ללמוד עם טכנולוגיה – הסקר השני

לפני כחצי שנה סיפרתי על רעיון שעליו עבדתי יותר משנה. הרעיון התגלגל לסקר שתוצאותיו נחשפו בחודש מאי 2012 באירוע רב משתתפים בבית הספר לתקשורת של המכללה למנהל. את הפוסט המסכם של אירוע ההוא חתמתי במילים "עם האוכל בא התיאבון". לא לחינם.

האינטרנט והטכנולוגיות הדיגיטליות משפיעות כמעט על כל מגזר באוכלוסייה אבל אין מחלוקת שהמגזר החשוף ביותר לטכנולוגיות חדשות הוא מגזר הילדים ובני הנוער. מערכת החינוך נאבקת מזה שנים לשלב בתוך מערכת החינוך טכנולוגיות דיגיטליות חדשות, גישה לאינטרנט ושיטות הוראה הנסמכות ומבוססות על טכנולוגיות מתקדמות. מדובר באתגר לא מבוטל.

סקר "ללמוד עם טכנולוגיה" מבקש לבחון מה חושבים התלמידים על מאמצי מערכת החינוך, מה העמדות שלהם ביחס לשימוש בטכנולוגיות בכיתה, אילו טכנולוגיות הכי יעילות בעיניהן. האם ישנן טכנולוגיות שכאשר משתמשים בהן הן הופכות את השיעור למשעמם יותר במקום למעניין יותר? האם המורים דוחפים את התלמידים ליצור מידע ולא רק לצרוך אותו? ובכלל, באילו טכנולוגיות משתמשים התלמידים בבית כאשר הם נדרשים לבצע מטלה שהוטלה עליהם בבית הספר? האם הם משתמשים בטכנולוגיות אחרות כאשר הם סתם מתעניינים בנושא כלשהו? מה עמדת התלמידים ביחס להוראת משרד החינוך המחייבת את המורים שלא ליצור קשר איתם ברשתות החברתיות? כמה מורים-חברים יש להם בפייסבוק והאם זה משפיע על האווירה בכיתה? מה דעתם על אחד הרעיונות הפדגוגיים המעניינים בשנים האחרונות, "כיתה הפוכה" בה בבית התלמידים צופים בסרטונים שמלמדים את החומר ובכיתה הם דווקא מכינים שיעורים?

אלו רק מקצת מהשאלות ששאלנו יותר מ-600 תלמידים בגילאי 12-17 (כיתות ו' עד י"ב) מהמגזר היהודי ומהמגזר הערבי. התוצאות מרתקות, חלקן מפתיעות וחלקן, כך נדמה לי, יניעו לפעולה את מערכת החינוך. הסקר חושף את פערי השימוש, פערי הידע ופערי העמדות הקיימים בין יהודים וערבים, בנים ובנות, חילונים ודתיים ועוד.

כמו הסקר הראשון, גם הסקר הזה מומן על ידי חברת Google ישראל. את הסקר ביצעה בפועל חברת "מדגם ייעוץ ומחקר בע"מ". בראש המחקר עמד עבדכם הנאמן ולצידי היה סער גרשון, דוקטורנט לסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית. לצוות הצטרפה ד"ר אינה בלאו מהאוניברסיטה הפתוחה, אשר כתבה את המבוא התיאורטי לדו"ח המסכם וסייעה בעיצוב הסקר. על המלאכה ניצחה במיומנות רבה מאיה ליטוין מבית הספר לתקשורת, שניהלה וריכזה את הפרויקט כולו. כעת, אחרי חודשים ארוכים של מחשבה ועבודה מאומצת, הגיע הזמן להציג את התוצאות.

ביום רביעי, ה-26.12 בשעה 14:00 יתקיים כנס רב משתתפים בבית הספר לתקשורת במכללה למינהל (בניין יג, אולם 10) בו יחשפו התוצאות והדוח המסכם המחזיק כ-50 עמודים בהם עשרות גרפים, טבלאות וניתוחים נוספים. לאחר הצגת התוצאות נקיים שני פאנלים קצרים עם מיטב המומחים ואנשי החינוך שינסו לענות על כמה שאלות מעניינות, חלקן קשות.

אם אתם חוקרים, אנשי חינוך, מפתחים, סטודנטים, עיתונאים או סתם אנשים שמתעניינים במשולש הכל כך מסקרן הזה שבין מורים, תלמידים וטכנולוגיה, אם אתם מתעניינים בשיטות הוראה חדשניות ובשיטות למידה חדשניות, אם אתם רוצים להציץ לאופן שבו העידן הדיגיטלי משנה את אחת המערכות המסורתיות ביותר – מערכת החינוך – הרי שאתם יותר ממוזמנים לכנס שלנו. הכניסה חופשית על בסיס כל הקודם זוכה (בכיסא).

9 מחשבות על “ללמוד עם טכנולוגיה – הסקר השני

  1. אני חושש שלא מצאתי בפרטי האירוע, או בפוסט שלך, את השורה המצהירה כי האירוע יצולם, ישודר בlive streaming, ויועלה לרשת לרווחת כל החפץ בכך!

  2. אשליה (1): לא, אין צורך ברישום.

    אנדר (2): האירוע יצולם אך לא ישודר בשידור חי. הוא ייערך ואז יועלה ליוטיוב.

    אמיר (3): בהחלט. אפרסם קישור לדוח המסכם ברגע שהוא יהיה זמין.

  3. הרמת להנחתה. אין מה לעשות. הבולד פלוס צבע כחול עשה את זה מוגזם. כנס רב משתתפים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *