כלום נגד גורנישט (ולהיפך)

הערה: אם אתמול היה "יום החינוך" בגלוב, כנראה שהיום הוא "יום הבועה".

רק לפני מספר ימים נודע כי מיקרוסופט הסכימה לשלם סכום מגוחך ואסטרונומי תמורת שביב של רסיס של שבר של מניה של פייסבוק. פעולת חישוב פשוטה, שכל בוגר תואר ראשון במתמטיקה יכול לעשות, מביאה את פייסבוק לשווי שוק של 15 מיליארד דולר. מצד שני, מיקרוסופט זכו להיות המפרסם הבלעדי בפייסבוק, ודחקו משם את גוגל. כמה כסף שווה פרסום בלעדי בפייסבוק? כמה חשיפות יש לפרסום בפייסבוק כל יום? כמה קליקים? אף אחד לא יודע, חוץ מאנשי פייסבוק.

אבל! זה שלא יודעים על מה נלחמים, לא אומר שצריך להפסיק להילחם. מי כמונו יודע. לכן גוגל, שנורא נעלבו כזה מזה שהעיפו אותם מפייסבוק כאילו?! החליטו להיכנס חזרה בכל הכוח, והמציאו את Maka-Maka (מי שלא מבין מה זה אומר, שישאל את רועי). הדבר הזה אמור לא להיות סתם רשת חברתית (לגוגל כבר יש את Orkut, מהרשתות הותיקות ביותר, שמצליחה מאוד באסיה ובדרום אמריקה, אבל לא בארה"ב). מכה-מכה אמורה להפוך כל שירות של גוגל לרשת חברתית: ג'ימייל, לוח שנה, גוגל רידר – הכל. זה מתחיל קצת להזכיר לי את המקרר והטוסטר שמחוברים לאינטרנט.

פן נוסף של העניין הוא הכוונה של גוגל לפתוח API – ממשק תכנות – שיהיה גמיש ופתוח יותר מזה של פייסבוק. זה מעניין, כי גוגל חושבים שעל ידי מתן כלים לציבור הם יצברו פופולריות. אני משווה את זה לאפל הקונטרול-פריקים שמוכרים טלפון שאי אפשר לפתח בשבילו כלום, אפשר להשתמש בו רק ברשת סלולרית אחת, ומי שמנסה לעקוף מקבל בעיטה.

בינתיים, בשדה הקרב, פייסבוק לא רוצים לצאת פראיירים. לכן הם מתכננים להשיק מערכת פרסום עם אלמנטים של רשת חברתית (זה כבר זוכה לכינוי "פרסום חברתי" – SocialAds). עוד לא בדיוק ברור מה זה אומר, אבל ל-TechCrunch יש כמה רעיונות: המודעות האלה יופיעו גם בתוך אתר פייסבוק, וגם באתרים אחרים. בין היתר, אתרים של מיקרוסופט, השותפה החדשה, ואתרים של מנויי תכנית הפרסום של מיקרוסופט. אבל במקום שיטת אדסנס, לפיה המודעות מותאמות לתוכן העמוד, אצל פייסבוק המודעות יותאמו לגולש, לפי המידע שנצבר עליו.

זה אולי נשמע כמו רעיון טוב, וזה עשוי אפילו להכניס כסף, אבל ברור שלמודעות האלה יש משמעות רק אם הגולש הוא בעל חשבון בפייסבוק! אמנם יש להם הרבה מנויים (50 מיליון, לטענתם), אבל זה ממש רחוק מלהיות אחוז משמעותי מכלל הגולשים. מה קורה בשאר הזמן? לפחות לגוגל יש יתרון בהצגת מודעות רלוונטיות (פחות או יותר) לכל אדם.

זה נכון שגוגל עושים מיליארדים מפרסום באינטרנט, אבל אף רשת חברתית לא עושה כרגע הרבה כסף. מייספייס עלתה לניוזקורפ הרבה מאוד, כמה דקות לפני שהפכה לאופנה של השבוע שעבר. פייסבוק עדיין בחדשות, אבל מי יודע כמה זמן זה יימשך? נותר רק לראות מי ינצח: גוגל בנסיונם לפלוש לאזור הרשתות החברתיות (שלא ידוע מה יש שם פרט לאויר חם), או פייסבוק ומיקרוסופט בנסיונם לכבוש שטחי פרסום (בלי שהם מראים יתרון משמעותי על המודל של גוגל). מה שלא ברור זה – מה הפרס למנצח.

5 מחשבות על “כלום נגד גורנישט (ולהיפך)

  1. ר"ש,
    גוגל מנסים לשחזר את ההצלחה של מיקורוספט ביצירת פלטפורמה שעליה כולם עובדים ברשת, ובהצלחה רבה. שילוב המילה social הוא מהלך שיווקי לא רע, אבל המשמעות האמיתית היא שכל מי שירצה לכתוב אפליקציית רשת יעבוד על הפלטפורמה, ועם הכלים של, גוגל. כשאופנת הרשתות החברתיות תפנה את מקומה לאופנה החדשה אנחנו נשאר עם Google Web OS

  2. הממ, פרסום על פי הפרופיל בפייסבוק.

    זה אומר שצריך לחזור לשיטות הותיקות של "אני בן שנתיים ומתעניין בגינון" מימי תחילת האינטרנט?

    (הלינק לתגובה של רועי שבור.)

  3. ר"ש- אני נשבע בכל היקר לי שעד עכשיו ראיתי MEKA MEKA. זה למה לא הבנתי. אז אמנם אני עדיין דפקט, אבל לא במובן של לא מבין מה זה MAKA MAKA.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *