רוחות הרפאים שבטוויטר

קשה לומר שאני חיית טוויטר מטורפת. אני נכנס לשם מדי כמה ימים, לפעמים מפרסם איזה ציוץ פה ושם, אבל קשה להגדיר אותי כמשתמש שאם אתה לא עוקב אחריו לא תסלח לעצמך לנצח נצחים. ובכל זאת, לפני כשנה בערך החלה עלייה משמעותית ועקבית במספר העוקבים אחריי בטוויטר עד שכיום יש לי יותר מעשרת אלפים עוקבים.

נשמע מרשים, נכון? גם אני התרשמתי. משום כך, יצאתי להכיר את האנשים שעוקבים אחריי וגיליתי שבעצם מספר האנשים שבאמת עוקבים אחריי בטוויטר עומד על בערך ארבעים.

כדי להבין במה מדובר כל שעשיתי הוא לבחון קצת יותר לעומק את רשימת העוקבים הנאמנה שלי. כך גיליתי שהרוב המכריע שלהם הוא ראשי ביצה, כלומר אנשים שאפילו לא החליפו את תמונות הפרופיל שלהם. להערכתי כ-95% מראשי הביצה הם חשבונות מזויפים, כאלו שנוצרו באמצעות בוטים, ככל הנראה כדי שאחר כך יוכלו למכור אותם לכל המטומטמים שקונים עוקבים.

הנה כמה דוגמאות:

קחו לדוגמה את אופק הרוש. שם המשתמש של ראש הביצה הזה הוא Tu3HwzLTS4Fflli@ – תודו שזה אחד משמות המשתמש היותר קליטים שעליהם שמעתם. הוא מעולם לא הוציא ציוץ מפיו והוא עוקב אחרי 34 חשבונות בהם ONE, בר רפאלי, the.co.ils, אורלי יקואל, אייל שחר ורועי חירותי. לעומתו, רועי אדלס, שגם הוא ראש ביצה שתקני, עוקב רק אחרי 26 חשבונות בהם ONE, בר רפאלי, the.co.ils, אורלי יקואל, אייל שחר ורועי חירותי. מה באשר לשי הידוע בשמו Shai? ובכן, הבחור בעל שם המשתמש הפשוט Shai43627834@ עוקב אחרי 64 חשבונות בהם ONE, בר רפאלי, the.co.ils, אורלי יקואל, אייל שחר ורועי חירותי, זאת לעומת נורית (שם משתמש: 5cU4zuVnIeTeUbf@) שגם היא לא פצתה את פיה מעולם, היא עוקבת אחרי 38 חשבונות בהם ONE, בר רפאלי, the.co.ils, אורלי יקואל, אייל שחר ורועי חירותי. אני חושב שהבנתם את התמונה.

ישנם יוצאים מהכלל. ללבנה מזרחי למשל (שם משתמש: ntSj90nLLcI2eOq@), יש תמונה. כמובן שגם היא עוקבת אחרי אותם חשבונות בדיוק וכמובן שגם היא מעולם לא פצתה את פיה ובכל זאת, מישהו שם השקיע כאשר זייף את קיומה. בחלק מהמקרים מוקמים משתמשים במצב "מוגן" כך שלא ניתן לראות שהם מזויפים אם כי שם המשתמש של עדינה טויל (89882f41d65e49d@) קצת הורס את חוויית המשתמש האותנטי.

אני מעריך שלפחות 60% אם לא יותר מהמשתמשים שעוקבים אחריי בטוויטר הם יצורים וירטואליים ודיגיטליים שעוקבים אחרי (רשימות מוכנות של) משתמשים כדי לגרום לטוויטר לחשוב שהם באמת ובתמים אנשים אמיתיים. מצד אחד, זה לא ממש מפתיע – אחרי הכל גם בפייסבוק יש אינספור פרופילים מזויפים, ומצד שני זה גרם לי לחשוב שבעצם רובנו מצייצים לרוחות רפאים דיגיטליים. בעצם, אנחנו די לבד.

היי אופק הרוש, ממצב?

6 מחשבות על “רוחות הרפאים שבטוויטר

  1. זה לא מדויק. שים לב שרשימת העוקבים מסודרת לפי תאריך תחילת המעקב, כלומר למעלה מופיעים האנשים האחרונים שהתחילו לעקוב אחריך, לרוב מדובר במשתמשים חדשים שפשוט עוקבים אחרי מי שטוויטר מציע להם והוא מציע להם את החשבונות הבולטים (אתה ביניהם). מדובר באנשים אמיתיים שפותחים חשבון כדי להבין במה מדובר, הרבה מהם נוטשים במהרה, חלק הופכים למשתמשים פאסיביים ומעטים הופכים למשתמשים פעילים שמצייצים בתדירות גבוהה. ויש כמובן גם הרבה חשבונות וירטואליים, מזויפים ושאר ירקות.

  2. תופעת הבוטים מוכרת, אבל דווקא במקרה שלך, הסיבה לכך יכולה להיות פשוטה יותר: אתה פרופיל מומלץ.
    בעבר טוויטר הכריחה כל מי שפותח חשבון חדש לסמן עשרה פרופילים למעקב ראשוני, כדי שיהיה להם משהו בפיד. לכן דווקא אורלי יקואל ובר רפאלי חוזרות שם כפליים. כנראה שהיית בחברה טובה.

    לא מן הנמנע שהפרופילים שהזכרת הם אנשים שפתחו לרגע חשבון, לא התלהבו ולא חזרו יותר. זאת אחת הבעיות הגדולות של טוויטר, ולא רק בארץ.

    דווקא הבוטים הם אלה שמצייצים ועוקבים אוטומטית והחשבונות שלהם מנופחים הרבה יותר מחשבונות נטולי ציוצים.

  3. יש לי שאלה אליך יובל, כקורא ותיק אך פסיבי של הגלוב(לא ידעתי איפה לפרסם את זה, אז כתבתי את זה כתגובה לפוסט החדש ביותר):
    לפני כמה שבועות במאקו ערכו סקר שבו עיתונאים ואנשי תקשורת בחרו את שלושת כותבי הטורים האישיים החביבים עליהם. דניאלה לונדון-דקל, אגב, זכתה במקום הראשון.
    מעניין אותי לדעת במי אתה היית בוחר? אני זוכר מאחד הפוסטים בעבר שאת פוייר אתה מאוד אוהב, אבל מי השניים הנוספים (אם בכלל יש כאלה)?

    זה, אגב, הלינק לכתבה:
    http://www.mako.co.il/culture-weekend/Article-5cfef3092827d41006.htm

  4. הנה מי ומה שעומדים מאחורי ראשי הביצים שלך:
    השב"כ ,
    המוסד,
    המחלקה לניטור הלכי רוח בחוגי האקדמיה (בעבר מחלקה סודית במשרד הבטחון, היום זה במשרד החינוך),
    המדור המיוחד למעקב אחרי אנשי תקשורת גבוליים (כלומר עיתונאיים ב"הארץ" בהווה בעבר ובעתיד) (לשעבר מחלקה סודית במשרד הבטחון, היום זה במשרד התקשורת)
    ענף בקרת מרואיינים בלונדון &קירשנבאום (בעבר ענף סודי במשרד הבטחון, היום זה במשרד המשפטים).
    ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *