תוכנית היו"ר להפיכת אילת ללונדון

"כלכליסט" מדווח בהתרגשות בראש האתר שלו (כן, זה מה שאני עושה בחצות וחצי בלילה; נכנס לאתר "כלכליסט". סוג של מחלת נפש) כי:

"הקמת נמל חדש באילת ומתיחת רכבת ממנו לאזור צין עשויות להפוך את העיר לריביירה של המזרח התיכון" – כך טוען הכלכלן יעקב שיינין לקראת הדיון שיתקיים השבוע בכנסת בעניין הקמת שער דרומי חדש למדינת ישראל.

לטענת שיינין, מה שצריך לעשות בשלב הראשון הוא להעתיק את נמל אילת ומתקני קצא"א לצפון העיר, להעתיק את נמל התעופה לתמנע ולחבר רכבת מטענים בין אילת לצין. הכל אני מבין אבל לחבר רכבת מטענים לצין? מה לכל הרוחות יש בצין חוץ ממדבר ולמה שמישהו ירצה להגיע לצין? איפה זה צין? מה קורה בצין ולמה אף אחד לא סיפר לי על זה עד עכשיו?!

בכל מקרה, אני חושב שהכלכלן שיינין טועה. הדרך לצמיחה באילת לא עוברת דרך הפיכתה לריביירה של המזרח התיכון. מה שצריך לעשות הוא להפוך את אילת ללונדון של המזרח התיכון. מכיוון שאני כלכלן חובב בהשכלתי, הנה התוכנית שלי אותה אני אגיש לקראת הדיון שיתקיים השבוע בכנסת בעניין הקמת שער דרומי חדש למדינת ישראל.

התוכנית בנויה משישה שלבים פשוטים:

שלב ראשון (הכנה): לוקחים את נמל התעופה מעבירים אותו לגרמניה. מותחים קו רכבת מאילת ליוטבתה. אני אוהב שוקו.

שלב שני: מרימים את כל העיר על מדף גבוה ומתחילים לחפור עד שבונים איזה חמישה-שישה קווים של רכבת תחתית. אחרי שנגמרת החפירה מורידים את העיר מהמדף חזרה אל הקרקע. מחייבים את התימני שיפעיל את התחנה לומר: "מיינד דה-געפס".

שלב שלישי: מזמינים מאיטליה מזגן גדול-גדול ומבקשים ממכון ולקני לבנות ממטרה גדולה-גדולה. שוכרים כמה טייחים פלשתינאים שיבנו תקרה גבוהה מעל העיר, נניח משהו כמו 100 מטר מעל העיר, ובראש התקרה תוקעים את המזגן וגם את הממטרה. מכבים את האור.

שלב רביעי: מפעילים את המזגן ואת הממטרה 315 יום בשנה.

שלב חמישי: מביאים שעון גדול.

שלב שישי: מביאים בריטים.

אני מעריך את עלות התוכנית ב-3.5 מיליארד ליש"ט (כדאי להתרגל למטבע החדש) ולדעתי המגזר הפרטי יתעניין בו מאוד שכן הוא צפוי להחזיר את ההשקעה צ'יק-צ'ק. תראו לי אחד, אחד שלא ירצה לבוא ללונדון שתקועה בתחת של הערבה. אחד!

31 מחשבות על “תוכנית היו"ר להפיכת אילת ללונדון

  1. עיקר שכחת: מי שלא יהיה בפייסבוק ויוטויב – לא יהיה רלוונטי
    כמו שאמר נציג הבנק : "כיום האסטרטגיה של בנק לאומי היא בעיקרה דיגיטלית" (שם, שם)*

    ולכן: כל התכניות שלך ושל שיינין לא שוות כלום אם לא יגויס – מיד! – מומחה למדיה חברתית ולשיווק רשתי מתקדם ותלת מימדי – דיגיטלי, אונליין ו-ויראלי. (אם אפשר נסיון בתחום התיירות. נניח – משהו שפעם הלך על החוף באילת והתחיל עם תיירות). כל השאר, באמת – כן רכבת, לא רכבת, לצין, לקרית עקרון, באמת שזה פרטים טכניים. כן מטוסים לא מטוסים.

    *יעני – קודם, קנינו CDC והשקענו באג"ח מגובות משכנתאות. אבל שמענו בפייסבוך, וקראנו בטוש שזה לא טוב. רולניק אמר. אז אנחנו עוברים לדיגיטלי. אומרים שזה ה-דבר היום. אפילו HOT כבר עברו. סימן שזה חם.

  2. רואים שאתה לא כלכלן. אם תהיה רכבת לצין אז יהיה אפשר ליבא כל מיני שטויות מפלסטיק מורעל בממש ממש זול. כל כלכלן מתחיל יודע שהכלכלה של צין העממית ממש פורחת בימים אלו ושכח העבודה ממש זול שם (תשאל את סטיב ג'ובס).

  3. לפי ויקיפדיה: הקו הראשי של רכבת ישראל הוא הכינוי שניתן למסילת הרכבת החוצה את ישראל מצפון לדרום – מאזור התעשייה "מילואות" שבאכזיב למסוף המטענים שבהר צין.
    אז ככל הנראה יש שם משהו מלבד מדבר.
    עכשיו מעבר לזה, אני יודע שבקריאה חטופה בחצות וחצי כל הסיפור הזה נשמע מקושקש ומופרך, אבל הוא כמובן לא כזה, בכלל.
    לאילת יש את כל מה שצריך כדי להיות ריביירה שכזו, ואין לה שום דבר שיכול להפוך אותה ללונדון. הבעיה המרכזית של אילת היא שבאופן עקבי היא עשתה כמעט הכל כדי להרוס את המשאב המרכזי שיש לה. פינוי של הנמל והמתקנים הצמודים (ובמידה פחותה של נמל התעופה) יוסיף רצועה משמעותית של חוף, ולכאורה, נדמה, אפשר יהיה לתכנן את החוף הזה באופן מוצלח יותר.
    הבעיה היא שמרגע שמחפשים את המימון לפרויקט אצל היזמים שירוויחו ממנו אחר כך אפשר להניח במידה גבוהה של וודאות שגם ייתנו להם לעשות ברצועה שתתפנה שפטים בדומה למה שמתרחש בעיר – המלונות ייבנו בצמוד לחוף, אולי אפילו עם רצועות חוף סגורות, ובכך בעצם לוותר סופית על הסיכוי לעשות משהו נכון עם החוף הזה.
    מעניין שאין בתכנית הזו חלק של העתקת הקניון הזועתי צפונה שנראית לי, אפעס, יותר פשוטה מהעתקת הנמל.

  4. נו נו נו יובל
    מעיתונאי (לשעבר?) ברמתך, ועוד עם תואר ד"ר, לא הייתי מצפה לנופף בבורותך לעין כל.

    (במחשבה שניה, אולי זה אמור להוסיף עוד קצת הומור לפוסט?)

    "הכל אני מבין אבל לחבר רכבת מטענים לצין? מה לכל הרוחות יש בצין חוץ ממדבר ולמה שמישהו ירצה להגיע לצין? איפה זה צין? מה קורה בצין ולמה אף אחד לא סיפר לי על זה עד עכשיו?!" (ציטוט מהפוסט שלך).

    אז נכון שבשעה שתים עשרה וחצי בלילה קשה לקרוא את כל הכתבה, אבל כתוב שם בפירוש, בפסקה השניה: "רכבת מטענים תחבר בין אילת לצין ותשנע סחורה למרכז הארץ".

    כלומר, למתקשים, מה שיש בצין (חוץ ממדבר) זה את הסוף של מסילת הרכבת. ואם תיבנה מסילת רכבת מאילת לצין, אז אפשר יהיה להעלות סחורה על הרכבת באילת ולהביא אותה עד לתל אביב וחיפה. וברגע שהאפשרות הזאת תהיה קיימת, הנמל באילת יהיה הרבה יותר כדאי ליבואנים. למשל בכתבה כתוב: "אחת החברות ששיינין מציין כי ירוויחו מהמהלך היא כיל, שתוכל לקבל מטענים בדרום ולשנע אותם באמצעות רכבת המטענים. גורמים נוספים שירוויחו הם יבואני הרכב מהמזרח, שיוכלו לשנע את המכוניות ברכבת מאילת למרכז."

  5. שחר (5) ו-א.כ. (8): פפפףףף אנשי אינטרנט שכמוכם. מצטטים לי את ויקיפדיה. מישהו מכם נסע פעם לצין לראות ששם נגמרים הפסים? לדעתי? אם אתם שואלים אותי? הסיבה היחידה שהתוכנית של שיינין מוצאת חן בעיניכם, כן? זה בגלל שאתם אוהבים את המילה ל-ש-נ-ע. אנחנו נוכל לש-נע את המכוניות והשי-נוע שלהן יביא לנו הרבה כסף המממ, מ-שו-נע.

    מכיר אתכם, מכיר.

  6. היו"ר מעלה כאן תהיות חשובות. מאז ימי חלדנו שמענו על התכניות לרכבת לאילת, וכבר לפני 20 שנה ניתן היה לתת לאיזו חברה אירופאית מתמחה (עוד באירופה ידענו כמה הם טובים ברכבות, יימח שמם ) לבנות את המסילה ולתפעל את הקו תמורת רווחים מתפעול הקו למשך 20 שנה. אז עכשיו הקו היה יכול להיות כבר בבעלות המדינה, פלוס אי אילו משפחות ישראליות שהיו ממשיכות בחיים מאושרים במקום לאבד אותם ברגע מאיזה סמיטריילר או במסגרת מירוץ אוטובוסי אגד היומי, שדווקא נערך בלילה בדרך כלל.

    יש שמועה שכל זה לא קרה כי אגד מרוויחה מצויין מהקווים לאילת, ובגלל שרקבת ישראל רוצה לבנות ולתפעל את המסילה. נו מילא, אפשר לחשוב מה כבר הפסדנו.

    אם כבר דנים באילת, נשאלת השאלה מה עושים מתקני חברת חשמל על רצועת חוף ים במיקום אסטרטגי במיוחד. יום אחד יקום ראש העיר שייעז לדרוש להעתיק אותם ממקומם למיקום קצת פחות אטרקטיבי, למשל 10 ק"מ לכיוון המדבר.

    חח"י עשויה לבקש פיצוי על הקרקע שנלקחה ממנה בברוטאליות שכזאת, רק שנידיבליון דראכמות שינותבו כמובן לחשבון הפנסיה של אלמנות מסכנות, כי מאז שנפטר הבעל (בעל הפנסיה, כן?) הוא עדיין ממשיך לעלות בדרגה כבר זכה להיות בדירוג מנכ"ל ממשלתי ומישהו צריך הרי לשלם.

    נדמה לי שאפשר לייסד מדור חדש בו יוסברו מהלכים אסטרטגיים בפיתוח תשתיות, פה ושם בארץ ישראל.

  7. מכך אני מבין שהכלכלן המלומד שיינין לא שמע על הרקבת הקלה בירושלים והתהליך הבלתי נסבל של הקמתה. וזה רק רקבת קלה, לא להזיז נמל.

  8. הרכבת בצין מובילה פוספטים מים המלח. יש שם את גשר הרכבת הארוך בארץ. נורא יפה שם, זה לייד החולות הצבעוניים במכתש הגדול. שווה לקפוץ לביקור.

  9. כל מה שצריך זה לאפשר לפתוח באילת בתי קזינו חוקיים ומיד כל הרכבות כבר יתחברו בעצמם והמטוסים ימצאו דרך לנחות במנהרות של הרכבת התחתית. (ע"ע Las Vegas)

  10. נתאי, כוונתך למכתש המדהים ( ללא שמץ של ציניות ) שקו מתח גבוה עובר בו, בנוסף לגשר הרכבת?

    מספר פעמים יצא לי לארח תיירים בארץ הקודש וכל מי שצפה ביפעת המכתש העיר לגבי הנוכחות הבלתי אפשרית של קווי המתח שם, כאילו מעולם לא נבחנו חלופות למחדל הזה. נראה שמשהו בדרך שבה מבצעים פרוייקטים מוביל בהכרח לפיתרון שהוא גם הפוגעני ביותר בנוף וגם היקר ביותר. מעין פרדוקס שכזה ( ראה רקבת קלה לירושלים בתגובתי הקודמת )

  11. אם אתה רוצה שיהיו לך גם אנשים שיעבדו בלונדון שלך, תצטרך להוסיף שלב שביעי: מביאים הודים.

  12. נשמע שכל הפרויקט היפה הזה הוא נשנוש קטן בשביל האחים עופר. אה, וגם בשביל נוחי.

  13. גלעד – אני לא מתכוון למכתש המדהים שקו מתח עובר בו (הקטן) אלא למכתש המדהים שיש בו מפעל פוספטים נטוש מכוער (הגדול)

  14. אדון יובל היקר,
    אז מה אם שחר ו-א.כ. מצטטים מוויקיפדיה? לפחות הם לא כותבים גיבוב של שטויות.
    אם היית מוציא את האף שלך ממדינת גדרה-חדרה, היית מגלה עולם שלם בדרום.
    נכון, קווי החשמל ומפעלי הפוספאטים במכתש הרסו את הנוף, אבל זה עדיין לא אומר שמסילת הרכבת לא מגיעה לשם, ובהחלט יש מספר מסופי מטענים בדרום, והדרומי ביותר ממוקם בצין.

    חיבור מסילת רכבת מטענים מצין עד אילת תוזיל את מחירי הובלת הסחורות מנמל אילת למרכז הארץ, ובנוסף תקטין את מספר המשאיות הטסות בכביש הערבה ובעליות של ים המלח-דימונה, או בכביש ים המלח-ערד.
    בקיצור, רצוי שתפתח מפה ותלמד את העובדות לפני שאתה כותב.
    מצד שני, מנסיוני, כותבים כמוך לא נותנים לעובדות לבלבל אותם…

    תושב הדרום.

  15. תושב דרום יקר, לפני שיובל יפתח מפה וכל זה, אולי כדאי שתפתח חוש הומור, הא? עלה בדעתך? מה אתה אומר? קצת, רק טיפה, נו, מה אכפת לך??? לא יכאב! נשבע!!

  16. אדון תושב דרום יקר,
    הרשה לי לחלוק איתך כיצד אני רואה את הדיון שהתנהל פה. היו"ר הוא לא אדם שיודה סתם כך כי טעה. מצד שני, הזדמנות לתקוף את מי שאינו מסכים איתו הוא לא יפספס. לכן, בטוחני כי אם הוא באמת היה סבור שהמידע ששחר ו-א.כ. הביאו אינו נכון, או אפילו היה מוצא איזו טעות קטנה בדבריהם, היה היו"ר תוקף אותם ללא רחם. לאור זאת, את תגובתו המצטחקת ("לשנע! הא הא!") אני הבנתי כהסכמה והודאה בטעות (בסגנון "נו, בסדר, טרחנים שכמותכם, צדקתם!"). כמובן, היה נחמד לו היו"ר היה בהיר יותר בנושא.

  17. מסכים עם תושב הדרום (כמובן), וגם עם שירה (21) – יובל ממשיך בקו ההומוריסטי של הפוסט, וזה מקובל עלי. הבעיה היא רק שמראש הפוסט לא כל כך הצחיק (אותי). אבל, היי, אי אפשר לפגוע ב 100%.

  18. בנימת רצינות, ובלי ציניות – רכבת מטענים מאילת למרכז הארץ, ובכלל זה לנמל אשדוד, זה כנראה רעיון לא רע. (מסוף המטענים בנחל צין משמש את מפעלי ים המלח, כך שחלק ניכר מהמסילה כבר קיימת).

    לא רק שיוכלו להעביר כך סחורות, כמו מכוניות, שמגיעות מהמזרח לישראל, זה גם יכול להיות נתיב מתחרה לתעלת סואץ עבור סחורות מהמזרח לאירופה.

    יש כמה אנשים רבי עוצמה שלא ישתגעו על הרעיון הזה – למשל אלה שמרוויחים משינוע (באמת מילה יפה) במשאיות, כמו קבוצת "תעבורה".

    אם פתחת לאחרונה גם דה מארקר נוסף על כלכליסט, ודאי הבחנת במתקפה מרוכזת, יומיומית כמעט, נגד תוכניתו של ביבי להשקעה בקווי רכבת, שכללה במקור מסילה לאילת.

  19. ציניות בשקל תשעים ותשע!
    הכי קל זה להגחיך עד מוות כל תוכנית מינימאלית שתסייע קצת לישראל לצאת ממעגל מטורף של אי קידמה מינימאלית בכל הקשור לתחבורה בישראל.
    מדינה ללא קווי תחבורה נורמליים, אגד זה לא קו תחבורה נורמלי, כן?!
    על נוחות וחיסכון כספי ניכר ע"י קווי רכבת בתוככי המדינה,מעבר לכביש החוץ האלטיסטי.
    ועל בטיחות בדרכים ע"י הורדת כל המשאיות הכבדות מהכבישים, רק לפני שבוע 5 הרוגים בכביש הערבה ממשאית כבדה, זוכרים?

  20. נפלא מבינתי
    1 – כיצד זה תושבי הדרום וכל מי שרואה עצמו קשור בדרך כלשהי לנושא לא הצליחו לקלוט את ההומור המתפרץ (אפילו לא דק, אפילו לא מרומז). אני מתחילה לתהות אם מה שאומרים עליכם נכון.
    2 – ואם כבר הבנתם שצוחקים פה, למה אתם חושבים שזה עליכם?

  21. הערה קטנה לתכנית המאממת, בלונדון כבר לא אומרים "מיינד דה געפס", מאיזה סיבה עלומה ויתרו על זה. כנראה הם חושבים שכולם כבר שמעו אז אפשר להפסיק.

    רק רציתי שתדע

  22. בילי (30): אני משוכנע שאת טועה. הם לא אומרים את זה בכל תחנה כי לא בכל תחנה יש גאפ שצריך מיינד עבורו. אבל בתחנות שיש בהן גאפ, אומרים גם אומרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *