על הבחירה של מאיר ברנד כאיש המשפיע ביותר על האינטרנט בישראל דיברנו בהרחבה עוד אתמול. אבל מכיוון שלטוש סדר יום משלו, הוא לא ייתן לאף אחד להפריע לו. בעקבות ההרצאה של ברנד, העלה הטוש ידיעה שכותרתה:
מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד: לרדיו לקח 37 שנה להגיע למסה קריטית של משתמשים – לאינטרנט זה לקח 3 שנים בלבד
הציטוט נשמע לי מוכר ולכן המשכתי וקראתי את הפסקה הראשונה. כך נכתב בה:
מנכ"ל גוגל ישראל, מאיר ברנד, אמר היום בכנס TheMarker COM.vention כי "למדיית הרדיו לקח 37 שנים להגיע למסה קריטית של משתמשים אולם האינטרנט הצליח לעשות זאת ב-3 שנים בלבד. בעוד שלטלוויזיה לקח 10 שנים להגיע להכנסות של מיליארד דולר בעולם, האינטרנט עשה זאת בשלוש שנים. האינטרנט זו מדיה שצומחת מהר".
מוכר. כל כך מוכר. החלטתי להשתמש במוצר של ברנד עצמו כדי למצוא את מקור ההשראה של האיש המשפיע ביותר על האינטרנט בישראל. מסתבר שבמהלך התרגום, ברנד איבד קשר עם המקור. הנה הוא:
It took 37 years for radio to reach 50 million listeners, 34 years for the telephone to have 50 million customers, 13 years for television to reach 50 million viewers and 4 years for the Internet to reach 50 million subscribers
נראה אם כן שברנד קצת מערבב בין הכנסות (מיליארד דולר) לבין מסה קריטית (50 מיליון איש) וגם הנתונים לא לגמרי מדוייקים. מילא. ובכל זאת, מי אמר את המשפט שמנכ"ל גוגל ישראל משתמש בו ושהטוש החליט שהוא כל כך חשוב שהוא תקע אותו גם בכותרת וגם בפסקה הראשונה של הכתבה?
ביל גייטס
וזה רק נהיה גרוע יותר.
יש הטוענים שאת המשפט הזה לא אמר אף אחד. זו הצהרת בועה שבכל פעם משייכים אותה למישהו אחר (פעם ביל גייטס, פעם גולדמן סאקס וכן הלאה) ולמעשה היא סתמית, בלתי מבוססת ומנותקת מהמציאות.
טוב נו, הוא היה עסוק בלהשפיע על האינטרנט הישראלי.
עדכון: בעקבות הפוסט הגיעה לידיי השקופית המדויקת שבה ברנד הציג את הנתונים. מסתבר שברנד לא עירבב בין הכנסות לבין מסה קריטית של משתמשים שכן השקופית הציגה את שני הנתונים. כמו כן, הנתונים, כך נטען בשקופית, נלקחו מדוח של מורגן סטנלי שפורסם ב-2005.
אז קודם כל מגיעה לברנד התנצלות: לא ערבב בין נתונים ולא גנב מביל גייטס. אבל, וזה אבל גדול – את ההצהרה הזו שמעתי לפחות 6 פעמים בעבר ואני מדבר על העבר הרחוק. אז או שמורגן סטנלי לקחו את ההצהרה שנשמעה על ידי גייטס או גולדמן סאקס או וואט-אבר והכניסו לדוח שלהם, או שגם מורגן סטנלי לא כתבו מעולם את ההצהרה הזו והיא פשוט משויכת להם כפי שבעבר היא שויכה למישהו אחר.
מה שבטוח הוא שמדובר בהצהרת בועה קלאסית שהיתה חלק אינטגרלי מכל המצגות של חברות הסטארט-אפ עד שנת 2000 (מאיפה אתם חושבים שזכרתי את ההצהרה הזו? שמעתי וראיתי אותה אינספור פעמים).
כתיבת תגובה