מחשבות על וובסטר

כתבתי בעבר על כך שוובסטר של חנן הוא פרויקט מקסים. באופן אישי אני משתדל להיכנס אליו אחת ליום ולגלות פוסטים מעניינים. אבל אי אפשר להיכנס ולקרוא את כל הפוסטים. אז איך מחליטים מה לקרוא ומה לא? לפי הכותרת כמובן. וזו בדיוק הבעיה.

וובסטר צוברת תאוצה והבלוגרים מגלים שהאתר מפנה אליהם תנועה, לעתים תנועה נאה. כדי שאנשים ייכנסו לפוסטים שלך יש צורך בכותרות פרובוקטיביות – כי וובסטר מציג רק כותרות. התוצאה עלולה להיות (אם היא לא מתרחשת כבר בפועל) הצהבה דרמטית של הכותרות ולעתים של תוכן הפוסט עצמו. אני לא יודע מה אפשר לעשות בעניין אני רק יודע שזו תופעת לוואי מצערת ביותר.

עדכון: הגלוב עבר שדרוג גרסה. אם יש תקלות, אנא דווחו.

16 מחשבות על “מחשבות על וובסטר

  1. אני חושב שהתופעה הזאת קיימת כבר הרבה לפני כן.
    אותה כותרת היא זאת שמושכת מנויים להקליק על הקישור ולהכנס לבלוג.
    אותה כותרת היא זאת שמופיעה בדפי הבית של הבלוגיה וישרא.
    בנוסף לזאת, לדעתי כאשר בלוגר מנסח כותרת הוא רוצה שהיא תהיה מושכת וממצה כדי לתת תוקף נוסף לפוסט שלו.
    לכן לדעתי אם יש השפעה לוובסטר על הכותרות היא מינורית ובכל מקרה היא רק מחזקת תופעה שכבר קיימת.
    דרך אגב, דווקא היכולת לראות את תחילת הפוסט בוובסטר ממתנת את כח הכותרת ונותנת יותר החלטה בידיים של הקורא.

  2. עניין הכותרות הפרובוקטיביות קיימת גם בכל פורטל בלוגים אחר (ישראבלוג ואחיו השונים), שלא לדבר על העיתונים היומיים ואף השבועונים והירחונים (ע"ע בלייזר, על שלל השערים המאוד 'מזמינים' שלהם – למרות שכאן דווקא מדובר על שערים שהולמים את התוכן. עדיין. אפשר להחשיב את זה איכשהו כדוגמה).

    מבחינתי זה לא כל כך גרוע. ראשית, כי מהלעשות, ככה הדברים עובדים. שנית (וזה חשוב קצת יותר), כי ברוב הבלוגים לא מחפשים כניסות חד פעמיות. כותרות צעקניות שמובילות לפוסטים תלושים יגרמו ללא יותר מהרמת כתפיים ומבט מאוכזב בעיניים. בתור אחד שנכנס למאגר הפידים של 'וובסטר' רק אתמול, אני דווקא רוצה שהתנועה שמגיעה לשם תאהב את התוכן, תוסיף את האתר לקורא הרסס שלהם, או תשים בוקמארק או מה שלא יהיה.

    את וובסטר בהתחלה לא אהבתי כל כך. היה בו משהו קצת מתנשא לדעתי. אבל ברגע שהתחלתי להכנס בו דרך קבע, הבנתי כמה הוא יעיל. לא רק שדרך וובסטר גילתי כמעט את כל הבלוגים הקבועים שאני קורא כיום (אגב: נעים מאוד, אני ארז, קורא כאן ושם כבר הרבה זמן, היום החלטתי לקחת צעד קדימה ולהתחיל – גולפ – להגיב), אלא שגילתי שמדובר באינדקס מצויין להעביר זמן פנוי. יש לי חצי שעה יבשה בעבודה? וובסטר תספק לי מגוון לינקים, שבחלק גדול מהמקרים אשכרה יענינו אותי.
    אני אפילו לא מייחס חשיבות כל כך גדולה לכותרות. בדרך כלל אני פשוט פותח איזה חמישה-שישה מהבלוגים שמופיעים שם (בדרך כלל לפי סדר הופעה), ומתחיל לחרוש עליהם עד שהבוס נכנס לחדר ומסתכל עליי במבט של "אני לא מבין במחשבים, אבל אני רואה שהאתר הזה עם ההרבה טקסט לא קשור למה שאתה אמור לעשות".

  3. וובסטר לא שונה בזה מכל קריאה דרך RSS, בנטוויבס יש לי שלושים פלוס פידים וזמן מוגבל וההחלטה לאן להכנס היא לפי הכותב והכותרת. אלא אם זו תמר..

  4. אני מצטרפת למגיבים מעלי שטענו "מה חדש".
    יתר על כן, בלוגים ששואפים לשינוי חברתי חייבים להשיג רייטינג. בלוגים בלי רייטינג לא משפיעים על הקוראים, כי אין להם קוראים, ואלה שקוראים אותם הם "המשוכנעים". כדי לרכוש קוראים צריך כותרות פרובוקטיביות ושילוב של שפה נמוכה ושפה גבוהה בפוסטים, כלומר לפנות בעת ובעונה אחת לקהל משכיל וקהל לא משכיל.

  5. השינוי בכמות התוכן שיוצא לRSS (כפי שרואים בוובסטר) הוא תוצאה של השידרוג או רצון למשוך יותר eye balls בדרך להנפקה ?

  6. מרק: השינוי הוא כתוצאה מהשדרוג. רן הסביר שזה יקרה אבל זו תופעה חולפת.

    רפונזל וכל האחרים, אני חושב שיש חדש. בלוגרים יודעים שיש RSS אבל זה לא כלי שברור כמה אנשים מגיעים ממנו. מעבר לזה בוובסטר כל הכותרות מרוכזות ביחד ולכן יש "תחרות בין כותרות". התחרות הזו, עלולה לגרום, למצב שבו כל כותב מנסה להיות יותר פרובוקטיבי מהאחר.

    פרובוקטיביות זה לא רע אם זה משרת מטרה. אם המטרה היחידה היא רייטינג, האיכות יורדת. לא חסרות דוגמאות לכך.

  7. יובל, שוב תודה.

    אני רוצה לחזור ולהזכיר את המטרה המקורית של וובסטר שהיא להנכיח כתיבה עצמאית מעניינת בעברית. המטרה שלו היא פוליטית במובן של מעשה שמשפיע על המציאות, ואני חושב שזה קצת הצליח.

    תראו לדוגמא את האייטם של אהודק בדף הכניסה של למה-נט על סרטון שהופיע בבלוג.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3261477,00.html

    אנשים רוצים שוובסטר יהיה בשבילם אגרגטור פרטי והוא לא יכול להיות כזה.

    אנשים רוצים שוובסטר יהיה בשבילם ספריה של פוסטים ממויינת לפי נושאים או לפי איכות והוא לא יכול להיות כזה. לא כל עוד לא משלמים לי.

    אבל אני שמח שאנשים רוצים כי זה מבהיר לי שיש צורך.

    ואני מזכיר שאשמח לקבל המלצות על בלוגים טובים שלא מופיעים בוובסטר.

  8. ועוד שני דברים

    1. טקסט קאנוני שתרגמתי שיכול להועיל ולהבהיר את הנושא

    מיקרו-תוכן : איך לכתוב כותרות, כותרות דפים ושורות נושא
    http://www.shatil.org.il/site/static.asp?apd=30&scd=141&pd=272

    2. האם סיפרתם בבלוג שלכם על וובסטר? (כן, אני כבר צריך להכין כפתורים. ג'יובל, אולי אתה מוכן לעשות כמה?)

  9. ויש קצת כבוד, נראה לי שמדובר בתופעת שוליים בסצינת הבלוגים הישראלית.

    תבדקו כמה אנשים מגיעים לבלוג שלכם דרך וובסטר לעומת דרך מקורות אחרים (גוגל, fwd במיילים), ותראו שאין בכלל מה להשוות. בכמה הזדמנויות יצא לי "לפרסם" את הבלוג שלי כחלק מתגובה ב-YNET, וכמות האנשים שהגיעה משם היתה גדולה פי כמה וכמה מהאנשים הבודדים שמגיעים אלי מדי פעם דרך וובסטר.

    דרך אגב, קצת קשה לשים לב לזה אם אין לכם כלי סטטיסטיקות סביר בבלוג, כי עשרות הפניות שוובסטר עושה ל-RSS שלכם גורמות להרבה רעש במערכת.

  10. הבעיה בפידים של "רשימות" ו"ישרא" היא שאין תוכן ב-רסס, רק כותרת, ואז באמת אין דרך לדעת לאן להיכנס. בנטוויבס אפשר לרחף מעל פידים ולקבל חלק קטן מהטקסט שבתוכם בתוך הריבוע-הצהוב-הזה-ששכחתי-איך-קוראים-לו

  11. להלן תרומתי לדיון הנ"ל בניסיון להפוך את רעיון וובסטר לקהילה חברתית :
    http://hebrew.israelated.com

    הגירסה האנגלית כבר רצה חודש וחצי בהצלחה :
    http://www.israelated.com

    באתר מסוג זה ניתן יהיה להבחין בין פוסטים באמצעות מספר כניסות של משתמשים, דירוגים, הערות וכד'. רשת חברתית 2.0, לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *