על eBay ותוכניות הבוקר

הטקסט הזה הוא מסוג הטקסטים שצריכים להופיע ב"עין השביעית", והייתי עושה זאת אם היה לי כוח. אבל אני מודה שאין לי.

לפני שעה קלה התקשרה אליי תחקירנית שעובדת באחת מתוכניות הבוקר בטלוויזיה. "מוכרים את המדים של סאדם חוסיין ב-eBay ואנחנו רוצים שתבוא לדבר על זה", היא אמרה בהתרגשות.
שאלתי אותה אם הם הציבו תחקירן צמוד ל-eBay.
שאלה: "למה?"
עניתי: "כי לפני חודש היה אייטם דומה על סיני שמוכר את ילדיו ב-eBay. גם אז רציתם שאבוא, גם אז לא הסכמתי. כבר אז הסברתי לכם שאפשר להציע למכירה הכל ב-eBay, הסברתי לכם שאתם עושים צחוק מעצמכם". זה לא שכנע אותם אז. הם הזמינו מישהי חמורת סבר מהאגודה להגנת הילד שהיתה מזוזעת ואת קרן ארגמן, כתבת "מעריב", שניסתה בכל כוחה להכניס קצת פרופורציות באייטם ההזוי הזה אך לא הצליחה כיוון שכולם נורא התעקשו להיות נורא מזוזעים.

נראה שאם eBay לא היתה קיימת תוכניות הבוקר היו צריכים להמציא אותה. הרי ב-eBay אפשר למכור הכל. כמובן שזו שטות – ב-eBay אפשר להציע למכירה הכל. העובדה שמאחורי חלק מההצעות יש רק אוויר חם, לא מעניינת את תוכניות הבוקר; הן מחפשות אייטמים.

אחרי הכל, ב-eBay הציעו למכירה את הרטייה של משה דיין, את המקטרת של סאדאת, איזה קיר של בית במהלך ההתנתקות, את המצלמה שתיעדה את רצח רבין, את התחבושת שהיתה על ראשו של אריק שרון. מציעים למכירה גם רוח רפאים, גם נמלה עם שלושה ראשים, מציעים למכירה בטן של בחורה הרה ולפעמים גם את הבחורה עצמה עם הבית שלה ולפעמים רק את הבת שלה. ולפעמים, מוכרים ב-eBay עיירה שלימה.

הייתי יכול להמשיך עם משחק הקישורים והסיפורים המופרכים עוד, ועוד, ועוד, ועוד.

העניין הוא שעיתונות הדפוס ועיתונות האינטרנט כבר תפסו את הפרנציפ. גם אם פה ושם הם נופלים, הם נזהרים, הם מבינים את העיקרון, הם יודעים שמדובר בשעשוע דבילי שיכול לייצר אינסוף סיפורי אלף לילה ולילה. אבל בתוכניות הבוקר מתעקשים לפעור עיניים בתדהמה, מתעקשים לטעון שהצופים הם חבורת מפגרים; אפשר להאכיל אותם בזבל האורגני הזה פעם אחר פעם, חודש אחר חודש. ממילא למסעודה אין מושג מהחיים שלה ועדיף לספר לה סיפורי מעשיות מאשר ללמד אותה שהאייטם שהיא צופה בו עכשיו, הוא הוא סיפורי מעשיות.

לשם כך, הם מזמינים כתבי אינטרנט וכתבי טכנולוגיה על תקן ליצן החצר. הליצן יסביר לעם מה קורה באינטרנט המוזר הזה שבו "תשמעו, הכל יכול לקרות. ונעבור לאייטם הבא". זו לא טלוויזיה זו בדיחה. זה לא אינפורמיישן לא אנטרטיימנט גם לא אינפוטיימנט. זו אשפה. פשוט אשפה.

28 מחשבות על “על eBay ותוכניות הבוקר

  1. ואת זה כותב בבלוג שלו, מי שיצא נגד ההפקרות באינטרנט. הנה לךמשל כאן בנענע:
    http://net.nana.co.il/Article/?ArticleID=156837&sid=10

    האינטרנט הוא לא מקום מופקר כמו שטען פעם כתב לענייני אינטרנט בשם יובל דרור.

    הטענה הזאת נפסקת אצל יובל דרור כשזה מגיע לענייני eBay. אז כבר אפשר להניח שמי שמוכר את התינוק שלו באתר מכירות פומבי הוא סתם בדחן שלא מתכוון ברצינות.

    כך גם לגבי מי שמוכר מזכרות היסטוריות בדמותם של מדים או פריטים אחרים. על פי יובל דרור, לא מדובר בגנב עתיקות חלילה, או רחמנא ליצלן איזה זייפן שמנסה לעשות כסף על גבי פריירים. מדובר בסך הכל בפיקציה.

    אוחחח….
    למה אין פיקציות כאלו באתרי אינטרנט ישראלים….

    אני מניח שאם היו כאלו בישראל, משטרת ישראל היתה פותחת בחקירה חדשות לבקרים, ויובל דרור היה כותב מאמר מלומד שבו היה מסביר שרשת האינטרנט היא לא מקום מופקר, אבל אם היא כזאת, צריך לזרוק את המפתח לים.

    (ראו סיפא של הכתבה)

  2. יובל תענה להלמו,
    מה אתה נדחק לפינה, ומביא את התירוץ "פתטי".
    זה בד"כ אומרים כאשר אין לך מה להגיד, או שכל הדברים נכונים.

    תירוץ עלוב.

  3. הנקודה היא אם עדיין אין משהו חדשותי. כל אחד יכול לפרסם מודעת אבל, אבל אם יפרסמו מודעת אבל על מישהו שחי, זה חדשות.

    כל אחד יכול לקנות זמן אוויר לפרסום בטלוויזיה, אבל אם מיליונר יעשה את זה מול המסך, זה חדשותי…..

    האם לפרש את המגמה זה פסול? האם להראות לקהל מה פסול ומה מותר, זה לא הגיוני?

    בתוכנית בוקר אפשר להראות את הדברים גם באור שונה ממה שהם מחכים. לא ?

  4. רן, אבל זו בדיוק הנקודה.
    eBay היא פלטפורמה לפרסום מודעות אבל על מישהו חי. היא פלטפורמה לסיפורים של סיני שמוכר את הילדה שלו. אבל אם זה חדשות, הרי שכל יום צריך להקדיש אייטם ל-eBay כי כל יום יש כאלו 20 סיפורים.
    אז מה?!
    אז מה אם יש מטומטם אחד שכתב שהוא מוכר את הבת שלו? הוא מוכר? מישהו קונה? יש בכלל מכירה? הרי eBay מחסלת את המכירות האלו ברגע שנודע לה על העניין. מה הסיפור? שיש אנשים מפגרים בעולם הזה? שיש פלטפורמה פתוחה שמאפשרת לאנשים מפגרים לעשות מעשים מפגרים? איפה הסיפור כאן.

    אנא, האר את עיני.

  5. משפט המפתח בעיני: "שיש פלטפורמה פתוחה שמאפשרת לאנשים מפגרים לעשות מעשים מפגרים?". כן, כי המפגרים הם משהו מעניין. הרי האנשים שבעקבותם כתבתי את הטור (המושמץ בעיני הביקורת יש לציין), הם אנש/ים שהביעו כוונה מסוימת – גימיק פרסומ, ימכרו באמת, וואטאבר, הם עשו משהו. גם גלעד נס רב איתי על זה

    ברגע שיש מגמה – קו כללי – תופעה – רצון כלשהו, מישהו עומד מאחוריו. זה לא ילד בן 14 שרצה שהשם שלו יהיה בעיתון. אוקי, נגיד ששיחקנו לטובתם והם קיבלו שורה בעיתון, אבל נגיד שזה מעלה תהיות לגבי אופי של דברים?

    סיני מוכר את הבת שלו – מבחינתי, האיש מעניין. גם אם זה ההומור הכי מפגר בעולם…

    אפרופו מודעות אבל. נגיד שיש אתר (סטארט אפ?) לתנחומים און ליין לכל מנוח, ומישהו מפרסם בשמו מודעת אבל על פוליטיקאי שנוא, זה לא יזכה לכותרות? האיש לא יעניין ?

    אתה אומר שכל מי שרוצה סיקור משיג אותו בקלות, מצד שני בחיים זה לא ככה? יש לך כמה שנים עלי בעתונות. מישהו יעמוד על הגג של עזריאלי בפוזה מאיימת, לא יסקרו אותו? מישהו יגיד כמה מלים מיותרות על ראש הממשלה, לא יסקרו אותו?

    אתה לא משת"פ, אתה מתווך, וכן, לפעמים גם כלי, אבל רק לפעמים (כלי לא כ"קליבר"…. מחמאות ביום אחר) 🙂

  6. פינגבק: אנקדוטות » ~
  7. נדמה לי שכדאי להבחין כאן בין שתי שאלות נפרדות.
    א. איך אנחנו תופסים מעשה כמו הצגת ילד למכירה ברשת, ומה אנחנו חושבים על אתר שמאפשר לזה במה – או על עצם התופעה שרעיון כזה מקבל במה, אפילו זו פיקציה.
    ב. האם עניין כזה הוא אייטם חדשותי או לא.

    הדיון שאתה יזמת, יובל, הוא בשאלה השנייה. ולמרות שאני נוטה להסכים עם רוח הדברים שלך, אני חייב לומר שיש לזה גם צד שני. אני בטוח שרוב תושבי ישראל לא מכירים את סיפורי eBay הקודמים.
    אנחנו חיים בתקופה שבה מה שחדש ומפתיע לרזי ברקאי זה מה שהיה אצלנו חדשות ישנות לפני שלוש שנים.

  8. גם אם אני מסכים עם עמדתך (ואני חושב שאתה נותן הרבה יותר מדי קרדיט לתוכניות הבוקר בהקשר הזה – דיון אמיתי בסוגייה לא מעניין אותן) תוכנית הבוקר לא מזמינה אותי, אותך או כל מישהו אחר כדי להסביר את מה שהסברתי כאן כרגע. הן יבקשו לפעור עיניים בתדהמה מול האינטרנט הזה שבו כל אחד יכול למכור כל דבר. אם רק תנסה להסביר להם שבעצם לא נמכר דבר, הרגת להם את האייטם! זו הסיבה, שלאחר שאני הסברתי שאין בעצם אייטם, פנו לכתב אחר. כי אני לא מספק את הסחורה שהם מעוניינים בה.

  9. כן גם בית סוהר במיזורי נמכר ב EBAY :

    http://news.walla.co.il/?w=//816796

    לא נמאס להם לדווח על שטויות כאלו ?

    רק כשנכנסים לכתבה רואים שהוא עדיין לא נמכר, אלא רק מציעים אותו למכירה, אין בו ממש אסירים, והוא בעצם בית פרטי לכל דבר.

    (יובל תודה על ה-100 ב"אילוף הסוררת")

  10. אם יש בעיה אני אערער על הציון, אני רוצה 99. אף פעם לא קיבלתי 99.

    מותר להגיד שנהניתי בקורס ? או שזה כמו לפרסם חברה בערוץ 2 ?

    אם קיבלתי 100 זה רק מראה שלימדו אותי כמו שצריך. למרות שהדבר היחיד שזכור לי מהקורס הוא SPAM SPAM, BACON AND SPAM, EGG AND SPAM, SPAM BACON EGG AND SPAM.

  11. אני באמת מתחיל להספים את אגף התגובות כאן, אז אני אמשיך להיכנס לגלוב הזה מדי יום ולהתעדכן.

    לילה טוב,יישר כוח, חזק ואמץ, חזק וברוך,

    לירון
    סטודנט חופשי

  12. נ.ב.
    יובל, אם במקרה תיתקל בגוף תקשורת שמעוניין בבעל תואר בתקשורת חדור מוטיבציה, אוהב מדיטציה, מומחה לגלובליזציה, וגם מחשבים ואינטרנט (וזה לא חרוז) , אשמח אם תפנה אותי לגורם המוסמך בצינורות המקובלים והלא מקובלים.

    לירון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *