הפואטיקה של קלמן ליבסקינד

אנדרסטייטמנט
[היום 'מעריב'] הרבה יותר מאוזן ומגוון.

שר הביטחון
בהרבה מאוד מובנים האויב הכי גדול של מדינת ישראל, או של המדיניות בישראל, היא התקשורת הישראלית.

דבר
קודם כל אני לא קורא לסירוב פקודה.

והיפוכו
אם ילדיי יבואו וישאלו אותי ביום מן הימים… אני אגיד להם בשום אופן לא ליטול חלק בדבר כזה, לזרוק יהודים מביתם… כל פינוי, לא משנה באיזה נסיבות.

מקוריות
זה נובע מהעובדה המאוד פשוטה שכשיושבת חבורה של אנשים שכולה חושבת אותו דבר, נראית אותו דבר ומדברת אותו דבר, זה מה שיוצא.

קיפוח
קולו של הרוב לא נשמע.

מתמטיקה
אם רינו צרור הוא איש שמאל, ורזי ברקאי הוא איש שמאל, ויעל דן היא אשת שמאל, ומיכה פרידמן הוא איש שמאל – למה מול הארבעה האלה לא יהיו ארבעה אחרים?

מינה צמח
אנחנו רואים בבחירות, הם מייצגים שלושה, ארבעה, שישה מנדטים. לא יכול להיות שהם ישלטו בכל האמצעים האלה. 

חוק טל
אני כתבתי את זה בעבר, גלי צה"ל היא יחידה של משתמטים.

השוואות
אם אנחנו מדברים פה ברמה הערכית, אני אומר לך שאנשי גלי צה"ל משתמטים באותה המידה [כמו חרדים].

מחמאות
במובן הזה אמרתי ש'ישראל היום' אולי יותר גרוע מ'הארץ'.

קרדיט
זו היתה מחאה של התקשורת.

רצון חופשי
אנחנו משכנו את האנשים בכוח מהספה בבית לצאת להפגנות האלה.

קונספירציה
היתה החלטה בכל המערכות לא לשאול שאלות על שום דבר. אפילו המספרים של המפגינים – שהיו גדולים ועצומים, אין שום ספק – נופחו במתכוון.

טיטאניק
טוב לי איפה שאני נמצא.

 (מתוך: "התקשורת הישראלית היא האויב הגדול ביותר של מדינת ישראל", "גלובס", מוסף 'פירמה', יוני 2012).

41 מחשבות על “הפואטיקה של קלמן ליבסקינד

  1. למרות הדברים מעוררי הגיחוך, מדובר באחד העיתונאים החשובים והטובים בישראל. ליבסקינד אינו פובליציסט (וטוב שכך) הוא תחקירן. בזמנים קשים לעיתונות, כשתחקירנים בשקל מפרסמים כתבות על הודעות ועד בית במעליות של רבי קומות ליבסקינד מפיל רמטכלים. ליבסקינד נמצא בפסגה של המקצוע שלו. לא מצאתי אחד מבין הלועגים לו שאפשר לומר עליו דבר דומה. גם לא במכללה למנהל.

  2. אבנר (2): אתה יכול להיות בפסגת הקריירה שלך ועדיין להיות קיצוני מוכה פארנויה – זה בסדר, זה לא סותר.
    הייתי שמח להגיב באופן קצת יותר ספציפי אבל אתה שפן סלעים שמתחבא מאחורי כינוי אנונימי וכתובת דואר אלקטרוני פיקטיבית. קורה.

  3. (3) תרגום: הייתי שמח לענות לך באד הומינם אבל אני לא יודע מי אתה.

  4. הנסיון להגחיך לא עובד פה, לפחות עבורי. הרבה מהדברים נראים לי נכונים
    יכול להיות שצריך להיות שמאלני כדי לראות את הפרנואיד הקיצוני בליבקינד

  5. האם יש כאן טענה עניינית, מלבד לגזור משפטים מהראיון של ליבסקינד ולהצמיד להם כותרת מגחיכה?

    למשל:
    "
    מתמטיקה
    אם רינו צרור הוא איש שמאל, ורזי ברקאי הוא איש שמאל, ויעל דן היא אשת שמאל, ומיכה פרידמן הוא איש שמאל – למה מול הארבעה האלה לא יהיו ארבעה אחרים?
    "

    מה אתה רוצה לטעון? האם הטענה שלו לא נכונה? האם הקביעה שלו לא נכונה? האם השימוש במספרים מבלבל אותך?

  6. אכן, מלבד לעג שאמור להיות מושג מאופן עריכת הדברים – אבל הוא לא משיג אותו, כי אין שום דבר נלעג בדברים עצמם, או בניסוח שלהם, ולכן באותה מידה אלה יכולות להיות מובאות מהראיון שמופיעות בפונט גדול (לא יודע מה המונח המקצועי) על ידי העורך – אין כאן שום התייחסות לטענות של ליבסקינד, שאני מסכים עם רובן.

    וטענתך, יובל, בתגובה 10, לא מוסיפה דבר, אלא רק מוכיחה את מה שהראה הפוסט עצמו: שאתה מדבר אל עצמך, או אל מי שממילא יסכים, בלי לטעון שום דבר, בלי לבקר באופן ענייני, בלי לנסות לשכנע.

    אגב, אני מזדהה כאן בשמי המלא. זה משנה משהו?

  7. אריאל (11): כמובן שזה משנה! מה שלומך, אריאל? הכל טוב, אריאל?
    הפוסט עצמו לא טוען שום טענה. זה הפורמט. אני מציע שתקליק על הקישור "הפואטיקה של" תחת "נושאים" (בתחתית הפוסט) ותגלה שהפוסטים תחת הכותרות האלו אף פעם לא טוענים שום דבר. למה? כי יש לפעמים ציטוטים שמספיק להביא אותם – הם כבר עושים את העבודה בשבילך.

    "אבל יובל", אתה ודאי אומר, אריאל, "זה לא עושה את העבודה! מה, אתה מדבר אל עצמך?!". כמובן שאני מדבר אל עצמי. זה בדיוק מה שאני עושה בבלוג הזה, מאז ומתמיד וללא יוצא מהכלל: מדבר אל עצמי.
    אם במקרה, או שלא, נקלעת לשיחה שבה אני מדבר אל עצמי, אתה מוזמן להתערב, להביע את דעתך, להסכים או לא, אבל שלרגע לא תהיה לך אשליה שאני מדבר אליך. תזכיר לי מי אתה? אהה, זהו, שאני לא מכיר אותך ולכן אין לי שום כוונה לדבר אליך.
    אותי, מצד שני, אני מכיר טיפה יותר טוב. פלא שאני מעדיף אותי עליך?

  8. הפוסט הצחיק אותי, תגובה 12 גרמה לי להתכווץ מאי-נעימות.
    (אם יש לך משהו נורא לא נעים לכתוב גם לי, אני בטוחה שתכתוב. קדימה.)

  9. אני חייב להסכים עם הדוברים האחרים, כלומר למרות שקלמן ליבסקינד הוא פסיכופט, הקטע הזה כלל לא משתלב עם שאר כתבות "הפואטיקה של…" שלך.

    פשוט כי ליבסקינד הוא אדם משכיל, שיודע להתנסח היטב ומחזיק בתפיסות די קונצנסוסיאליות על החברה הישראלית. העמדות האלה הן אמנם מטורפות לחלוטין, אבל הם ממש לא משהו לגחך עליו בסגנון בו אתה כותב על לילך סיגן.

  10. סליחה, אבל מי שטוען ש"קולו של הרוב אינו נשמע" ושוכח מקיומו של עיתון שמוכתב על ידי לשכת ראש הממשלה (שלא לדבר על כך שלליבסקינד עצמו יש טור שבו הוא מטנף על כל מה שבעיניו לא מספיק ימני), מי שטוען שחרדים וגל"צניקים זה אותו הדבר מבחינת השתמטות, מי שחושב שהמחאה החברתית הגדולה ביותר שאי פעם פעם התרחשה בישראל היא קונספירציה של התקשורת, מי שטוען שהתקשורת היא האויב הגדול ביותר (!) של מדינת ישראל, מי שאומר שהוא לא קורא לסירוב פקודה ומשפט אחר כך אומר שהוא יאמר לילדים שלו לסרב פקודה, הוא אדם מגוחך. הוא יכול להתנסח היטב, לעשות יופי של תחקירים ולהיות איש משפחה למופת – הוא עדיין איש פתטי ומגוחך.
    אז נכון, הוא לא לילך סיגן (היי, אפילו ליכולתו העל-אנושית של ליבסקינד יש גבול), והוא מתבטא בצורה מאוד אינטיליגנטית, אבל הוא מגוחך לא פחות ממנה, מהבוס המוכשר שלו, שי גולדן, מענבל אור או משאר האנשים שזכו לפואטיקה.
    אתה יכול לא להסכים – זה בסדר גמור – אבל זו דעתי.

  11. מסכימה עם מגיבים 7, 9 ואחרים – אין בדבריו שום דבר מגוחך (מלבד ה"דבר והיפוכו" שלצערי מבטאים את רגשותיהם של אזרחים ציונים רבים הנאמנים למדינה ומצד שני מתקשים לבצע פקודות בלתי ציוניות בעליל).

    הכל נכון – התקשורת בישראל נשלטת ע"י קבוצה שלא מייצגת את דעתו של הרוב, ולא מאפשרת למגזרים שלמים לבא לידי ביטוי (ערבים, אתיופים, חרדים, מתנחלים, עניים).
    כל הופעה תקשורתית של מי מהנ"ל ומתוזמרת היטב עם האינטרסים של התקשורת, ומכאן העריכה המגמתית.
    לדוגמא עכשיו – פעילי מחאה חברתית הפגינו שלא כחוק, התפרעו וגרמו נזק עצום לרכוש. השופט גער במשטרה ושחרר את רובם. התקשורת מלאה בכתבות אמפטיות למפגינים ול"חופש הביטוי שנפגע" (עכשיו בגלובס יש איזה ארבעה מאמרים כאלה בדף הראשי).
    בזמן ההתנתקות הפגינו בנות אולפנה וחסמו כבישים (לא וונדליזם ולא משהו דומה). הן ישבו שבועיים (!!!) במעצר ואף אחד לא דיבר על חופש הביטוי שלהן.

  12. דוקטור אני חושב שהרמת פה אבן, ואם אפשר מה לדעת ההסבר הרציונלי להתנהגות של קלמן היקר?

    האם הוא פשוט אדם שהתאהב בלשכנע את עצמו כמה שהוא צודק? פעולה די קלה ונחוצה במציאות המעיקה שלנו, או שמא הוא פשוט הבין שמדינת ההבלים שלנו חשוב לצעוק חזק וקיצוני יותר מאשר כל דבר.

    לכל המגיבים הקיצוניים פה, אתם לא עושים שירות טוב לצד שלכם, לא שאני שייך לאיזשהו צד או מעוניין באיזשהו צד. נכון צריך להפריד בין קלמן לגברת לילך הכה מוכשרת ונכון שהציטטות לא יצחיקו אדם שעמדתו הפוכה אבל זה בסדר, לא כל אחד חייב לצחוק.

    ל – 16 אין לי ידע מבוסס בנושא אבל אני די ספקן לגבי כל תיאוריות הקונספירציה (חייזרים, פיגוע התאומים, היהודים שולטים בעולם, התקשורת השמאלנית שולטת בהכול) זה פשוט נשמע מגוחך, השמאל היום במצב די מחורבן הלא כן? אני רואה קואליציה ימנית די רחבה שיכולה להעביר את המדיניות שלה, אני מאוד מסופק אם התקשורת השמאלנית היא זאת שלא מאפשרת למגזרים שלמים לבוא לידי ביטוי, אולי ההפך היא מבטאת אותם יותר מידי ( מי שקרא את גדעון לוי או צפי סער יודע שגם אם מחר תתגלה התרופה לסרטן + להתחממות הגלובלית + שלום עולמי + אושר ועושר לכולם לנצח הם יצליחו להפוך זאת לטקסט קורע לב על הכיבוש ועל הקיפוח הנשי).

    המחאה החברתית אתמול דוכאה ביד רמה, מסיבות שקשה לנו להבין, ברור שניתנה הוראה למשטרה להפגין כוח רב, למה ואת מי זה משרת בכלל לא ברור, בטח שלא ימינה או שמאלה, ברור שניפוץ חלונות בנקים לא חכם או יוביל למשהו טוב אבל אין שום קשר להתנתקות? זה אפילו לא טיעון, סתם בכייה לדורות.

  13. מרים, את רצינית? זה לא מעייף, להרגיש נרדף?
    ישראל היום הוא שופרה של לשכת ראש הממשלה, במעריב כותבים קלמן ליבסקינד, בן-דרור ימיני ואראל סגל, ועורך אותו ניר חפץ שהיה דובר ראש הממשלה (נתניהו, לא רבין), ברשות השידור עומד אמיר גילת, מי שהיה היועץ של נתניהו, ועדיין? התקשורת שמאלנית? כמעט 20 שנה הימין בשלטון, ועדיין, אתם פלח אוכלוסייה נרדף?
    ברצינות אני שואלת: זה לא מעייף?

  14. עצם ההתיחסות מלמדת שליבסקינד מפחיד אותך, אחרת לא היית טורח לנסות להגחיך אותו.

    גם העובדה שבחרת לא להתייחס עניינית לטענות, אלה רק לנסות ולהראותן כאבסורדיות, מלמדת על חוסר יכולתך לסתור את הנטען.

    ובכל מקרה, אני סמוך ובטוח שליבסקינד, ורבים אחרים, מודים לך על הבמה שנתת לדבריו.

  15. מגוכח מגוכח אבל לפניך…הם כותבים במעריב ואתה בבלוג עלום -יכול להיות שאתה עושה משהו לא נכון?
    (טוב-זה היה נבזי-אבל הבאת את זה על עצמך.
    ולטעמי אתה חי בבועה. קולו של הרוב אכן לא נשמע-אתה משווה עיתון שולי כמו ישראל היום לכלל המדיה שהיא (על פי הודאתה) שמאלנית?
    וחוץ מזה-אפשר להגיד על קלמן הרבה דברים-אבל הוא לא מטנף…הוא בד"כ ענייני מרוב הכותבים האחרים -קראת לאחרונה הארץ? אתה יכול להשוות את הגיחוך והטינוף של עקיבא אלדר לזה של ליבסקינד?
    אבל על עקיבא לא ראיתי טור פואטיקה…אולי כי הוא מתאים לאג'נדה שלך-וזה בסדר. אבל אם הביקורת שלך היא פוליטית-תתיחס פוליטית ולא סאטירית- זה הופך אותך לצבוע

  16. חבל שאתה לא מתמודד ברצינות עם טענותיו, והן שוות התייחסות כי חלקן פשוט נכונות. יש כאן מקום לדיון, וליבסקינד הוא העיתונאי האחרון שאפשר לבוא אליו בטענות על חוסר יושרה. דווקא הפוסט הזה שלך מוכיח את טענתו של ליבסקינד: ברגע שהימין משמיע עמדה לא נוחה, מיד מורידים לו את הראש באיזה טור מגכיך ומלעיג. חבל.

  17. גם לי הייתה תחושה דומה בקשר לליבסקינד, הדיסוננס הזה בין הדעות המופרכות שלו (שאת רובן אפשר להפריך במחי הקלדת גוגל אחת) לבין התחקירים המצויינים שלו, תמיד הדהים אותי והתקשתי לפתור אותו. איך עיתונאי, אחד המוכשרים והמעמיקים בתקשורת הישראלית, מחזיק בדעות כל כך הזויות? אבל חשוב לי להגיב גם לנקודות עצמן שעלו בתגובות: תאמינו לי שאתם לא רוצים להיכנס להשוואה בין המחאה החברתית לבין ההתנגדות להתנתקות, ראשית, בגלל שני שמות: אשר ויזגן ועדן נתן זאדה, הם היו חלק בלתי נפרד מהמחאה נגד ההתנתקות, אין להם, לשמחת כולנו, מקבילים במחאה החברתית, אפילו לא קרוב להם. הלאה. שוטרים פצועים – לפני שאתם משווים בין ההתנתקות לבין המחאה החברתית, תבדקו כמה שוטרים נפצעו בשתי המחאות ואז תדברו איתי על אלימות. שלוש, תמיכה ציבורית – רוב הציבור הישראלי תמך בהתנתקות בסדרי גודל שנעים מ60 אחוזים ומעלה, אחוז דומה ואף גבוה יותר תומך במחאה החברתית, ההפגנות נגד ההתנתקות אומנם נהנו ממאות אלפי מפגינים אבל מתמיכה ציבורית נמוכה יחסית, ארבע – נחישות ורגישות – המדינה והמשטרה התנהגו בכפפות של משי אל מול ההפגנות נגד ההתנתקות. חמש – סרבנות ומרי אזרחי – חלק ממנהיגי הכתומים קראו לסירוב פקודה (ובחלק מהמקרים חיילים אף סרבו פקודה) ולמרי אזרחי (אריה אלדד), מי המקבילים לכך במחאת האוהלים? אין כאלה, שש – דוקרנים ושמן על הכביש – מפגיני המחאה החברתית לא השיכו מסמרים ושמן על כבישים ראשיים, מתנגדי ההתנתקות דווקא כן עשו את זה. שבע – זילות השואה – הכתומים לא היססו להשוות בין ההתנתקות לבין השואה, במחאה החברתית אפילו לא שוקלים את זה. שמונה – תקשורת אוהדת – ימי ההתנתקות לוו בעשרות ימי שידור, צוותי שידור, ליווי משפחות וחתיכת צריבת תודעה ציבורית שלא נראתה כמוה הכוללות פריצות לשידור, סיקור של 24/7 וימי שידור מיוחדים ומלאים לסיקור ההתנתקות והמחאה נגדה, יתרה מכך, כמעט אף גוף תקשורת לא מציג את היתרונות של ההתנתקות, כשאני כותב את זה אני מרגיש שחנכתי מושג חדש "יתרונות ההתנתקות", אף גוף תקשורת לא מזכיר לנו את העובדה שהיו לנו לפחות פי 2 יותר הרוגים ברצועה מאשר כשיצאנו ממנה, אף אחד לא מזכיר את משפחת חטואל והפיגועים בזייתון, ציר פילדלפי, ציר כיסופים והחדירות לנצרים וליישובים ברצועה, אף אחד לא מזכיר את העובדה שהקסאמים היו כאן הרבה לפני שמישהו חשב על התנתקות. אז בבקשה, אם נכנסים להשוואות, קחו בחשבון שאתם מפסידים בענק

  18. שירי, לא אמרתי שהתקשורת שמאלנית אלא בעלת אינטרסים ומגוייסת (התקשורת ידעה יפה מאוד לעודד את מפעל ההתיישבות כשהממשלה רצתה בכך), ולא מייצגת את רובו של העם.
    אגב, הליכוד הוא ממש לא ימין (ימית, הסכמי Y, התנתקות, גבעת האולפנה…. הכל בשלטון הליכוד ושרון הליכודניק לשעבר).
    וגם, אני לא מרגישה "נרדפת" כהגדרתך אך מכירה במציאות העגומה. זה כמו שאומר לכל המוחים נגד יוקר המחייה שהם סתם "מרגישים נרדפים" כשלמעשה הכל פה זול בטירוף.

  19. הטקסט הבא נכתב על ספירו אגניו, הסגן של ריצ'רד ניקסון:

    On May 9, 1969, Vice President Spiro Agnew said, "It is time for America's silent majority to stand up for its rights … America's silent majority is bewildered by irrational protest." Agnew, in a speech written by William Safire, was referring to the majority of Americans who were sick of the apparent anarchy of the anti-war, anti-establishment activities on one side, and the intellectual musings of the power elite on the other.

    אם יש משהו יותר מבחיל מההתנהגות הנבזית של מר ליבסקינד, זהו חוסר המקוריות שלו.

  20. אינני יודע האם לצחוק או לבכות לנוכח הניסיון המגוחך הזה להגחיך את דבריו של ליבסקינד. כבר הגיבו לפניי על כך שרוב דבריו נכונים דווקא, ( דרך אגב, גם הדבר והיפוכו אינו דבר והיפוכו – מי שלא מבין את ההבדל בין "קורא (=כלפי ציבור) לסירוב פקודה" ובין "אומר לילדיי", אינו מבין את ההבדל שבין פעולה מצפונית לגיטימית ונסיון למרד), ועל כן אעיר רק כמה הערות קצרות:
    *כמובן, "קלמן הוא קיצוני ופתטי" אבל "ישראל היום מוכתב על ידי לשכת רה"מ". מי כאן הקונספירטור? באותה מידה ניתן לטעון שידיעות אחרונות מוכתבים על ידי מרץ, וכו'.
    *ליבסקינד, לעומת זאת איננו מחזיק בקונספירציות הזויות כמוכם, למרות הניסיון להגחיך אותו כאילו הוא כן. הוא בסכך הכל אמר "כשיושבת חבורה של אנשים שכולה חושבת אותו דבר, נראית אותו דבר ומדברת אותו דבר, זה מה שיוצא".
    * כאן יש מי שמנסים לטעון שלא כך הדבר, על ידי הבאת כמה שמות של עיתונאים (כולל בן דרור ימיני, שהוא איש שמאל ציוני לכל דבר, למרות שהוא סבור, שומו שמיים, שלא ישראל אשמה בכל) וכמה עורכים שעבדו פעם עם נתניהו (כאילו זה אומר משהו על עמדתם הפוליטית). ועדיין – כמעט כל מגישי ועורכי האקטואליה ברדיו נמצאים שמאלה מהליכוד, וניתן להמשיך כך על כל המשרות המשפיעות בתקשורת.

    ובכן, תמשיכו להצחיק את עצמכם, ולגחך על מי שלא חושב כמוכם, כמו שבצד השני יישבו אחרים ויגחכו עליכם. אני חושב שאני אבחר לצחוק ולא לבכות, בגלל שממילא לא היה למה לצפות. דיון אמיתי על דעות אין ולא היה בישראל, כי לכולם ברור שכל מי שלא חושב כמותם הוא קיצוני ומגוחך. נו, לפחות אתם נהנים לכם מהחיים.

  21. לא ברור לי למה אני מגיב פה ומנפח לך את האתר. אבל, עצם הנסיון שלך (ללא הצלחה) להגכיח את קלמן מראה עד כמה אתם מנסים לחנוק את מי שלא מזדהה עם השמאל.בעיניכם לפחות חצי מהעם בורים וחשוכים אך כשמציבים לכם מראה מול העיניים אתם פשוט מנסים לשבור או לעקם אותה.

  22. אורי (29), התכבדת לכתוב את התגובה ה-75,959 בגלוב. אני מודה לך על התרומה האדירה שלך לאתר. חשבתי לפצוח בריקוד פולקה סוער בניסיון להמחיש לך עד כמה אני אסיר תודה לכך ש"ניפחת את האתר", אבל החלטתי שאני מעדיף לראות צבע מתייבש על הקיר.
    מכיוון שלתגובה שלך, ה-75,959 באתר, יש ערך שלא יסולא בפז, ומכיוון שאינך רוצה להמטיר עליי את כל האושר הזה, אני מציע שלא תחזור לפה יותר – זה יהיה העונש הכי כבד שתוכל להשית עליי. זה כבר ילמד אותי לקח.

  23. 32 – זה כי כל אנשי הימין הם בהגדרה בבונים לוונטינים פרימיטיבים גזענים אלימים ומתבכיינים
    (אלא אם כן הם ערבים שלגביהם אנחנו מרגישים קצת אשמים כי הסבים שלנו כיסחו אותם ב 48)
    לעומתנו אנשי שמאל שאנחנו תמיד פצפיסטים שוחרי שלום נאורים ומשכילים ושלווים.
    כי דרדסבא תמיד אומר שאני הדרדס הכי חכם בכפר.

  24. על לא דבר.
    קיבלתי את עצתך (אתה רואה ימנים ושמאלניים יכולים להסכים על משהו) ולכן ניפרד.
    רק דבר אחרון,
    עצם הפתיחות שלך לקבל תגובות כמו שלי וכמו של קלמן מראות בעיקר על הנאורות שלך.
    מ.ש.ל

  25. כל כך עלוב… באמת שקראתי ותמהתי. איך ששנאה מקלקלת את השורה; העמוד הזה (והכוונה שמאחוריו) פשוט עושה צחוק ממי שיצר אותו.

  26. הפוסט עצמו חביב אך בינוני למדי, תעשה מאמץ להשתפר.
    לעומת זאת התגובות מאתגרות משהו, תמשיך יובל, תמשיך.

    לא צריך להסכים איתך כדי ליהנות מדברים הכתובים היטב.

  27. אולי תנסה לעשות פואטיקה מהתגובות שלך למגיבים?
    תתפלא כמה חומרים יש כאן. אלימות, עיוורון, גיחוך…
    בהצלחה!

  28. אמ, אתה בטח יודע שזה נורא דומה לאופן שבו איזה ילד דחוי בתיכון מנסה לעשות דחקות ואף אחד לא צוחק, נכון?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *