה בו בתור אמצעי להרוויח בעצמך.

  15. מודל עיסקי לא רע. צריך לרשום רק 84 כרישי טריוויה שלא יענו על שאלות כלל (מה שיאפשר לא לחלק את הפרס) ע"מ לאזן את סכום הזכיה. אם אותם כרישים גם יענו על 100 שאלות כל אחד, אנחנו כבר ברווח של 8,500 ש"ח. ונניח שהבאנר הנ"ל באמת תפס את העין ושלה לשירות 300 חברים, שבממוצע יענו על 50 שאלות בערך,אוהו אז אנחנו כבר ברווח של 55 אש"ח.
    אותי זה די שכנע..

  16. ראשית, אלה שטענו שטענו שהדבר דומה או לא לעוקץ ניגרי – השם לא משנה. אני מציע לקרוא לזה עוקץ סודני או עוקץ חבשי. עדין מתלבט.

    שנית, לגבי לשאלה אם מדובר בהונאה כשהפרטים גלויים באותיות הקטנות – אני לא מומחה (זאת אומרת אני מומחה לעניינים אחרים) לעניינים משפטיים, אבל בוודאי שמדובר בחוזה בין שני צדדים. זה שאדם מאשר את הסכמתו לתנאים, בין אם קרא אותם או לא, עדיין מדובר בחוזה מקפח ויכול להיות שאינו חוקי (חלקו? רובו?). אל תשכחו שאף אחד לא יכול לוותר על זכויותיו החוקיות וניתן לפנות לסעד משפטי ואולי לזכות בסכום אפילו גבוה יותר.

    לגבי המילה הנוראית הזאת "מטורף" – זה מטורף ברמות מטורפות לגמרי עד כמה היא מזהמת את השפה העברית. שימוש יתר בשם-תואר אחד בצורה כזאת מרדדת ומשטחת בטירוף את כושר ההבעה: אין יותר מנעדים או דקויות של הבעה. בקיצור – טירוף מערכות.

  17. כן גם אני פעם הקלקתי על השטות הזאת אבל, ברגע שראיתי שצריך להתקשר יצאתי מזה…זה משהו כמו המשחק הזה שהיה בערוץ 10 הם לא יוצאים פראיירים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *