יודו-נאצים

מאז ומתמיד היה השיח בישראל רגיש למושגים הקשורים בשואה. יותר מ-70 שנה חלפו מתום מלחמת העולם השניה ועדיין דימויים, ביטויים ומונחים הקשורים בתקופה האפלה הזו נוגעים בעצב חשוף בחברה הישראלית. כל זה לא הטריד אראל סג"ל מנחה תכנית "הפטריוטים" שבערוץ 20. ביום שלישי שעבר, באמצע התכנית, הוא ניסה להבין "מי רודף את נתניהו" והקרין סרטון שנערך על פי ספר התעמולה הנאצית.

(בהערת אגב: אתמול, יום א', ניתן היה לצפות בתכנית כולה באתר "הפטריוטים". היום, התכנית הועלמה מהאתר).

בסרטון נראית איגואנה כשהיא בורחת מעשרות נחשים המנסים ללכוד אותה. הוא מלווה במוזיקה דרמטית, בצילום פנטסטי ובעיקר (ספוילר) יש לו סוף טוב: האיגואנה שורדת. הקטע נלקח מתוך התכנית Earth Planet II של ערוץ ה-BBC הבריטי (מעניין אם ערוץ 20 שילם תמלוגים על השימוש בו) והוא זכה למיליוני צפיות בארץ וברחבי העולם.

רגע לפני שסגל הקרין את הסרטון, הוא הסביר לצופים שסקר מצא ש"רוב הציבור חושב שהתקשורת רודפת את נתניהו. רוב הציבור!". סגל מתכוון לסקר של מוסף "פירמה" של "גלובס" שמצא ש-51% מהציבור סבור שהתקשורת "עוינת את בנימין נתניהו ורודפת אותו מסיבות לא ענייניות" לעומת 49% שסבור שהתקשורת לא רודפת את נתניהו. אכן, רוב מהמם.

כאשר התכנית חזרה מהפסקת הפרסומות אמר סגל לצופיו "חזרנו. ועכשיו לשאלה 'מי רודף את נתניהו'?".

הסרטון מתחיל להתנגן. עשרות נחשים מביטים באיגואנה התמימה. ברקע נשמע קולו של נתניהו "לא יהיה כלום, כי אין כלום". האיגואנה מתחילה לברוח. היא נמלטת במהירות בשעה שעשרות נחשים רודפים אחריה. ברקע נשמעים קולותיהם של מנחי החדשות בערוצי הטלוויזיה השונים, כולם מדווחים על החקירות שאליהן נקרא נתניהו. אמנון אברמוביץ, פרשן ערוץ 2 מדבר על "ישראל היום" והנחשים מגבירים את הקצב.

אלא שבעוד שהסקר מדבר על "התקשורת הישראלית", אראל סג"ל ועורכיו לא הסתפקו בקולותיהם של אנשי תקשורת. מיד אחריהם נשמעו קולותיהם של סתיו שפיר, בוז'י הרצוג, אראל מרגלית, אחמד טיבי, זהבה גלאון – כולם קוראים לנתניהו להתפטר. ברקע רואים את הנחשים מתנפלים על האיגואנה, חונקים אותה, מנסים להכיש אותה, אך היא נחלצת מהם. והנה שוב נתניהו, לועג לגיא פלג, מחקה אותו ומודיע לקול תשואות הקהל: "אני מתכוון להמשיך להוביל את הליכוד והמדינה". ברקע, האיגואנה ניצלה; היא עומדת על ראש הסלע, מתנשפת אבל בחיים, מביטה על הנחשים שניסו לחסל אותה.

גבירותיי ורבותיי לפניכם תעמולה קלאסית בסגנון הרייך השלישי. שימוש קצר ב"גוגל תמונות" חושף עשרות דימויים שונים מתקופת מלחמת העולם השניה בה הגרמנים מחסלים במו ידיהם את הנחשים שהם המרקסיסטים, היהודים, כל מי שהוא לא ארי. כל ילד בישראל יודע (כי מערכת החינוך מקפידה לספר לו) שכדי להפוך את היהודים לבלתי לגיטימיים, לכאלו שצריך לחסלם, פעלו הנאצים בצורה נמרצת כדי להעביר את היהודים תהליך של דה-הומניזציה, על-ידי השוואתם לבעלי חיים: נחשים, עכברושים, עכבישים ובמילים אחרות יצורים מסוכנים שיש להשמידם.

אראל סג"ל לקח סקר שעסק בתקשורת הישראלית והשתמש באחד הדימויים העלובים, הירודים והמטונפים שקיימים בהיסטוריה של תקשורת ההמונים, תוך שהוא משמיע ברקע לא רק את קולותיהם של אנשי תקשורת שעושים את עבודתם ומדווחים על החדשות: נתניהו נקרא לחקירה (העובדה שדמם של אנשי תקשורת הותר, היא כבר עניין של מה בכך), אלא גם את קולותיהם של נבחרי ציבור, אנשי אופוזיציה.

להיות איש תקשורת שמדווח על החדשות, שלא לומר איש שמאל, חבר באופוזיציה, לקרוא לראש הממשלה להתפטר בגלל שחוקרים אותו, כל זה הוא לא פחות ממעשה של בגידה בעם, במפלגה, בדגל, במנהיג, במדינה. בוגדים הם נחשים, חיה ערמומית, מכוערת, גסה ואלימה. נחשים יש לחסל.

צריך להגיד את הדברים בצורה ברורה: ביום שלישי שעבר, ערוץ 20 שידר תעמולה בסגנון נאצי. אראל סג"ל הוא מנחה התכנית בו שודרה תעמולה בסגנון נאצי. אראל סג"ל הוא יודו-נאצי. הוא יהודי, חובש כיפה, שהשתמש בסגנון תעמולה נאצי על מנת לייצר בראשם של צופיו דימוי שמוכר היטב מההיסטוריה של העם היהודי, דימוי לפיו ישנה קבוצה (אנשי תקשורת ואנשי אופוזיציה) שמורכבת מלא יותר מנחשים, נחשים שרודפים באלימות, בתאווה, אחר חיה תמימה (ראש ממשלת ישראל) שנמלטת על חיה מהחבורה הרצחנית.

כאשר סג"ל שידר את התעמולה הדוחה שלו ישבו לצידו ארי שמאי, עירית לינור, שמעון ריקלין וקלמן ליבסקינד. אף אחד מהם לא אמר מילה אחרי שהסרטון הסתיים, אף אחד מהאנשים המשכילים האלו לא הביע מחאה. בשתיקתה, החבורה הזו, שאת קולותיה ניתן לקרוא, לראות ולשמוע בגלי צה"ל, במעריב ובמקומות נוספים, שיתפה פעולה עם מעשה תעמולה בסגנון נאצי.

אם מישהו מחפש להבין את מצב התקשורת בישראל, את מצב השיח בישראל, את הפסיכוזה הפשיסטית ששוטפת חלקים מהחברה הישראלית, הוא מקבל אותה כאן, בתמצית מרוכזת: תעמולה נאצית נגד אנשי תקשורת ואנשי אופוזיציה המשודרת בערוץ טלוויזיה ישראלי.

שיהיה לנו בהצלחה עם זה.

14 מחשבות על “יודו-נאצים

  1. המגמה הזו היא ברורה וחדה. למעשה הדימוי של שמאלני הוא העתק ישיר של "היהודי"בדימוי הנאצי והאנטישמי. שים לב שכבר אין שמאל רק שמאל קיצוני. תראה את השיח סביב פינוי עמונה, ראה את השיח סביב משפט אלאור אזריה. הבן שלי התגייס לפני שנה הוא מספר על שיחות עם חבריו ליחידה שמבעים עמדות גזעניות על הערבים ורוויות שנאה לשמאל. נוצר פה שיח חולני לגמרי.

  2. הגזמת. יש הבדל עצום בין ערוץ 20 לבין התעמולה הנאצית: הנאצים היו סוציאליסטים, כלומר דאגו לבני עמם. ערוץ 20 הוא חלק ממכונה שאחראית לדפוק את העם בו הוא יושב.
    הבדל עצום

  3. סרטון גאוני במקום הנכון בזמן הנכון אין יותר גאוני מהשימוש בסרטון הזה כדי להמחיש לכל אדם את תחושת הרדיפה של ה0מול הארסי הבוגדני את ראש הממשלה שדואג לרווחתנו ולשלומנו…
    מאורת נחשים של רשעים בדמותם של בג"ץ הפרקליטות התקשורת ו0מולנים בני תערובת של נאצים ומתייוונים שעלו לארץ בתקופת מלחמת העולם השנייה.
    אראל סגל מלך התקשורת והפנל הטוב ביותר שהיה אי פעם בתכנית טלויזיה כלשהיא … תמשיכו לבכות וליילל לבכות את מותו של מחנה השמאל ההזוי הבוגדני הארסי אף יותר מהנחשים בסרטון.
    ושם נאצים ושום נעליים זין עליכם לא קונים את השימוש בשואה זדייינווווווו.

  4. לא רק שזה דימוי בסגנון נאצי (מגיב 5, שלא ברור לי האם הוא אמיתי או פיקטיבי, הבהיר זאת היטב, ואף העז להאשים פליטי וניצולי שואה בכך שהם "עלו לארץ בתקופת מלחמת העולם השנייה", לא פחות), אלא זה גם הבל מוחלט, שמשקף היטב את מה שקורה בתוך הראש המעוות של בנימין נתניהו. ביבי, ה"איגואנה" חסרת האונים, הוא ראש ממשלת ישראל, שולט בממשלה ללא מצרים, בעל רוב מוצק בכנסת, ההתנגדות-בפועל אליו בכנסת קטנה בהרבה מהמצופה, יש לו עיתון פרטי שמשמיץ את כל מתנגדיו מימין ומשמאל ומהלל אותו בלי הפסקה, ועדיין הוא רואה עצמו כאסקופה נדרסת (הוא מציע לאופוזיציה "להפסיק את הבכי והנהי", אבל לא מפסיק לייבב בעצמו). תחושת רדיפה, הרבה יותר מוצדקת, קיימת גם בשמאל, שאכן הממשלה והכנסת עושות כל שביכולתן כדי לתייג אותו כבלתי-לגיטימי וכבוגדני, ולאיים כמיטב יכולתן על כל מוקדי הכוח העצמאיים שאינם כפופים לשליטתן – התקשורת, מערכת המשפט, האקדמיה, המגזר השלישי, האופוזיציה, ועוד – תוך ניצול לרעה של הכוח השלטוני ושל כוח החקיקה. וזה כמובן לא הכל; עם כל הכבוד לתחושת הרדיפה של בנימין נתניהו, לא שכחנו איזה ראש ממשלה נרצח בישראל, בידי מי, ומאילו מניעים. זה לא מכתים את כל הימין ולא מכתים את האידאולוגיה של הימין עצמה; אבל ההתנהלות הנוכחית כן מכתימה את חברי הכנסת וחברי הממשלה הנוכחיים מהימין, שאיבדו כל רסן ושכחו שדמוקרטיה אינה משחק הורדת ידיים ואינה תרגיל בשנאה ובהסתה.

    נתניהו, בתחושת הרדיפה חסרת המעצורים שלו, מבהיר היטב שהוא איבד את כשירותו (אם הייתה לו כזו) להיות ראש ממשלה. הוא אינו מתעניין באינטרס הלאומי, הוא מנותק מהמציאות, הוא משתעשע בדימויי מציאות הזויים והרסניים, והוא פועל נגד מתנגדיו תוך שימוש לרעה בכוח שלטונו ומתוך העדר כבוד לדמוקרטיה. בהתעלם מדימויים כאלה ואחרים, מה שקורה כאן באמת הוא שיש, מצד אחד, אנשים שמותחים ביקורת על ראש הממשלה, על הממשלה ועל הכנסת, בדיוק כמו בכל מדינה דמוקרטית; מצד שני, ממשלה וכנסת שמנסה להשתיק את הביקורת, באמצעים לגיטימיים יותר (כמו מתן תגובות והסברה) וגם באמצעים לגיטימיים הרבה פחות (כמו חקיקה והחלטות מינהליות); מצד שלישי, חקירות פליליות נגד ראש הממשלה, בשל חשדות לשחיתות שנבדקים על-ידי המשטרה – בדיוק כמו קודמו אולמרט (היום בכלא), ובדיוק כמו זה שלפניו, שרון (שנחלץ מהן); ומצד רביעי, ניסיון שפל של ראש הממשלה ושל שליחיו לפגוע בחקירות המתנהלות נגדו ולהסיטן מחקר האמת ומהאובייקטיביות הנדרשת, לצד חששות כבדים בתקשורת שהוא יצליח במשימתו בזכות מקורביו שמינה לתפקידי מפתח במערכת אכיפת החוק.

  5. לדעתי, לקחת את זה הרבה יותר מדי קשה.
    התכנית "הפטריוטים" מעניינת מאוד, וה"מעברונים" זה בדרך כלל הקטע החלש בה (הפנליסטים ברובם מעניינים) ואני מסופקת אם אראל בעצמו (איש תקשורת מרתק ומוצלח בעיניי, גם ברדיו) אחראי ולו על קמצוץ מהם. לקרוא למעברון הבלתי חשוב הזה (שמרבית הצופים רואים בו דבר סתמי בדרך לעיקר, ואני באופן אישי תמיד מריצה קדימה) "תעמולה" זו אמ אמא של ההגזמות.
    ובלי קשר לנתניהו, באמת שאין סיבה להגזים. בכלל אני אומרת. ההגזמה עושה שירות רע מאוד למי שמנסה להסביר את עצמו. אנשים מאבדים קשב כשמנסים להעביר פואנטה תוך שימוש בדימויים קיצוניים. כך גם עם השוואות. השוואות הן מפלטו של מי שטיעונו חלש. (כשסמוטריץ' השווה פינוי לאונס, הוא החליש את עמדתו, לא להיפך). חבל.

  6. הימין הדתי-לאומני בישראל משתמש ביודעין או שלא ביודעין בטקטיקות ובסיסמאות של הימין הרדיקלי בגרמניה ‏לפני עליתו לשלטון‎.‎‏ ‏

    מתוך מאמר שפירסמתי לפני מספר שנים – ‏‎'‎על מסלול האבדון‎'‎‏:‏

    ‎"‎מעניין לציין את המקור לחלק מאוסף הרעיונות והאידיאות המשמשים את ראשי תנועת ההתנחלות וחבריה ‏להצדקת דרכם ומעשיהם. אלו אינם ערים לכך, אך הרעיונות והאידיאות נראים כשאובים ישירות מסיסמאות ‏הימין הקיצוני באירופה ומתורות הגזע המבחילות ביותר של המאה העשרים‎.‎

    לדוגמה, האמירה 'פושעי אוסלו' נראית כפלגיאט על 'פושעי ורסאי' ששימש את הימין הקיצוני בגרמניה אחרי ‏מלחמת העולם הראשונה. הביטוי "תג מחיר" בו משתמשים להצדקת הפגיעות בפלסטינאים, מזכיר את ‏מדיניות 'תג המחיר' שהביאה לטבח בלידיציה בצ'כיה, באורדור בצרפת, ובדיסטומו‎ Distomo ‎‏(פחות ידוע) ביוון ‏במלחמת העולם השנייה‎.‎

    הצדקת ההתנחלויות כ"הבטחה הישרדותית", וכ"צעד הומניטרי הכרחי לאוכלוסייה שקצב גידולה הוא מהגבוהים ‏בארץ"; הרעיון של הצדקת כיבוש והתנחלות למילוי צרכי האומה והאוכלוסייה נקרא בתפיסה הגרמנית 'מרחב ‏מחיה‎' – Lebensraum. ‎זה היה אחד הרעיונות הפוליטיים המרכזיים שדחף לכיבושים של גרמניה במזרח ‏אירופה, שהביאו לתוצאות איומות. המסר פשוט: "לערבים בארץ ישראל, אם ירצו, יש לאן ללכת". ההמשך ‏ברור‎: ‎אם לא ירצו, ימררו את חייהם עד שיאמרו "רוצים אנו‎".‎

    לפני זמן מה יצאו המתנחלים באמצעות ועד מתישבי השומרון, הניזון רובו ככולו מכספי הציבור, בקמפיין חרם ‏על חנויות בבעלות ערבים ישראלים. הוועד יצא בקריאה לכל מי שרואה חנות של ערבי ישראלי הסגורה לרגל ‏השביתה הכללית, לצלם ולדווח לוועד ומאיים "אנחנו נדאג שישאר סגור". הועד לא ציין באילו אמצעים אנשיו ‏ינקטו כדי לממש את איומם, האם יציבו את בריוני הסער שלהם בפתח החנויות? או שישרפו חנויות אלו, או ‏שינקטו באמצעים אלימים עוד יותר‎.‎
    מעניין לדעת אם הם למדו על אפשרות זו ממסע החרם על חנויות בבעלות יהודים בגרמניה לפני כשמונים שנה‎. ‎JUDEN ‎כבר אמרנו‎?"‎

    • תגובה מלומדת ומעניינת. אבל בהחלט מגמתית ולא אובייקטיבית.
      נניח שהיו מאזניים מוסריות, הבוחנות את מוסריות כינויי הגנאי בז'רגון הישראלי המתלהם. מי היה גובר על מי – "פושעי אוסלו" ודומיו או "יודו-נאצים"?

  7. ברור ש"יודונאצים" גובר אבל ההשוואה לא נכונה. הביטוי "יודונאצים" הוא סוג של קופירייטינג של פרופסור לייבוביץ שלמעשה (כנראה מפאת קיצוניותו) לא באמת הפך לנפוץ והוא בעיקר נחלתו של פלג מצומצם וצעקני בשמאל. הביטוי "פושעי אוסלו" הוא פחות או יותר הסיסמא הנפוצה ביותר בהפגנות הימין (המהדרין מוסיפים "פושעי אוסלו לדין" והמהדרין שבמהדרין גם מיישמים את הדרישה ומשמשים כשופט ומוציא לפועל גם יחד).

  8. היטלר בנה כבישים, וביבי בונה כבישים.
    מסקנה – ביבי יודונאצי…
    התחלקת על השכל אם בגלל מעברון אחד אולי חסר טעם אתה משווה את ערוץ 20 למכונת התעמולה הנאצית
    ואת מדינת ישראל שבה ראש הממשלה נחקר כאחד האדם והמשטרה או הפרקליטות מדליפות נגדו במרץ לדיקטטורה שבראשה עומד שליט יחיד שכל המנגנונים נשבעו אמונים אליו אישית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *