איש השנה: הם

ג’יימס פוניבצ’יק ממגזין TIME ערך חשבון נפש מעניין, שנה אחרי שהמגזין שלו הכתיר את הגולש כאיש השנה של 2006. למרות שהמאמר כתוב היטב ומאד מעניין, נקודת המוצא שלו והמסקנות שמופיעות בו שגויות. לפי פוניבוצ’ק, מהפיכת הגולשים עליה הכריז המגזין לא התממשה בגלל שהכללים של המדיה הישנה לא השתנו, וגרוע מכך – בגלל שהגולשים נכנעו לכללים ולסטנדרטים המקובלים באותה מדיה (מרדף אחרי חוזים, צילומי שער במגזינים, ומכירת פורמטים לטלויזיה). כך, על-פי פוניבצ’יק, התעמעמה במהלך 2007 ההפרדה בין YOU (הגולש) ל-THEM (אנשי המדיה הישנה), והגולשים הפכו לכלי משחק בידי ברוני המדיה. כדי להוכיח את טענתו הוא מביא מספר דוגמאות (וולגריות במיוחד) לתוכן גולשים שהפך לתוכן טלוויזיוני או תוכן פרסומי.

זה נכון כמובן שהמדיה הישנה גילתה ב-2007 את תוכן הגולשים וניסתה לעשות בו שימוש, שלעיתים קרובות היה מרגיז וסר טעם (עד כמה שזכור לי, חוץ מזרובבלה, בארץ עוד לא ממש צמחו “טאלנטים” מתוך הרשת); וזה נכון שבניגוד למה שרבים מאיתנו קיוו – ערוץ 2, למשל, לא קרס כלכלית בגלל שכל צופיו העדיפו לזנוח אותו לטובת כתיבת פוסטים ותגובות בבלוגים ודיגים למיניהם. אבל מכאן ועד להספדתו של עולם תוכן הגולשים הדרך עוד ארוכה.

פוניביצ’ק טועה לדעתי גם כשהוא כולל בתוך הביקורת שלו את השימוש שעושים אובאמה וקלינטון במדיה החדשה כדי לשמור על קשר עם המצביעים הפוטנציאליים שלהם. המעבר משימוש בסלוגנים, קליפים, באנרים וג’ינגלים לשימוש בתוכן, מידע ותקשורת דו-כיוונית הוא אולי לא “מהפכני”, אבל בהחלט מתנתק מתפישות ישנות ומקובלות לגבי שיווק ויחסי ציבור, משתלב בצורה אורגנית יותר ברשת, ונותן כבוד רב יותר לגולש. ההכרה בכוח של הגולשים ובצורך לתת להם ביטוי ולדבר איתם, היא לא עניין של מה בכך.

It’s still Your world, after all. They just pretend to run it.

מממ…גם לא מדויק. לצערי הרב, וקוראי הגלוב עדיי, העולם אולי תיאורטית שלנו, אבל לא אנחנו מנהלים אותו. מעט מדי אנשים עם כוח פוליטי וכלכלי רב מדי מנהלים אותו בשבילנו; וכל עוד רוב האנשים מעדיפים לצרוך מוצרי מדיה ישנים וקלוקלים (כולל “חדשות ריאליטי” ירודות) מאשר לכתוב, לקרוא וליצור שיחה בינם לבין עצמם – שום דבר לא ישתנה.

נכתבו 8 תגובות לפוסט “איש השנה: הם”

  1. יובל:

    אני מנסה להבין מה הקריאה שלך בשורה התחתונה: פתחו בלוגים!? הגיבו בטוקבקים!? מה בעצם, לשיטתך, יביא את השינוי?

  2. nakamir:

    נו, עיתונאות מהסוג המעצבן.
    ממליכים מלכים כדי להוריד אותם ולבעוט בהם אח”כ. לא משנה אם זה נכון או לא.

  3. מוסיף:

    יובל – לא חשבתי על השורה התחתונה שלי בתור קריאה לפעולה, רציתי לומר שכמו שלפני 2006 המדיה הישנה קבעה את סדר היום הציבורי, כך גם היום. זה לא שב-2006 היה מצב שונה או אפילו סיכוי לאיזושהי מהפיכה, ושב-2007 המצב התדרדר או השתנה לרעה.

    בניגוד לכותב המאמר, לדעתי אם הייתה הרעה או החמרה כלשהי, היא היתה בצד של התקשורת הממוסדת ולא בזה של תוכן הגולשים.

  4. עומר:

    זה היה מטופש ופופוליסטי להכתיר את You כאיש השנה לשנת 2006 ועוד יותר מטופש להכתיר את Them כאיש השנה לשנת 2007. זה כמו זוג הורים שמנסים לדבר בסלנג של הילדים שלהם. זה רק מראה עד כמה TIME הוא עדיין חלק מהמדיה הישנה.

  5. מוסיף:

    עומר – איש השנה הנוכחי של טיים הוא פוטין. המאמר הוא רק טייק אוף על הבחירה של השנה שעברה.

  6. עומר:

    טעות שלי. נתקן:
    זה היה מטופש ופופוליסטי להכתיר את You כאיש השנה לשנת 2006 ועוד יותר מטופש להכתיר את Them כאיש השנה לשנת 2007. זה כמו זוג הורים שמנסים לדבר בסלנג של הילדים שלהם. זה רק מראה עד כמה TIME הוא עדיין חלק מהמדיה הישנה.

  7. אמיר:

    הכוח הכלכלי יישאר בכל מקרה בידי מספר אנשים מועט. יו-טיוב ובלוגר שייכים לגוגל וכך גם כל התכנים שמייצרים כסף עבורם ולא עבור הגולשים. ראה את מקרה פרז הילטון כנצחון החזק על החלש, בעל המדיה על היוזר, כדגם משודרג לשליטת המדיה הישנה.

  8. מוסיף:

    אמיר – תרשה לי גם להוסיף את הפייסבוק ביקון בתור דוגמא להחצנה אגרסיבית של בעלות בנוסח המדיה הישנה על זירה של תוכן גולשים.

הוספת תגובה משלך

תצוגה מקדימה: