עסקת השנה באינטרנט הישראלי (2)

לפני כשנתיים כתבתי על עסקת השנה באינטרנט הישראלי לשנת 2009. במסגרת העסקה נודע כי חברת "נטקס ניו מדיה", חברה בת של חברת "נטקס", רכשה את אתר kafe תמורת 2 מיליון שקל. הבעתי אז תמיהה על כך שאתר שיש בו קישורים לאתרים בלתי מוכרים כמו "תפוז" או "בנק פועלים" נרכש תמורת 2 מיליון שקל. בתגובות התפתח ויכוח עם עיתונאי מדה-מרקר שטען שאין לי שום סיבה לפקפק בהיקף העסקה. כעבור כמה שבועות שוחחתי עם אדם לו היה מידע פנימי על העסקה שטען שלא 2 ולא מיליון ואולי אפילו לא שקל. אני עדיין מחכה לראות כיצד השפן מהדה-מרקר, אוכל את הכובע שלו.

לפני כמה דקות נתקלתי בהודעה לעיתונות (שמפורסמת כאילו היא ידיעה עיתונאית) שהזכירה לי נשכחות. נכתב בה כי:

אתר הקופונים המוביל BUY2 מבית mako של קשת ו-Netex ניו-מדיה הודיע היום (ד') על רכישת אתר הקופונים המתחרה "דיל היום" ב-2 מיליון שקל – עסקה שאמורה לשנות את יחסי הכוחות בשוק.

כן, זו שוב "נטקס ניו מדיה" שמעורבת ברכישה, שוב היקף העסקה נאמד (על פי הערכות, של כולם, ממש כולם) ב-2 מיליון שקל. איזו היצטרפות של מקרים.

ואת מי קונה החברה שאם היא קונה משהו זה רק ב-2 מיליון שקל? את אתר הקופונים "דיל היום". ומה אנחנו יודעים עליו? שהוא הוקם לפני שנה בדיוק (יולי 2010) ושנכון לחודש אפריל 2011 הוא לא רשם רווח. בכלל. מעולם. ב"גלובס" מעריכים שבשלושת החודשים האחרונים לא קרה נס ולכן האתר עדיין לא רווחי. ב"אייס" טוענים כי הכנסותיו של האתר נאמדות בכ-2 מיליון שקל בחודש.

אז מה היה לנו: חברה שרוכשת חברות ששוות בדיוק (על פי ההערכות) 2 מיליון שקל ושהמומחיות שלה היא ברכישת חברות שלא ברור למה הן שוות 2 מיליון שקל ושלפחות בפעם הזו אנו יודעים שהחברה הנרכשת אינה רווחית למרות שיש לה הכנסות של 2 מיליון שקל. עוד אנחנו יודעים שהאתר הנרכש אינו אחד מאתרי הקופונים הגדולים בישראל. מנכ"ל "דיל היום", ד"ר אייל פלשטיין, הסביר ל"גלובס" כי "יש בשוק הזה חסמים תחרותיים ענקיים" וזו כנראה הסיבה שיש כיום, בישראל לבדה, יותר אתרי קופונים מזבובים על אבטיח ביום קיץ בפארק הירקון.

פעם נוספת אסתכן ואתנבא שהסיכוי ש"נטקס ניו מדיה" שילמה 2 מיליון שקל על האתר הזה דומה לסיכוי שאלי ישי יתנצר ויכריז שהאפיפיור הוא המר"ן החדש. זה אפשרי, אבל צריך דמיון ממש מפותח בשביל להאמין לתסריט שכזה. פחות קשה להאמין שאין אפילו עיתונאי אחד לרפואה שקרא את ההודעה לעיתונות, התגלגל מצחוק ואז התיישב להסביר לקוראים שלו למה.

25 מחשבות על “עסקת השנה באינטרנט הישראלי (2)

  1. אם נטקס או מי שזה לא יהיה הוא חברה נסחרת בבורסה, הם צריכים להוציא הודעה לבורסה, לא?
    ושם הם חייבים לדווח אמת מדוייקת ומתועדת (בניגוד להודעות לעיתונות, ששם אפשר "למתוח את האמת"). לא ככה?
    אני לא יודע איך בודקים, אבל אם יצאה הודעה כזו מישהו עם ידע יכול לאתר אותה.
    אפשר?

    שנית, אני לא מבין מה זכות הקיום של נטקס בכלל. היה לי את הAGENT שלהם מותקן לכמה דקות בסוף שנות התשעים (נדמה לי), היה חביב אבל היום שורת הכתובת בדפדפן מתפקדת באותו אופן.

    או שאולי הם עברו לייצר משהו חדש (ושימושי)?

  2. כשנקנה הסטארטאפ שבו עבדתי, מקים הסטארטאפ הדליף כ"מקור אנונימי" למכר שלו באחד מהכלכלונים שהחברה נמכרה בכמה מליוני דולרים. תתפלאו (לא באמת), אבל זו היתה בעצם מכירת חיסול. הכסף שבו היא נקנתה שולם כדי לסגור את החובות שלה (בין היתר אלי) ולשנות את המאזן של החברה הקונה לטובה. הסכום שהודלף היה בעצם גדול פי עשרה מהסכום האמיתי ששולם.
    טק קראנץ' עשו קופי פייסט לשמועה מהכלכלון. כמובן שמיד הדהדו שאר הכלכלונים ואתרי הברנז'ה שהחברה נמכרה בסכום המדווח, כי הרי אם טק קראנץ' אמרו את זה, זה לבטח אמת.

    אקיצר,הסקפטיות שלך לא מפתיעה אותי.

  3. איילה (4): ואני אומר – אשמח לראות 2 מיליון שקלים שעוברים מחשבון הבנק של נטקס ניו מדיה לחשבון הבנק של המייסדים.

  4. שמוליק (1): ככל שידוע לי, הפונקציה היחידה שנטקס ממלאת בימים אלה היא בעלות על הפטנט שמעביר אותך אוטומטית לאתר כשאתה כותב את שמו בשורת הכתובת. אני לא יודע אם אתה זוכר, אבל עד לפני שנה-שנתיים אם היית כותב "מאבד תמלילים" בשורת הכתובת של פיירפוקס, לדוגמה, היית מגיע מיידית לגלוב. היום זה מוביל אותך לדף חיפוש של גוגל, בו אתה צריך ללחוץ על הקישור כדי להגיע לכאן. הסיבה לכך, אם זכור לי נכון, היא שנטקס תבעה במיליונים את כל העולם ואישתו על הפרת פטנט.

  5. באור 8ד בדוח השנתי של נטקס ל-2010 (פורסם ב-31 במרס 2011):

    "בחודש נובמבר 2009 רכשה החברה המאוחדת את הבעלות המלאה באתר Kafe.co.il תמורת סך של 2
    מיליון ש"ח. האתר הינו פורטל אינטרנט ותיק, המכיל קישורים ויזואליים לאתרי אינטרנט שימושיים
    ומובילים בתחומים שונים ומשמש כעמוד הבית של גולשים רבים בישראל. על פי דוחות האתר,
    מבקרים באתר Kafe כמיליון גולשים שונים מידי חודש, והאתר מייצר כ- 30 מיליון דפים נצפים
    בחודש. רכישת האתר בוצעה כחלק מאסטרטגיית החברה המאוחדת להגדיל את אחיזתה בשוק
    האינטרנט בישראל וכפעילות סינרגית לעמוד הבית החדש שלה"

  6. ופעם נוספת אני אומר – "תמורת סך של 2 מיליון ש"ח" היא לא "תמורת סך של 2 מיליון ש"ח במזומן" או "תמורת סך של 2 מיליון ש"ח במניות". אני יכול להעריך כל מיני דברים כשווי ערך ל-2 מיליון ש"ח ואז לקבוע שהם התמורה שאני משלם. (למשל: "הנה חתול. אני מעריך אותו כשווה 2 מיליון ש"ח. הוא חתול פרסי! אני מדווח שקיבלתי את החברה תמורת סך של 2 מיליון ש"ח. אני רק לא מספר לכם שנתתי למוכרים חתול").

    זה כנראה היה נכון אז וזה כנראה נכון גם הפעם. כמובן, יתכן שאני טועה, אבל אז אשמח לראות 2 מיליון שקל עוברים מחשבון הבנק של צד א' לחשבון הבנק של צד ב' ואני מוכן להמר שהעברה שכזו לא בוצעה ואני בספק אם תבוצע.

  7. כאשר "תמורת סך של 2 מילון ש"ח" מדווח לבורסה, "תמורת סך של 2 מיליון ש"ח" היא כן "תמורת סך של 2 מיליון ש"ל במזומן" או "תמורת סך של 2 מיליון ש"ח במניות" והיא ממש לא מה שאמרת על החתול.

  8. אם כך אשמח לראות את הכסף עובר מצד אחד לצד השני. ואם הוא אכן עבר – הרי שזו ללא ספק עסקת השנה באינטרנט הישראלי.

  9. בדו"ח תזרים מזומנים (שעוקב אחר העברות המזומנים של החברה) של נטקס לשנת 2009 יש תשלום של 2.047 מ' ש"ח לרכישת מניות. אני מניח שזה זה.

    דרך אגב, העובדה שאני מתווכח איתך לגבי העניין הזה לא אומרת שאני לא חולק את השקפתך לגבי ערכן של החברות הנ"ל (במקרה של "דיל היום" זה לא קשור לסוגיית הרווח שלה, פשוט אני מאמין שהענף הזה לקראת העלמות מהמפה). ההבדל בינינו הוא ברמת האופטימיות – אתה מתקשה להאמין שמי שהקים את החברות המטופשות האלה באמת הפך למיליונר בגללן ואני נאלץ להכיר בעובדה המצערת הזאת.

  10. יובל. אתה פשוט אוכל את הלב שלא השכלת להקדים ולזהות את המגמה ולהקים (עוד) אתר קופונים (מיותר) , למכור אותו תמורת סכום מופרך (מי אמר מופרך? חלילה. התכוונתי מופרח) ולהפוך למיליונר. חבל. חבל שאתה לא יודע לפרגן 

  11. סביר להניח שזה אכן היה 2 מיליון ש"ח אבל לא במזומן מחשבון לחשבון, אלא במניות או מותנה בהכנסות ורווחים או משהו כזה.

    דיל היום בהחלט לא מענקיות הקופונים, אבל איפשהו במרכז טבלה. מה שכן, לא ממש יודעים להתייחס בכבוד אל הלקוחות שלהם 🙂 (חפשו את דיל היום בגוגל)

  12. היי יובל, הייתי חייב להתערב. נשאלת השאלה – אם שני צדדים מקיימים עסקה ומספרים על זה לעיתון, ושניהם היחידים שיודעים את האמת, והאמת היא, שהסכום נמוך משמעותית, אך לעיתון אין שום אפשרות לאמת את הנתונים, מה עליו לעשות?

  13. להציג בפני הקוראים תהיות באשר לסכום שנמסר ולהסביר את התהיות. כך יש את הנתון שנמסר ויש את התהיות (שאינן רק בגדר "זה לא נראה לי" אלא שיש בהן הסבר מנומק) ושהקורא ישפוט בעצמו.

    לדוגמה: מה הסיבה לשלם 2 מיליון שקל עבור אתר שכמוהו יש רבים, שהוא, כפי שכתב אמיר, בגדר אתר "מרכז טבלה" שנתח השוק שלו אינו מרשים בהכרח ושלא רשם רווח מעולם. האם מדובר בעסקת מזומן או מניות, האם מדובר בכסף שיעבור רק על בסיס ביצועים עתידיים וכן הלאה.

  14. נראה שלמישהו בנטקס יש חיבור אנרגטי לספרה 2

    בכל זאת, בנוגע לסכום הרכישה של הקפה – נשמע לי סביר.

    ביקורים בכלכליסט ובקפה

    החץ מראה מה קרה לנפח הביקורים של נטקס מדצמבר 2009 (הרכישה)

    לגבי הקופונים, ראיתי התייחסות של בעלי האתר שנקנה שאומר שהכסף שולם בעיקר על בסיס הנתונים שלהם (מיילים). ימים יגידו מה יקרה עם האתרים האלה, והאם הם ישכילו לקפוץ מדרגה לפרסום דילים מבוססי מיקום

  15. אז אני אגיד לך איך אפשר לשקר בלי לשקר – להיות עם ולהרגיש בלי – זה מאוד פשוט
    כפי שנראה גם בדיווח לבורסה העסקה היא בסכום של 2 מליון שקל.
    אבל מה…

    בטח שכחו לציין שזה מותנה בעמידה באבני דרך – כלומר אם החברה תמכור 20,000,000 ש"ח בחודש בעוד X חודשים, תרוויח מליון שקל בחודש וכדומה אז זה יהיה הסכום.

    בקיצור – בטח יש תנאים והתניות. יכול להיות שהמזומן עכשיו הוא 100,000 ש"ח והשאר בהתרחש חלומות באספמיה.

    *גילוי נאות- לצערי אין לי מידע פנים.

  16. בהודעה לבורסה היה כתוב שהרכישה כבר התבצעה. זה לא תכנון, זה לא מזכר הבנות, זה לא פרטי עסקה שנחתמו זה "…רכשה…ביום 3 באוגוסט 2011…תמורת סך של 2 מיליון ש"ח".

    זה כנראה התבצע במזומן ואם במקום זה זה התבצע באמצעות החלפת מניות, או הלוואת מוכר, או מחילה על חובות זה חסר משמעות (כלומר לאנליסט שסוקר את העסקה זה לא חסר משמעות אבל לענייננו זה כן).

    בקיצור, גט אובר איט, העסקה המטופשת הזאת התבצעה והיא אפילו לא עשירית מטופשת כמו עסקת הרכישה של גרופר מלפני חצי שנה בערך בסכום של עשרות מיליוני דולר – 2 עסקאות שימחקו ויופרשו לחלוטין בקרוב.

  17. אני לא מצליחה להבין איך יכול להיות שלאתר הזה אין רווחים. חשבתי שאתרי קופונים זו הדרך הקלה ביותר לרווח קל ומהיר – הרי אין לך יותר מדי הוצאות, והכנסות יש כל הזמן (כי אתה לוקח 50% עמלה על המכירה) אז איך זה שהם לא מרוויחים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *