~זהירות, פוסט שיעצבן הרבה אנשים~
תמרה טראובמן ("הארץ") מפרסמת את ממצאיו של דו"ח ועדה שהוקמה על ידי המועצה להשכלה גבוהה שבדקה את איכות הלימודים ב-13 מוסדות המלמדים מנהל עסקים. תוצאות הבדיקה, כמה מפתיע, הן שרמת הלימודים היא מתחת לכל ביקורת.
מספר שעות ההוראה צומצם, הלימוד עבר לשעות הערב, שבוע הלימודים צומצם ליומיים, משרות הוראה רבות הן חלקיות ביותר וחלק מהמורים הם פרופסורים בגמלאות "עייפים מהוראה וחסרי חדוות הוראה, שמלמדים במקום סגל הוראה מתאים יותר", כותבים המומחים ומסכמים: "התוצאה הינה דעיכה מדכאת באיכות תוכניות התואר הראשון והשני. עוד נמצא כי ההוראה בישראל מבוססת על תוכניות לימוד "חסרות ארגון וסדר", ובתי הספר למינהל עסקים "הפכו למוסדות ללא חזון. אין גם צביון ייחודי ואין ניסיון להגדיר בידול תכני, שיאפשר לכל אחד מהם להגדיר את שליחותו וערכיו הייחודיים, המבדיל את המוצר שלו מן האחרים". הוועדה סבורה כי "חזון איננו אוסף של קלישאות כגון 'חתירה לאיכות ומצוינות'".
לא השתתפתי בועדה, אך מהיכרותי עם בוגרים רבים של תוכניות רבות של מנהל עסקים, אני חושב שתוכניות למנהל עסקים באקדמיה הן על פי רוב בדיחה ישראלית מקורית.
לוקחים קורס בחשבונאות, קורס במימון, קצת כלכלה מיקרו-מאקרו, מערבבים עם איזה קורס בסטטיסטיקה וחקר ביצועים, בוזקים איזה קורס בחירה ביסודות השיווק, משקשקים טוב-טוב (לא לפני שגובים אלפי שקלים מהסטודנטים) והופ! יוצא לך בוגר למנהל עסקים שהוא סוג של פרוסת לחם אחיד עליו נמרחה שכבה דקה-דקה של מרגרינה. מה יודע אותו בוגר לעשות, במה הוא התמחה? אל תהיו מצחיקים. זה בית חרושת שמוציא בוגרים שעיקר מעלתם בכך שהצליחו להגיע לאוניברסיטה במשך שנה-שנתיים ועברו בקושי כמה קורסים בהחלט לא קלים שמהם הם לא יזכרו שום דבר.
לתחושתי הבלתי אמפירית, תואר במנהל עסקים בישראל לא מכשיר לשום דבר, לא מלמד שום דבר ולא מתמקד בשום דבר. בניגוד לארצות אחרות, ובייחוד בהשוואה לאוניברסיטאות היוקרתיות בארה"ב בהן מנהל עסקים הוא היהלום שבכתר, התואר הישראלי הוא ה-BA הכללי של המגזר העסקי הפרטי, סלט פירות שמורכב מתוכנית לימודים מקושקשת שמועברת על ידי שני ז'אנרים מרכזיים של מרצים: עייפים או יומרניים (זו כמובן הכללה גסה ולא ממש מנומסת, שהרי לא כולם כאלו וביניהם יש מרצים מוכשרים ורציניים, ועדיין בעיני היא תקפה).
מכיוון שתואר בכלכלה זה קשה ואשכרה צריך ללמוד בשבילו, תואר בחשבונאות זה משעמם ותואר אחר במדע החברה (מדע המדינה, סוציולוגיה וכדומה) לא יעזור לעסק להביא כסף (שהרי ההשכלה האמיתית של העובד לא מעניינת, מה שמעניין זה מה יוצא לעסק מהשטות הזו שנקראת "אקדמיה"), נדחפים הסטודנטים לתוך תואר ריק כדי להראות למעסיק הפוטנציאלי שהנה, הם מוכשרים "לנהל עסקים".
תוסיפו לזה את כל הבעיות עליהן הצביעו חברי הועדה וקיבלתם ישראבלוף מהמדרגה הראשונה.
כתיבת תגובה