(לא) צריך להקשיב לפרס

שמעתי היום בגלי צה"ל שנשיא מדינת ישראל, איש הספר וזוכה פרס נובל, שמעון פרס, אמר שלא צריך ללמוד היסטוריה – ממילא יש היום את כל המידע באינטרנט אז מה זה חשוב כמה חיילים הרג נפוליאון? חיפשתי קישור לידיעה הזו ולא מצאתי, אפילו לא באתר גלי צה"ל. אז ניסיתי בגוגל והפלא פלא, מסתבר שזו לא הפעם הראשונה שפרס מחליט שלימודי היסטוריה הם לא דבר חשוב. כבר לפני שנה, בהיותו משנה לראש הממשלה, אמר פרס בדיוק את אותם הדברים:

"אם זה היה תלוי בי, אני הייתי מבטל את לימודי ההיסטוריה, הרי בעידן האינטרנט אין טעם לשנן כמה אנשים נפוליאון הרג"

הייתי רוצה לומר "לפחות הוא עקבי" אבל מסתבר שבכל הקשור לניסיונו האישי של פרס, הוא דווקא ממליץ ללמוד היסטוריה. מבולבלים? גם אנחנו.

בדיוק לפני שנתיים, כאשר פרס השיק את הביוגרפיה האישית שלו באירוע מיוחצן הוא אמר:

"היסטוריה צריך ללמוד כדי לא לחזור על השגיאות"

מסתבר שצריך ללמוד היסטוריה גם כדי לדעת שלא צריך להקשיב למי שאומר שלא צריך ללמוד היסטוריה.

18 מחשבות על “(לא) צריך להקשיב לפרס

  1. בהסתמך על דברי אייל – לי אין מושג בהיסטוריה ו/או באלימות וגם בסקס אני לא מהמובילים בתחום (נשוי לפולניה) – אז אטיאס כבר ידאג לכך שלא נוכל ללמוד היסטוריה מהאינטרנט.
    לפיכך, מר פרס הנכבד, אין מנוס אלא להמשיך וללמוד היסטוריה באופן המסורתי.

  2. טוב נו זו הוכחה לטענתו של פרס, במקום לזכור את דעתו בנושא חיפשת בגוגל את הפרט ההיסטורי הזה.
    מ.ש.ל

  3. בנסיון להוציא את הדיון ממלכודת ההערות הציניות, אולי כדאי להפחית בלימודי היסטוריה (לדוגמה) לטובת לימוד כיצד משתמשים באינטרנט למטרות לימוד ומחקר, ואיך צריך לקחת את כל מה שכתוב שם בזהירות?
    יש אצל אמא שלי ערימה של עבודות שעשו התלמידים שלה. בערך 90% עשו קופי פייסט מויקיפדיה. ובגלל שהזהירו אותם מראש לא לעשות את זה, אז הם שינו מילה אחת כל משפט או שניים. חייבים להתייחס לאינטרנט כמקור מידע שתופס מקום גדול יותר ויותר בחיינו. מצד שני, אולי לא צריך, כי בקרוב הוא יצונזר.

  4. לפי הבנתי, אין סתירה בדברי פרס. מטרת לימודי ההסטוריה היא לא לחזור על שגיאות, עם זאת אין טעם לשנן את הפרטים כי אילו זמינים לכל אחד במחי קליק.

  5. פרס היה צריך להשלים את המשפט: אין צורך לשנן עובדות היסטוריות, כי יש את הכל באינטרנט. צריך ללמוד תהליכים היסטוריים, כדי להבין אותם וללמוד משגיאות.

  6. סליחה, אבל יש צורך גם לשנן עובדות היסטוריות כפי שיש צורך לשנן שירים, כפי שיש צורך לשנן פסוקים מהתנ"ך כפי שיש צורך לשנן נוסחאות במתמטיקה, כפי שיש צורך לשנן את חוקי היסוד של מדינת ישראל.
    מה רע בשינון? זו לא צריכה להיות מהות הלמידה אבל מחיקת מקצוע ההיסטוריה כי יש את העובדות ההיסטוריות באינטרנט היא הדבר המגוחך ביותר ששמעתי באחרונה והיא עוד סימפטום של הטימטומיזציה שמקדמים במערכת החינוך.

  7. אני לא חושבת שלא צריך להכיר עובדות היסטוריות בכלל, אבל אני דווקא כן חושבת שצריך לשים יותר דגש על ההבנה של תהליכים היסטוריים, והאירועים שהניעו אותם, מאשר לזכור את התאריך המדוייק. מורים טובים להיסטוריה יאמרו לך שזה מה שחשוב, ושהשינון הרבה פחות חשוב מכך.

    חשוב לדעת שרצח יורש העצר האוסטרי ב-1914 ע"י הסרבי פרינציפ הניע תהליך שהוביל לפרוץ מלחמת העולם הראשונה. הרבה פחות חשוב לשנן ששמו היה גברילו פרנציפ, ושהוא רצח את פרנץ פרדיננד בתאריך 28 ביוני (עכשיו בדקתי בוויקיפדיה).

    את זה, אגב, חשבתי גם לפני שהיה לנו גוגל – תמיד יכולת לבדוק את העובדות המדוייקות באנציקלופדיה.

    * הסתייגות: לא לוקחת אחריות על שום הצהרה של שמעון פרס. לא היום, לא בעבר ובטח שלא בעתיד.

  8. אני רוצה להאמין שהוא לא מתכוון לבטל את המקצוע. מותר לקוות שהוא רוצה לשנות את המתכונת בה מלמדים מקצועות הומניים כמו היסטוריה, ולכך אני כולי בעד.
    במקום לגרום להבנה ולראות את התמונה הגדולה שמים זכוכית מגדלת על עניינים מסויימים שאותם התלמידים לומדים דרך שינון נטו-אין שום משמעות ללימוד כזה.

  9. וכרגיל, האמת נמצאת במשפטים הארוכים, שמתקצרים בכדי לתת כותרת, ואחרי זה מתגלגלים הלאה לדיונים על גבי דיונים, עד שנשכחת לה הכוונה המקורית.

    פרס: "חשוב ללמוד את ההיסטוריה של האירועים, לא היסטוריה של פרטים"

  10. הוא עקבי כמו סוס.

    צריך ללמוד היסטוריה, לא צריך שיעורי היסטוריה. יכול להיות יותר פשוט מזה?

    הרי בשיעורי היסטוריה בבית הספר רק מלמדים אותנו לשנן תאריכים. בוויקיפידה (עם כל האי-דיוקים) לומדים הרבה יותר. מי שזה מעניין אותו, ילמד באמת. לשאר חסכת שינון שלא מוביל לכלום פרט לעוד מספר בתעודת הבגרות.

  11. בתור התוצאה הראשונה בחיפוש צמד המילים "אני לוזר" בגוגל, אני מציעה למר פרס להוריד הילוך בתמיכה שלו במידע אינטרנטי..

    למרות שאני מבינה למה אמר מה שאמר. כשיש לך קריירה רצופה בהגעה למקום השני בלבד, ברור שתעדיף שההיסטוריה תישכח, the sooner the better!

  12. אני מניח שפרס התכוון שאין צורך ללמוד הסטוריה, אלא אם היא עוסקת בו או מגיעה מטעמו.

    ואני חושב, שמלבד שפות (עברית אנגלית), כתיבה והבעה, אין דבר חשוב מללמוד הסטוריה ולא רק "תהליכים הסטוריים" אלא ממש מידע, תאריכים, שמות, אירועים למרות שלכאורה זהו מידע טריוויה.

  13. י

    ש צורך גם לשנן עובדות היסטוריות כפי שיש צורך לשנן שירים, כפי שיש צורך לשנן פסוקים מהתנ"ך כפי שיש צורך לשנן נוסחאות במתמטיקה, כפי שיש צורך לשנן את חוקי היסוד של מדינת ישראל.

    צודק. אף לא אחד מהם צריך לשנן. כדאי, אולי, לאנשים שעוסקים או מתענייינים בנושא מסוים. אבל 'צריך'?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *