תחילת הסוף

מיקרוסופט נכנסת לעולם העיתונות. לא, היא לא מוציאה עיתון אבל הני"ט מפרסם כי בגרסה הבאה של חלונות (כלומר בויסטה), תשולב תוכנה שתאפשר לעיתונים להציג את עצמם ברשת בצורה, בעיצוב ובפונטים של העיתון המודפס.

כאשר מיקרוסופט נכנסת לשוק הזה מלווה בעוצמה האדירה שלה (שליטה מוחלטת בשוק מערכות ההפעלה) ומציעה תוכנה שכל מטרתה היא לאפשר לעיתונים להציג את עצמם באינטרנט כפי שהם מציגים את עצמם בדפוס, הדרך הולכת ומתקצרת עד אשר הקוראים יעשו את האחד ועוד אחד המתבקש וישאלו את עצמם: בשביל מה הם צריכים את הדבר הזה שמלכלך להם את האצבעות (כלומר נייר).

זו התפתחות משמעותית, מרתקת ומפחידה כאחד.

33 מחשבות על “תחילת הסוף

  1. אני מתקשה לראות את החדשנות שבדבר, לפחות ע"פ בכתבה ב-NYT. נראה שמיקרוסופט מפתחת פורמט (קנייני?) בסגנון PDF, ותוכנה (בטח שקניינית) למשיכת והצגת תוכן שנכתב על פיו. הרי כבר 'מזמן' המציאו את ה-PDF, HTML ו-RSS.
    תחילת הסוף יבוא עם החומרה שתאפשר צפייה נוחה בחומר מקוון.

  2. אם מישהו קורא את זה בחברת Olive Software הישראלית, מאוד יעניין אותי לשמוע מה דעתם…
    אוליב מפתחת תוכנה ושירותים בתחום דומה לזה שמ"ס נכנסה אליו, ולמעשה מוצר הדגל שלה מאפשר להוצאות לאור (של יומונים, כתבי עת וכו') לייצר גרסה דיגיטלית לפרסומים שלהם שתספק חווית משתמש קרובה ככל האפשר לזו של דפדוף במקור. מעניין מאוד. אגב, אישית אני מסופק אם יש כאן שוק (או שוס) אמיתי, מכיוון שכל הרעיון בקריאה אונליין זה האפשרויות הרבות שהיא מספקת (קישורים, הפניות לדיונים, תגובות וכיו"ב) ואם כל הערך המוסף שהתכונה הזאת של ויסטה תספק זה הצגת הכתבה בפורמט המקור שלה (אני מניח שזה ייעשה, בצורה כזאת או אחרת, דרך PDF), אזי היתרון על פני הדפוס אינו גדול כל כך. יש כאן רצון לשמור על רלוונטיות מצד העיתונים, בעולם שבו יותר ויותר קשה להם לעשות את זה.

  3. כפור ופיגו אני חושב שאתם אופטימיים מדי ולא רואים את התמונה כולה.

    כפור: עניין החומרה הוא עניין שיגיעו אליו בשנים הקרובות. הנייר האלקטרוני, הדיו האלקטרוני, כל אלו פיתוחים שנמצאים בקנה כבר זמן רב וזה עניין של שנים בודדות עד שהן יהפכו למציאות צרכנית.

    פיגו: ומה אם מדובר באוליב פלוס? כלומר, לתת לעיתונים לא רק את האפשרויות העיצוביות אלא גם את היתרונות המקוונים? פה מדובר כבר ביתרון גדול.

    ולבסוף, שניכם מתעלמים מהעוצמה של מיקרוסופט. כאשר החברה הזו מחליטה לשלב משהו במערכת ההפעלה שלה דברים קורים. הם קורים כי חוק המספרים הגדולים נכנס לפעולה.

  4. קשה לי לבכות (גם אם זה מאוד מוקדם) על מות העיתון המודפס.
    אם יהיה לי תחליף מוצלח (כלומר כזה שאפשר לשבת איתו לשולחן בבוקר) ולא ייצר כל כך הרבה זבל (עיתונים ישנים), אז למה לא?
    ממה שנראה לי, זה גם אמור להוריד את עלויות הייצור, לא?

  5. יובל: אני מניח שאתה צודק, וכוחה של מיקרוסופט יהיה הדוחף העיקרי מאחורי אימוץ גורף של שירות זה. במחשבה נוספת, אני משער שהסיבה העיקרית לאימוץ שכזה לא תהיה הפורמט או אופן הספקת המידע למשתמש – הלא אין בהם שום חדש, וגם הכנסתם לתוך ויסטה לא תבטל את פשטות השימוש ב-RSS – אלא ההזדמנות שתינתן למו"לים להשמיד את מחלקות האינטרנט והעלויות הכרוכות בהן. אולי, עבור מיקרוסופט, אין כאן שוק לטווח ארוך – כי העיתון המודפס אכן צפוי לעבור מהעולם בשנים הקרובות – אלא פשוט הזדמנות למונופול רווחי בטווח המיידי.
    לטובה או לרעה, הדבר יהפוך את מערכות העיתונים לספקי תוכן בלבד, ללא כל האינטראקטיביות שצצה לה בשנים האחרונות.

  6. הטכנולוגיה של אוליב ניראית לי הרבה יותר מתאימה לתיעוד של עיתונים בארכיון, ולא לשימוש יומיומי. אפילו לא על טאבלייט.

    אבל, אם מיקרוסופט תוכל לדחוף צריכה של עיתונות יומית בצורה מקוונת כזו או אחרת, יכולה להיות לכך תוצאה חיובית מאד. מיקרוסופט תציל את העיתונות הכתובה על-ידי הגדלת התפוצה מצד אחד והקטנת ההוצאות על נייר מצד שני. לא?

  7. מה יהיה ההבדל בין עיתון דיגיטלי בכלי החדש של מיקרוסופט ואתר אינטרנט של עיתון?
    את הnyt (וגם את הארץ או ידיעות) אפשר לקרוא כבר היום דרך אתר האינטרנט.
    מוסיף צודק באומרו כי לא נוח לקרוא עיתון ממחשב, וזו לדעתי הנקרודה העיקרית. אתרי אינטרנט לא מכילים את כל התוכן המודפס משיקולים כלכליים והגולשים לא רוצים לשבת מול המסך ולקרוא את מוסף השבת כי זה לא נוח.

    פיתוח של פורמט דיגיטלי נוח לקריאה (דיו אלקטרוני) הוא זה שיהווה את השינוי בהרגלי הצריכה ועיתונים (כמו שאמרו גיא רולניק ואחרים רבים בכנס הטוש) לא צריכים לפחד מזה. עיתונים לא ימחו כל כך מהר אלא יתאימו את עצמם למדיום חדש (על ידיד גביית תשלום, פרסום או שיטות אחרות). אם יהיה לקהל נוח יותר לקרוא עיתונים דרך פלטפורמה חדשה שאינה נייר אלה יהיו חדשות רעות רק לעובדי הדפוס ולא לעיתונאים.

  8. מוסיף: למה הצלת העיתונות הכתובה היא תוצאה חיובית? ממבט ראשון, ללא מחשבה מעמיקה מדי, אני לא רואה את טכנולוגיית הנייר המודפס כעדיפה על טכנולוגיה אחרת, במיוחד לאור החידושים הטכנולוגיים הבאים עלינו לטובה (ראה תגובה 3 של יובל). אלא אם כן מדובר בשיקולים סובייקטיביים (חיבה לנייר או לעיתון מסויים), ואז, כמובן, כל אדם לעצמו.

  9. כפור- לשם ההבהרה ב"עיתונות כתובה" התכוונתי לעיתונות ממוסדת. כזו שעומדים מאחוריה אנשים עם כסף ומשלמים משכורות לעיתונאים. לא התכוונתי דווקא לעיתונאות שמודפסת על נייר.

    חרמון- כמו שכתב ליאור, לדעתי ידרשו כסף עבור הורדת העיתון כולו למחשב.

  10. מוסיף: אני מאמין שכל עוד יהיו אנשים שמוכנים לקרוא, יהיו בעלי ממון שישקיעו בכותבים, גם אם בצורה עקיפה (כמו Google Adsense). האם אתה דואג לשיטת התשלום (העיקרית?) בעיתונות הממוסדת – משכורת חודשית, או להיבט אחר?

  11. כפור- אני דואג לקיומה של עיתונות עם עיתונאים, תחקירנים, וכותבים מהשורה הראשונה שמרויחים את לחמם בכבוד וחופשיים לעשות את עבודתם בצורה החופשית ביותר. גם בלי שיקולי רייטינג.

  12. מוסיף, אתה מוכן להבהיר את ההצהרה האחרונה? באיזה עיתון בעולם אתה חופשי לייצר תוכן בלי שיקול האם יש למה שאתה כותב קהל קוראים?

  13. מזה מספר חודשים (אולי יותר) ידוע שמיקרוסופט מפתחת פורמט מתחרה ב-PDF. כל מה שתואר בכתבה אפשר לעשות גם ב-PDF, חוץ מהפרסומות אולי (בהנחה שהן נטענות באופן דינמי מהרשת). כך שאין פה הרבה חידוש. מה שכן, כמו דברים אחרים שמשולבים ב-windows, יש סיכוי לא רע שהתוכנה החדשה תדרוס את acrobat, אפילו אם תהיה פחות טובה. ואני מסכים שתנאי מקדים לכך שאנשים ישתמשו בעיתון בפורמט דיגיטלי בקנה מידה גדול הוא פיתוח ניירות אלקטרוניים למיניהם, שיאפשרו לקרוא עיתון בלי שיגמרו לו הבטריות תוך כמה שעות.

  14. למה, למה כל האלימות המקסימה הזו כשאני לא פה?
    ואגב, יו"ר נערץ, אם זכרוני אינו מטעני הסוגייה הנ"ל היא אחד הנושאים הרבים שאתה דן בהם בספר שלך (ז'תומרת לא זה שחרמון פוץ אלא עניין העיתונות), וזה בהחלט צעד לקראת המשפט המסכם….

  15. המודל העסקי של עיתון היה ונשאר רווחים מפרסומות, כאשר מחירו אמור לכסות על עלויות ההפצה. כך שאפשר להפיץ עיתון בחינם כל עוד עלות ההפצה היא אפסית.

  16. קשה לקרוא מהמסך, הוא נועד לרפרוף.
    אבל אני בהחלט אברך על כל גירסה אלקטרונית שתאפשר לי להדפיס את הכתבות שמעניינות אותי מתוך הר המלל. אני חושב שרוב האנשים ימשיכו לדבוק בגירסה המודפסת או יתרגלו לקרוא הרבה פחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *