הבועה התל-אביבית

אני ממש סולד מהביטוי "הבועה התל-אביבית". אמנם בתל-אביב חיים אנשים באופן רגיל לחלוטין בניגוד לאנשים שנותרו בקריית שמונה, צפת, נהריה ואפילו חיפה, אבל בתל-אביב אין שום בועה (לפחות בפעם האחרונה שביקרתי בה). תל-אביבים יוצאים למילואים, לתל-אביבים יש קרובי משפחה בצפון, תל-אביבים חיים בתוך הג'יפה של המלחמה הזו בדיוק כמו כל עיר אחרת שאינה מופגזת (למה לא מדברים על "הבועה ברחובות"? בעיני רחובות היא המקום הכי בטוח היום במדינה).

ועדיין, מדי פעם, טורח מישהו להראות עד כמה הוא מנותק ממה שמתרחש במדינה. הדוגמה המוצלחת ביותר היא הטקסט של ארנון בן יאיר שפורסם היום במהדורה המודפסת של הטוש.

מסתבר שארנון טיכס עצה והגיע למסקנה שכדאי לבדוק מה שלום המקלט. התוצאות לא היו סימפטיות:

המקום אינו ערוך לשהיית בני אדם. טחב, טינופת ועלטה איפיינו את המקלט נטול האוורור, שעמד ללא שימוש במשך עשרות שנים

מכיוון שמדובר בבית משותף האחריות על המקלט היא על דיירי הבית אבל לא איש נחוש כמו בן יאיר ייתן לזה להפריע לו. הוא התקשר לעירייה, התקשר לפיקוד העורף וכמעט התקשר למשרד ראש הממשלה שכן הוא לא הבין איך זה שהמדינה לא מוכנה לדאוג לדיירי הבית שלא דאגו למקלט שלהם.

בבניין ישן כמו שלנו, שבו רוב הדיירים הם שוכרי דירות ודמי ועד הבית הם כ-50 שקל בחודש להוצאות שוטפות, אין אפשרות מעשית להביא את המקלטים למצב המאפשר מחיה. כרגע אנחנו לבד. אם חלילה יתחילו לספור את הנפגעים גם ברחובותינו, אולי יתחילו להגיע פתרונות מהמדינה.

אין גבול לבכיינות.

1. הו, אני כל כך מסכן אני משלם 50 שקל בחודש לוועד הבית.
2. הו, אני כל כך מסכן "אין אפשרות מעשית להביא את המקלטים למצב המאפשר מחיה".
3. הו, אני כל כך מסכן "כרגע אנחנו לבד".
4. הו, אני כל כך מסכן אבל לפחות אם יהרגו אנשים ברחוב שלי המדינה תדאג לנו.

איכס!

על לנקות את המקלט בעצמך חשבת או שצריך להביא חיילים מפיקוד העורף בשביל שיעשו את זה בשבילך? אין פלא שהטקסט הבכייני הזה שהופיע בעמוד הראשי של הטוש נעלם כלא היה לאחר שכמה מגיבים המליצו לבן יאיר להזיז את התחת המלכותי שלו ולנקות את המקלט.

59 מחשבות על “הבועה התל-אביבית

  1. אנחנו בבועה ולו רק מכיוון שאנו ממשיכים בשגרת חיינו ולא יושבים במרחבים מוגנים ו/או מוטרדים מאזעקות.

  2. אני בעדו.
    הוא דייר שכיר שיודע שאין סיכוי להזיז את בעל הדירה / ועד הבית,
    אז הוא מנסה את מזלו, כותב כמה מכתבים ומגיע לעמוד הראשון בעיתון.
    יצא גבר.

  3. ניר – אני לא יודע מה איתך, לי זה לא גורם להית בבועה.

    אודיסאוס – זה לא הופיע בעמוד הראשון בעיתון. אפילו לטוש יש את הגבולות שלו.

  4. לא יודע אם זה רלבנטי, אבל ארנון הוא בנו של מיכאל בן יאיר, פעם היועץ המשפטי לממשלה. יפה שאנשים שגדלים עם נעל של זהב בפה עדיין חשים אומללים משל היו אם חד הורית בכיסא5 גלגליטם בקריית שמונה.
    אבל את ההבלחה, שלא לומר ההברק העיקרית של הטוש החביב עליך פיספסת. ראה כאן (תחת הכותרת שדווקא מסתדרת יפה בהקשר – "משפחת הבטלנים")

  5. יש בועה בתל אביב, יש כאן אפילו תיירים. הכל כרגיל, כאילו אין מלחמה בכלל. רק כשמדליקים את הטלוויזיה ושומעים חדשות מבינים מה הולך, ויש אנשים שבכלל לא עושים את זה. בד"כ מתייחסים אל הבועה התל אביבית למרות שרחובות בדיוק באותו מצב, אבל זה רק בגלל שאנשים נוטים ליחס לה חשיבות. (אולי כי היא הרבה יותר גדולה מרחובות)

  6. צחוק בצד, אני חושב שזאת דווקא כן אחריותה של המדינה לתחזק את המקלטים. ההגנה על בטחון האזרחים הוא חובתה הראשונה של המדינה (אם לא היחידה), אבל בגלל שהמדינה נעשתה מעורבת בכל מיני דברים אחרים היא מזניחה את חובתה.
    זה נהיה מגוחך שגורמי בטחון מטילים את האחריות על בטחון התושבים עליהם. זה עצוב שאנחנו מתקצבים מליון ואחד דברים, אבל לא את הדבר היחיד שאנחנו חייבים לתקצב. זה מדהים שאנחנו חושבים שזה בסדר שהמדינה מתנערת מאחריות ומטילה אותה על האזרחים.

  7. אני חושבת שהמדינה צריכה לעשות טסט שנתי למקלטים וממ"דים, בדיוק כמו שעושים טסט למכוניות. (במקום "סובב את ההגה שמאלה, ימינה, יותר מהר…" יהיה "פתח את הדלת, סגור, יותר מהר…")

  8. רוגל, המדינה דואגת שיהיו בכל בניין מקלט או ממ"ד (לפחות משנה מסוימת). המקלט הוא חלק משטח הבניין הוא לא רכוש המדינה. אם השכנים מחליטים להפוך אותו למחסן, פאב או מגרש משחקים – מה אתה רוצה שהמדינה תעשה? שתעצור את דיירי הבית?

    איך אתה שרוצה שהמדינה תצא לך מהוורידים פתאום רוצה שהמדינה תיכנס לחיי התושבים? חוץ מזה, שעכשיו נורא קל לדבר כי יש איום ממשי אבל בוא נלך שנתיים אחורה ונדמיין מצב שבו המדינה מתחילה לעשות בלאגן לתושבים שלא מנקים את המקלטים בפתח-תקווה. מעניין מה אז היית אומר.

    כמובן שזו חובתה של המדינה/עירייה לדאוג למקלטים ציבוריים אבל מקלטים בבניין משותף? על פי אותו ההיגיון חיילים צריכים להגיע אליי הביתה ולבדוק שבממ"ד אין במקרה מכונת כביסה (ויש) שעשויה להפריע בזמן חירום.

  9. רוגל, תעשה לי טובה. מדובר בשטח ציבורי בבניין משותף. הניחוש שלי (ואחרי לא מעט דירות שכורות וקנויות בבניינים משותפים זה ניחוש מושכל, שלא לומר מסקנה ודאית) שהמצבו בדחוק של המקלט המדובר נובע מהעובדה שהוא משמש את דירי הבניין כמחסן. עם כל הסימפטיה שיש לי לאומנות קונספטואלית בתל אביב, מי שמאכסן את האופניים של הילדים/הרהיטים הישנים/הבלטות שנשארו מהשיפוץ האחרון/מחק את המיותר והשלם את החסר במקלט לא ממש יכול להתבכיין שהמקלט עמוס ומבולגן.

    ובדבר הבועה. בהיותי תל אביבית בכל מעמקי קיומי (העובדה שבשל נסיבות שלא תלויות בי אני גרה בסלאמס של בני ברק לא נספרת לצורך העניין) אני חייבת להסכים שהחיים פה נראים אחרת. כמו כל תל אביבית טובה אני יודעת שעצם הדיבור על בועה א. מפוצץ אותה וב. מוכיח שאת/ה קלולס ברמות שאי אפשר לתאר.
    אבל כן, לי וכמעט לכל האנשים שאני מכירה אין שום בעיה לעבור שבוע בלי לפגוש חדשות (בזמן מלחמה כן? בעיתות רגיעה הממיר שלי לא פוגש ערוצים שיש בהם פרסומות גם אם ישלמו לו). כשגרתי בתל אביב הו יכולים לעבור עלי שבועות שלמים במשולש שגבולותיו הפיזיים והנפשיים הם שינקין, ארלוזורוב, אבן גבירול והים.

    במחשבה שניה, זה לא שאנחנו בבועה. אנחנו חיים את חיינו, כמו אנשים שפויים.

  10. בלונדינית – באשר לבועה, אני לא בטוח שאת מייצגת את כל התל-אביבים באשר הם. כן, יש אנשים שחיים בבועה בכל מקום שתזרקי אותם. נכון שקשה לחיות בבועה בנהריה בימים אלו אבל לטעון שזו תופעה תל-אביבית נראה לי מטופש.

  11. כן ולא, בוודאי שיש אנשים שיהיו בבועה בכל מצב (באמש'ך, בוא נחליט שלא אומרים יותר בועה) ובוודאי שהורים עם ילדים שחיים בת"א (או ברמת אביב לשכונותיה) רואים את העולם קצת אחרת, אבל באיזורים מסויימים, שיש בהם ריכוז גדול של רווקים/רווקות בסביבות גיל 20-30 , רובם מרוויחים לא רע, רובם משכילים, או בשלב כלשהו של לימודים, חלק נכבד מהם גייז, יש את כל המאפיינים שיש לקבוצת האוכלוסיה הזו בכל מקום אחר בעולם. אני לא אומרת את זה לחיוב או לשלילה (אם כי בהיותי חלק מהקבוצה הזו כנראה שאני כן אומרת את זה לחיוב, אבל בוא נניח לזה לרגע), אני מתארת עובדה. כל מחקר סוציולוגי/סקר דמוגרפי בעולם מראה שזו קבוצה שמטרידים אותה דברים אחרים. אגב, רוב הסקרים גם מראים שכשחברי הקבוצה הזו יתבגרו ויתמסדו יטרידו אותם בדיוק אותם נושאים שמטרידים את ההורים שלהם ואת איציק מרחובות ואת שולה מנהריה. פשוט עכשיו הם רוצים קצת להחליט בעצמם מה חשוב.

  12. יובל, זה לא התל אביבים בבועה שאין מלחמה, זה אלו האנשים בצפון שחיים בבועת מלחמה.
    מעניין עם גם ב"פתח-תקווה" ארגנו הכל.

  13. אה, וגם זה בכלל לא אומר שלא אכפת להם מהאנשים שחיים סביבם, או מאיך שהמדינה נראית, רוב האנשים האלה, לפחות אלה שאני מכירה, ובמידה רבה מייצגת, מעורבים חברתית ופוליטית ומשקיעים מזמנם ומכספם לקידום המטרות שלהם. פשוט, איך נאמר, לפעמים קצת כבד לסחוב עוד 2000 שנות על הכתפיים.

    ומילה לארנון בן יאיר: אח שלי, תשלמו 60 ש"ח ועד ותבקשו מהמנקה של חדר המדרגות להעביר סמרטוט גם במקלט. או שאולי אצלכם פיקוד העורף אחראי על שטיפת המדרגות?

  14. אתם מפספסים את הנקודה.
    אני לא רוצה שהמדינה תדאג לחינוך, בריאות, סעד ומליון ואחד דברים שמדינות מתיימרות לדאוג להן. לעומת זאת אני מצפה שהתשלום שאני משלם (מיסים) יספק לי את מה שאני משלם עבורו – בטחון.
    אני כן מצפה שפיקוד העורף יבצע ביקורות תקופתיות ,ידווח על מפגעים ויאכוף תחזוקה הולמת – זה בהחלט בתחום אחריותם. אני לא מכיר את הבכיין שכתב את המאמר, אם אף אחד לא דאג לו, זה עדיין הבטחון האישי שלו והוא אמור להיות אחראי לעצמו. יחד עם זאת זה לא פוטר את המדינה מאחריותה – הכמעט יחידה.

  15. רוגל – אחריותה של המדינה, באמצעות הרשות המקומית, היא על המקלטים הציבוריים ולא על המקלטים בתוך בתים פרטיים/משותפים. אם תסכים שיש הפרדה הרי שאנחנו מסכימים על השאר.

  16. רוגל, אני מבינה שאתה לא חי בארץ כבר איזשהו זמן, אז תרשה לי לחלוק איתך פיסת מידע: הם עושים את זה. בחורף האחרון, למשל נציג של הרשויות בסלאמס שאינה מתביישת לקרוא לעצמה עיר שבה אני גרה הגיע לבניין שלנו, עבר עם הועד על הבעיות במקלט והשאיר הנחיות מפורטות לשינויים שצריכים להעשות + תאריך לביקור חוזר. אם עירית בני ברק, שאין בעוצם ידה להחזיק אפילו פקחי חניה, שלחה איש שכזה אני נוטה להאמין שכל שאר הרשויות פועלות באופן דומה. אני לא! חושבת שזה משהו שהעיריה / מדינה צריכה לעשות, בדיוק כמו שאני לא חושבת שהם צריכים להתערב במצבם של שאר האיזורים הציבוריים בבניין משותף (ותאמין לי, כבר פגשתי בניינים בהם חדר המדרגות מהווה סכנת חיים. ממש. באמת. סכנה) אבל הם עשו את זה (אני מניחה שהם באו כי החוק מחייב אותם, אבל זה לא באמת משנה). אתה יודע מה הייתה תגובת הדיירים? לא הייתה כזו. שום דבר. התעלמות מוחלטת.

    ועוד הערה לטרוניות של מר בן יאיר: תסבירו לי שוב למה המדינה אמורה לשלם על התקנת מזגן במקלט???

  17. ולמען הסר ספק, אני כן חושבת שהמדינה צריכה לספק חינוך, בריאות, סעד ועוד מליון דברים שבהעדרם לאזרחים במדינה מערבית (או חצי מערבית) בתחילת המאה ה-21 אין שום אפשרות לנהל חיים נורמליים.

  18. אצלנו לא הייתה שום בדיקה של המקלטים\ממ"דים (לא שיש לנו משהו מכל הדברים האלו, אצלי בבית הפיתרון הטוב ביותר הוא להתחבא מתחת למדרגות ולקוות שאף טיל לא יפול על הגפיים שישארו בחוץ) ולמיטב ידיעתי גם לא בחלקים אחרים של ת"א.

  19. MrM – החל מרגע זה ועד שאני פוגש אותך פנים אל פנים אני חייב לך סטירה על תגובה מספר 9. חכה חכה אני אתפוס אותך באזרחות (פחחח, אתה לא מבין את זה כי עוד לא התגייסת).

  20. הרי זה כל כך ישראלי, שהאזורים הציבורים בו יהיו מוזנחים ומלוכלים , בעוד אלו שמתמשים בו יקטרו על ההזנחה (אם יבחינה בה בכלל)
    כל כך ישראלי להתלונן על ה"מצב" ו"שחיבים שינוי" ולא יקומו ויהפכו בעצמם. לא בשביל האחרים – בשביל עצמם.
    "כולנו ביחד", עלאק.

  21. ועדיין, למרות ש"אין בועה", ממאת ההרוגים עד כה במלחמה אין ולו אחד (!) מהערים הבאות: תל-אביב, רמת-גן, רמת-השרון, הרצליה. אז יש או אין בועה? בכלל לא מפתיע, אגב, יהיה לגלות שהסיבה היא שהותם של בני ערים אלה בכל מיני בתי ספר לאמנויות השייכות לשמאל הרדיקלי, המעודדים סרבנות והשתמטות.

    זו האמת.

  22. בקשר למקלטים- לכאורה יובל, אתה צודק. מדובר במקלטים פרטיים, וכמו שאתה לא יכול לצפות מהמדינה שתדאג לגינה של הבניין, אתה לא יכול לצפות שהמדינה תנקה את המקלט שלך. מצד שני, העובדה שאתה בכלל זקוק למקלט היא אשמת המדינה. אתמול במקרה, במהלך טיול ערבית בבועה התל-אביבית (יופי של בועה, אגב) נקלעתי לחניון תת-קרעי חם ומחניק, שלפי השלטים משמש גם כמקלט, וחשבתי על אנשי הצפון המסכנים שצריכים לשבת כבר חודש כמעט באופן רצוף במקומות כאלה ואפילו יותר גרועים. זאת אחריותה של המדינה לדאוג לרווחת האזרחים במקלטים, כי הסכסוך שהוביל אותם לשם, הוא הסכסוך שלה.

    בקשר לבועה התל-אביבית- תל-אביב היא בהחלט בועה. לא בועה אוטיסטית כזו שמי שנמצא בתוכה לא יודע מה קורה בחוץ, אלא בועת חמצן. כזו שאפשר ללכת אליה באמצע כל הבלאגן, לשבת במסעדה או בבית קפה, ללכת לסרט או להצגה וסתם להסתובב בה בנחת ולהירגע. וטוב שכך.

  23. מוסיף – נו, אז זו אשמת המדינה. אז בתור התחלה כאשר בונים בניין המדינה צריכה לממן את עלות המקלט. לאחר מכן היא צריכה לשלם את חשבון החשמל של המקלט עצמו. היא צריכה גם להפחית את עלות הארנונה מהמקלט. לאחר מכן היא צריכה להכניס למקלט מיטות וגם טלוויזיה ומכשירי רדיו. לאחר מכן המדינה צריכה לדאוג לשטיחים וכמה ציורים על הקירות שיהיה נעים. ואם אפשר מאוורר תקרה וגם מזגן. ואם אפשר גם צוות הווי ובידור בכל מקלט שלא יהיה משעמם. וגם טבח. שיהיה לאנשים מה לאכול. ואחת לחודש שתשלח חברת ניקיון שתשאב אבק מהשטיחים.

    אני כמובן מקצין והמטרה היא לשאול – איפה עובר הגבול? אם אני הייתי צריך לחיות במקלט במשך חודש כמו תושבי קריית שמונה סביר להניח שהייתי מתחרפן. ועדיין אני לא חושב שזו תפקידה של המדינה לדאוג שבמקלט לא יהיו אופניים.

  24. יובל, אני מסכים דווקא עם רוגל בעניין הזה, ולגם לדעתי המדינה צריכה לדאוג לכשירות המקלטים- כלומר לדאוג שלא יאכסנו שם אופניים, שיהיה איוורור ושלא תהיה סתימה בצנרת.

  25. ר"ש הגזמת, אני יודע מה זה אזרחות.
    ולא יעזור לך, רחובות מקום מסריח, הרכבת עוצרת שם בדרך לאשדוד והצחנה ממלאת אותה כשהדלתות נפתחות ואנשים נמלטים מרחובות למיזוג של הרכבת.

    ופעם הבאה שאני אעבור ברחובות (פחחח) אני אסתום את האף ואבוא לקבל ממך את הכאפה, טוב?

  26. מר יובל הנכבד, הבחור מרעננה רק מדגיש את צדקת תגובתי ה"מגעילה", מכיוון שרועי קליין, אותו בחור מרעננה, היה שייך לפריפריה במובן אחר, הפריפריה הדתית-לאומית. במקום לומר על תגובות שהן "מגעילות" ולהיעלב כמו ילד קטן, אולי תחשוב על האמת שבדבר ועל העובדה כי כל ההרוגים עד כה שייכים לפריפריה הישראלית, אם במובן הגיאוגרפי ואם במובן המגזרי שלה, ולא לאליטות השולטות.

    וגם אם חלילה ייהרג פתאום איזה "צפוני", התמונה הכוללת היא שהפריפריות מתות כאן בקצב ובמספרים הרבה הרבה יותר גבוהים מאשר אלה המוגדרים כשמנה וסלתה.

  27. נו, באמת. שנינו יודעים שאתה מסוגל להרבה יותר מזה.

    הם לא מעדיפים להרוג ימנים-דתיים-לאומים, אבל מה לעשות והסיכוי שלהם להרוג מישהו כזה גבוה עשרות מונים מאשר להרוג "סמולני". הם פשוט נמצאים שם בסדרי גודל אחרים לגמרי.

    האם יש לך ויכוח עם העובדה הזאת?
    ולמה אתה לא מתייחס לעניין עצמו?
    האם אתה מכחיש שיש היום קשר הדוק בין לאומיות-דתיות לשירות קרבי בצה"ל, וקשר הדוק הופכי בין סרבנות-השתמטות סמויה לדעה פוליטית שמאלית קיצונית?

  28. ובכלל, אם אפשר להוסיף משהו (אחרי הכל, אני ילד קטן), נתת דוגמה מוצלחת ללמה המושג "פריפריה" איבד כל יכולת להכיל משהו.

    כי פריפריה זה כל מי שהוא עיראקי, מרוקאי, תימני, כל מי שהוא דתי, כל מי שהוא מצביע ליכוד, כל מי שהוא מעל גיל 60, כל מי שלא גר בבית פרטי, כל מי שגר צפונית לרמת אביב ודרומית לרחוב קינג ג'ורג', כל מי שהוא אישה, כל מי שלא הולך לקונצרט.

    אז בוא נחליט שיש 3 שכונות בתל-אביב שהם השמנה והסלתה והשאר פריפריה. זה יעשה לכולנו את החיים קלים.

    ובאשר לקשר בין סרבנות-השתמטות לעמדה פוליטית שמאלנית – תן לי הפסקה!!!
    לאן נעלמו כל הכתומים הסרבנים? היכן נמצאים כל החרדים הימניים? איפה כל אלו שקוראים שלא לשרת בצבא המגרש, שקוראים לחיילים נאצים שמגרשים רב ראשי מהלוויה?

    כן, יש גם סרבנות ויש גם השתמטות משמאל אבל זה כלום לעומת מה שקורה בימין.

  29. ראשית, אתה לא ילד קטן. נא לדייק, כתבתי כמו. כמו ילד קטן.

    שנית, אני שמח שסוף סוף התייחסת לעניין עצמו.

    הפריפריה היהודית-ישראלית מורכבת, במובהק, משתי קבוצות בלבד: אנשים שאינם חיים בגוש-דן ודתיים. עיראקים, תימנים וכו' וכו' אמנם היו פריפריה, לפני 30-40 שנה, היום הים יוגדרו כפריפריה רק אם הם דתיים או חיים לא בגוש דן.

    הסרבנות הכתומה (המתועבת והמשוקצת כשלעצמה), מגיע מטעמים של אובר ציונות, אובר לאומיות ואובר מוטיבציה (שכנראה תהרוג את כולנו), ולמרות שהתוצאה זהה והרסנית באותה מידה, היא עדיין מקיפה מעט מאוד מהציבור הדתי. נתוני ההשתמטות בקרב ה"סמולנים" גבוהים פי כמה וכמה, ולא שייכים מזמן למיעוט נקלה בקרבם.

    האם אינך מודע לנתונים לפיהם למעלה מ-40% מקציני החי"ר הינם דתיים?
    לפיהם רוב לוחמי גולני הינם דתיים?
    והשאר אנשי עיירות פיתוח?

    ולגבי החרדים? האשמים היחידים בהפקרות הנוראה הזו, שבה כל שבאבניק מקבל פטור, מוטלת אך ורק על מנהיגי המדינה, חילוניים כולם, שממשיכים מטעמי נוחות ושררה את הנוהג המגונה והנפסד הזה.

  30. יוני- מה שאתה אומר זה שטות מוחלטת. דתיים-לאומיים הם מיעוט, גם בחברה וגם בצבא. בתור מיעוט הם פשוט בולטים יותר. אין שום קשר בין מגורים באזור המרכז ל"דעות פוליטיות שמאליות קיצוניות", ו/או השתמטות מהצבא. למעשה, עד כמה שזכור לי המשתמטים הבולטים ביותר בשנתיים האחרונות הגיעו דווקא מהמגזר הדתי-לאומי.

    גם החלוקה של החברה למעמדות בצורה גיאוגרפית גסה כמו שאתה הצגת היא שטות. גם בתל-אביב, רמת-גן, הרצליה ורמת-השרון מתגוררות אוכלוסיות חלשות מאד.

    וחוץ מזה, כמה מחבריי הטובים שמגיעים מהערים האמורות נמצאים כרגע במילואים, ואני מקווה שהם יחזרו בשלום.

    בקיצור, התגובה שלך בהחלט דוחה.

  31. המדינה לא אחראית לניקוי המקלטים בתים הפרטיים, אבל כל עוד העורף הישראלי מהווה למעשה את החזית של המדינה, אז לפחות מבחינה אסטרטגית, אם לא מבחינה מוסרית, צריך לחזק את כושר העמידה של העורף ע"י דאגה לצרכים הבסיסיים של יושבי המקלטים והפליטים. אבל ברור שתושבי תל אביב, לפחות אלה שיש להם מקלט בבית (לי אין), צריכים להתחיל ולהכין את המקלטים, כי המלחמה הזאת לא הולכת להיות מלחמת העורף האחרונה.

  32. הסרבנות הכתומה איננה ומעולם לא הייתה בגלל "אובר ציונות" אלא בגלל שהזרם הדתי הפך לזרם משיחי. אנחנו יכולים לדון על שורשי התנועה המשיחית ביהדות, וביטויה בזרם הדתי ממדרשו של הרב קוק אבל, ולמרות המסווה, זו איננה תנועה ציונית. הציונות במקורה ובמהותה הינה תנועה לאומית חילונית שדחתה את הגישה הדתית לבעייה היהודית ואמצה את הגישה האירופאית (כולל השכלה, ליברליזם וכיו"ב). אחת הבעיות של התנועה הציונית שלאחר 67 שהיא "הרשתה" לתנועה פונדמנטליסטית משיחית להשתלט על השיח החילוני.

    הטענה שתל אביב ויושביה לא מושפעים בגלל שהם לא "פריפריה" מנותקת מהמציאות. עם כל הכבוד לשסעים החברתיים בישראל אני לא חושב שהם משפיעים על שיקולי הירי של ידידנו חסן. דרך אגב תושבי ב"ש לא סובלים יותר מתושבי גוש דן בעימות הנוכחי (מעבר לסבל המובנה במגורים בב"ש, ועל זה אני יכול לכתוב מניסיון אישי:) )

  33. רוגל- נאה דרשת. גם בקשר לכתומים וגם בקשר ליחסי המרכז-פריפריה במלחמה. רק תרשה לי להוסיף ולומר שחלק מהעוצמה של מדינת ישראל נובע ממה שמסמלת תל-אביב, גם בשיגרה וגם במלחמה, ולכן ההוקעה של ה"תל-אביביות" היא טעות.

  34. יוני, האמת היא שאני משתדלת בד"כ להגעל בשקט, אבל הפעם גם נגעלתי וגם נעלבתי, אז אחרוג ממנהגי.

    אני גדלתי בכפר סבא, שבד"כ מכלילים אותה בקבוצה של הרצליה, רמת השרון ושות'. רוב החברים שלי גדלו בגוש דן* ובשרון, חלק גדול מאיתנו הלכו לבתי ספר לאומנות, כמעט כולם בדרך לתואר שני. כל האנשים שגדלו איתי עשו צבא משמעותי (רובם סבלו), כולם (כולל הרבה מהבנות, חלק מה"הטבות" שבאות עם שירות משמעותי או עם מקצוע טיפולי) עושים מילואים. כמעט כולם עוסקים היום במקצועות שקשורים לשינוי חברתי, לחינוך או לבטחון. רוב אלה שלא, וכל אלה שכן גם מתנדבים בארגונים ועמותות. לכולנו הייתה ויש אפשרות מעשית לארוז את חיינו ולהעביר אותם לאירופה, קנדה או ארצות הברית. כולנו חיים כאן ולא מעלים בדעתנו לעזוב. כמעט כולנו סמולנים.

    *אני לא יודעת מה סיפרו לך על רמת גן, אבל מהצד שאני רואה אותה היא רחוקה מאוד משובע וזה עוד לפני שספרנו את השכונות של ת"א, של הרצליה ואפילו של רמת השרון.

  35. את מכפר סבא, וזה מסביר הכל.

    תגידי לתושבי רעננה ש"בד“כ מכלילים אותה בקבוצה של הרצליה, רמת השרון", ותראי איזה מנת זלזול תקבלי. כפר סבא היא סוג של פחח בעיני הצפונים.

  36. טלי מותק, אם היתה לי את היכולת להבין את חכמתך הנשגבת יתכן שהייתי מתייחסת אליה.

    כמה טוב להיות בלונדינית…..

  37. "כל מיני בתי ספר לאמנויות השייכות לשמאל הרדיקלי, המעודדים סרבנות והשתמטות"
    פגעת בי.
    בית הספר שלי לא מעודד סרבנות והשתמטות, רק מי שלומד בו. זאת לא אשמתי. עדיין רוב מי שלומד איתי מתכוון להתגייס, ועדיין הסרבנים הם אחוז קטן שעשו המון רעש תקשורתי. (יש לי עוד כמה שנים נחמדות לגיוס ואני מוצאת את עצמי מדברת על זה. ברר.)

  38. לפי דעתי בשבוע האחרון באחד ממוספי סופ"ש נוכחנו לדעת שכל הטענות כלפי תל אבי נכונות.
    אחוז המתגייסים בתל אביב הוא הנמוך ביותר בין כל הערים הגדולות בארץ וכך גם אחוז ההולכים לקרבי. נכון שיש בתל אביבים כאלה שעושים מילואים ותורמים אך כאשר מדובר בעיר שמונה חצי מיליון בני אדם הם נבלעים בה ולא מורגשים

  39. אלעד, אל תיתן לעובדות לבלבל אותך, כמו למשל שבירושלים אחוז המתגייסים קטן יותר.
    אבל מה אכפת לי, אני בכלל לא גר בתל אביב.

  40. עוד עובדות: ניפחת את העיר ב-25%, כי מספר התושבים בה הוא פחות מ-380,000. ועוד לא הבאת בחשבון שזו עיר עם אוכלוסיה מבוגרת יחסית – 57% מהאוכלוסיה הם מעל גיל 30. תאמין לי, לעשות מניפולציות של מספרים וסטטיסטיקה זה הדבר הכי קל בעולם. עדיף לבדוק את מי שמשחרר הצהרות פוליטיות כאלה ועד כמה הן מתאימות לאג'נדה שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *