הטוקבקיסטים כבר לא אנונימיים

עיתון "הארץ" מדווח היום בעמוד הראשון על פסיקה שהתקבלה בבית משפט השלום בירושלים שמחייבת את ספקיות האינטרנט לחשוף טוקבקיסטים אנונימיים (גלמור מלמהנט דיווח על זה כבר בשבוע שעבר).

השורה התחתונה היא שבמקרים מסוימים טוקבקיסטים עלולים לגלות ששמיכת האנונימיות שהם מתכסים בה כבר לא ממש מחממת. מעניין לצטט בהקשר הזה את דבריו של ידידי, הד"ר עו"ד יובל קרניאל, שאמר ל"הארץ":

פסק הדין פוגע בפרטיות כדי להגן מפני עבירה של לשון הרע, תוך שהוא מתייחס לאינטרנט כמו לפרסום בכל מדיה אחרת – טלוויזיה, רדיו או עיתון. אבל פרסום אנונימי בטוקבקים באינטרנט בכלל לא יכול לפגוע בשמו הטוב של אדם, כי הפרסום הזה דומה יותר לשיחה בפארק או לקללות בין נהגים ברחוב, ולא לפרסום במשמעות המסורתית שלו. לכן אין להשוות את הטוקבקים ללשון הרע במובן הרגיל

אני חושש שהתפיסה הזו כבר לא מחזיקה מים. פרסום אנונימי באינטרנט יכול לפגוע בשמו הטוב של אדם. אני חושב שזה הרציונאל שעומד בבסיס ההחלטה של בית המשפט. אני חושב שהרשת עברה כברת דרך מאז שכולנו חשבנו שהדיבור באינטרנט הוא דיבור חופשי, פתוח, בלתי מצונזר ושלא חלים עליו חוקים של העולם הזה. לאט לאט אנחנו מגלים שהדיבור באינטרנט כפוף לחוקים הארציים יותר ממה שדמיינו בעבר.

9 מחשבות על “הטוקבקיסטים כבר לא אנונימיים

  1. האנונימיות, כמו החינם, הפכו להיות המאפיינים העיקרים של הרשת, ואנשים לא יוותרו על זה כל כך מהר.
    קיימים פתרונות לאנונימיות, וככל שההתקפה על המאפיין הזה תתגבר, משתמשים שהם לא "First adopters" יותר ויותר.

    לכן, לדעתי הנסיון להחזיר את הגלגל אחורה יכשל ברובו.

  2. צ"ל
    קיימים פתרונות לאנונימיות, וככל שההתקפה על המאפיין הזה תתגבר, משתמשים שהם לא ”First adopters“ יחשפו להם יותר ויותר.

  3. אוי אוי אוי. עכשיו אנשים ממש יאלצו לומר דברים באחריות. מה נעשה בלי הפטפוט. לומר את האמת, למרות שכמה הלשכות של המאבק הזה עשויות להיותה הרסניות, אני ממש בעד הכיוון של המאבק הזה. חוסר האחריות, כידוע, משחית.

  4. אני מציע שלפני שאתם מתחילים לחשוב שזה הדין תקראו את פסק הדין,
    ואחרי זה תבדקו טוב – מדובר בבית משפט שלום, עם שופטת שרוב פסקי הדין השערורייתיים שלה התהפכו בערעור. פעם אחת היא קבעה שתקנות סדר הדין האזרחי נוגדות את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, דבר שהיה אבסורדי והתהפך בערעור (ע"א 4050/01 כמדומני).

    היא שופטת תורתמשפטית נהדרת, פשוט לפעמים הולכת רחוק מדי.

    אגב, הפסיקה שלה אמרה שרק במקרים של עבירה פלילית יהיה ניתן לחשוף את פרטי הגולשים, ולא בכל מקרה. שימו לב.

  5. אבל הכי חשוב – קל, מאוד קל להפוך את הפסיקה הזו לחסרת משמעות לחלוטין על ידי שימוש בפרוקסי שנמצא בחו"ל – ואז ספקי האינטרנט יכולים לחפש אותי בסיבוב. יובל – זה נכון שיותר ויותר החוקים הארציים מנסים לכופף את האינטרנט לרצונם, אבל היא לא תתכופף בקלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *