הזמנה לכל קוראי הגלוב

קטגוריות:

גבירותיי ורבותיי, אני עומד להציע לכם להשתתף ביצירה ספרותית.

עורך מגזין Wired, ג'ון בטל, פרסם לפני מספר חודשים ספר, ששמו "The Search". הספר מתמקד בתופעת החיפוש באינטרנט ובעיקר בחברת גוגל.

the search

הוצאת "עברית" רכשה את הזכויות לתרגום הספר לשפה העברית והוא עומד להגיע לחנויות הספרים כבר בסוף החודש הזה תחת השם: "החיפוש: כיצד גוגל ומתחרותיה שינו את פני התרבות וכתבו מחדש את חוקי עולם העסקים".

יוסף כהן, עורך ההוצאה, פנה אליי לפני כשלושה שבועות וביקש ממני לשמש כעורך המקצועי של הספר. בנוסף, ביקש כהן שאכתוב את ההקדמה למהדורה בעברית. לשתי בקשותיו נעתרתי.

זה המקום שבו אתם נכנסים.

ג'ון בטל כותב בספרו שלא יכול היה להוציא את The Search ללא עזרת הגולשים בבלוג שלו. שם, הוא פרסם חלקים מכתביו והגולשים סייעו לו בהערות והארות.

פניתי אל כהן, וביקשתי ממנו לנקוט באותה השיטה גם בהקדמה. למרבה שמחתי הוא הסכים.

בפוסט שמתחת לפוסט זה, מופיע הטקסט המלא של ההקדמה כפי שכתבתי אותה בימים האחרונים. מדובר בטקסט שאורכו כ-1,250 מילה. להקדמה הוקצבו כ-1,500 מילה.

אשמח לקבל כל הערה על מבנה ההקדמה והתוכן שלה. האם החמצתי משהו? האם הגזמתי במקום מסוים? האם כדאי להוסיף פן מסוים בנוגע לחיפוש ובנוגע לגוגל? האם יש להשמיט קטע מסוים? האם שכחתי לספר סיפור שיאיר באופן מוצלח יותר ובהיר יותר את משמעות החיפוש באינטרנט ואת משמעותה של גוגל בעולם שלנו?

ההערות יכולות להיות מכמה סוגים: אתם יכולים (ומוזמנים!) לכתוב פסקה שלמה בעצמכם ולבקש לשלב אותה. אתם יכולים להעיר שחסר דבר מה ולבקש ממני לתקן זאת. כל הערה (בונה, כן?), בכל שיטה שהיא תתקבל בברכה.

לצערי, לא מדובר במודל ויקיפדיה; אינכם יכולים לערוך את הטקסט הגולמי אך אתם בהחלט יכולים ואף מוזמנים להשפיע על עיצובו הסופי. אני מודע לכך שהעובדה שלא קראתם את הספר בעייתית ומקשה ובכל זאת, לאחר שתקראו את ההקדמה אני בטוח שתוכלו להעיר באשר לתוכנה גם ללא קריאת הספר המלא (ניתן למצוא באינטרנט ביקורות וסקירות עליו). בעיני זהו אתגר יוצא דופן, לדעתי אחד הראשונים מסוגם בעולם ההוצאה לאור הישראלי, והזדמנות מרתקת להשפיע על יצירה ספרותית.

את ההערות אשמח לקבל מתחת לפוסט שבו מופיע הטקסט.

יש לנו בסך הכל 24 שעות לעשות זאת. במהלך 24 השעות לא יתפרסמו פוסטים אחרים בגלוב (מוסיף, לתשומת לבך). כל מי שמעוניין לתרום – זה הזמן לעשות זאת. אשמח לשמוע מכולכם.

תגובות

16 תגובות על “הזמנה לכל קוראי הגלוב”

  1. יובל, אתה יכול להוסיף גם את הסיפור של BMW, ש-ג' הגדולה החליטה להעניש אותה על מה שכולם עושים…

  2. ממממ יש בזה משהו. כתבתי את הטקסט עוד לפני שפורסם סיפור BMW. תודה!

  3. הממ לא קראיתי את הספר, אבל אני מניח שהוא לא 99.9% על גוגל אלא אולי 90%, ואילו ההקדמה 100% גוגל.
    תוסיף עוד פסקה שלא קשורה לגוגל וקשורה לספר עצמו, כאילו להכין את הקורא לקראת הקריאה.

  4. למה אתה לא מרשה למוסיף לפרסם פוסטים ?
    מה יש כאן צנזורה ? Don‘t do Evil !

  5. Do no Evil? התבלבלת באתר.

    אנא פנה ל: http://www.google.com

  6. דנדוש

    נו באמת, קצת צנזורה תעשה לו רק טוב… בעיקר בהתחשב בפוסטים המשונים להפליא שהוא מעלה בזמן האחרון (ע"ע- זירת ההאבקות הבין-מגדרית).

  7. גם מנהיג חזק יעשה טוב לישראל – דנדוש.

  8. פחות הסחה,
    תזמון מושלם 🙂 צריך ללמוד לכימיה אורגנית.

    למרות שאין ספק, שיהיה קשה.

    קשה מאד.

    מאד.

    אולי עוד פוסט אחד?

    קטן.

    רק מילה ולינק.

    לא?

  9. […] יובל דרור נתבקש לכתוב את ההקדמה לספר המתמקד בתופעת החיפוש באינטרנט ובעיקר בחברת גוגל.הוא החליט לשתף בכך את הגולשים. צעד מקורי ומעניין ברשת הישראלית הפרטית.חרגתי ממנהגי שלא לקרוא פוסטים ארוכים מאוד (משיקולי זמן) וקראתי את ההקדמה. ”כמי שמבינה את מרכזיותו של ”החיפוש“ בעידן החדש, מבקשת גוגל ליצור מנגנוןשייתן בידה און שמעולם לא היה בידי אף גוף בהיסטוריה המודרנית. במו ידיההיא יוצרת סערת הוריקן ששואבת לתוכה אנרגיה כלכלית-תרבותית חסרת תקדים.היא מערערת בכוונה תחילה כל מוסכמה, מעצבת מחדש את מסגרת הפעולה בניסיוןלבנות משפך דיגיטלי שיוביל אליה את כל המחשבות, הכוונות, הרצונות שלהאנושות.” […]

  10. הפיסקה על מקום החיפוש בחיינו פלצנית. נכון שטרמינולוגית אנחנו משתמשים במילה חיפוש בכמה מובנים. נכון שהחיפוש הוא שמה של פעולת הכנה לפעולות רבות בחיינו, אך אין משמעות לאיגוד כל המשמעויות האלה לפיסקה אחת. או במילים אחרות: אז מה?

    הרי גם תכנון וגם הזזת האצבעות כרוכות ברוב הפעולות שאנחנו עושים. האם חיינו נוסבים סביב תכנון והזזת אצבעות? (אגב, נוסבים סביב זו לא כפילות מיותרת? איך צריך לנסח את זה?) אי אפשר שלא לחפש. גם כשמחשב סורק מערך שנמצא אצלו בזיכרון – הוא מחפש, על אף שמדובר בפעולה פשוטה ובמידע שהוא כביכול זוכר ויודע. לכן אין שום משמעות לפיסקה הזו, מלבד מספר המילים שבה.

    עוד יתרון של גוגל הוא נקודת המבט השונה. כל מי שניסה פעם למצוא מידע באתר של מיקרוסופט, יודע שגם אחרי קריאת עשרות עמודים על מאות סעיפיהם המייגעים, הוא נשאר בדיוק עם אותו מידע שהיה לו לפני שגלש לאתר שלהם. התוכנות של מיקרוסופט ושל חברות אחרות מונעות ע"י קונספציות תאגידיות או תוכניתניות שלא בהכרח מסתדרות עם ההגיון הפשוט של המשתמש, גם אם הוא תוכניתן אשף מחשבים. גוגל אחראית לפרויקטים רבים שכולנו רצינו אך לא יכולנו לממש בעצמנו. את היישומים שלה היא בונה כפי שאנחנו (האנשים החכמים) היינו בונים אילו רק יכולנו. כיוון שהיא בעלת כוח – היא עושה את זה. למשל: סריקת הספרים.
    גוגל היא הפריץ השתלטן שכולם אוהבים כי בשורה התחתונה – הם נהנים מהשירותים שלו. מזכיר לי את חברי החזית העממית של יהודה שדנים בשצף על השלטון הדורסני של הרומאים. מה הרומאים נתנו לנו? שואל רטורית מנהיג החבורה. -כבישים, עונה אחד מהם. -נכון, כבישים. אבל חוץ מזה, איזה טוב צמח מהם? -וחינוך, עונה אחר. -בסדר, וחינוך. -ומערכת ביוב -שווקים -משטרה, עונים שאר החברים בתורם ומבינים שאולי כדאי להם להידרס תחת השלטון הזה.

  11. זו הפעם השניה שאני ממספר פסקאות ומשום מה זה הופך להדגשות.

  12. תיקנתי את זה. זה הופך להדגשות כאשר כותבים עם מספרים. לדעתי זה פאק ב-HTML. צריך לטפל בזה בהזדמנות.

    מוסיף, יש דרך להיכנס לקוד ולראות למה הוא מחרבש גם בממשק כתיבת הפוסטים וגם בממשק התגובות כל טקסט שיש לידו מספר?

  13. שי, בקשר לחלק הראשון של התגובה שלך – אני לגמרי לא מסכים. אם הספר היה על אצבעות, הייתי כותב פסקה שמסבירה עד כמה האצבעות מרכזיות בחיינו. הספר הוא על חיפוש ואתה מציע שלא אכתוב עד כמה לחיפוש תפקיד מרכזי בחיינו? מה זאת אומרת אז מה? אז זהו. זה ספר על חיפוש!

  14. אבל זה טריוויאלי ולא אומר כלום. האם בספר על עיניים תקדיש פיסקה לחשיבות הראייה בחיינו?

  15. זה גם טריוויאלי עבורי. זה לא אומר שזה טריוויאלי עבור הקורא. אל תשכח גם שמדובר בהקדמה, בטקסט שמכין את הקרקע לדברים שהם פחות טריוויאלים. מין הופעת חימום טקסטואלית שכזו. היא לא אמורה להביא את ה"ווואאוווו!!!" – זה תפקידו של הספר. היא אמורה להכין את הקרקע.

  16. אני אבדוק את עניין ההטמל בהזדמנות. גם אני ניתקלתי בבעיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן