הוא (טוויטר) מת! הוא (טוויטר) מת?

רועי שלומי הפנה את תשומת הלב שלי לכתבה הזו של נועה פרג ב"גלובס" שקובעת: "הבאזז נגמר: האם אפשר כבר להספיד את טוויטר בישראל?". בין השאר התראיינו לכתבה כמה מאושיות הסצנה הפרסומית בטוויטר בהם שגיא חמץ, אדם שוב וגיא אליאב ובאופן מפתיע חלקם ציינו כי אכן חלה ירידה בהיקף השימוש בטוויטר.

(בהערת אגב אומר שחלק מהטיעונים נשמעו לי מוזרים במיוחד כמו הטיעון של חמץ לפיו: "טוויטר פונה בעיקר לקהל ישראלי מבוגר יותר, ולא לבני נוער, שכן הוא מצריך לנהל אינטראקציות משמעותיות, ולשתף בסיפורים מהחיים. לבני הנוער אין מה לשחק במשחק הזה – טוויטר דורש יותר בכל ציוץ, בהשוואה לסטטוס בפייסבוק". הממממ, מה?!?!?!)

ינון לנדברג, מנכ"ל חברת אידאולוג'יק, הגיב בדף הפייסבוק שלו לטקסט של פרג וכתב:

עדיין המום מהכתבה הרדודה של טוויטר בגלובס של אתמול למרות שאני מחבב את הכותבת. עוד יותר המום מהתגובה הרדודה של חלק מהמרואינים.

הדיון שהתפתח בעקבות ההערה הזו מעניין. ראשית נטען כי פרג פרסמה את הטקסט רק מכיוון שבשבוע הבא יתארח אחד ממייסדי טוויטר, ביז סטון, באירוע לו נותן חסות ה"דה-מרקר". פרג הכחישה נמרצות וטענה שזו היצטרפות מקרים. גם אם היא דוברת אמת (וחזקה עליה שהיא דוברת אמת) העובדה שאין בטקסט שלה מילה על כך שמייסד טוויטר (שתמונתו מופיעה בכתבה שלה עצמה) מגיע בשבוע הבא לישראל, היא בגדר פשע עיתונאי. לא נכנסים לכלא על פשע שכזה; זו סתם קטנוניות מכוערת וטיפשית שבאה על חשבון האינפורמציה הבסיסית שעיתון צריך לתת לקוראיו. לזכותו של "גלובס" יאמר שהמחלה הדוחה הזו משותפת לרוב העיתונים.

בהמשך התגובות נטען כי הירידה עליה מדווחת פרג היא ירידה במספר הגולשים לאתר טוויטר וכמו שיודע כל מטווטר, אף אחד לא גולש לשם; כולם משתמשים באפליקציות יעודיות. מכאן שהנתונים האלו אינם משקפים הרבה. פרג טענה שהיא לא אשמה: אלו הנתונים שקיימים. אף אחד לא אמר שהיא אשמה שאלו הנתונים היחידים שקיימים אבל היא בהחלט אשמה בכך שהיא משתמשת בהם מבלי להסתייג מהמשמעות שהיא מייחסת להם.

אבל הבעיה שלי היא לא כל כך עם הטקסט של נועה כמו עם הזווית בה היא בחרה לטפל. בכותרת המשנה של הכתבה נכתב כך:

עם ירידה של 50% בטראפיק של טוויטר בישראל, לא בטוח ששירות המיקרו-בלוגינג הוא כלי פרסומי אפקטיבי. האם טוויטר עשוי להתאושש – או שמא הגולש הישראלי נאמן רק לפייסבוק?

קודם כל יש כאן השוואה שלא ברור לי על מה היא נסמכת. האם הגולשים צריכים לבחור: טוויטר או פייסבוק? האם טוויטר מציע את העושר שיש בפייסבוק? האם פייסבוק יכולה להתחרות במיידיות של טוויטר? (היא מנסה, לטעמי בהצלחה מוגבלת ביותר). חמור מכך, הפריזמה דרכה פרג מסתכלת על העולם היא פריזמת הפרסום. בצדק כתב כפיר פרבדה אצל ינון:

העניין הוא שיותר מדי מסתכלים עליה (על טוויטר) דרך נקודת המבט של מפרסמים. אנשים נמצאים בטוויטר כדי לתקשר – ולפעמים זה נראה שכל הכתבות על הפלטפורמה הזאת רק מדברות על איך אפשר לפרסם שם.

בינגו.

זה תיאור מדויק לדרך שבה כל פלטפורמה מקוונת מנוכסת באגרסיביות על ידי מומחי המדיה החברתית ומומחי השיווק בגרוש למטרות פרסום, שיווק ומכירה. פרג מאמצת את הנרטיב בחום ושואלת האם אפשר להספיד את טוויטר כי הוא לא אפקטיבי ככלי פרסום.

נועה היקרה: מעניין ת'תחת שלי אם טוויטר הוא כלי פרסום אפקטיבי. ובאשר לשאלתך: תספידי אותו כאשר המשתמשים יפסיקו להשתמש בו ולא כאשר תנובה תגלה בתדהמה שהיא לא מצליחה למכור דרך טוויטר קוטג' ארור.

25 מחשבות על “הוא (טוויטר) מת! הוא (טוויטר) מת?

  1. לעידוק: תהיה איתו מסיבת עיתונאים עוד לפני הכנס. ולא לציין שהוא אפילו מבקר, זאת התעלמות מכוונת.

  2. לא הצלחתי להבין את המהפכה הגאונית של טוויטר, באמת.
    כשג'ימייל קורס, למשל, אלפי אנשים מרחבי העולם רצים לטוויטר וכותבים – או מיי גוד, ג'ימייל איז דאון. מה זה נותן לי?
    וגם במקרים אחרים, אני לא בטוח שיש הרבה ערך בטוויטר ולא שמדובר בהמצאה גאונית שתשנה את העולם, כפי שרבים מהמצייצים האדוקים חושבים

  3. אינשם (6): כפי שהתבטאתי לא פעם, גם אני רחוק מלראות בטוויטר את ביאת המשיח (או לפחות זו של ישו). אבל זו לא הנקודה, לפחות לא במקרה הזה.

  4. היה שווה להגיע לתח.. סליחה, לקטע האחרון.
    לעידוק: כתבה כזו בתזמון כזה צריכה להתחיל ב" שבוע לפני הגעתו לארץ של מייסד טוויטר, נראה כי…".
    אני חושב שההגדרה הנכונה של טוויטר היא כלי, ומכאן, שכל אחד יעשה בו את השימוש הנוח לו. כשלעצמי, כל יום מרחיב יותר ויותר את השימוש שלי בכלי הזה, אז אני מחוץ לסטטיסטיקה של אותה נועה.

  5. מסכים לחלוטין עם יובל, אי הבנה בסיסית של העיתונאית וגם ריח מעט חשוד שעולה מהעיתוי והשימוש במידע. טוויטר הוא לא חזות הכל אבל כלי נהדר לקבלת עידכונים רלבנטיים לתחום העניין שלי ולחשיפה מיידית לדיעות של אנשים מעניינים.

  6. גם אני חשבתי שהכתבה חלשה ביותר ועדיין חלק מהביקורת לא נראה לי במקום. גלובס הוא עיתון כלכלי ולכן יש הרבה מאוד הגיון בהתמקדות האם ניתן או לא ניתן לפרסם בטוויטר.
    אולי זו סתם סטיגמה, אבל יש לי הרגשה שקהל הקוראים של גלובס אינו משתמש מדיה חברתית ממוצע, אלא הרבה פחות מהממוצע, ועניני טוויטר לא מענינים אותו לכשעצמם.

  7. אחד הדברים היפים בדיון שהתפתח בעקבות ההערה של ינון הוא הפתיחות לדעות שונות (אני ציני, כן?).
    גלובס טוען שטוויטר מת? גלובס בעצמו מת! הנה, דה מרקר עובדים עם טוויטר, כלומר טוויטר חי. ומכאן המסקנה שגלובס מיושן ומיובש ודה מרקר חדשני ומעודכן.
    ואולי דה מרקר סתם קופץ על כל טרנד?

  8. החוש החד של הגברת נעה פרג לזיהוי מגמות – בעיקר בתחום המדיה החברתית – נחשף כבר ביוני האחרון. אז פרסמה פרג בגלובס כתבה על כפולת עמודים שהכותרת שלה הייתה "טוויטר מתחיל לאבד מומנטום" הכתבה עסקה בזה שבעולם טוויטר אולי תופס אבל בישראל הוא לא ממריא. מאז – לא מיותר לציין – טויטר גדל בישראל ביותר מ-1500 אחוז.
    בעצם… אולי הכתבה ההיא הייתה קשורה לזה שכמה ימים קודם לכן פרסם המארקר ראיון בלעדי עם ביז סטון וגלובס רצו להקטין את הראיון שלהם.
    טוב שיש עיתונאית בשירות המו"ל

  9. ואם יורשה לי לרגע לחדד את מה שמרק אמר: גלובס הוא עיתון שעוסק בעשיית כסף, ויש לו אפס עניין בטכנולוגיה כלשהי אלא מהזוית של עשיית כסף.
    על כן זה לא שהביקורת היא לא במקום, אלא שצריך להפסיק לייחס לגלובס סמכות כלשהי בענייני טכנולוגיה. או, לפחות, זה מה שאני מבין מהסיפור הזה.

  10. מרק – אין בעיה, אבל אף אחד לא הראה ישר יחס בין מספר משתמשים (שלא הוכח שירד) לבין יחס ההמרה של פרסום בטוויטר למכירות. אף אחד גם לא ממש הראה מה יחס ההמרה בפני עצמו. אף אחד לא עשה מחקר על היחס הסוציולוגי בין הישראלים לטוויטר. כל הכתבה עומדת על יסודות רעועים שאומרים שמספר המשתמשים יורד (שוב, לא הוכח) ולכן פרסום במדיום הזה פחות רלוונטי. לא משהו.

  11. הייתי חייב להגיב: מה יש'ך נגד קוטג'?

    ול-16 (כפור) – שנה במיידי את שמך לכופר – היהדות אינה מתירה לכתוב יאהוו.

  12. הי יובל,
    כמו שאתה אומר, רוב משתמשי טוויטר לא נכנסים לאתר אלא משתמשים באפליקציות – כבר הבנתי את זה ופעם אפילו קראתי כתבה באיזה טכנובלוג וניסיתי איזה 15 שונות… אבל לא היה לי זמן ממש להיכנס לזה, אז בתור קורא (ותיק. תודה: כמה קוראים יש לך שהם גם תיקים?): אשמח ללמוד מטוויטאים מנוסים איזה כלים הכי נוחים (פה בק"ק בוסטון כולם מתעוותים באייפון. אך לי, אויה, אין 70$ לחודש בשביל אייפון).

    י. (תיק. וקורא. (וכותב, סורק ועושה פקס גם ללא חיבור למחשב)).

  13. מר ותיק (18 – איזה כיף שיש כבר ותיקים!!) – אני משתמש ב-TweetDeck. זו אפליקציה שרחוקה משלמות אבל אחרי שעברתי על כמה אפליקציות היא נראית לי הכי מוצלחת מכולן (או הכי פחות גרועה).

  14. אני לא משתמש בטוויטר, אני מעדיף לשאת דרשות מעל הרים
    (בזאת אני מודיע על פרישתי, יובל, אין צורך למחוק)

  15. האבחנה בין הקהלים השונים העושים שימוש בטוויטר ובפייסבוק נכונה למדי. לא מעט מחקרים (גם שלי) מראים שצעירים (גילאי 18-25) ממעטים להשתמש במדיה חברתית למעט פייסבוק. הם מרכזים כמעט את כל הפעילות שלהם בו, ומגדירים את טוויטר ופליקר כ"דבר הזה שאנשים מבוגרים עושים". אני לא מדברת על ה-early adopters או על מקרי הקיצון, אלא על הרוב העדרי שהולך אחר חבריו באש ובמים (וגם במה שקשור לבית"ר ירושלים), ממוקם היטב בגזרת פייסבוק ולא מסתכל ימינה או שמאלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *