הרבה נכתב בימים האחרונים (גם על ידי, רגע לפני שיצאתי לחופשה) על הצעת הרכש של מיקרוסופט ליאהו. מדובר בהצעת רכש אגרסיבית, כמעט אלימה, שמזכירה את הימים הטובים של מיקרוסופט. אלא שהימים הטובים של מיקרוסופט נמצאים מאחוריה. משעשע במיוחד לראות את גוגל מפרסמת כמה "שאלות מטרידות" בנוגע לעסקה ומאשימה את מיקרוסופט שהיא רוצה להשפיע באופן בלתי חוקי על האינטרנט כפי שעשתה על תעשיית ה-PC. על זה יש לי לומר – יאללה-יאללה. מי שמפחידה אותי יותר בכל הקשור להשפעה על עתיד האינטרנט היא גוגל ולא מיקרוסופט.
אז מה בכל זאת צופן העתיד לעסקת מיאהוסופט?
קראתי ערימות של טקסטים בימים האחרונים, בעד ונגד. גיא גרימלנד בטור אישי בטוש מצטט הבוקר כמעט מילה במילה הודעה לעיתונות של חברת המחקר IDC, שקובעת כי המיזוג בין יאהו למיקרוסופט "יצור מתחרה אמיתי לגוגל". אם מישהו צריך דוגמה טובה לשאלה מה הערך של תחזיות חברות המחקר, הוא מקבל אותה במקרה הזה.
הטקסט שמייצג יותר מכל את עמדתי בעניין הוא הטקסט המבריק של הנרי בלודג'ט שמסביר באופן בהיר ומחובר למציאות מדוע המיזוג של מיקרוסופט-יאהו לא יעלה יפה, מדוע מדובר במתכון לאסון ומדוע גם אם הוא יושלם בסופו של דבר הוא יעשה יותר נזק מתועלת למיקרוסופט ויאהו גם יחד.
על הסיבות של בלודג'ט אוסיף סיבה אחת שהוא אינו מונה. כאשר מנכ"ל סיסקו, ג'ון צ'יימברס, היה בישראל בשבוע שעבר, הוא אמר שסיסקו רכשה 130 חברות ויש לה 70% הצלחה במיזוגים האלו (הצלחה שמתבטאת בין השאר בכך שההנהלה של החברה הנרכשת ממשיכה לעבוד גם אחרי המיזוג). "זה הישג לא מבוטל בהתחשב בכך שבתעשייה שלנו נהוג לדבר על 90% כישלון במיזוגים".
90% כישלון.
למיקרוסופט אין ניסיון בהטמעת חברת ענק לתוכה. היא לא אורקל של לארי אריסון אליסון שבולעת חברות קטנות וגדולות, והיא בטח לא סיסקו שנבנתה על מיזוגים. אם אוספים את שלוש הסיבות של בלודג'ט ואת הסיבה הזו מקבלים סיכויי הצלחה כל כך מזעריים שאני מוכן להציג הימור בשני שלבים. בשלב הראשון אני מעריך את הסיכויים שהמיזוג יושלם כנמוכים. בשלב השני אני מהמר, שגם אם הוא יצא לפועל, הוא לא יביא למיקרוסופט כל תועלת ואולי אף יגרום לה נזק.
אני מאחל למיקרוסופט שאני טועה – פעמיים.
כתיבת תגובה