פסוקי תהילים לעופרת יצוקה

אודי פסמון העיר את תשומת לב האימייל הסגול עם הנקודות הצהובות להמלצה של הרב דרור שמופיעה בערוץ היהדות של למהנט, אודות פסוקי תהילים שיש לומר לשלום הלוחמים בעזה.

כך לדוגמה, ממליץ הרב לקרוא את פרקי תהילים צד, קכא, קכד ו-קל "כששומעים אזעקה ועד שיוצאים מהמחסה". הוא לא מסביר למה אבל קריאה קצרה בפרקים מסבירה את הרציונל. בתהילים צד נכתב: "עַד-מָתַי רְשָׁעִים יְהוָה, עַד-מָתַי, רְשָׁעִים יַעֲלֹזוּ" ("איזה קריזה עם האזעקות האלו!"), בתהליכים קכא נכתב: "הִנֵּה לֹא-יָנוּם, וְלֹא יִישָׁן– שׁוֹמֵר, יִשְׂרָאֵל" ("אל דאגה, תיכף נראה לכם מאיפה משתין הדג"), עם הישמע הבום הראשון יש לקרוא את תהילים קל בו נכתב: "אֲדֹנָי, שִׁמְעָה בְקוֹלִי: תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ, קַשֻּׁבוֹת– לְקוֹל, תַּחֲנוּנָי" ("יוו זה היה קרוב! אלוהים תעשה מערוף נו, בחייך!") וביציאה מהממ"ד את תהילים קכד בו נכתב: "בָּרוּךְ יְהוָה– שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף, לְשִׁנֵּיהֶם" ("שיחקת אותה יהוה. אתה פסדר אתה").

רציונאל תקף גם באשר לשאר ההמלצות: תהילים קטז לכוחות ההצלה: "כִּי חִלַּצְתָּ נַפְשִׁי, מִמָּוֶת", תהילים יב לעוסקים בהסברה: "שָׁוְא, יְדַבְּרוּ–אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ: שְׂפַת חֲלָקוֹת–בְּלֵב וָלֵב יְדַבֵּרוּ" וכן הלאה וכן הלאה.

אורן פרסיקו, בסקירתו היומית את התקשורת הישראלית, מצביע על הדרך שבה בשעת מלחמה כולם נושאים עיניהם אל היושב במרומים שהרי כידוע, הוא עובד אצלנו, ועכשיו הגיע הזמן שכל התפילות ישתלמו.

מכיוון שאלו עיתות מלחמה ומכיוון שמן המפורסמות הוא שקריאת תהילים בדרך כלל עושה את העבודה ומכיוון שמצאתי את ההמלצות של הרב ברמה כבלתי מספקות, החלטתי לבחור באופן אקראי כמה פרקי תהילים ולהמליץ לכם, קוראיי היקרים, מתי כדאי לכם לקרוא אותם ולמי הם מיועדים בזמן קשה זה שעובר עם ישראל שחזר לארצו אחרי אלפיים (וקצת) שנות גלות. אז ככה:

תהילים סב לעובדי רווחה והשירות הפסיכולוגי: "בִּטְחוּ בוֹ בְכָל-עֵת, עָם– שִׁפְכוּ-לְפָנָיו לְבַבְכֶם".

תהילים צב למוצאי מחסה מאחורי עצים בעת נפילת טילים: "צַדִּיק, כַּתָּמָר יִפְרָח; כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה".

תהילים קי למנתחים פלסטיים בעת ניתוח חירום: "אֲדֹנָי עַל-יְמִינְךָ; מָחַץ בְּיוֹם-אַפּוֹ מְלָכִים"

תהילים עה לכדורגלנים המשחקים בקבוצות שבדרום הארץ: "אָמַרְתִּי לַהוֹלְלִים, אַל-תָּהֹלּוּ; וְלָרְשָׁעִים, אַל-תָּרִימוּ קָרֶן".

תהילים מז לדיוויד ברוזה: "זַמְּרוּ אֱלֹהִים זַמֵּרוּ; זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ".

תהילים סא לבדואים: "אָגוּרָה בְאָהָלְךָ, עוֹלָמִים; אֶחֱסֶה בְסֵתֶר כְּנָפֶיךָ סֶּלָה"

תהילים נ לצמחונים: "לֹא-אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר; מִמִּכְלְאֹתֶיךָ, עַתּוּדִים".

ולבסוף, תהילים סט לאלו שהרקטות תופסות אותם במקלחת: "אַל-תִּשְׁטְפֵנִי, שִׁבֹּלֶת מַיִם– וְאַל-תִּבְלָעֵנִי מְצוּלָה; וְאַל-תֶּאְטַר-עָלַי בְּאֵר פִּיהָ".

חזק חזק ונתחזק. או עלה והגשם. או היה נכון. מה שיבוא קודם.

20 מחשבות על “פסוקי תהילים לעופרת יצוקה

  1. יובל נוסף: הקשר היחיד בין הטקסט שהפנית אליו לטקסט שלי הוא בראשך בלבד. זהו הקשר היחיד ביניהם שכן בפועל, אין ביניהם שום קשר, אפילו לא קלוש ביותר ובטח שלא "ברוח דומה". אני אמנע מלנסות ולשער מה מניע אותך למצוא קשר דמיוני שכזה בין שני הטקסטים.

  2. "אַל-תִּשְׁטְפֵנִי, שִׁבֹּלֶת מַיִם– וְאַל-תִּבְלָעֵנִי מְצוּלָה; וְאַל-תֶּאְטַר-עָלַי בְּאֵר פִּיהָ".

    מישהו אמר קתרינה? איך הרבובדיה לא עלה על זה, הא? הוא מתרשל לאחרונה. לא חושב בגדול.

  3. יובל: כנראה שאכן מדובר בדמיוני הפרוע (במקרה הטוב) או בבעיה בראשי (במקרה הרע). אפנה עצמי לבדיקה בהקדם.

  4. תהילים לו: לבלוגרים ציניים: "נְאֻם-פֶּשַׁע לָרָשָׁע, בְּקֶרֶב לִבִּי אֵין-פַּחַד אֱלֹהִים, לְנֶגֶד עֵינָיו. כִּי-הֶחֱלִיק אֵלָיו בְּעֵינָיו לִמְצֹא עֲו‍ֹנוֹ לִשְׂנֹא. דִּבְרֵי-פִיו, אָוֶן וּמִרְמָה חָדַל לְהַשְׂכִּיל לְהֵיטִיב. אָוֶן, יַחְשֹׁב–עַל-מִשְׁכָּבו יִתְיַצֵּב, עַל-דֶּרֶךְ לֹא-טוֹב רָע, לֹא יִמְאָס".

  5. אבנר, זה מיועד לבלוגרים בלבד? או שאפשר להחיל את הפסוק על מלך מלכי המלכים של הציניות "כבוד" הרבובדיה יוסף? ולכל אחד ממשרתיו נעווי-המחשבה שצוחקים עלינו בפנים כבר שנים רבות? ואולי גם לכמה מהפוליטיקאים? או שיש מי שהציניות מותרת לו ויש מי שלא? איך זה עובד בממלכת "רועי הפרות הקדושות", הא?

  6. מיס,
    לא יודע איך זה עובד בממלכת הרועים.
    על בלוגרים ציניים זה עובד בטוח (יש גם עדות אחת שזה עובד גם על קוראי בלוגרים ציניים, אבל עוד לא נעשה ניסוי בהקף מלא).

  7. מיס,
    אַשְׁרֵי מְחַכֶּה וְיַגִּיעַ וְיִרְאֶה עֲלוֹת אוֹרֵךְ וְיִבָּקְעוּ עָלָיו שְׁחָרָיִךְ

    זה לא תהילים, אבל שורות יפות יצאו ליהודה הלוי (פינת שינקין).

  8. אם כבר בייביסיטר אלוהי וכאלה, איכזה שעד עכשיו אף אחד לא אעלה את הטענה שבעיר הבאבות נתיבות כנגד כל הסיכויים וההשגחות והלחשים נופלים טילים על הכיפ כיפאק כאילו היתה איזו שדרות חס וחלילה. איפה הבבא סאלי? איפה הבבא ברוך? איפה הרנטגן? איפה ה MRI?
    זה השגחה אלוהית, זה? פחחח…

  9. ברור שאין אלא לרחם על אלו שרואים בתהילים טקסט בעל יכולות מיסטיות, עם זאת אין ספק כי זו אחת מיצירות המופת הספרותיות הקאנוניות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *