משטרת ישראל פותחת את צירי התנועה

כבר מזמן לא כתבתי טקסט שהצליח לבטא באופן מדויק את מה שאני חושב על משהו. הרבה פעמים זה ליד, הרבה פעמים זה כמעט, זה קרוב אבל זה לא מדויק. ככה זה עם כתיבה: אתה נאבק עם השפה, עם הסגנון, עם מגבלת המילים עם היכולת שלך לבטא רעיון בצורה קולחת, ברורה ומנומקת.

דווקא משום כך הייתי שמח אם הייתם קוראים את הטקסט הזה שהתפרסם הערב ב"עין השביעית" ושמבטא באופן מוצלח למדי את מה שאני חושב על הדרך שבה התקשורת, כמו גם גורמים נוספים, מטפלים בשפעת החזירים.

16 מחשבות על “משטרת ישראל פותחת את צירי התנועה

  1. הטקסט אכן מצויין, אבל אני חושש שהתקשורת היא רק כלי ולא האשם המרכזי. אני לא אוהב תיאוריות קונספירציה, אבל ככל שתבהלת שפעת העופות מתפתחת נראה לי שיש מאחוריה כוונת מכוון ולא רק התנהלות מטופשת של התקשורת. באור הזה אני גם רואה את התבטאותו, הלכאורה אומללה, של סגן נשיא ארה"ב.
    אחרי הכל אם כולם עסוקים בבהלת השווא של שפעת החזירים הם פחות קשובים להתפתחויות הרבה יותר חשובות שהולכות לעצב את עולמם. ומה יותר טוב למנוע דיון ציבורי במהלכים מרחיקי לכת מאשר להסב את תשומת הלב לאויב חיצוני (אירן, אל-קעידה או וירוס השפעת). מה גם שבסופו הממשלה תציג הישג של בלימת המגיפה האיומה.
    זה תמיד היה קל, אבל בעולם שמושתת על 140 תוים זה קל מתמיד.

  2. רוגל, בשום מקום לא טענתי שהתקשורת היא האשם המרכזי.
    באופן אישי אני לא מאמין בתיאוריות קונספירציה. מהניסיון שלי רוב האנשים שמאשימים אותם בקשר לא מספיק חכמים בשביל לקשור שרוכים.

  3. קשה לי להאמין שהתקשורת הישראלית קשרה קשר כדי לחולל היסטריה סביב שפעת החזירים. זה כמו להאשים את הנגיף עצמו בקונספירציה, בעוד הוא רק מתנהג בהתאם לטבעו

  4. שוקי, התקשורת (ולא רק הישראלית) היא מה שהיא – וההתנהלות שלה הייתה צפוייה מראש. מה שאני טוען הוא שיש מי שמנצל ומתמרן את זה להשיג הישגים אחרים.
    אני לא טוען שזה מצריך יכולת מיוחדת, רק הבנה וארגון פוליטי בעל יכולות בסיסיות.

  5. אמנם, להאשים את התקשורת שהיא מעוררת פאניקה זה כמו להאשים את האריה שהוא טורף (מצטער, הילדים שוב ראו היום מדגסקר). העולם תמיד מסובך פחות מכפי שנדמה לנו. אפילו היה מישו עם תער שאמר את זה יותר טוב, מזמן.
    אחלה טקסט, כרגיל.

  6. הפועל היוצא של כל העניין הוא שלאזרח אמריקאי (או ישראלי) שמתחיל להתעטש לפתע צריך לקוות שהוא חלה בשפעת החזירים ולא בסתם שפעת – כך מובטח לו טיפול על ידי טובי הרופאים בבידוד רפואי, בניגוד למיטה במסדרון ורופא עם מאה מטופלים אחרים על הראש.

  7. נדמה שהקשר היחיד שהתקשורת הישראלית או העולמית קשרו הוא לנסות ולהתעלות על כותרות השעה הקודמת. הן מנסות שוב ושוב להכניס דרמטיות יתר לדיווחים, להפוך את הנושא למרגש יותר בעולם (ובמיוחד במדינה הזו) בו סף הגירוי של הקוראים יורד. באופן פרדוקסלי, הפעולה הזו ממש, היא שדוחפת את אותו סף מטה בצורה חדה אף יותר, וחוזר חלילה.

  8. מאמר מצויין.
    אגב, תופעת לוואי של הסיקור החדשותי ההוליוודי היא שאנשים מן הישוב, עדים ל"אסון", מתחילים לדבר כמו סטטיסטים-של-שורה-אחת בסרטי הולמארק: הכתב בערוץ 10 ייסע לבית שאן במיוחד כדי לראיין את 'אבירן מהצפון' שיעיד "הכל מסביב רעד, הרגשתי את האדמה זזה!" בכתבה על רעידת אדמה, 2 בסולם ריכטר, שהורגשה ברחבי הארץ ובערוץ 2 תראיין הכתבת את 'נירה – בעלת חנות ברחוב' שתוסיף צבע לכתבת הפיגוע עם ציטוט, שבלעדיו לא היינו מבינים את חומרת האירוע, "היה בום ואז ראיתי דם בכל מקום".

  9. דרך התגובה של חנן פה: http://➯.ws/砏 אני מצרף את הקישור שלדעתי הוא חובה לכל מי שכותב או מטקבק בנושא השפעת:
    http://www.infomed.co.il/news/n_050109_1.asp

    נכון שלא צריך להגזים בהיסטריה, אבל לא צריך גם להמעיט בחשיבות הנושא. מספר האנשים שמתים כרגע במחלה הוא לא המדד שעל פיו נקבעת חשיבות הידיעה אלא פוטנציאל הנזק העתידי. כמויות אדירות של מלים נשפכו על המשבר הכלכלי הנוכחי בשל פוטצניאל הנזק שהיה לו, למרות שבינתיים לא רואים השפעה מיידית משמעותית.

  10. מדויק.

    ולא צריך קונספירציה. מספיק גוף אחד שמושך קצת בחוטים, והוא אפילו לא צריך להיות יותר מדי אינטיליגנטי.

    אלירם- בתיאוריה אתה צודק. למעשה, זה לא מה שקורה כרגע. שחיטת החזירים במצרים היא אקט היסטרי שלא יכול למנוע שום אסון, גם אם היה מתקרב כזה.

  11. כתבה מעולה כל עוד היא עוסקת בתקשורת. קצת חרה לי הירי לכל הכיוונים בסוף, על ההיערכות של גופי בטחון, משטרה ורפואה, שמצדיקים את קיומם לכאורה, "כי אחרת, מי צריך אותם?" והציטוט מ"לכשכש בכלב".

    אני דווקא חושב שלסדר יום התקשורתי תפקיד מאוד גדול בניפוח העניין הזה. האינטרס של התקשורת לנפח את הדברים הללו לטובת רייטינג/מכירות הוא הרבה יותר גדול מאשר למשרד ממשלתי אפרפר כלשהו, שרוצה "להצדיק את קיומו". גם את משרד הבטחון וגם את משרד הבריאות לא עומדים לסגור בקרוב. חלק מהעיתונים, אולי כן 😉

    אם עיתון הארץ מפרסם את מאמר המערכת, לצד כתבות אימה בעמוד הראשי, אז משהו כאן מסריח. יש כאן למעשה שחור על גבי לבן, הודאה בשקר, ניפוח והגזמה. "תראו, בתכל'ס לא נעים לנו שניפחנו הכל מפרופורציה, אז תתעלמו ממה שכתבתנו מימין, משמאל ומתחת לתיבה הזאת". זה סוג של מירוץ חימוש בין אמצעי התקשורת, שגורם לדברים לצאת מפרופורציה ומונע דיון מושכל. בקצב הזה התקשורת אינה מהווה כלב שמירה של הדמוקרטיה, אלא מדרון חלקלק להיסטריה ופופוליזם.

    מן הסתם, גופי הממשלה עושים הערכות חירום ומצדיקים את קיומם (ללא מרכאות) כי זו אחת המטרות לשמה הם הוקמו – להיערך לקראת ארועי חירום בלתי רגילים ולטפל בהם. בסופו של דבר, עדיף שבמשרדים הרלבנטיים נערכים לחירום ומכינים תוכניות מגירה. כי כשקורה משהו, אנחנו אלופים בלבוא בטענות: למה לא התכוננתם, למה לא חשבתם, למה לא הכנתם מחסני חירום. אז להיערך, לעניות דעתי, צריך.

    הבעיה היא האיזון במדיניות התקשורתית, נוכח ההיסטריה הגדולה גם ככה. מצד אחד רוצים להרגיע (להדגים שיש מוכנות גבוהה), מצד שני עצם העיסוק מגביר את ההיסטריה.

  12. אגב מסכים מאד עם אמירת הביטול של יובל לגבי קונספירציות.

    כמעט כל דבר שניתן להסביר באמצעות קונספירציה מתוחכמת, או באמצעות אווילות משרישה, אינטרסים צרים, וחוסר מקצועיות – הרי שההסבר האווילי הוא הנכון ברוב מכריע של המקרים.

    זה לא שקשה לייצר ספין למשך יום. אבל במדינה מערבית מאוד מאוד קשה לשלוט אפילו בכל החלקים של גוף השלטון המרכזי, ולגרום להם לבצע מדיניות אחידה.

  13. I wrote a comment and then read Eliram's link. I think my comment is rather redundant, but I'd like to keep it, in case it raises a debate:

    I agree with the idea behind your article, but I disagree with the numbers and the cause for severity in treating this disease. The mortality rate of normal flu, according to your numbers, is 0.06-0.16%, while the one of swine flu, in the current outbreak alone, is 2.4%. That means that the probability of dying from swine flu is 15-40 times higher.

    Also, the evil you know is lesser than the evil you don't know. I am not a doctor, but there's always the chance of the virus mutating in the human carriers. Who knows if the risk is higher for it to mutate than it is for the common flu virus?

  14. אתה רוצה לדבר על היסטריה? בסין הם מאתרים את כל המקסיקנים ומכניסים אותם לבידוד. ודוק: לא את כל מי שביקר במקסיקו, אלא את כל המקסיקנים, אפילו את אלה שלא היו במקסיקו שנים.

    ראה כאן. ועוד משהו מצחיק/עצוב על סין והשפעת: כאן.

  15. בערך בכל נושא מדובר התקשורת תעדיף את הגישה ההיסטרית, ולא להעביר נתונים.

    מספרים שכך וכך אנשים מתו משפעת במקסיקו, אבל מה זה אומר בכלל? כמה אנשים בדרך כלל מתים מהשפעת הרגילה כל שנה במדינה הזו עם מיליוני תושביה החיים בלי בתי חולים ? כמה אנשים מתים בישראל משפעת ? מה המיוחד בשפעת הזו משפעות אחרות ?

    אין מידע, יש הפחדות על גבי הפחדות.
    מי שמעוניין במידע שיחפש אתרים בחו"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *