האלגוריתם שתקע אותי

גיזמודו פרסמו אתמול טקסט מרתק בו הם מספרים על חבורה של אנשי תקשורת שעבדו תקופה קצרה עבור פייסבוק. כידוע, פייסבוק לא מעסיקה עיתונאים באופן ישיר – אחרי הכל, אנחנו, הגולשים הרגילים, מפרסמים פוסטים שבהם אנחנו מקשרים לידיעות של עיתונאים אותם הם מפרסמים באתרים של אמצעי התקשורת. ואולם בחודשים האחרונים פייסבוק בכל זאת העסיקה עיתונאים ואנשי תקשורת. למה?

פייסבוק מאפשרת לגולשים הנמצאים בכמה מדינות דוברות אנגלית להשתמש בתכונה הנקראת Trending, תכונה שהוצגה לראשונה בינואר 2014. אם משתמשים בתכונה הזו נחשפים בצד ימין למעלה, באזור נדל"ניסטי יקר למדי באתר, רשימה של קישורים לידיעות חדשותיות בנושאים כמו פוליטיקה, מדע וטכנולוגיה, בידור וכדומה. כדי לבחור את "הידיעות החמות" של היום בתחומים השונים פייסבוק שכרה עיתונאים ובוגרים טריים של בתי ספר לתקשורת, הכניסה אותם לחדר ישיבות והטילה עליהם את המשימה לבחור את הידיעות הטרנדיות.

מהם הקריטריונים לטרנדיות? ובכן, אין כאלו. העיתונאים מחליטים. העובדים שנשכרו לצורך העבודה הזו התבקשו לנסח כותרת, לתמצת את הידיעה בשלושה משפטים ולבחור תמונה או קטע וידאו שילוו את ההפניה. אני לא נכנס כרגע לדיון כיצד פייסבוק הנחתה אותם לתת עדיפות לכלי תקשורת מסוימים על חשבון כלי תקשורת אחרים (אם כי זה דיון מעניין בפני עצמו), כיצד היא ביקשה מהם להעדיף קטעי וידאו שהועלו לאתר שלה וכן הלאה כיוון שאני מבקש להתרכז בשתי נקודות אחרות.

הראשונה היא האופן שבו אנשי התקשורת התבקשו שלא לציין בקורות החיים שלהם שהם עבדו עבור פייסבוק או ביצעו את העבודה הזו באופן ספציפי. בגיזמודו משערים שאחת הסיבות לכך היא שבפייסבוק רוצים לשמר את התחושה שמי שמייצר את אותה רשימה של חדשות טרנדיות הוא האלגוריתם שלה ולא בני אדם.

לרגע אחד, ההשערה הזו היממה אותי. במשך שנים ארגוני תקשורת ראו בשימוש באלגוריתם חיסרון בהשוואה לשימוש בבני אדם. על אף שאלגוריתמים זולים יותר ויעילים יותר, סדר היום התקשורתי שהם מייצרים הוא סדר יום טכני, נטול השראה, תפל מבחינת הטעם שלו. והנה פייסבוק, על אף שהיא משתמשת בבני אדם אמיתיים בעלי כישורים עיתונאיים, מעדיפה לייצר תחושה (כוזבת) שמי שמבצע את העבודה הוא האלגוריתם שלה ולא אנשי מקצוע וזאת כדי לתחזק את הפוזיציה הא-פוליטית, הניטראלית לכאורה, האלגוריתמית שלה גם ביחס לחדשות.

הנקודה השניה, והלא פחות מרתקת, היא שהעובדים טענו שמעבר לתת-התנאים שבהם הועסקו, ליחס המחפיר שקיבלו ולעובדה שהבטיחו להם עבודה למשך שנה ופיטרו רבים מהם כעבור שלושה חודשים, הם סבורים שהסיבה היחידה ששכרו אותם היתה כדי לאמן את האלגוריתם של החברה, כדי לשמש נקודת התייחסות מקצועית עליה יסתכל האלגוריתם של פייסבוק, יבחן וינתח אותה על מנת שיוכל ללמוד ממנה ואז, אחרי שישאב מהם את כל "סודות המקצוע", את השיקולים המקצועיים שלהם ואת האופן שבו הם מבצעים את עבודתם, הוא יוכל לתפוס את מקומם ויחליף אותם. פייסבוק, כך זה נראה, שכרה עיתונאים כדי שהם יאמנו את האלגוריתם שלה להחליף אותם מבלי שהם הבינו שזה התפקיד שלהם.

אני לא יודע למה זה כל כך הדהים אותי, באמת שאני לא יודע, אבל זה הדהים אותי.

7 מחשבות על “האלגוריתם שתקע אותי

  1. The shape of things to come
    לא רק שאלגוריתם כלשהו צריך שלושה חודשים בלבד כדי למלא מקום של צוות עורכים, אלא גם הקוראים מעדיפים את האלגוריתם על פני הצוות האנושי. ומן הסתם נראה את זה בתחומים נוספים.

  2. גם גוגל שוכרים אנשים למשימות שנראות לכאורה תוצר של אלגוריתם. לכאורה וכל זה…

  3. עד שלא כתבת על זה בכלל לא שמתי לב שדבר כזה קיים. אני מניח שההגיון מאחורי זה הוא שבסופו של דבר הם כן ישתמשו באלגוריתם והם לא רצו לקבע את הדיעה שבני אדם מעורבים בצורה כלשהיא כי זה יפגע באובייקטיביות שהם מנסים לייצר לעצמם. כמובן, הם יכלו לעשות זאת כפיילוט, בלי להציג את הפיצ'ר באתר עד שהמחשבים יקבעו. אבל על רמאות והסתרה אין מחילה.

  4. והפוסט הזה מתקשר לפוסט הקודם שלך. הפער הבלתי נסבל מההבטחה שיש בטכנולוגיות חדשות והמראה הפלסטיקי שמנסים לייצר בקצה הפירמידה, ולעומת זאת התנאים הגרועים של העובדים בחלק גדול מחברות הענק (אפל ואמאזון למשל).

  5. לא לספר לעובדים שהם נשכרו כדי ללמד אלגוריתם לדעתי זה משהו שהוא בהחלט תקין.
    אם תגיד לאדם מראש שמובטחת לו עבודה רק ל3 חודשים והוא מלמד את המחליף שלו, התוצאה תהיה בהתאם והם לא רוצים כזו תוצאה.

    אני בהחלט מסכים שלא היה צריך לפטר אותם אחרי 3 חודשים אם הבטיחו להם עבודה לשנה (בהנחה שהצוות התנהל כשורה וכו׳). מצד שני, זו לא תופעה חדשה או נדירה שצוות מפוטר אחרי שפרוייקט משנה כיוון/מבוטל וכו׳.
    אם הדבר נעשה בכוונה מראש, בהחלט יש פגם. אם זה היה כחלק מpivot – זה חלק מהעניין.

    אני חושב שהדרך ה״נכונה״ היתה לתת להם עוד 9 חודשים של עבודה ולאמן את האלגוריתם יותר טוב או להשתמש בהם למטרות מקבילות וכו׳.

  6. להזכירכם גוגל שיעבדה את כל המשתמשים שלה, בלי תנאים בכלל, בשביל לטייב את האלגוריתם לזיהוי תמונה, באמצעות … משחק.

  7. זה לא שגוגל שיעבד את המשתמשים, פשוט אנחנו המשתמשים הגענו למצב שאנחנו סומכים על התוצאות של גוגל יותר מאשר על מה שאנחנו כותבים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *