ספרו לנו כמה יהיה נפלא

כנס שדרות לחברה וחינוך יתקיים בנובמבר 2023 וראשי הכנס פרסמו קול קורא – אני נתקלתי בו בעיתון "הארץ" – שבו הם מזמינים מרצים, מדריכים ומשתתפים אחרים להציע רעיונות להרצאות שיוצגו בכנס. התמה המרכזית, כך נכתב במרכז הקול הקורא, היא "חינוך וחברה בעידן הבינה המלאכותית".

"מאז שהבינה המלאכותית פרצה לחיינו היא אינה יורדת מהכותרות", נכתב בקול הקורא, "ומעלה סוגיות רבות". לצד "עתיד החינוך ומגמות בעידן הבינה המלאכותית" (ניסוח שאומר, בעצם, שום דבר ממש) ו"השפעות על תחומי החיים השונים" (ללמדכם, שבכל פעם שאתם חושבים שאי אפשר למצוא ניסוח טוב יותר ל"שום דבר ממש", תמיד תוכלו להתאמץ קצת ואז תמצאו ניסוח מוצלח הרבה יותר ל"שום דבר ממש"), מוצגות שתי סוגיות נוספות:

  1. כיצד ניתן להיעזר בכלי הבינה המלאכותית על מנת להתקדם ולגשר על פערים בחברה ובחינוך.
  2. כיצד ניתן לרתום את הטכנולוגיה החדשה לטובת הכלל?

מה אפשר ללמוד מהניסוח הזה?

ראשית אפשר ללמוד שכמו כל קול קורא, המנסחים רוצים לפתוח את הכנס לכמה שיותר פונים ולכן שתי "הסוגיות" הראשונות הן לא סוגיות כלל אלא יותר קריאה כללית: "אנחנו מחפשים מישהו שידבר על משהו שקשור איכשהו למשהו שאיכשהו יעניין אותנו" – וזה בסדר.

דווקא הניסוח של הסוגיות האחרונות מקפל, לדעתי, את האופן שבו רבים חושבים, ממסגרים ועוסקים בבינה מלאכותית. המסגור הזה קובע שאין צורך לעסוק בבעיות שקשורות בבינה מלאכותית, בעיות שמתחילות בשם עצמו ("בינה מלאכותית") ממשיכות ביישומים השונים של המערכות השונות ובאופן שבו הן פועלות, בדרך שבה הן עשויות להשפיע עלינו ועל האופן שבו אנחנו תופשים את העולם, בדרך שבה אנחנו חושבים על מושגים כמו "תלמיד", "בית-ספר", "הוראה", "מורה" או "חינוך", בדרך שבה צריך להתמודד עם בעיות שכבר כעת אנחנו ערים להן כמו הטיות, אפליה, ייצוג וגיוון, שלא לדבר על כל הבעיות שאנחנו עדיין לא ערים להן, ואפילו בנזקים אפשריים שהמערכות האלו עשויות לגרום.

אנחנו, בכנס לחברה וחינוך, אנחנו לא מבקשים לעסוק לא ב"חברה" ולא ב"חינוך". אנחנו מבקשים לעסוק באוטופיה, אנחנו מבקשים לעסוק בהייפ, אנחנו מבקשים שתספרו לנו כמה מערכות הבינה המלאכותית יהיו נפלאות וגם איך זה יקרה. איך בעזרת המערכות האלו החינוך יהיה טוב יותר, יעיל יותר, מעניין יותר, עמוק יותר, מוצלח יותר, נגיש יותר – איך נגשר על הפערים.

אל תעשו לנו מצברוח, אל תגידו לנו שיהיו קשיים, אל תספרו על הבעיות או על הדברים שעשויים להשתבש. אנחנו רוצים שתמכרו לנו אשליות. חלק מהאשליות האלו יתבססו על המצאות ממש, על דמיון מודרך שבינו ובין המציאות אין דבר, אבל זה לא משנה. אנשים באים כל הדרך לבאר שבע לא בשביל לשמוע שיכול להיות רע. הם יודעים שיכול להיות רע; הם בבאר שבע. בואו תספרו להם איך הבינה המלאכותית תהיה מעולה ותפתור להם את כל הבעיות בחיים, את כל הבעיות בחברה ובחינוך.

אין לי בעיה עם דיון ביתרונות של מערכות בינה מלאכותית – יש להן יתרונות משמעותיים ושווה לדון בהן. יש לי בעיה עם קריקטורה של דיון, עם דיון שהמסקנה שלו נקבעה מראש ("כיצד ניתן להיעזר בכלי הבינה המלאכותית") ובעיקר יש לי בעיה עם תפישה חד-ממדית ושטוחה שמזמינה חשיבה שמבוססת על משאלות לב, אשליות וכזבים ממש.

מעבר לעובדה שזה מרוקן מתוכן את הכנס החשוב הזה, זה גורם נזק לעצם העיסוק בנושא. זה מזמין אכזבות ותסכולים ומסתיר את הבעייתיות שמתלווה להופעתה של כל טכנולוגיה חדשה, בוודאי טכנולוגיה משמעותית כמו בינה מלאכותית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *