על הקשר בין גוגל וזיהום אוויר

"טיימס אונליין" הבריטי מפרסם תוצאות של מחקר שחישב ומצא שבכל פעם שאנחנו מבצעים חיפוש בגוגל אנחנו מייצרים כמות דומה של פחמן דו-חמצני כפי שאנו מייצרים בכל פעם שאנחנו מחממים קומקום לכוס תה. הסיבה קשורה לכך שגוגל מפעילה מסדי נתונים ענקיים שהפעלתם מחייבת שימוש באנרגיה עצומה ומכאן שבכל פעם שאנחנו משתמשים בגוגל אנחנו מזהמים את הסביבה.

זו לא הפעם הראשונה שאני קורא מחקרים מהסוג הזה. למעשה, הפעם האחרונה שקראתי משהו דומה היה באותו טיימס אונליין לפני כשנה וחצי, אז הוסבר לנו שביצוע קניות מקוונות תורם לזיהום האוויר שלא לדבר על שימוש במחשבים אישיים שתורמים לזיהום האוויר (מאמר שפורסם ב"אינדיפנדנט").

ג'ייסון קינקייד כתב הסבר מצוין שמבהיר מה מטריד כל כך במאמר הזה. הבעיה היא לא שהוא לא מדויק (למרות שהמחקר נשמע לי קלוש ביותר – הוא נסמך על יותר מדי הערכות ופחות מדי מידע) אלא שהוא נותן את התחושה שהשימוש בגוגל הוא הדבר הנורא ביותר שאפשר לעשות לאיכות הסביבה. הוא לא מזכיר, את מה שקינקייד מזכיר, שמי שמשתמש בגוגל משתמש פחות באוטו שלו או אפילו באוטובוס כדי לנסוע לספריה, שבעזרת גוגל אפשר לקבל מידע על נסיעה ברכבת במקום נסיעה ברכב ושבאופן כללי הפקה של המבורגר או של ספר מייצרים פי שמונתלפים שנדיבריליון יותר פחמן דו-חמצני מאשר ביצוע חיפוש בגוגל.

מעבר לזה, המאמר כלל לא מזכיר שדווקא גוגל, מכל החברות, עושה לא מעט כדי להקטין את זיהום האוויר שהיא מפיקה באופן ישיר ומשקיעה סכומי עתק בניסיון לפתח אמצעי אנרגיה חליפיים. מצאתם על מי להתנפל. אני מחכה למחקר שיסביר שהבעיה האמיתית עם איכות הסביבה היא אנשים: בכל פעם שהם נושמים הם מייצרים פחמן דו-חמצני ומזהמים את האוויר.

23 מחשבות על “על הקשר בין גוגל וזיהום אוויר

  1. מתוך Harper's Index של גליון דצמבר
    Year by which computer server farms worldwide are projected to produce more greenhouse gases than air travel: 2020
    גם כאן, לא ברור לי עד כמה התחזית הזו מבוססת. גם כאן ברור שיש משהו קצת מעצבן בפשטנות הזו. אבל בכל זאת כדאי לזכור את המחיר הסביבתי שאנחנו משלמים על טכנולוגיות שנתפסות כנקיות. זה לא אומר שצריך להפסיק לחפש בגוגל או לפרסם תגובות בגלוב חס וחלילה.
    זה כן אומר שראוי לחשוב על הדברים האלה בזמן אמת ולא לחכות לאסון אקולוגי.

  2. תחכה עוד הרבה זמן למחקר הזה. התנועות והמפלגות הירוקות עסוקות בשמירה על מכרסמים וחיפושיות בשטחי בור, ולא באיכות חיים של בני אדם. זה מצטלם יותר טוב.

  3. אני עם צפריר, מפליא שהרתחת קומקום צורכת כל כך מעט חשמל, אם כי לא כתוב איזה גודל של קומקום.

  4. אני עם צפריר, מפליא שהרתחת קומקום צורכת כל כך מעט חשמל, אם כי לא כתוב איזה גודל של קומקום.

    שלא לדבר על איזה תה, וכמה סוכר, ואם להוציא את התיון או לא להוציא (ולפולניות שבינינו: האם זו פעם ראשונה של התיון הזה או עשירית). בקיצור – מחקר לא רציני.

  5. לפי דעתי הטבע הוא שאחראי לזיהום האוויר. כן כן, הטבע בעצמו. הרי אם לא היה מצמיח עצים, מגדל חיות, מפעיל תהליך אבולוציוני של מיליוני שנים שתוצרו הסופי הוא האדם, הרי לא היה כאן זיהום בכלל.

    אני בעד לקנוס את הטבע במאה וחמישים שנדיבריליון דראכמות פלוס שעתיים על-תנאי, העונש השכיח למזהמים במדינת ישראל.

  6. אני תמיד בטוחה שמחקרים מסוג זה מסבסדים כל מיני בעלי מפעלים מזהמים ודומיהם, אתה יודע, כדי לצאת נקיים (מי אמר קונספירציה?).

  7. וכמה אנרגיה לוקח להכין את המהדורה של הטיימס אונליין? כי כאן כבר אפשר לדעת מראש שיש משהו מיותר..

  8. לידיעתכם, תגובות של אשר עידן מוציאות אך ורק קריפטונייט הנוצר מאינטראקציה של מחשב ד.נ.א. ותודעת WEB 15.0.

  9. נו, באמת. טיימס אונליין…

    בשביל לגשת למאמר הזה הייתי צריך לבצע כמה חישובים על השרת הראשי של האתר, שבתורו עשה כמה פעולות חישוב מול שרת בסיס הנתונים, ותוכנת הסטטיסטיקה, והשרת שמכניס פרסומות לדפים. בשביל להגיע לאותו שרת, עברתי בדרך מלאנתלפים נתבים וציוד תקשורת אחר, העברתי סדרות של אותות חשמליים מסביב לגלובוס, והמחשב שלי עצמו פגע קשות באיכות הסביבה במהלך המשימה.

    כוס תה אולי לא הצלחתי לחמם, אבל סייעתי להתחממות כדור הארץ רק בשביל לקרוא על מחקר מטומטם ששורבט בידי אדם משועמם.

  10. פואנטת המאמר נמצאת, כיאה, בפסקתו האחרונה:
    Such internet phenomena are not simply fun and hot air, Newcombe warns: the boom in such services has a carbon cost.

    בגלל הפופולריות שלו, החיפוש של גוגל הוא דוגמא מצויינת בשביל להסב את תשומת-לב הקוראים לפואנטה הנ"ל.
    אגב, מי שקורא את המאמר לא יסיק שדווקא גוגל מזהמת, אלא שכלל השימושים ברשת מזהמים, ובגלל שכולם מכורים לשירותים הללו (במידה כזו או אחרת), אין שום חשש שיזנחו אותם בלי ללמוד את העניין יותר לעומק.

    פשוט, סערה בכוס תה.

  11. טוב, זו כבר עיתונות גרועה. חבל על ה-CO2 שתרמתי לאטמוספירה בכך שפרסמי תגובה שמגנה על המאמר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *