פאנג שואי במקלט

ר"ש, ידיד המערכת, ויועץ הגלוב לענייני טרנדים, שלח ליו"ר לפני מספר שבועות אוסף של תוכניות שבהן הצמד פן וטלר מפוצצים כל מיני אמונות טפלות ופסבדו-תורות. אחד הפרקים עוסק ב"פאנג שואי", אותה מסורת סינית-יפנית-קוראנית-שוודית-אנא עארף שאמורה לסייע לנו לסדר את הבית בצורה הרמונית, אנרגית או וואט-אבר.

בכל אופן, הם שכרו משהו כמו ארבעה יועצי פאנג שואי שגובים מאות דולרים לשעה, הכניסו אותם לבית של איזו משפחה האחד אחרי השני (מבלי שידעו האחד על השני) וביקשו עצות בסידור הבית. כל אחד נתן עצה אחרת וברוב המקרים העצות סתרו לחלוטין האחד את השני.

נזכרתי בפרק המוצלח הזה כאשר עיינתי בטקסט של שהם ויסמן שכותבת על עצמה שהיא:

מומחית לפנג שואי מסורתי קלאסי, מנהלת האקדמיה הישראל לפאנג שואי. תלמידתם של מאסטר ריימונד לו (הונג קונג) פרופ' צאנג ג'יאן ז'ן (שנחאי) מר רוג'ר גרין (אירופה) , גב' קארן קינגסטון ואחרים

ויסמן ממהרת להסביר שאפשר לעשות פאנג שואי בכל מקום גם במקלט ומוסיפה כי שולחן עבודה אסור שיהיה מול קיר (המינג טינג חסום), מיטה אסור שתהיה מתחת לחלון (הצב לא שלם), שהצד השמאלי של הבית חייב להיות גבוה מהימני (הצד השמאלי מתאר את הכוח היאנגי הגברי), שכדאי לצבוע את הממ"ד בצבעי פסטל (זה פותח את הצ'י) ובאופן כללי מומלץ להתיידד איתו (כדי לפזר אנרגיות טובות). אהבתי במיוחד את העצה שלה "לסגור את מכסה האסלה".

בחיי שאני לא סובל את אנשי הניו-אייג' האלו.

52 מחשבות על “פאנג שואי במקלט

  1. שכחתי לציין בפוסט שהיו"ר הוא תלמידו של מוחמד זרקאווי (עיראק), האחים גרים (איפשו בגרמניה) ו-מ.י.ק.י ברקוביץ (אזור הסינרמה).

  2. שכחת לציין גם שלתוכנית קוראים Bullshit, למען מי שירצה להשיג עותקים שלה בדרכים לגיטימיות לצורך ביקורת וסקירה עיתונאית.

  3. מה איתך הפאנג שווי זה דבר גאוני
    לא יישמו את זה ב012 ותראו מה קרה- הבעיה שהשרתים פונים עם הפרונט לכיוון
    מחלקת המכירות וכל השקרים הציפו אותם באנרגיות שליליות, השרתים ניסו לנתב את האנרגיות השליליות החוצה, אבל בגלל הפיירוול השיתופי הם נתקעו בסוויץ' והוא נשרף.
    זה מה שקורה שלא מקשיבים לאמת ודוחים הכל בציניות ומבלבלים אותי עם עובדות.

  4. יובל, אני תוהה בקשר לעיסוק העקבי שלך בניו אייג'. יש לך כאן איזו שליחות (כמו נגיד להציל תינוקות שנשבו) או שזה סתם חומר טוב לפוסטים קלילים?
    כמו אנשי דת שמטיפים להתנזרות וצורכים פורנו אתה.

  5. מה מדאיג?

    אנשים מחפשים את עצמם בכל מיני מקומות.

    אני מבינה את הבוז שלך כלפי עילגות. זה כי אתה יו"ר ושוויצר. אבל באמת, איזה סכנה ממשית לדעתך אורבת כאן?

  6. עצה לאנשים: אל תחפשו את עצמכם!
    אני חיפשתי את עצמי הרבה מאוד זמן, וכשמצאתי, גיליתי שאני לא כזה נחמד וכל החיפוש היה סתם בזבוז זמן ואכזבה אחת גדולה.

  7. רונית,
    אני לא יודע מה מדאיג את היו"ר אבל אותי מדאיגה ההתרחקות מתרבות שמבוססת על רציונליות לעבר תרבות של בבא סאלי מצד אחד ופנג שואי מהצד השני.

  8. רונית – אנשים "לא מחפשים את עצמם בכל מיני מקומות". אנשים ריקים. ריקים משכל, ריקים ממשמעות והם פונים לשרלטנים כדי שיתנו להם משמעות. אני מודאג כי השרלטנות אוכלת את החברה הזו מבפנים. שרלטנות בפוליטיקה, שרלטנות בחינוך, שרלטנות בכל מקום.

    אנשים מבטיחים לאנשים במצוקה שאם הם רק יקיפו את עצמם בחומת אור הכל יהיה בסדר. אנשים מבטיחים לאנשים שאם הם רק יוסיפו י' אם הם רק יורידו ה' אם הם רק ילכו עם איזה אבן בכיס, הכל יהיה בסדר.

    אני מודאג כי השרלטנות הזאת מפרנסת אנשים רבים. אני מודאג כי אנשים אינטיליגנטים נופלים קורבן לשרלטנים האלו.

    כל זה כמובן קשור לכך שאני שוויצר ויו"ר.
    לא הייתי יכול להגיע לתובנה הזו בלעדייך.
    תודה.

  9. חשוב לי להבהיר בעניין אותם יועצים מומחים ומדופלמים: כל אחד מהם טען שפנג שואי אינו אמונה אלא מדע. כלומר – זה לא עניין רוחני/אמוני/חיפוש דרך/משמעות, אלא מדע מבוסס ומוצק, שחוקיו מוכחים. זה מה שמעמיד באור מגוחך את זה שהעצות שלהם סתרו זו את זו – איך זה יכול להיות מדע? וזו גם התשובה לרונית: אנשים מחפשים את עצמם בכל מיני מקומות, זה נכון. אבל זה בגלל שהרבה יותר קל לחפש מאשר לקבל את העובדות הקרות, שנמצאות בשפע, אבל פחות ופחות אנשים רוצים אותן.

  10. אמא שלי פעם נתנה לי הרצאה ארוכה על זה שצריך לסגור את מכסה האסלה ואת דלת השירותים כי אחרת זה "מכניס רוחות רעות הביתה". מאותו יום קראתי לזה "שוונג פוי". היום היא מנסה להכחיש.

  11. (בוקר טוב)

    יובל, אין לי איתך ויכוח בקשר לשרלטנות. היא היתה שם גם לפני העידן החדש, כשהדתות שלתו111! והשתמשו במאמין ההדיוט כדי לתמרן אותו חברתית ופוליטית. פנג שואי (בעיני) הוא לא מדע אלא יותר הצהרת כוונות לשינוי. באחריותו של כל אינדוידואל לקרוא ביקורתית כל טקסט ולהפעיל שיקול דעת. מה שחיובי בניו אייג' זה שהוא פותח דלת לרובד אחר של מציאות, שקיים בעולם מימים ימימה ונדחק לפינה יחד עם הסגידה למדע ולחומר.

    ר"ש – הנחת היסוד שלך שהעובדות הן קרות סוגרת את האפשרות לשינוי. זה כמו להגיד "החיים חרא" וללכת לישון צודק. מה השגת בזה?

    מדיטציה למשל, זה כלי יעיל להשיג שקט נפשי. לא משהו שעולה כסף לתרגל או גורו להיתלות בו. ודמיון מודרך למשל, מפתיע לגלות עד כמה הוא עובד. עם פחדים. עם התמכרויות. עם דפוסים דפוקים. זה לא הוקוס פוקוס. יותר כמו התעמלות מאומצת.

    בקשר להיותם של גופים נוספים מלבד לזה הפיזי – כל מי שחווה חלום תעופה טוב יודע שיש דבר כזה. כשאתה שולל אבסולוטית את כל מה שאי אפשר למשש, אתה סוגר את הסקרנות ומתמקד רק בצד הנלעג של הביטוי האנושי של החוויה הרוחנית.

  12. "בקשר להיותם של גופים נוספים מלבד לזה הפיזי – כל מי שחווה חלום תעופה טוב יודע שיש דבר כזה"

    רונית- המשפט הזה סתום לי לחלוטין (ואני דווקא כן חלמתי חלומות תעופה מוצלחים. מדהים מה המוח עושה תוך כדי שינה).
    תוכלי להבהיר מה ניסית לומר?

  13. (בוקר טוב)

    רונית, אם כל אנשי הניו-אייג' היו מביעים עמדה מאוזנת כמו שלך (כפי שהבעת בתשובתך אליי – ר"ש יטפל בחלק שלו), 95% מהפוסטים על ניו-אייג' בגלוב לא היו קיימים. לצערי המצב שונה לחלוטין ולתחושתי חלק ניכר (אינני יודע לומר אם "הרוב") מהעוסקים בתחום הם שרלטנים בצורה שמעוררת בי בחילה.

  14. רונית- קראתי את הקישור (ולא אכנס כרגע לביקורת שיש לי על הטקסט שם). עדיין לא ברור לי מה הקשר לחלומות תעופה, ועוד פחות מזה איך חלומות תעופה לטעמך מראים קיום של גופים כאלו (ואיך בכלל משהו שמישהו חולם אמור להוות אינדיקציה למשהו שמחוץ למוחו של החולם).

  15. שושנה, את יוצאת מתוך נקודת הנחה שהמוח בלתו. אני טוענת שהמוח מייצר דברים בתגובה למשהו. ביצה ותרנגולת.
    כשאני עפה בחלום והגוף שלי נותר לישון במיטה, עולה בי ההכרה שיש בי חלק שלם וחי לגמרי, שקיים בנפרד מהגוף. ההכרה הארצית שלי צריכה לעבור איזה שער כדי להיות נוכחת בו ובמקרה שלי זה חלימה, למרות שיש אפשרות לתרגל את מצבי התודעה האלה גם בדרכים אחרות.

    נקודת המוצא שלי היא רב גלגולית. אני פשוט מאמינה בקיום שמעבר לגוף. אולי כאן יורד הגרזן על האפשרות להידבר?

  16. כנראה.
    אני מוצאת את מה שהניורונים שלנו עושים (ושאר הפעילות המוחית) מדהים ומפליא מספיק כשלעצמו- ולכן אין לי צורך לחפש דברים כמו "קיום מעבר לגוף", שמסבכים את הדברים מבלי להוסיף משהו (דוגמא מקרית: אם ה"תודעה" היא משהו נפרד מהגוף/מוח, אז איך בדיוק משפיעים עליה סמים, שהם דבר פיזי לחלוטין?). למעשה, לא רק שהם מסבכים את הדברים, הם גם מגבילים מאוד:
    אי אפשר לחקור אותם בצורה סיסטמטית (המדע הרי הוא שיטת חקירה סיסטמטית) כדי להעשיר את גוף הידע האנושי.
    המדע אינו יודע הכל ואינו מתיימר לדעת הכל, אבל הוא נותן כלים לחקור. לצערי רוב השיטות ה"רוחניות" מסרבות לבחינה סיסטמטית (אפילו ברמה של "האם זה באמת עובד" עם ניסויי עיוורון כפול, בלי קשר לשאלה איך זה עובד. הרי היה ברור מחקירה מדעית שפנצילין עובד, עוד הרבה לפני שהיה ברור איך זה עובד).
    תשובות כמו "תאמיני לי" או "תקשיבי לקול הפנימי שלך" הן מאוד לא מספקות, במיוחד כשדנים בדברים שמתיימרים להיות לא פילוסופיה אלא רפואה.

  17. רונית: נו אופנס אבל "שרלטנית" מתחרז יפה עם השם שלך 🙂

    וקצת יותר ברצינות: המדע עוסק בהוכחות, ברגע שמישהו מביא לי שתי אלטרנטיבות כאשר אחת מוכחת ואחת ללא שום בסיס אין לי ברירה אלא להאמין בזו המוכחת, ולדעתי הסובייקטיבית כל מי שעושה אחרת פשוט לא רוצה שיבלבלו אותו עם עובדות.

  18. רונית- עם כל הכבוד: אין לי שום כבוד כלפי אילו שמשתמשים בטרמינולוגיה פסבדו-מדעית כדי להקנות ארשת מכובדת לזבל רוחני. המונח "רפואה אנתרופוסופית" הוא ליהטוט סמנטי שתפקידו להונות אנשים לחשיבה כי קיים ענף לגיטימי ברפואה בשם הזה. למיטב ידיעתי – אין. המאמר עצמו הינו זבל פסבדו-מדעי מהסוג הנחות ביותר.

    מעבר לזה הזילזול שלך בדת מקומם אותי. לא בגלל שאני דתי (רחוק מאוד מזה) – לדת יש צדדים חיוביים מהבחינה שדת כן נותנת מסגרת חברתית בעלת חוקים (לעיתים מתאימים לצו מוסרי אנושי, שאני מסוגל להבין, ולפעמים, לצערי, לא) – בניגוד לכל הזבל הרוחני שאת מנסה להצדיק פה שאין לו ערך מוסף חברתי כלל – הגישות ה"ניו אייג'-יות" הינם אגוצנטריות אפילו יותר משהם טיפשיות.

    והם טיפשיות. מאוד.

    כמו גם הלינק בבלוג שלך לניו אייג בNRG שלידו כתוב: "מגזין מעולה".

  19. בנוסף צ'ינקפינקי המדוזה האנתרופוסופית מאלפא סנטורי* הודיע לי כי גם לו נשבר מהשטויות האלו והוא יגיב במקום ובזמן שהוא יראה לנכון.

    *כרגע באשקלון משחק שש-בש הוליסטי.

  20. אני אוסיף איזה עניין רק כדי להבהיר את נקודת המבט שלי. מדיטציה היא כלי להשגת שקט נפשי – כן, למיטב זכרוני יש מחקרים המראים שלא מעט אנשים מרויחים רגיעה ושיפור בחייהם ממדיטציה. אני תומך בזה ב-100%, כי זה נבדק והוכח. לעומת זאת, הראי לי בבקשה מחקר המוכיח את היעילות של תרופה הומאופטית מעבר לאפקט הפלסבו. או פרחי באך, או פנג שוואי, או אסטרולוגיה, או מגנטים, או הילינג, או רייקי, או רפלקסולוגיה, או אפילו גרפולוגיה. המדובר כאן בלא פחות ולא יותר מאגדה, ואני לא אומר את זה כי אני לא רוחני, ולא מאמין, וציניקן. אני אומר את זה כי הטענות האלה נבדקו פעמים רבות, ושוב ושוב התוצאות הן שאין תוצאות. מי שבא, אחרי כל זה, ואומר לי תאמין בכל זאת – אני מגרש אותו.
    גם התמיכה שלי במדיטציה או כל פעילות "ניו אייג'ית" כזו או אחרת שהוכחה כיעילה – היא תמיכה מפני שזה הוכח, ולא כי זה רוחני ומגניב. מבחינתי גם מרק עוף הוא משהו שאפשר להשתמש בו, כי ראו שיש לזה השפעה חיובית על הגוף, וזה טעים.

  21. שימו לב איך הדיון הזה הפך למתקפה אישית מלוכלכת. חבל. כי אני לא מצדיקה את השרלטנים אלא מסבה את תשומת הלב לעניינים בניו אייג' שכן יש טעם לעסוק בהם.

    הירנוט (תודה שקפצת לבקר) בעיני מגזין הניו אייג' של nrg הוא באמת מעולה ולא בגלל שאני כותבת בו לפרקים, אלא בגלל שיש בו קולות מעניינים כמו הפרשנות המבריקה (לטעמי) של כרמל וייסמן לפרשת השבוע.

    בקשר לדת – אתה צודק מאוד בקשר לעובדה שהיא מכניסה סדר בחיים של אנשים שבוחרים בה. אבל כאישה, אני מסתייגת מהדת (יהדות כפשוטה, איסלאם) כי יש בה צדדיים שוביניסטיים לאללה. נכון, יש נשים שזה מביא להן שקט לחיים, אבל אני מעדיפה מדיטציה.

    ברמה האישית – תאר לעצמך שהיו באים מהאקדמיה למוזיקה ואומרים שכלי הנגינה שלך הוא חייזרי והזוי. אז מה? זה הופך אותו לפחות מעניין או יצירתי ואת העשייה שלו לפחות מרוממת ומשמחת מבחינתך? אז שיגידו.

    ובאשר לרפואה אנתרופוסופית ולאנתרופוסופיה בכלל – מה אתה *באמת* יודע על זה?

  22. אני רוצה לראות את הפרק הזה, בחיי.
    וגם להראות אותו לאמא שלי, באותה הזדזמנות, כי היא בוגרת של האקדמיה הישראלית לפנג שוואי (או מוסד אחר עם שם דומה).

    Bullshit, אמרתם?

  23. רונית, ברמה האישית אני ליברל – שכל אחד יעשה מה שבראש שלו. מי שרוצה לסגוד לצ'ינקפינקי מוזמן. באמת שאין לי בעיה עם זה. יש לי בעיה כאשר זה מתחיל להיות ממוסד, ממוסחר ויוצא מהמקום האישי שלך אל המרחב הציבורי.

    מהרגע שזה במרחב הציבורי זה גם נתון לביקורת. עכשיו, כמובן שאת יכולה לומר "זה עושה לי טוב – מה אכפת לי מה תגידו", וזה בסדר. אבל אם את באמת מאמינה במה שאת עושה (ויש לי הרגשה שאת לא דוגמה טובה במדד השרלטנות שלי, אבל מה לעשות – שאר המוארים לא מגיעים לכאן לעתים קרובות) אז אדרבא, בואי תגני על אמונותייך. הבעיה היא שברוב המקרים, ההגנה היא בנוסח "בוא ולמד, בוא ותכיר את תורת מאסטר זרובליבוביץ' ואז תבין" – וזו, מה לעשות, פשוט בדיחה.

    אם את רוצה להגיד לי שזה עושה לך טוב, אהלן וסהלן. אל תגידי לי שזה יעשה *לי* טוב כי זו שרלטנות. אני יכול לומר שלישון על מגנטים הביא לי עושר לא יאומן. בסדר, אז אני פסיכי. מהרגע שאני מתחיל למכור את התורה הזו לאחרים, אני כבר שרלטן. רוב העוסקים בתחום הניו-אייג' שייכים לצערי לחלק השני.

  24. רונית: מלוכלכת? לא חושב. זכותך לדעה שלך, וזכותי לדעתי. זכותי לחשוב שאת מדברת שטויות. וזכותך לחשוב שברמה ההיפוטתית באקדמיה למוסיקה חושבים שכלי הנגינה הנ"ל הוא חייזרי (את אפילו יכולה להגיד שאת חושבת שהכלי מוזר, חסר הצדקה וטיפשי – אין לי בעיה עם זה – זו זכותך).

    ברמה האישית ההשווה שאת עושה בין כלי הנגינה שלי (כבוד על המחקר) – אינה רלוונטית. מעולם לא טענתי שיש סגולות רוחניות-רפואיות לכלי הנ"ל. כלי הנגינה הנ"ל אינו מתהדר בסגולות רוחניות כל שהם – הוא מיצג עיצוב מוצר אפשרי לדרך שונה לנגינה – לא פחות ולא יותר. אין קשר בינו לדיון בשום פרמטר – חוץ מזה שהוא פרי יצירה שלי*, והטקסט שאת כותבת הוא פרי יצירה שלך.

    אני מסכים לגבי סלידתך מהדת – היא אכן שוביניסטית. זה אחד מהבעיות עם הדת.

    לגבי השאלה מה אני *באמת* יודע – אני יודע מעט מאוד – אינני מתיימר לדעת – אני רק אומר את דעתי. דעתי היא שזה שטויות – גיבוב של דברים שיוצרים סוג של כלום** שמטעה אנשים לחשוב שיש בו משהו.

    * עם מעט עזרה הוליסטית מהמדוזה החביבה מאלפא סנטורי, וליאון גרינבאום מנווה ירק.

    ** אורז?

  25. יובל, אני קצת מקנאה בך.
    הלוואי והצד השרלטני של הפנג שואי והרוחניות יהיו אחת הבעיות הגדולות בעולם, ובראש דאגותיי.

    אנשים נוהים אחר אופנות. חוכמה ניתנה למעטים. וזה נכון בכל התחומים.
    לא פחות מדאיג אותי שמכונים לניתוחים פלסטיים מבטיחים "בטחון עצמי" לבחורה שתעשה ניתוח להגדלת חזה. הם לא מחוייבים למדע הפסיכולוגיה שמוכיח בצורה מדעית שבשביל בטחון עצמי צריך לרוב קצת יותר מחזה גדול. והם משדלים להשחתת הגוף תחת הגיבוי של מדע הרפואה. וגם עושים מזה הרבה – אבל הרבה – כסף,
    לדעתי הבלתי משוחדת הם הרבה יותר פושעים כלפי הציבור התמים מיועצי פנג שואי.
    כבר הייתי מעדיפה שיגידו לבחורות להזיז עציץ בבית כדי שירגישו בטחון עצמי.

  26. ענת, בשום מקום לא כתבתי שהפנג שואי הוא אחת הבעיות הגדולות בעולם.
    בשום מקום לא טענתי שהפנג שואי עומד בראש דאגותיי.

    אבל הניו-אייג' היא בהחלט בעיה שאוכלת את החברה הישראלית והיא בהחלט מטרידה אותי. האם זה פשע או מעשה בלתי מוסרי שאהיה מודאג מכך?

  27. ענת – אבל הגדלת חזה, ושאר ניתוחים פלסטיים, גורמים למנותחת להרגיש יפה יותר, ולכן מעלים את הבטחון העצמי שלה. עד כמה שאני יודע, זה מוכח יותר מאשר הזזת העציץ.
    לא, זה לא אומר שאני מסכים עם הגדרת היופי של המנותחות, אבל זה עדיין מוכח יותר מאשר כדורי אור פנימיים וכו'.

  28. דחליל! עלית על משהו! פנג שואי של הגוף! עוד נגלה שמי שמזיזה את הציצים לגב תמצא איזון בחיים. מה שבטוח זה שחובבי תנוחת הדוגי יחבקו את הגישה בשתי ידיים.

    ולרונית: הרבה דברים שהניו אייג' מעלה כעצות ורעיונות נבדקים. חלקם מסתברים כמוצלחים ונחקרים הלאה, ורובם מסתברים כפלסבו שאינו טוב מכל פלסבו אחר. אם נתנו כאן את תופעות הלוואי הטובות של מדיטאציה כדוגמא, אז הרשי לי להגיד שמדיטציה זה יופי של דבר, אבל לא בגלל אור לבן שיוצא לי מהלב או תיאורים כאלו, אלא בגלל שבשורה התחתית זו טכניקת הרפית לחצים ומעיין ביו-פידבק טרום-מדעי. אין כאן הוקוס-פוקוס רוחני, יש ויש יתרונות נפשיים. זה אולי אחד הלימיטים של המדע היום, הפסיכולוגיה איננה מדע מדויק, למרות שיש לה המון נקודות נגיעה עם נוירולוגיה וביוכימיה.

    אבל מה ההבדל? גם אם התחום אינו מדע, ניתן לבדוק אותו בשיטות מדעיות. דאבל-בליינד כמו שאמרה שוש. בדיקות בסיסיות.

    אז בואו נפרוט ברמה הפשוטה מה יש לפנג שואי להגיד.
    * "צריך שיהיה ייצוג לייסוד המים" – אני מסכים שמים ומזרקות זה דבר נעים ומרגיע, ואפילו מנקה את האוויר מעט. לא בגלל שהם יסוד רוחני, זה פשוט פיסיקה ואלמנט עיצובי.
    * יש חשיבות איפה שמים מראות כדי לתת הרגשת גודל לחדר – מסכים. שוב חוקי עיצוב. אשליות עומק וגובה לומדים בבתי ספר לארכיטקטורה ועיצוב, לא צריך ללכת ולמצוא לזה הסברים רוחניים שלא שם.
    * הבית צריך להיות מסודר בצורה שלדרקון יהיה נוח לגור בו – אוקיי… אני לא אצליח לשאול חתול או כלב אם הבית שלי נוח להם, לא כל שכן יצור אגדי לא קיים. יש כאן איזו אמירה ערטילאית שמעוררת אדם לדמיין דרקון ואיך הוא יכנס אליו לבית וירגיש שם בנוח. זו מטאפורה. אף אדם לא יודע איך נראה, מתנהג או מרגיש דרקון (ואני לא מדבר על הלטאות המצחינות מקומודו, בעעעע), זה רק פותח פתח לאדם לחשוב על מיקומי הדלתות וגדלי החדרים בשביל עצמו.

    אז אני לא חושב ש"חוקי" השוונג פוי הם יותר מדעיים מ"חוקי" העיצוב שלמד ידידי הירנוט בבצלאל. להפך, לומדים שם הנדסת אנוש, מקבלים הרצאות על בנית ממשקי מחשב, ואולי אפילו קצת על הפסיכולוגיה של צבעים, והאסוציאציות שהם מעוררים בקומבינציות וג'קסטפוזיציות שונות. במקום תורה ניו-אייג'ית שמועתקת או מדוקלמת מדור לדור, יש כאן נושא מחקר עם פרסומים חדשים, שמשתדלים לאסוף מה שיותר נתוני בדיקות ולהסביר אותם בפרוטות מדעיות עד כמה שניתן. לניו-אייג' אין שום רצון או נסיון למצוא הסברים מדעיים או לפחות עקביים, ועל זה אנחנו כואבים.

  29. אתה חושב שיש בזה שיפור מבחינת מנשק המשתמש? הייתי ממקם עוד זוג על השוקיים, שיהיה יותר קל להגיע כשיורדים לבחורה. צריך להמשיך סיעור מוחות בנידון…

  30. אמ.. חבר'ה… אנחנו מתקרבים כאן בקצב מהיר לחלק של too much information….
    הרי אתם לא בדיוק אנונימיים עבור כל הקוראות 😉

  31. xslf: אכן. רונית, למשל, כבר יודעת מי אני, מה היה פרוייקט הגמר שלי, וכמה מטר מהקרקע אני מרחף כשאני חולם.

    לגבי too much info – אכן, פן נשכח: זה גלוב לכל המשפחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *