שחר של דוקטור חדש

אחת, שתיים, אחת שתיים. זה עובד? איי, איי? עובד? יופי.

גבירותיי ורבותיי, ערב טוב. ביקשתי לכנס את מסיבת העיתונאים כדי למסור הצהרה. אבקש את סבלנותכם עד לתום הקראתה.

באוגוסט 2004 עזבתי את עיתון "הארץ" כדי להתחיל בלימודי הדוקטורט שלי בתוכנית למדע, טכנולוגיה וחברה באוניברסיטת בר-אילן בהנחייתו של יו"ר התוכנית ואחד האנשים המבריקים, החכמים והמקסימים שפגשתי בחיי, ד"ר נח עפרון.

באוגוסט 2005 פתחתי את הגלוב וכבר בימים הראשונים לקיומו דאגתי לשלב בטור שמאל שעון שסופר לאחור את הימים, הדקות והשניות עד לרגע שבו אדרש להגיש את העבודה. התאריך האחרון להגשה היה ה-15 בנובמבר 2008.

את עבודת הדוקטורט סיימתי לכתוב בדיוק לפני שנה. היא מחזיקה 431 עמודים, מתוכם 59 עמודי ביבליוגרפיה, 1,554 הערות שוליים, 131,492 מילים. במארס 2008, אחרי כמה הגהות ותיקונים, הגשתי את העבודה לועדה לתואר השלישי באוניברסיטת בר-אילן ששלחה אותה לשיפוט.

אתמול קיבלתי את האישור הסופי ואיחולים מהאוניברסיטה – אני דוקטור לפילוסופיה. אז אם למישהו כואב הראש, אשמח לרשום לו מרשם לאיזה מרקוזה, פוסטמן או לטור.

כאשר הודעתי על סגירת הגלוב, ביוני השנה, ידעתי שאחזור לכאן לפחות פעם אחת נוספת כדי להודיע על קבלת התואר. רבים מכם ליוו אותי במהלך התואר הזה והשעון שספר לאחור הזכיר לי, וגם לכם, שיש לי משימה גדולה לסיים. למרבה השמחה, השלמתי אותה בהצלחה.

**

עבודת הדוקטורט שלי עוסקת בזן חדש של טכנולוגיות ומנגנונים, שמונעים מהמשתמשים מלבצע פעולות שבעבר יכלו לבצען. העבודה מאפיינת את הזן החדש של הטכנולוגיות האלו ומתארת את המאבק החברתי-פוליטי-כוחני שמתרחש ברקע השינוי בין קבוצות שונות, כל אחת מושכת לכיוון שלה. כך נפתחת העבודה:

בינואר 2004 הודתה חברת "אדובי" (Adobe) האמריקאית, מפתחת התוכנה לעריכה גרפית, "פוטושופ" (Photoshop), כי שילבה בהסתר תוכנת משנה בתוך הגרסה החדשה של התוכנה, Photoshop CS. תוכנת משנה זו, יודעת לזהות האם המשתמש סורק באמצעות "פוטושופ" שטרות דולר, יורו או שטרות כסף מסוגים נוספים. במידה וסריקה שכזו מתבצעת, התוכנה מודיעה למשתמש כי לא יוכל להדפיס את התוצר הסרוק.

לימים נודע כי מדובר בתוכנת משנה המכונה Counterfeit Deterrence System, שפותח במימון קבוצת Central Bank Counterfeit Deterrence Group העוסקת בפיתוח טכנולוגיות למניעת זיוף שטרות ושהוקמה על ידי קונסורציום של בנקים מרחבי העולם. קונסורציום זה שכנע את "אדובי" כי קיימת חשיבות רבה בשילוב תוכנת המשנה בתוכנת פוטושופ בשל הפרשנות של המשתמשים את התוכנה: הם משתמשים בה (גם) כדי לזייף שטרות.

המשתמשים בתוכנה הגיבו בזעם. נשיא משתמשי "פוטושופ" בסן-דיאגו, סטיבן ברנס (Burns) אמר לסוכנות הידיעות AP:

I don't believe this. This shocks me. Artists don't like to be limited in what they can do with their tools. Let the U.S. government or whoever is involved deal with this, but don't take the powers of the government and place them into a commercial software package

דוגמה זו מתארת סוג של "שינוי טכנולוגי מגביל".
הוא מתרחש על ידי צמצום או שינוי מהותי של תכונות טכניות בטכנולוגיה וזאת באמצעות שילוב של מנגנון המונע (prevent), מנטרל (deactivate) או מפחית (reduce) את היכולת להשתמש בתכונה מסוימת של הטכנולוגיה, תכונה שהיתה זמינה ופעילה בגרסה קודמת שלה. עבודה זו תעסוק בסוג זה של שינויים ותעמוד על טיבם.

מישל פוקו (Foucault) עסק ב"טכנולוגיה דיסציפלינארית" שהמוטו שלה הוא: You must!.
סלבו ז'יז'אק (Zizek) כתב על "טכנולוגיה אינטראקטיבית" שהמוטו שלה הוא: You may!.
עבודה זו תעסוק ב"טכנולוגיה מגבילה" שהמוטו שלה הוא: You can't!.

**

אני רוצה להודות לכל האנשים שהיו כאן ועודדו אותי במהלך התקופה הזו. הגלוב היה מקום נהדר להימלט אליו כאשר הכתיבה האקדמית והעיתונאית מילאה את ראשי והייתי זקוק לחברתם של טקסטים אחרים ובעיקר לקהילייה תומכת, מעניינת ומשעשעת. קשה לי לדמיין את עצמי עובר את התקופה הארוכה הזו בלעדיכם.

תודה מיוחדת מגיעה לתמר, שלאחר שסיפרתי לה על הרעיון שלי לדוקטורט, הפנתה אותי למקרה שברבות הימים הפך לאחד מהפרקים המרכזיים בעבודת הדוקטורט. ובכלל, תמר, מוסיפיניו, ר"ש, ג'וני דו וילדה היו משענת אדירה בתקופה הזו ועל כך אני אסיר תודה.

זו תקופה של שינויים גדולים בחיי. אחרי שהודעתי שאני עוזב את תפקידי ב"ידיעות אחרונות" אני יוצא לדרך חדשה, מרגשת ומלאת אתגרים. בימים האחרונים קיבלתי פניות והצעות רבות מהאקדמיה, מהמגזר הפרטי ומגופי תקשורת שונים. בנוסף להצעות האלו, אני עסוק בבדיקת האפשרות להתחיל בשלב הפוסט-דוקטורט, אני כותב שני מאמרים באנגלית המבוססים על עבודת הדוקטורט, מכין כמה קורסים, כותב לעין השביעית והרשימה עוד ארוכה. פרופ' שיזף רפאלי אמר לי פעם "שלב הדוקטורט דומה לטירונות; העבודה האמיתית מתחילה אחריו". הוא כמובן צודק.

ודאי תשאלו מה באשר לגלוב. אני מודה, אחרי הפסקה של כמעט חצי שנה, הוא חסר לי. מצד שני, כפי שניתן להבין, אני עסוק באינסוף מטלות ומשימות, כולן מרתקות וחשובות בעיניי. יתכן שאחזור לכתוב כאן. התדירות, סביר להניח, תהיה שונה ומשתנה אבל אחרי פרסום הפוסט הקודם, ואחרי שכל כך הרבה שמות מהם לא שמעתי כל כך הרבה זמן, פתאום חזרו וכתבו כאן, קשה לי להישאר אדיש לרצון העז שלי לחזור ולהיות בקשר.

אז בלי הבטחות ובלי נדר, יש מצב שיופיעו פה מדי פעם כמה מילים.

אני דוקטור – כבר אמרתי?

שאלות? כן, רינה.

57 מחשבות על “שחר של דוקטור חדש

  1. ידעתי.

    אבל עשיתי הטעיה מקודם לראות את נדיבות התרומה של קוראי הגלוב לפני יום הדין.

    יש מצב שכל העבודה עולה לכאן כקובץ pdf שיהיה מה לקרוא לפני השינה?.
    אני בטוח שהרבה כאן ירצו לקרוא את העבודה הנ"ל.
    הגיבו בהמוניכם (אני מזמין לחץ פסיכולוגי על ה יו"ר ).

    בקשר להופעה:
    נראה כי אני אלך לקנות כרטיסים לדפש מוד בלי טובות ובלי מתנות.

  2. כידוע, סגירת הגלוב הייתה סך-הכל תעלול שנועד למצב אותך כאדם רציני מן המניין האקדמי, וכך לאפשר לך לקבל את התואר. אז יאללה, חזרה לשגרה.

    (תראה למה הידרדרו היפנים בזמן שנעדרת – זה פשוט לא אותו הדבר)

    נ.ב.
    מזל"ט!

  3. עינת ויצמן פעם אמרה שהיא מתכננת לכתוב דוקטורט ומיד לאחר קבלתו לשבת ולכתוב את התוכנית המטופשת ביותר שערוץ 2 ראה מימיו רק בשביל שבקרדיטים בסוף יהיה כתוב "יוצרת התוכנית: ד"ר עינת ויצמן".

    מזל טוב דוקטור.

  4. מז"ט. ואני באמת מעוניין לקרוא את העבודה. כנראה שזה יעבור לי אחרי 2-3 עמודים (משום מה אני נתקף זעם כשאני קורא חיבורים פילוסופיים, במיוחד של י. שטייניץ), ועדיין.

  5. מזל טוב דוקטור יו"ר!
    אז,
    המ,
    מה אתה בעצם כן יכול לרשום?… (בדיוק נגמר לי הסטוק של הריטלין)

    מלבד זאת מצטרפת לקריאות להעלאת העבודה, הספר "הפוליטיקה של הטכנולוגיה" היה מאד מוצלח בזמנו

  6. ***הודעה***
    ועדת הגלוב לתארים מזויפים מטעם שלוחת האונברסיטה הטכנית של עיריית מגניטוגורסק בישראל, מודיעה על הפרסים הבאים:
    -פרס ד"ר של כבוד לספרות(ע"ש פרופ' אמירטוס יוסף בובליל)
    -פרס ד"ר למנהל עסקים(ע"ש בועז יונה)
    -פרס ד"ר ללא כבוד למדע המדינה ומנהל ציבורי(ע"ש אהוד אולמרט)
    -הפרס המשותף ד"ר לפילוסופיה של ההכרה ואתיקה ציבורית(ע"ש יחיאל חזן והשרה רוחמה א.בלילה)
    -פרס ד"ר לתקשורת ועיתונאות מטעם הוועד הציבורי להוגנות בעיתונות, מייסודו של האתר ONE.
    -פרס ד"ר בשם החטיבה לחקר הביטחון ותורת המערכה בראשות רא"ל דן חלוץ ותא"ל גל הירש.

    תכולת הפרסים:
    א.15 דרכמות טיבין ותקילין(ללא ציקלמט).
    ב.1 כלב מאכל בצבע לימון(לא כולל השתתפות עצמית בביטוח חובה לכלבי מאכל).
    ג.1 כניסה לפארק הקופים בבן שמן(לא כולל בבונים).
    ד.1 צעיף של קבוצת מכבי שעריים.
    ה. 10 קלף סופרגול של אליהו עופר.

    מז"ט יו"ר!

  7. ברכות דילוגים וצהלולים!!!
    ונשאלת השאלה- האם זה כבוד היו"ר ד"ר, או כבוד הד"ר יו"ר?
    לעונים נכונה מובטחת שנה טובה וגמר חתימה טובה..
    המון מזל טוב יו"ריניו וברכות חמות מעומק לב!

  8. ד"ר דרור, מזל טוב !!

    ההקדמה רק מוסיפה לסקרנות – איפה אפשר לקרוא את הדוקטורט המלא? חלקים נבחרים?
    אתה מתכנן לעלות אותו לאוויר בשלב כלשהוא?
    בכל מקרה, כל הכבוד !

    ובהזדמנות חגיגית זו – גמר חתימה טובה!

    נ.ב. – אהבתי את הכתבה האחרונה שלך בידיעות 🙂

  9. תודה רבה (מאוד) על הברכות של כולם.
    אני עובד בימים אלו על מאמרים שיופקו מתוך עבודת הדוקטורט. אני מניח שכאשר אסיים אעלה את הדוקטורט גם בפורמט דיגיטלי למרות שאני חייב לומר לכם, מי שחושב שהוא נגיש כמו "הפוליטיקה של הטכנולוגיה", ובכן, מצפה לו אכזבה מסוימת. מדובר בעבודה מסוג אחר לגמרי.

  10. OMFG אי אפשר לשמור לדקה.

    הלכתי לטירונות- הגלוב נסגר ולא הייתה לי הזדמנות להגיב.
    עכשיו היה לי שבוע שמירות והופס! הגלוב נפתח.
    אי אפשר להשאיר אתכם דקה לבד הא?

    מזל"ט ד"ר דרור!
    הידד לגלוב!

  11. דוקטור יקר ומוכר
    שמעתי עלייך ועל שכמותך. מהכרות מקרוב ומרחוק נדמה לי שאת התודה הגדולה ביותר לא ציינת כאן והיא כמובן לאישתך היקרה. האם אפשר לעשות ולהספיק כל מה שעשית ללא התמיכה הבלתי נדלית והמאפשרת ללא גבול של יקירתך? עלי לציין שאני לא אישתך! ולמי שלא מכיר לדוקטור אישה מדהימה וחכמה בזכות עצמה, אישה חייכנית, ומצחיקה, נעימה ומקסימה! ולא אני לא המאהב שלה. אז לכן אשמח שתוסיף תודות והערכה למי שתמכה ותומכת בגידול שלוש בנות מדהימות ובעל מצליח.
    בהצלחה בהמשך דרכך.
    השחרחורת הסודית

  12. שחרחורת לא סודית בכלל 🙂
    הסירי דאגה מליבך. בעמוד התודות המופיע מיד בפתח הדוקטורט, מופיעה תודה ראשונה, גדולה ובולטת לאשתי היקרה החייכנית, המצחיקה, הנעימה והמקסימה.

  13. דוקטור יקר
    נדמה לי, אל רק נדמה לי שלא כל הקוראים קיבלו העתק מעבודתך. ולכן לא כולם ידעו , עד עכשיו את הערכתך העמוקה לאישתך.
    לילה טוב וברכות הסודית?

  14. שחרחורת יקרה – בשבת, כאשר ניפגש כדי לחגוג את הדוקטורט שלי, אני מציע לך להתחבא מאחורי בעלך שכן את צפויה לקבל מכות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *