לגוגל יש תחביב: לשנות מדי פעם את הלוגו שלה, בהתאם לענייני היום. אתמול הוחלט לציין את יום הולדתו של הצייר והפסל חואן מירו, בלוגוגל מיוחד, כמחווה ליצירותיו.
משפחתו של מירו מיהרה (ויש הגורסים כי דווקא לקחה את הזמן) להזדעק. "עבודותיו של מירו מוגנות בידי חוקי זכויות היוצרים, וגוגל השתמשו בהן ללא אישור", טענו. גוגל השיבה כי תסיר את הלוגו, אך עמדה על כך שלא נעשתה כלל פגיעה בזכויות היוצרים. מירו, שכבר מת לפחות 20 שנה, לא יכול היה למסור את תגובתו, אבל "הדבר פוגע בעבודות המקוריות, ובכך פוגע בקניין הרוחני של היוצר", אמר תאודור פדר, נשיא איגוד זכויות היוצרים.
האם החשיפה לשמו וליצירותיו של אמן לא מעלה את המודעות אליו? האם הלוגוגל, שלא צויר בידי מירו, אלא נוצר בהשראת ציוריו, פוגע ביצירות המקוריות? האם גוגל מיתממת, כשהיא טוענת שמדובר במחווה ליוצר, ולמעשה מרוויחה הון מחיפושים שלא היו נערכים אלמלא כן? האם משפחתו של הצייר מרוויחה יותר משמירת יצירותיו מחוץ למודעות הציבור? ההתקוטטות הזו מותירה מספר מפסידים: היוצר, שהפסיד קהל פוטנציאלי; גוגל, שהפסידה תעבורה באתר; והקהל, שימשיך לחשוב ש"דאדא" זה מה שתינוקות אומרים לפני הגרעפס.
כתיבת תגובה