אולפן שישי – מחשבות על יאיר

כמו רבים נוספים, כך אני מניח, גם אני התיישבתי אתמול בערב מול "אולפן שישי" של חדשות ערוץ 2 כדי לצפות בפלא: יאיר לפיד מנחה את התוכנית. אני מודה ומתוודה, כבר לפני חודשים עברתי מצפייה באולפן שישי ל"שישי עם שלח ודרוקר". יש משהו בצמד האינטיליגנטי הזה שעושה לי את זה. ועדיין, בואו של לפיד גרם לי לעבור לערוץ 2 (מה עוד שהמהדורה של שלדרוקר מתחילה ב-8 ואולפן שישי בעשרה לשמונה).

ובכן, מה אומר יונית, תמונות קשות.

הלו! כבר לא!

(כדאי גם לעדכן את אתר האינטרנט, לא?)

מההתרשמות שלי, יאיר לפיד התרגש. פשוט כך. למרות שזה נראה מוזר, אחרי הכל מדובר באיש טלוויזיה ותיק ומשופשף, ניכר היה בו שהמעמד אינו עובר עליו בקלות. הבעיה היתה (וזו רק אחת מהן) שההתרגשות באה לידי ביטוי בתחושה שהדבר האחרון שלפיד רוצה לעשות הוא לשבת שם; הוא לא הרגיש בנוח עם החליפה שלו, עם העניבה שלו (שההתייחסות אליה היתה המשפט הראשון שלו בתוכנית: "שלום, אני יאיר לפיד ויש לי עניבה") ועם המעמד בכלל.

מעבר לזה, לפיד ניסה בכל כוחו להכניס טון אחר למשדר. זה בסדר גמור, זו הדרך לשים חותמת משל עצמך על המוצר שקיבלת לידיים. הבעיה היא שהטון שבו לפיד בחר היה טון של אחד שהגיע לגן ילדים וכעת הוא מספר להם סיפור לפני שנת צהריים.

בסגמנט הראשון של התוכנית, סיפק לפיד סיכום מצולם ב-120 שניות של השבוע. גם שלדרוקר, כאשר החלו לעשות את התוכנית שלהם, פתחו את התוכנית עם כזה סיכום. חלפו כמה חודשים והסיכום עף. הסיכום הזה נשמע טוב על הנייר. בפועל הוא גורם לפיהוק. אצל לפיד המצב היה חמור יותר מכיוון שהוא הקריא את הטקסט כאילו המאזינים הם ילדים כאשר טון הדיבור מתנגן ועולה חצי אוקטבה בסוף המילה האחרונה בכל משפט. ("יום שלישי. קסאם נופל על שדרות"). לאוזניים שלי זה צרם ובעיקר נשמע מגוחך. לפיד השתמש בטון הזה גם בהמשך.

האייטם המסכם במבזק החדשות עסק, איך לא, באשפוז של בריטני ספירס. לילך סונין החזירה את רשות הדיבור ללפיד שסיפק אבחנה מרתקת לפיה ספירס הוא בסופו של דבר "אישה טיפשה" (או משהו בסגנון). סונין ניסתה להסביר שבגלל שזה רחוק אנחנו יכולים להסתפק בחיוך ואין צורך לנבל את הפה (את זה היא לא אמרה ועדיין ברור היה שהיא קצת מזועזעת מחוסר החמלה של האיש שתורם בסתר) אך לפיד לא השתכנע וחזר על האבחנה שלו פעם שניה – זו אישה טיפשה.

מחר בבוקר יתמלאו העיתונים בביקורות על ההופעה של לפיד, על העובדה שהוא מראיין את הפרשנים של חברת החדשות אחד על אחד ולא משתמש בפאנל כמו קודמו, על הדרך שבה עבר את המסך.

אני חושב שלגזור דינו של אדם על פי הביצוע הראשון שלו (ולא משנה באיזה תחום) זה מעשה לא רציני. ניכר שלפיד רחוק מהאלמנט שלו, מנסה ללבוש על פניו חזות חדשה ובמובנים רבים, מנסה להמציא את עצמו מחדש. יתכן שזה עוד יעבוד ושהוא עוד ימצא את השילוב הנכון. בינתיים, לפחות בפעם הראשונה ולפחות עבורי, זה לא עבד. אחרי הקדימון לכתבה הראשונה, חזרתי לשלח ודרוקר.

27 מחשבות על “אולפן שישי – מחשבות על יאיר

  1. כאחד שראה את כל המהדורה (שהיתה משום מה קצרה בכ-5 דקות מהמהדורות בעבר, אולי בגלל שנורא רצו לקדם את הפרק הראשון של "גריז") וצופה בחדשות אך ורק במהדורות סוף השבוע, אני יכול להגיד שאם המהדורה השנייה של לפיד תהיה דומה לזו, אין לי ספק שאחוזי הצפיה במהדורה של ערוץ 2 יפלו מהר ובגדול.
    אישית, קשה לי להאמין שאני אעבור לצפות בערוץ 1 או 10 וככל הנראה אני אוותר על מהדורת החדשות לגמרי ואמשיך לצרוך את החדשות שלי ברשת.
    למעשה, אם גם במהדורה הבאה של לפיד הוא ימשיך עם הטון הזה בכתבות, לא נראה לי שאני אפילו אמשיך לראות את כל המהדורה השניה…

  2. תודה, היצלת אותי. היס מקס שלי הצ'טקמק, ולא זכיתי, ואכן ראיתי שהאתר גם הוא לא עודכן, אז אשתמש בשירותייך.

  3. המהדורה של לפיד (זיפזפתי אתמול בין הערוץ הממלכתי, ערוץ 10 והערוץ הראשון) חידדה עבורי את העובדה שלשלח ודרוקר יש בהחלט פוזה משכנעת יותר מזו של לפיד, אבל התכנים של המהדורה שלהם לא שונים באופן מהותי מאלו של מהדורת הערוץ הממלכתי – הם מגזיניים, יחצ"ניים וצבעוניים. הם מאד רחוקים מלהיות חדשות. בערוץ הראשון, לעומת זאת, מהדורת החדשות של יום שישי לוקחת ארבעה אייטמים בוערים ומעמיקה בהם. היא נותנת קרדיט לאינטליגנציה של הצופים ולא מתייחסת אליהם כמו לילדים מוכי שנוזל, שעלולים לחטוף התקף אפליפסיה אם דיון יימשך יותר מ-20 שניות ולא יהיה לו סוף מרגש ומאמם מהאגדות.

  4. אני חושב שאתה סובל מתסמונת אובר-גלוריפיקציה של ערוץ 1. בהתייחסות למהדורת שישי, ומהדורת שישי בלבד, אני לא חושב שהכתבות המגזיניות של ערוץ 10 מדגמנות חדשות.

  5. מוסיף – אני ממש מתפלא שאתה קורא למה ששודר בערוץ הראשון חדשות. הנושאים ביומן הם אותם אלו שמופיעים פעם אחר פעם ביום שישי (שוב פעם מכת גניבות מקיבוצים? מה, לא ראינו את זה כבר לפני שבועיים?) שלא לדבר על הטון האפוקליפטי, או הנבואי, של חלק מהכתבים שם (למשל, בכתבה על המתנחלים, שמעבר להיותה מישמש של נושאים, הייתה חד צדדית באופן מופגן. לצד שלי, אמנם, אבל עדיין). המהדורה נראית יותר כמו סרטים דוקומנטריים, וזו אינה מחמאה בכלל.

  6. חלאס מוסיף. הבנו את הקטע עם ערוץ 1, ואיזו אירוניה זאת שדווקא הוא הכי פחות ממלכתי (גיחי גיחי). אני מוכן להסכים כמעט עם כל מה שתגיד על לפיד ועל ערוץ 2, אבל יש לי תחושה שאתה לוקח את זה כמה צעדים קדימה ומקדש את ערוץ 1 מעבר למה שמגיע לו. שלח ודרוקר לא "מדגמנים חדשות", כדבריך, ואני חושב שהזלזול שלך במהדורה שלהם ממש לא במקום. אני תוהה כמה מהדורות שלהם טרחת בכלל לראות.

  7. אני ראיתי אתמול שתי כתבות מהמהדורה, ואני מצטרף ליובל, שעוד מוקדם לקבוע. לפיד מנסה לתת טאץ' אישי, אבל הקלו עליו ועזרו לו. כשהוא אומר במין ספונטניות "ואם יורשה לי להוסיף משהו משלי" ואחרי זה מוצמד לזה קטע וידאו ערוך על מה שהוא אמר – זה מאולץ.
    כשהוא מראיין את אסף רותם, כתב הפלילים, במקום לתת לו לדבר, זה מראה על קשיי המעבר בין תוכנית אירוח לחדשות.
    ושוב, עוד מוקדם לשפוט ולחרוץ.
    מה שכן אפשר כבר לקבוע – לפיד בחדשות מביא רייטינג. גם אני צפיתי במהדורה רק כדי לראות אותו, כי חדשות ערוץ 2 כבר מזמן הפכו לבידוריות מדי בשבילי.

  8. הגועל נפש האמיתי היה התכנים:
    כתבה אחת על כמה אנחנו מתגעגעים לשרון = שמבוססת על חומרי ארכיון שבהם יאיר לפיד מתחנף לשרון.
    כתבה שניה – על כוכב נולד, והמחלה של צדי.

    כמה אפשר כוכב נולד?

  9. בחמש הדקות הראשונות של השידור חשבתי להתקין וישרים משני צדי מסך הטלוויזיה שלי:
    מבפנים – בשביל למחות את הג'ל והריר הוורוד שהאולפן נמלא בו עם בואו של יאיר.
    מבחוץ – בשביל למחות את יריקות הבוז שלי.

    לאחר מכן נשבר לי והעברתי לערוץ הרוסי…

  10. בערך בתשע בערב אמש נזכרתי שזה היום הגדול של לפיד, מיד אחרי תום "יומן", אז עברתי. לפיד נראה ודיבר בדיוק כמו שהוא נראה בתוכנית האירוח שלו, והאייטם שאליו הוא הפנה, היה באמת ערוך ומקוריין ברמה של גן ילדים – על מאיר השמן ובית התמחוי. גם המסר, שזה בסדר ילדים רעבים, העיקר שיש אנשים טובים שעוזרים להם, היה מקומם (מתכתב היטב עם אחד המסרים של אריסון ב"השלום מתחיל בתוכך", שמדבר על השלמה עם עוני כדרך לרוגע נפשי..).

    מצטרף לאבחנות שם מוסיף על מהדורות 2 ו-10 (עברו על רשימת כתבות המגזין של "שישי" – דגש על מגזין, לא על דיווחים שגם נמצאים בלינק – ותיווכחו שמדובר לרוב בנושאים שקורצים לצהוב. שלח ודרוקר מצילים רק מעט מהמהדורה הזאת). גם בלי גלוריפיקציה, "יומן" הוא עדיין המוסף האינטליגנטי והרלוונטי ביותר בסוף השבוע.

    ואגב העניבה של לפיד, אני ממש ממש לא אתפלא אם לא מדובר במקרה, אם כי קרוב לוודאי שלעולם לא נדע.

  11. ראיתי ביחד עם אמי את 5 הדקות הראשונות של לפיד ואז עברנו לשלח ודרוקר המעולים (וכמובן הודינו לאל על ההחלטה של ערוץ 2 להתחיל 10 דקות לפני ערוץ 10).

    חוצמזה – האייטם על הילדה המקסימה שעברה השתלת לב (אייטם שני תוך חודש נדמה לי) הוא פשוט אחד הדברים היותר טובים שנעשו כאן. באמת לחבק את הטלוויזיה. ילדה מהממת.

  12. ולדי, אולי תספר לנו קצת על אופני הסיקור החדשותי בערוץ הרוסי כדי שגם מי שאינו דובר השפה יתרשם עד כמה זאת הדרך המוצלחת ביותר? ומאחר והעמקת חקור בנבכי השיער הלפידי – עדכננו נא באיזה חומרי סיכה משתמשים הספרים של החדשות ברוסית כדי שיכאב לך פחות כשאתה צופה?

  13. "בערוץ הראשון, לעומת זאת, מהדורת החדשות של יום שישי לוקחת ארבעה אייטמים בוערים ומעמיקה בהם. היא נותנת קרדיט לאינטליגנציה של הצופים ולא מתייחסת אליהם כמו לילדים מוכי שנוזל, שעלולים לחטוף התקף אפליפסיה אם דיון יימשך יותר מ-20 שניות ולא יהיה לו סוף מרגש ומאמם מהאגדות"

    אני מסכים. גם אני מעדיף את ערוץ 1.
    אבל זה כנראה ענין של טעם אישי.

  14. מאוחר מידי. אני כל כך לא סובל את הבנאדם הזה שאני לא יודע אם הסלידה שלי מהמהדורה נבעה מאופן ההגשה שלו או מכל המטען הבעייתי שנקרא "יאיר לפיד".

    לא מסוגל לצפות בו.

  15. האמת היא שהאנטגוניזם שיאיר לפיד יוצר הוא די מדהים בהתחשב בזה שהוא שם לעצמו למטרה להיות האיש הכי נחמד במדינה. האם זה בגלל שלעיתונאי אמיתי אסור להיות מונע מהצורך להיות פופלארי, או שאולי זה בגלל שהוא מיליונר ואנחנו לא יודעים לפרגן?

    ולמי שפיספס…

  16. לא מעניינים אותי ממש הדיבורים על התוכנית הראשונה או הבאה של אולפן שישי, מה שכן צריך לעניין הוא מה בדיוק מסמל יאיר לפיד בתור מגיש במגזין החדשות הכי נצפה במדינה?

    ליאיר לפיד יש אישיות עיתונאית של מלפפון ים ברגרסיה.
    הטור של יאיר לפיד הוא המצוטט ביותר לדורותיו על ידי מוסד משקיו"ת החינוך בצה"ל(במיוחד הזוועה המילולית הנקראת גם לפעמים "להיות ישראלי"
    זהו העיתונאי שבו בחרה חברת החדשות של ערוץ 2 להוביל את הפירוק של אהוד אולמרט אחרי דו"ח וינוגרד. פשוט פתטי.

  17. מוסיפיניו, הילדה עם הלב המושתל היא פשוט פנינה. באמת. אמנם לעיתים נדירות אני משתפך ומתרגש בגלל ילדות. ועוד צעירות. אבל הילדה הזו פשוט מקסימה.

    יושב אדם זר לחלוטין וצופה בילדה צעירה שמצליחה לכבוש אותו תוך דקה. אני מאוד מקווה שהם יעשו פולואפ ויכינו אייטם מסכם לקראת החזרה הצפויה שלה השבוע לארץ.

    ואם אני הייתי המנכ"ל של אד"י או הבחור שאחראי על זה, מזמן הייתי סוגר איתה על קמפיין.

  18. גמאני ראיתי על חשבון המהדורה של שלח ודרוקר שעברתי לצפות בהם כבר מזמן. היה בסדר כזה, היה נחמד, אבל… אני לא חושב שאמשיך לצפות בו, עם כל הכבוד (ויש הרבה). איכשהו נראה לי שהוא מכוון כמו כל ערוץ 2 אל לב הקונצנזוס והם… שמים זין ועושים מה שבא להם.
    מעדיף אותם.

    אבל מצד קברניט ערוץ 2 -זו בחירה טובה מאוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *