אין יהודים טובים?

לקח לי לא מעט פעמים לעבור על הטור הזה של מתי גולן, כדי להאמין שאני אכן קורא את מה שאני קורא. אפילו שאלתי את יובל האם מה שאני קורא אכן פורסם, ושזו לא העייפות המצטברת של השבוע שגרמה לי להזות את טור הבלהות הזה.

למי שלא טרח לקרוא את הטור, זה התוכן שלו בקליפת אגוז: כל הערבים הפלשתינים אזרחי ישראל הם אויבי המדינה, ועל כן אין לתת להם חלק בחיים הציבוריים במדינת ישראל.

זהו, אגב, אותו מתי גולן שניסה ללמד את דויד גרוסמן לכתוב כמו אמיל זולא

העובדה שטור שנכתב על-ידי עיתונאי בכיר בעיתון מרכזי, מוקדש למסר יחיד, פשטני, גזעני, אנטי-דמוקרטי ואנטי-הומני שכזה היא עובדה מדהימה בעיני. ומפחידה.

במיוחד הפחידה אותי העובדה שהטור הזה עבר לו בשקט. מצאתי אותו במקרה באחד משיטוטי הנדירים באתר גלובס, ולא שמעתי או קראתי עליו ביקורת בשום מקום. מה, כבר אין יהודים טובים?

נכתבו 35 תגובות לפוסט “אין יהודים טובים?”

  1. הטרמיט:

    מתי גולן הוא סוג של אלסוורת’ טוהי מ”המעיין המתגבר”. הוא כותב כדי להתחבב על מי שברצונו להתחבב. הוא רוצה להשאיר את הקוראים אצלו, הוא מביא עשרות טוקבקים ורייטינג זה הכל. אי אפשר באמת לדעת מה הוא חושב, כי הוא כותב בכל פעם את הדעה המוקצנת-פטריוטית-צדקנית-מפוחדת-קטנונית של השעה האחרונה.

  2. אביעד:

    מצטער, פשוט הייתה כאן בווגאס רעידת אדמה קלה אז לא יצא לי לקרוא

  3. מוסיף:

    לול אביעד

  4. ג'וני דו:

    דווקא העלו באתר של גלובס טור דעה נגדי.

  5. יוסף:

    אין ומעולם לא היה הרבה למה לצפות ממתי גולן (שאגב, היה בעבר המשנה לעורך “הארץ”, וגם זה אומר משהו). הוא אוהב ערבים כמו שהוא אוהב חרדים – זה הפירוש של הנבל המסוים הזה לפטריוטיות מאז ומעולם.
    אבל למען הההגינות כלפי גלובס, אם מגיעה הגינות למי שבכלל מדפיס זבל פרימיטיבי כזה, הם פרסמו בעקבותיו גם מאמר תגובה של שי ניב (שכנראה מוסיף פספס).
    http://www.globes.co.il/serve/globes/docview.asp?did=1000312702&fid=845

  6. אור ברקת:

    אין לי כל כך מה לומר על השרץ. רק להצביע על חוסר הבנה לוגי פשוט שלו האמירה ש”אין ערבים טובים” ו”יש ערבים טובים” שתיהן הכללות באותה רמה. (אגב מה הוא לעזאזל רוצה? מה זה ערבי טוב מה זה יהודי טוב? זה רק אני לא קולט?)

  7. דנדוש:

    ניהיהיהי- לחצתי על “פוסט אקראי” (נו, מכורה, מה לעשות) וקיבלתי פוסט מה-27/5/07 שבו יובל מתעצבן על- נו, נחשו, אתם יכולים… נכון! מתי גולן!
    האם פוסט אקראי הוא לא כ”כ אקראי…? נקודה למחשבה.

  8. MrM:

    דנדוש: נראה לי שיש צורך להעביר את הכפתור הזה לצד הפנימי של יד ימין שלך, שאנשים מסביבך ראו מה את עושה כשאת לוחצת עליו (ומי שלא הבין מוזמן לדמיין).

  9. האביר שלא היה:

    עופר מוסטיגמן – קרוב משפחה של דני רופ במקרה?

  10. יהודי כמעט טוב:

    אני מניח שאם הייתי אומר שמדובר באספסוף גזעני שההבדל היחיד בינו ובין הטינופת ומיץ הביבים ביציעים של בית”ר ירושלים הוא היציע, אז מתי גולן היה תובע אותי על לשון הרע. אז אני לא אגיד את זה.
    יותר מהדברים שהוא כתב שם, מה שבאמת העלה בי את הבחילה היו הטוקבקים. אמנם זו הרמה להנחתה אבל עדיין, זה מבחיל.
    חוץ מזה, אני לא מבין איך טקסט כ”כ פשטני וחד מימדי, כזה שלא מתאים אפילו בתור שאלות חימום למבוא ללוגיקה בפסיכומטרי עבר את מחסום העורך בקלופס. כנראה שיש שם כאלו שהכל עובר להם.

  11. שי:

    תפסיקו להתיפיף. 99% מהיהודים במדינה חושבים כמוהו. האחוז הנותר זה יפי נפש בלירה. מספיק עם זה. הדבר המעניין הוא שאם זה היה מאמר נגד חרדים כל יפי הנפש היו בעדו….אבל כשזה נגד ערבים, ישר כולם יוצאים מהמחילות. חלאס. אין יותר מדי הד למאמר הזה מהסיבה הפשוטה שהרוב מסכים איתו. הגיע הזמן שתפנימו את זה.

  12. אביעד:

    מוסיף, אני לא עד כדי כך פופולרי.

    באמת הייתה רעידת אדמה הבוקר בנבאדה :-P

    http://earthquake.usgs.gov/eqcenter/eqinthenews/2008/us2008nsa9/

  13. רוני:

    בעוד שאני לא מסכים עם הצורה ששי אמר את דבריו – אני כן מסכים עם רוח הדברים. באמת יש הרגשה שהציבור הערבי-ישראלי שמח כל פעם שקורה משהו ליהודים המעצבנים האלה.
    אני לא יודע אם דווקא למנוע מהם להיות בתפקידים ציבוריים זו התשובה (ולמעשה, קשה לי לראות איך זה יעזור) אבל התחושה שיש כאן גייס חמישי אכן קיימת ובועטת. לדעתי התחושה הזו היא קונצנזוס (אצל היהודים).
    אפשר למצוא דוגמאות לדברים שגורמים לתחושה הזו, למשל הסירוב האיתן שהיה לפני כמה חודשים לרעיון שכל האזרחים יצטרכו לעשות שירות כלשהו למדינה, בין אם זה צבא, שירות לאומי, או משהו דומה.
    כל ראש ציבור ערבי-ישראלי הזדעק מעל כל מיקרופון אפשרי שאסור לעשות את זה ואיך אנחנו מעיזים לפגוע בחופש שלהם כמיעוט וכו’ וכו’.
    אפשר למצוא עוד דוגמאות.

  14. עזי:

    אני מוכן להישפט על עבירה על חוק לשון הרע ופשוט לומר שמתי גולן אידיוט, כתב שטויות מגובבות בזבל וטינופת המלמדים על בורותו וטפשותו. בגלל אנשים כמוהו שונאים יהודים (כן, כן, הכללה) ובגלל אנשים כמוהו אנחנו חיים במדינה של שינאה, אלימות ועוינות תמידית.

  15. אמיר:

    לקרוא ולא להאמין.
    מטורף לגמרי.

  16. אלי תל אביב:

    מתי גולן פשוט צודק

    טול קורה מבין עיניך

  17. בלעם:

    אני חושב שבכלל עדיף לא לתת לבני אדם לקחת חלק בחיים הציבוריים במדינת ישראל. היצורים האלה די חולרות: הערבים והשמאלנים הם גיס חמישי, הימנים פאשיסטים, המזרחים גנבים ולא יודעים אנגלית בכלל והאשכנזים מסתגרים בבועה ובועלים סושי. אולי זה קצת הכללה, אבל כמו שהיה כתוב באחת התגובות, גם אם אני טועה ב-50% עדיין לא שווה לקחת סיכון.

    ברוח דברים אלה, אני מריץ את החתול שלי בבחירות הבאות לראשות הממשלה!

  18. יונתן אורלב:

    מוסיף:
    הביטוי “בקליפת אגוז” לא קיים בעברית. התרגום הנכון ל- “In a nutshell” הוא “על קצה המזלג”.

    ספציפית לגבי מתי גולן, אני מסכים עם כל מה שהוא אמר.

    האם למישהוא מכם יש ספק, כאשר מסתכלים על האופן בו מנהיגי הציבור הערבי הישראלי (כפי שנבחרו על ידו!) מתבטאים ופועלים שהם אינם שואפים להפוך את המדינה למדינה לא יהודית?

    האם מישהוא מיכם סבור שקיים ציבור ערבי שאינו בטל בשישים התומך בהיותה של מדינת ישראל מדינת לאום יהודית?

    אשר לתגובה של שי ניב:
    כרגיל, הוא ממהר לשלוף את הטיעון המגוחך של הגיזענות, ובואו תחליפו את ישראל באירופה ואת הערבים ביהודים. אלא שאם כך היו מתנהגים היהודים באירופה, ואם אלה היו מנהיגיהם, אף אחד לא היה חושב שיחס כזה הוא גזעני.
    ולגבי והטענה שהמנהיגים הערביים חותרים תחת המדינה ומייצגים רק את הציבור הפלסטיני אני מסכים כמובן, אבל איך הוא יכול לטעון ברצינות שהם אינם משקפים את הציבור הזה? אין מדובר בכמה מנהיגים סוררים. הכמה מנהיגים סוררים שהוא מתייחס אליהם הם ההנהגה הערבית כולה. מעולם (מעולם!) לא זכור לי ששמעתי איזה שהוא מנהיג ערבי, חבר כנסת או אחר, שמתבטא באופן שאינור “סורר”. האם מישהוא מכם ניתקל במנהיגים האלה שהוא מדבר עליהם? האם מישהוא מיכם ניתקל בערבי שאינו “סורר”? מישהוא? בערבי לא סורר? באיש תרבות לא סורר? האים מישהוא מכם שמע פעם ערבי שתומך בהיותה של מדינת ישראל מדינת לאום יהודית?

    מה מקור העיוורון הזה שלכם? אני באמת לא מבין (זו לא שאלה רטורית או קנטרנית. אני אשמח לקבל תשובה).

    הציבור הערבי צריך להחליט אם הוא מעוניין להשתלב במדינה הזו כציבור שווה זכויות אזרחיות במדיעת לאום יהודית, או שהוא רוצה לחתור תחתיה.

    כל עוד לא נשמע ממנו על כוונות חדשות, הרוב היהודי לא חייב לו שום דבר.

    אני אשמח לשמוע תגובות.

  19. אחד לשעבר:

    מתי גולן הוא מין בהמה פופוליסטית. תמיד הצטייר בעיני כמו מוטציה של טמי לפיד.

  20. מוסיף:

    אני אסכם את הדברים מצידי – דבריו של מתי גולן חותרים תחת היסודות הדמוקרטיים הרעועים ממילא של מדינת ישראל, תוך הטלת דופי במגזר אזרחי שלם, שבאופן כללי נאמן מעל ומעבר למדינת ישראל וזאת למרות האפליה השיטתית מצד המדינה, הגזענות והניכור מצד אזרחיה היהודים, והדיכוי האלים של בני עמם בשטחים.

    מתי גולן ואלו שמצדדים בדבריו צריכים להתבייש בערלות הלב שלהם.

  21. יונתן אורלב:

    מוסיף, אבל זו בדוק הנקודה: כל הסימנים מראים שהציבור הזה אינו נאמן למדינת ישראל. לא מעל ולא מעבר.

    לגבי הגיזענות לתפיסתך והניכור: ככשומעים איך מתבטאים המנהיגים והאליטה שלהם, האם אפשר לדרוש מאיתנו יחס אחר כלפיהם?

  22. מוסיף:

    יונתן – על אילו סימנים אתה מדבר בדיוק? למה אני לא מכיר את הסימנים הללו? על אילו התבטאויות אתה מדבר? איך הפלשתינים אזרחי ישראל אמורים להרגיש ולדבר אל מול התבטאויות של נבחרי ציבור ישראלים נגדם לאורך השנים כמו אלו של מאיר כהנא, רחבעם זאבי, אביגדור ליברמן, אפי איתם ועוד רבים ורעים אחרים?

    אני מציע לך לנסות ולהסתכל על המציאות מבעד לעיניהם של הפלשתינאים אזרחי ישראל לפני שאתה מבקר אותם. בהתחשב במציאות הבלתי אפשרית בה הם חיים, מגיע להם צל”ש על אזרחות למופת שלא מגיעה להרבה מאד יהודים אזרחי המדינה.

  23. יונתן אורלב:

    כל נבחרי הציבור, האליטה, ומנהיגי דעת הקהל שלהם, כפי שהם מתבטאים בתיקשורת, שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי. הם גם לא מסוגלים, כאשר הם מדברים על זכות השיבה, לומר כיצד ניתן יהיה למנוע את סיכון הרוב היהודי במדינה אם תמומש זכות כזו. להגנתם ניתן לומר שגם העיתונאים המראיינים אותם לא מקשים עליהם בעניין זה (אני זוכר את הרעיון המגוחך שעשתה אילנה דיין עם סאיב עריקאת. הנקודה הזו עלתה, ואילנה דיין לא התעקשה עליה. כמה לא מפתיע).

    אני מעולם לא שמעתי אף ערבי שתומך בקיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי.

    האם אתה טוען שזו בסך הכל תגובה ליחס השלילי שהם מקבלים מאיתנו? אם היחס היה אחר הם היו מכירים בישראל כמדינת הלאום היהודי ומוותרים על השאיפות הלאומיות שלהם כאן?

    אני סבור שלא.

  24. יונתן אורלב:

    ועוד דבר, ואת זה אני אומר כדי שתראה שאני לא מתעלם מעצתך. אני לא רוצה לפתוח בדיון נפרד בעניין זה:

    אני כן ניסיתי לשים עצמי במקומם, והמסקנה שאני מגיע אליה זה שאם הייתי ערבי ישראלי, הייתי מתבייש בציבור שלי, ובעיקר במנהיגים שלי, ובמדינות ערב, במקום לבוא בטענות אל השילטון הישראלי.

  25. יונתן אורלב:

    מוסיף,

    לגבי התגובה האחרונה שלי (24):

    התעלם ממנה. לא שאני לא מתכוון לזה, אלא שזה לא נשמע כמו שהתכוונתי.

    לגבי (23), אשמח אם תשיב.

  26. יהודי כמעט טוב:

    לכל הנשמות הטהורות, שומרי היתרון הדמוגרפי ובועלי הארץ,
    תיצאו כבר מהסרט שלכם. אני חותך את היד השלישית שלי אם מישהו מכם זכה לדבר פעם עם ערבי ישראלי שלא במסגרת שירות צבאי או מסגרת דומה. לא שאני מנגב חומוס עם סלים כל שבת בצהריים אבל יצא לי להכיר כמה וכמה ישראלים לא יהודים בחיי. מה אומר, לרובם יש דיעות קצת פחות חד מימדיות משלכם על החיים.
    להשליך את ההתנהגויות של חברי הכנסת הערבים על כלל הציבור זה בערך כמו להגיד שכולנו שקרנים, נוכלים, מושחתים וקומבינטורים כמו רובם המכריע של חברי הכנסת היהודיים שהם באמת בחלקם הגדול אשפה טהורה.

  27. יהודי כמעט טוב:

    סאיב עריקאת הוא פלשטינאי ולא אזרח ישראלי, אז קשה לי להאמין שהוא מתרגש בכל פעם שהוא רואה את דגל ישראל מתבדר ברוח.
    אתה במקומם היית מתבייש בנבחרי הציבור שלך? תעשה לי טובה. מדינת ישראל משתינה עליהם בקשת והם אמורים לשיר “שאבתם מים בששון”? היית עושה בדיוק אותו דבר, אולי אפילו בצורה יותר אלימה (מה שרובם המכריע מעולם לא עשה עד היום).

  28. יונתן אורלב:

    יהודי כמעט טוב (27):

    סעיב עריקאת ואילנה דיין ניהלו “דיאלוג” בו שניהם צולמו באמצעות מצלמה **אני לא זוכר איך קוראים לסוג הצילום הזה בו הדבר המצולם נראה זוהר**, כאילו זה היה איזה תשדיר בחירות ארוך.

    סאיב עריקאת טוען שהוא רוצה להגיע לשלום בר קיימה שיאפשר לשני העמים לחיות בכבוד ובביטחון, ובו בזמן הוא טוען שעל זכות השיבה אי אפשר לוותר באופן מוחלט. לכן השאלה איזה פיתרון הוא מציע במסגרתו יובטח הרוב היהודי במדינה היא שאלה הכרחית. לא במקרה, אילנה דיין נמנעה מלשאול אותה. היא גם לא היתעקשה להבין ממנו האם הוא מוכן לקבל את מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי (להבדיל ממדינת כל אזרחיה למשל).

    ולגבי ההערה שלך על ערבים ישראלים:
    זה נושא שאפשר לפתח אותו, כי במידה רבה אני מסכים איתך. גם אני חושב שערבים ישראלים רבים היו מעדיפים לחיות במדינה יהודית שבה יש להם זכויות אזרחיות (ולא לאומיות), ושהציבור היהודי בה הוא לאום בעל שיעור קומה. אני משוכנע שגם להם נמעס לשמוע כמה הם מסכנים וכמה הם מופלים מכל מיני דורשי שלום שלא יודעים מילה אחת בערבית ושהקשר היחיד שלהם לערבים מסתכם במפגשים עם יאסר ערפאת.

    אבל לצערי קולם לא נשמע, וכל עוד כל מה שאנו שומעים מהציבור הערבי הם מסרים של עויינות, אי אפשר לצפות שהציבור ירצה משהוא לטובתם.

    הם, כחברה, צריכים להחליט איך הם רוצים להתייחס לארץ הזו, ורק אח”כ לצפות ליחס דומה מהציבור הישראלי. נכון להיום המצב הוא שנציגי החברה הערבית עויינים את מדינת ישראל כמדינת הלאום היהודי.

  29. יהודי כמעט טוב:

    “סאיב עריקאת טוען שהוא רוצה להגיע לשלום בר קיימה שיאפשר לשני העמים לחיות בכבוד ובביטחון, ובו בזמן הוא טוען שעל זכות השיבה אי אפשר לוותר באופן מוחלט.”
    צודק לחלוטין, זה נשמע מופרך לחלוטין כמעט כמו מי שאומר שהוא רוצה שלום כולל עם הפלשטינאים ובאותה נשימה מכריז שירושלים תישאר מאוחדת לנצח כבירת ישראל ושההתנחלויות הגדולות כמו אריאל למשל ישארו במקומן גם אחרי הסכם הקבע.
    לאט לאט, צעד צעד, אתם מביאים אותנו למצב שנהיה כ”כ מעורבים אחד בשני שלא נוכל להיפרד יותר מהצרעת הזו שנקראת המדינה הפלשטינאית העתידית ואז נודה לכם על רוחב האופקים ורוחק המחשבה שהביא אותנו למדינה דו לאומית. כזו שאנחנו תוך כמה שנים גם לא נהיה בה הרוב.
    מקסים.

  30. נמרוד ברנע:

    יש יהודים טובים, ודי הרבה, הם פשוט הבינו מזמן שמתי גולן הוא לא אחד כזה ולכן הם לא מתייחסים אליו.

  31. MrM:

    9- הא!?

  32. שמחה רבא:

    בחדר לידי יושב ערבי מוסלמי מטירה, ערבי נוצרי מכפר ליד נצרת, בחורה חרדית ובחורה ישאלית חילונית. זה נשמע כמו התחלה של בדיחה מוכרת, והדינמיקה מצחיקה. מזל שאפשר לחייך ולהניח את המטענים האמיתיים בצד. אני לא חושבת שהסיטואציה נטולת מטענים, אני חושבת שיש הליכה על ביצים גם אחרי שנתיים של הביחד הזה. הישראליות יוכלו בקלות למצוא עבודה אחרת, מה שאני לא יכולה להגיד על שני הערבים.
    אני עובדת בשוטף מול מספר ערבים בשרות הציבורי. רובם over qualified לתפקידים שנותנים להם למלא.
    יונתן – לחלק מהעוינות שאתה מרגיש יש מקור מאד מסויים. אנחנו. נאיבית אני לא, מלאת רגשי אשם, כן.

  33. יונתן אורלב:

    שמחה רבא (32),

    לפחות עבורי, אין מדובר בפסיכולוגיה. “העויינות שאני מרגיש” נובעת אך ורק מהייחס של מנהיגי הערבים בארץ. זה הכל. כך שאת יכולה להיות בטוחה שאין בי שמץ של רגש אשם. לכל היותר אני מרחם עליהם, על שלא הצליחו עד היום להוציא מתוכם מנהיגים ומובילי דעה ראויים יותר.

    אם כבר מחפשים בני מיעוטים מקופחים בארץ הזו, אפשר להתייחס דרוזים והבדואיים. אלא סובלים מאפליה אף על פי שמנהיגיהם (והם) מזדהים עם הארץ הזו ורוצים להשתלב בה, ולא זכור לי שהם הפגינו שאיפות לאומיות כאן. באיזה שהוא שלב הם יתחילו להישבר, וזה יהיה חבל. אבל במדינה הזו אנו מתמחים בעיקר בהרס, כך שזה לא יפתיע אף עחד.

  34. יונתן אורלב:

    הנה מדגם מייצג של ערבים טובים, שכולל כמובן את המנהיגים שלהם:

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/959155.html

  35. ערן:

    בתור תושב עכו זה 31 שנה – אני יכול להגיד לכם שהערבים הישראלים בעירי פרו פלסטנאים עד גועל ואין להם שמת של נאמנות או רצון להיות אזרחים שווים. אי אפשר להיות חלק אינטגרלי ממדינה ובו בעת לשלול על הסף את קיומה.

הוספת תגובה משלך

תצוגה מקדימה: