המסננים האנושיים

בשנים האחרונות פורסמו כמה כתבות ותחקירים שעסקו באנשים שאחראים לצפות בכל הזבל שהאנושות מעלה לפייסבוק על מנת לסנן אותו. אתמול פורסמה כתבה נוספת, הפעם ב-The Verge. הכתבה לא מוסיפה הרבה מידע חדש מעבר למה שכבר פורסם בעבר ובכל זאת, ישנם כמה דברים שלכדו את תשומת ליבי.

1. בדומה לשאר התחקירים שעסקו בנושא, גם הכתבה הזו מדגישה כיצד המסננים האנושיים הם עובדי קבלן של פייסבוק והיחס אליהם בהתאם. הם עובדים בתנאים הזויים (תא שירותים אחד לכמה מאות אנשים), הם מרוויחים סכומי כסף עלובים (15 דולר לשעה, שכר המינימום עומד על 11 דולר לשעה) והם נדרשים לעמוד בתנאי עבודה בסגנון אמזון.

2. שיטת העבודה היא כזו שכאשר עובד כלשהו מתלבט סביב סוגיה מסוימת הוא קורא לאדם בכיר ממנו ומנוסה ממנו על מנת שיסייע לו. אדם זה מרוויח דולר אחד יותר לשעה, כלומר 16 דולר לשעה. חתיכת קידום.

3. כמו בכל החברות האלו, גם במקרה הזה, הכל קשור במספרים. מודדים כל דבר שקשור בך: כמה זמן אתה נמצא בהפסקה, בכמה מקרים טיפלת, כמה פעמים הסכימו אנשי הביקורת שמעליך עם ההחלטות שלך וכמה פעמים לא וכן הלאה. סטייה מהמספרים מובילה לפיטורים.

4. העובדים צריכים לפשר בין אינסוף מדריכים, ספרי הנחיות, הוראות בכתב ובעל-פה, שחלקן סותרות האחת את השנייה. בהקשר הזה אני לא מאשים את פייסבוק שכן הניסיון להכניס את הביטוי האנושי אל תוך מדריכים ביורוקרטים שקובעים מה מותר ומה אסור, נוגע באבסורד ובבלתי אפשרי. אבל כאשר זו העבודה שלך, סוגיות פילוסופיות מהסוג הזה, פחות מעניינות אותך.

5. השמות שבהם האמריקאים משתמשים על מנת להגדיר את בעלי התפקידים השונים תמיד הצחיקו אותי ובכתבה הזו יש כמה דוגמאות נוספות לכך אבל בעיניי כל השמות האלו, שנותנים לך תחושה שאתה בעצם עובד בתוך סרט מדע בדיוני שבו כולם "מומחים", "מנהלים" ושאר בולשיט, מטשטשים את האמת ואת העובדות האמיתיות ואלו נמצאות בסעיף 1.

בפרק מתוך "קוד סמוי" שהתפרסם ב"הארץ", ובמקומות אחרים בספר, עסקתי בנושא הזה – באתגרים שיש לחברה כמו פייסבוק שמנסה ליצור ואז לכפות פרוטוקול אחיד לביטוי בפלטפורמה שלה, באתגרים שיש לעובדים שמנסים ליישם את הפרוטוקול הזה, ומה כל זה עושה לחברה ולתרבות שלנו.

7 מחשבות על “המסננים האנושיים

  1. למה השכר נראה לך לא ראוי?
    נראה לי שאם השכר או התנאים היו פחות טובים מהאלטרנטיבות של האנשים החלו, הם היו עובדים במקום אחר.
    דא מה דעתך על כך שיתכן שעוד מספר שנים הם יוחלפו בתוכנה? האם אז מצבם יהיה טוב יותר?

  2. כאשר אתה קורא על התנאים שלהם, על העבודה שלהם, על תופעות הלוואי של העבודה שלה, אתה לא יכול להגיע למסקנה שהשכר שלהם מגוחך. כלומר, אתה יכול, אבל אז אני לא אסכים איתך.
    את החלק השני של הטיעון שלך אני בכלל לא מבין: אני לא יודע במה אתה עובד, אבל האם תקבל את הטענה שממילא בעתיד מכונה תעשה את העבודה שלך ולכן אין בעיה שהמעסיק הנוכחי שלך יחרבן עליך עכשיו?
    לא ברור לי מה צריך להביע.

    • על כל אחד שאתה קורא על תנאי העבודה הגרועים שלו והשכר הגרוע שלו כדאי לזכור שאם הוא עובד שם אז:
      1. זו האלטרנטיבה הטובה ביותר עבורו.
      2. אם המעסיק היה צריך לשלם יותר היה מעסיק פחות אנשים כאלו

      כלומר בעצם הבקשה להטבת השכר אתה דורש שכמה יפוטרו וישארו ללא עבודה.
      איך זה צודק יותר במאזן בצדק שלך?

  3. נשמע בול כמו העבודה הסטודנטיאלית שהיתה לי במוקד שירות הלקוחות של סלקום. או בכל מוקד אחר…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *