זעקת התלמיד

פוסט האורח של גלעד פתח לרועי את התאבון. הוא שלח אלינו טקסט נזעם לקטגוריית כתב אורח בו הוא חושף מה בעצם חשוב לתלמיד הישראלי (ולכל הפחות, לו עצמו).

מערכת החינוך בארץ ישראל מחורבנת. פשוט מחורבנת. כל תלמיד, בין אם הוא תלמיד חרוץ ושאפתן ובין אם הוא תלמיד שלא ראה ספר לימוד כל חייו, יוכל לספר על הכתות הצפופות, המורות הלא מוכשרות (שלא יודעת להשתלט על כתה ולהעביר חומר וגם לא ממש בקיאות בחומר) והאחיות הבית ספריות (שעברו הכשרה במכינות המובחרות של ליפטון וויסוצקי) שמכלול של כולם ועוד גורמים שקצרה היריעה מלהזכירם, מביאים לכך שישנם תלמידים שאינם יודעים מי היה הרצל או כמה זמן נמשכה מלחמת ששת הימים.

אני, רועי אחירון, בן 17 ולומד בכתה יא', יש לי ידע כללי נרחב ואני מתעניין בהיסטוריה, מדעים מדוייקים ואומנות, אך אני משתייך לזן נדיר של תלמידים שממש אכפת להם ממשהו במערכת החינוך ולא מתביישים להביע את דעתם על המצב.

בתוך כל הזוהמה הזאת הייתה נקודת אור לכמה בתי ספר נבחרים ברחבי הארץ – אתר סקולזון. סקולזון היווה פורטל של בתי ספר, שבו לכל תלמיד ומורה ניתן חשבון אישי, שבו הוא בחר את המורים שאיתם הוא לומד, את כיתתו, וקיבל עדכונים על ביטול שיעורים, מועדי מבחנים, ציונים, יכול היה ליצור קשר עם כל אחד בסגל המורים, ויעידו המשתמשים שהוא היה הכלי הכי שימושי שבצפר יכול לתת.

יום אחד, לפני שבועיים פחות או יותר, סקולזון נפל. השמועות מדברות על פריצה במקרה הרע, באג במערכת במקרה הטוב ופשוט אי כדאיות כלכלית במקרה המכוער (אי כדאיות כלכלית היא השמועה הרווחת והמקרה הסביר ביותר).

למרות שמערכת החינוך מקוצצת בתקציבה מכל כיוון ואתר בית ספרי משוכלל הוא בתחתית סדר העדיפויות, אומר מה שכל תלמיד רוצה לומר ליולימור ליבנתמיר בפרצוף: לא אכפת לאפחד מהמורה עם הריח המגעיל מהפה, שמדלגת על פרקים בחומר הלימוד, שבקושי סיימה בית ספר יסודי, או ממערך ההסברה נגד סמים ואלכוהול, אנחנו רוצים בחזרה את האתר שיכול להוידע לנו באסמס שהתבטל שיעור תנ"ך ושהמבחן בספרות נדחה. זה הדבר החשוב באמת

במקום להשקיע כספים במרכז לבעלי לקויות למידה (לי בעצמי יש לקויות למידה), או בחדר מורים חדש עם פלזמה 35" (כן, זו ההשקעה האחרונה של בית הספר שלי), תפתחו את הכיס ותשקיעו בדברים החשובים באמת, וגולת הכותרת שבהם, הוא אתר סקולזון.

71 מחשבות על “זעקת התלמיד

  1. וגם עשיתי רושם שרק חשוב לי לדעת מה נדחה וכו'- בסקולזון גם המורים יוצרים קשר, רוב המורים שולחים סיכומים, מודיעים הודעות מיוחדות[כמו על תשלומים לטיול או מועד של טקס כלשהו].

  2. [חבל שאין חשבונות כאן ואפשרות עריכה, כי אני קצת מציף]
    http://www.inn.co.il/News/News.aspx/134405
    גם לא ציינתי, באתר היה את מערכת השעות. הסתמכתי על האתר כל כך שלא טרחתי להדפיס אחת. אז אני לא יודע כמעט מה המערכת[האמתי אני זוכר אותה כבר בעל פה, אבל מה עם כל התלמידים הפחות מוכשרים?].

  3. אה, אמנם אני כבר לא תלמידה במערכת החינוך (ועל כך נאמר אמן) אבל זכרונותיי עודם טריים משהו. אני שייכת לאותו דור שלך, רועי, אבל צר לי – אני לא צריכה (ומעולם לא חשתי בחוסר של) מערכת שתודיע לי בסמס על ביטול שיעורים, או על דחיית המבח בספרות. אני לא צריכה את כל האינטראקטיביות הזו, שהיא אולי מגניבה, וגם יעילה במקרים מסויימים, אך בסופו של דבר – אינה אלא מותרות.

    לעומת זאת, אני -כן- צריכה מורים אכפתיים, אני -כן- צריכה כיתות קטנות. אני -כן- צריכה תוכנית לימודים שמותאמת לתלמיד, תוכנית כזו שמלמדת לא רק עובדות יבשות אלא דרך חשיבה, דרך ארץ ואוצר מילים. שלושת הצרכים הללו, בניגוד למערכת המקוונת (ומוגבלת למספר בתי ספר ולבתים בעלי חיבור לאינטרנט), חיוניים, ובהם המדינה צריכה להשקיע.

  4. יש דברים חשובים יותר כמו שאמרו כאן. חוץ מזה, לפי ארכיון האינטרנט, "כל הזכויות שמורות לחברת "גראד תוכנה ופרוייקטים בע"מ"", אז זה לא אתר של משרד החינוך. אתר החברה,  ירד מהרשת גם כן, אז זה לא קשור למשרד החינוך או לאיזשהי השקעה, אלא לבעיה של החברה הזו.

  5. אתה הדגשת את החלק הלא נכון. והמצב של המערכת מחורבן, הלוואי והיו מורים יותר טובים, שהיו מתגמלים מורים טובים כמו שצריך, שהכיתות היו פחות צפופות ואני ממש הייתי רוצה שרמת הלימוד תעלה[אני עברתי מורה במתמטיקה כי המורה הקודמת לא ידעה להסביר נוסחאות ועברתי מורה באנגלית כי המורה הקודמת הייתה פשוט נוראה, רמה באנגלית של הבנות מהבלוג של ארץ נהדרת], אבל הסקולזון הייתה נקודה של אור, ואני לא חושב שמערכת החינוך תשתפר בצורה שאני רוצה בזמן הקרוב, אז אולי המאזן של טוב מול רע עדיין נטה חזק לכיוון של הרע, אבל הסקולזון קצת איזן את המצב. אתם מוזמנים לצחוק להגיד שאני מפונק ושאני לא יותר טוב מהאלו שלא יודעים מה היה הרצל, אבל אני בטוח בצדקתי.

    אני רוצה לחזור על משהו- השורה שיובל הדגיש לא הייתה ככה במקור. גם כמו שכתבתי לפני כל המשפט הזה, זה בא כביכול מנקודת המבט של תלמיד ממוצע במערכת החינוך, תלמיד ממוצע במערכת החינוך זה תלמיד שיגיד שמדעים זה שטויות אבל אלוהים זה עובדה[אחד כזה יש אצלנו, ניסיתי להעלות בפניו את טענת הFSM והוא צחק וקרא לי מפגר].

  6. 8- אני יודע שזה של גראד, אבל בכל זאת, האתר היה ללא פרסומות, חשבתי שמשרד החינוך מזרים להם כספים. ואם אתם רוצים רשימה של מפגעים יותר רציניים מהנפילה של אתר סקולזון- תגידו, אני אתן רשימה של כל דבר שמציק לי כתלמיד[ואני תלמיד שאכפת לו, לי אישית עצוב על המצב, אבל יש הרגשה שאין מה לעשות].

  7. הבהרה- אני חושב שאם מערכת החינוך כיום היא חיפושית שנת 62 יד 76, הסקולזון היה מערכת GPS.

  8. אני מבין ש"סקולזון" מגיע משילוב של שתי מילים עבריות תקניות, סקול, וזון (אני מקוה שזה לא קיצור, נניח, של לסקול+ זונה) בכל אופן הייתי ממליץ לכתוב לפייננסקידס באוצר שאולי ישקלו לתקצב את זה בבדג'טוקס הבא.

  9. תפוזו, לא הבנתי את הנדוקה שלך. אתה טוען שהשם מרגיז, כי הוא באנגלית, או אתה מנסה לגרום לנו להמעיט בערכו על ידי כך שאתה כביכול מעלה בחשיבותו עד כדי כך שצריך לפנות למשרד האוצר?

  10. פינגבק: שזיף ותות ~
  11. רועי, את מה שאתה אומר על מערכת החינוך – ואגב, כלל האצבע אומר שכל דבר שקוראים לו מערכת במדינה סופו לקרוס
    או להיות מופרט, אני אמרתי כבר לפני 15 שנים בעודי שב מבית ספר פרטי בחו"ל אל בית ספר שכולו בטון ואלימות.
    שרדתי, ואפילו בלי סקולזון, למעשה – אפילו בלי להעתיק את שיעורי הבית בקופי-פייסט מוויקיפדיה. אתה תתגבר.

  12. (מה? יש בגלוב פוסט על חינוך? וואי, איזה כיף, הנה הזדמנות פז להשוויץ בבית הספר שלי…)
    בתי ספר דמוקרטיים pownz.

  13. אני לא יודעת איך המורות שלך, ויכול להיות שבאמת הייתי מעדיפה מורות אחרות, אבל דבר אחד בטוח – תלמיד כמוך לא הייתי רוצה.
    "לא אכפת לאפחד מהמורה עם הריח המגעיל מהפה, שמדלגת על פרקים בחומר הלימוד, שבקושי סיימה בית ספר יסודי". איכשהו, אחרי קריאת משפט כזה, קשה לי קצת להמשיך ולראות בך "תלמיד שאכפת לו" (כמו שהקפדת לציין כל כך הרבה פעמים!). "מורה עם ריח מגעיל מהפה"?
    תסלח לי על היידיש, אבל גיב מי א-ברייק.

  14. אני לא יודע, כל העומס הזה של המתארחים בגלוב, לא נראה לי שזה הוגן כלפי תמר שהיא זאת שתצטרך בסופו של דבר לשטוף את הכלים של כולם.

  15. כתבתי כבר שזה לא נקודת המבט שלי. וגם בניגוד לתקיון כללי של דברים גדולים, להשיג כשפים בשביל להריץ אתר אינטרנט זה קצת פחות שאפתני מלתקן את כל המערכת. הערכה פרועה תביא שהחזקה של כזה אתר עולה 10 אלף שקל בחודש. יודע מה? תחליף את כל הקטעים שכתוב בהם סקול זון ל "מערכת תגמול על פי כשרון לכל מורה". תשנה גם את הניסוחים. תחשוב על זה שאני מדבר על אחת מהבעיות הרציניות והמהותיות של מערכת החינוך. עכשיו, יש סיכוי קטן שלמישו כאן יש פתרון קסם? קצת תרומות לא יעזרו, הכל רקוב מהיסוד!

    ובקשר לדברים שכתבתי על מורה עם ריח מהפה- דבר ראשון, אני יושב באחורה של הכתה כי אני מרגיש שאני תחת זכוכית מגדלת כשאני יושב מקדימה, אז אם יש למורה ריח מהפה אין מצב שאני ממש אדע. אז נתעלם מהחלק הטפל- ויש לא מעט ממנו[אני מאשים את זה שהייתי מאוד רעב בעת הכתיבה], אז נדבר על זה שהמורה לא יודעת להעביר חומר- זה קיים. המורה לא בקיאה בחומר-זה קיים. אני אתן לך דוגמא, המורה שלי הקודמת לאנגלית, בשיעור שעזבתי את כתתה, היא לימדה את הכתה מילה חדשה- Contest. נו, באמת. היא הייתה בטוחה שהיא לימדה את הכתה מלה חדשה. שנה שעברה המילה המובחרת שלה הייתה Tube Of Cream ואחריה היה Fabric. יש מורים טובים במערכת, אני אשמח לציין שמות, אבל זה לא יעזור לאף אחד. מורה שלא יודעת להעביר חומר- תחשוב על מורה להיסטוריה שמלמדת כבר 20 שנה שמסתכלת כל שנייה בדפי לימוד שלה. עוצרת באמצע משפט ומתחילה משפט חדש. ישנם גם המורות שבמבחנים מציבות לעצמן מכסה של לענות לשאלות- מה שמשאיר את האלו שלא נתקלים בבעיות בתחילת המבחן בבעייה, כי המורות יפסיקו לענות על שאלות אחרי 10 דקות. יש כל כך הרבה דברים מקולקלים במערכת החינוך, ואני ציינתי אחד שאפשר לתקן ושהוכיח שהוא יעיל.

  16. רק כד"א, אם אתם רוצים לדעת מה הדבר הראשון שצריכים לעשות במערכת החינוך לפי דעתי- לשלוח לכל ספרייה בית ספרית בארץ 3 עותקים של הספר הזה.

  17. 1. כפי שנאמר, סקולזון פשטו רגל
    2. סקולזון גבו הרבה מאוד כסף מבתי הספר. כל המודל העסקי שלהם נשען על המונופול של תוכנה לבניית מערכת שעות בתחילת השנה וניהול המערכת במהלך השנה. על זה הם גבו אלפי דולרים מכל בית ספר (ובישראל כ-5000 בתי ספר, אמנם לא כולם ממוחשבים), ולאחר מכן הם גבו גם כסף עבור מערכת סקולזון. ואחרי כל הנתונים הללו נסה להבין איך מגיעים למצב של פשיטת רגל.
    3. ולנושא המורים – הם בעצם אלה שאחראים למצב הרקוב של מדינת ישראל, בעצם אם אני חושב על כך לעומק, המורים רצחו את ארלוזורוב.

  18. אני לא חושב שהמורים רצחו את ארלוזורוב. זה לא בתוכנית הלימודים. למען האמת אם לא הייתי חפרן סקרן ששואל כל הזמן שאלות וכל מה שמעניין אותו בודק באנציקלופדיה, גם לא הייתי יודע מי זה. בקשר למה שאמרת על הסקולזון- זה מידע מאוד מעניין, תודה שחלקת אותו איתי[או איתנו, אבל לאפחד כאן סקולזון לא מעניין ת'תחת]. ז"א שכל העצבים היו לחינם? האתר יעלה בחזרה מתישהו? או שהמנהלים הבכירים רוקנו ת'כספת וטסו לאיביזה?

  19. אם יורשה לי, סיפור עצוב ובעל קשר לעניין:
    אני תלמיד כתה י"א בתיכון בן צבי קריית אונו אך אני מתגורר ביישוב סמוך הנקרא גני תקווה. בגני תקווה נערך היום פרוייקט חדשני ומיוחד מאוד. כל תלמידי כתות ו' ו-ח' ביישוב קיבלו מחשבים ניידים אישיים במחיר סמלי למדי. נשמע טוב הא? רק מעניין שבזמני, וכן גם היום המצב הוא דומה, לא היה תקציב על מנת לצלם דפים בבית הספר. אז נכון שבאמת היה נחוץ מאוד גם להחליף את הריהוט בחדר המורים, ונכון שגם שיפוץ חדר המנהלת היה הכרחי כי העיצוב הקודם היה ממש פייי אבל עדיין, האם באמת לא היה אפשר להשקיע את הכסף שהמועצה הקצתה כדי לפרסם את הפרוייקט במטרה קצת יותר נאותה (לטעמי לפחות) של, הממ, נניח, לצלם את דפי העבודה לתלמידים?

  20. בדרך כלל אני משוכנעת שלמערכת החינוך יש לפחות 4000 בעיות הקשורות לתקציב, כוח אדם, סדרי עדיפויות, הכשרת מורים, תקנים, שיטות הוראה, ספר תלמידים בכתה ומה לא, אבל לפעמים, רק לפעמים, אני חושבת שכל הבעיות האלה מחווירות כלא היו מול אוסף תלמידים* שחושבים שהם מתת האל ליקום ולכן מגיע להם הכל ושכולם-כולם עובדים בשבילם.

    *וההורים שלהם כמובן

  21. אני באמת מתנצלת על הבוטות, אבל יש גבול. באמת.

    וגם המון זמן לא אמרתי חוק השילוב וביבי, אז אני אומרת.

  22. יש לכם אחות בבצפר? ואו… לנו כל מה שיש זה חדר שלידו תלוי שלט אחות, אין שם אף אחד, אף פעם, אני אישית די בטוח שזאת הכניסה לפתח תקווה….

    ובקשר לסקול זון… הבית ספר שלי נרשם שם כבר לפני שנתיים, מאז כל התלמידים והמורים מופעים שם, אבל מה? אף אחד לא חשב להביא לתלמידים את הסיסמא שלהם… אז אף אחד לא משתמש באתר הזה… אבל מחברים שבבתי ספר אחרים התרשמתי מאוד לטובה מהאתר הזה.

    ויש הרבה חרא במערכת החינוך… אני יודע יותר טוב מכל אחד מהתלמידים בכיתה שלי אזרחות ובכל זאת אני בקושי עובר במבחנים, למה? כי אני מצטער אבל יש לי שם את אותה בעיה שיש לי בספרות… אני לא יכול לקחת תשובה של שורה ולהפוך אותה לבולשיט של חצי עמוד… שונא לכתוב בולשיט שונא את זה וכל המקצועות שדורשים ממני את זה אני פשוט נכשל בהם…

  23. אממ, שרון, נראה שלא הבנתי אותך בהתחלה. אני ניסיתי להבין איך הם פשטו את הרגל ואני פשוט לא מצליח.

    בלונדינית- את טוענת שיש לי בעיית אגו?

  24. אני טוענת שאתה ילד (וגם דדי, מסתבר) קטן וחצוף שחושב, בטעות, שהוא יותר חכם מכולם ושהאמת והצדק כולם נמצאים בכיס האחורי של ג'ינס המותגים שלו, או ברינגטון של הסלולרי שהוא אף פעם לא חשב שצריך לכבות כשנכנסים לכתה, כי ברור שאין שום דבר שהמורה יכולה לחדש לו, אז למה לפספס שיחות?

  25. אני תמיד שם על שקט את הסוללרי שלי, ויש הרבה שהמורה יכול לחדש לי… הבעיה היא שרובם פשוט לא רוצים לעשות את המאמץ הזה ולנסות ללמד את התלמיד משהו שהוא מעבר לאיך לפתור את התרגיל בבגרות… המורה שלי למת' למשל הוא כן מלמד מעל ומעבר הוא כן מנסה כמה שיותר לעשות גם מעבר למה שיש בבגרות ואפילו לגרום לאנשים להיות בני אדם יותר טובים… וגם המורה לאזרחות (למרות מה שאמרתי מקודם) כן מנסה לחנך את התלמידים
    אבל למשל המורה שלי לפיזיקה… דיברתי איתה כמה פעמים על זה… היא אמרה לי בפירוש שהיא התייאשה מלנסות להעביר לתלמידים חומר מעבר כי פשוט אין לה זמן לדברים שהם מעבר למה שנדרש בבגרות… אין לה את הזמן אקסטרה הזה כדי לתת לנו אקסטרה ומה שקורה הוא שבשורה התחתונה התלמידים לומדים פחות ומתרגלים פחות והתלמידים הפחות טובים פשוט פורשים כי אין למורה זמן לחזור על החומר עד שהוא מובן לחלוטין…
    מערכת החינוך צריכה עוד הרבה מאוד שעות ושכר נורמלי למורים… אי אפשר לצפות ממישהו נורמלי להיכנס למערכת כזאת אם הוא יודע שהוא ירוויח שכר זעום כל כך.

  26. אה ואיך שכחתי…. הג'ינס שלי הוא מFOX זה לא ממש מותג… אולי לא ג'ינס ב20 שקל (למרות שיש לי גם כאלה) אבל זה לא דיזל ולא לי קופר…

  27. כלומר שגם המורה לפיזיקה היא, בסופו של דבר, אישה הגונה שיודעת את מלאכתה היטב והייתה שמחה לעשות יותר, לו רק הייתה ניתנת לה ההזדמנות. השורה התחתונה היא שאם בין שלושת המורים שהזכרת יש שלושה מורים שאתה הגדרת כטובים, אז כנראה המורים בסדר והבעיה במקום אחר. המסקנה ההגיונית בעיני היא להפסיק להשמיץ את המורים ולהתחיל להפעיל לחץ על האשמים האמיתיים.

  28. אני יש לי נוקיה 6100, הפלאפון תמיד על שקט[ואני אפילו שוכח להחזיר אותו למצב כללי כשאני חוזר הביתה], הג'ינס הכי יקר שלי הוא מTNT שעלה לי 200 שקל, זה הג'ינס היחידי שלי ופריט הלבוש ההכי יקר שקניתי בחיי[יש לי גם מעיל של אוניל, גם אותו קניתי במבצע מטורף וזה פריט לבוש די אלמנטרי]. המקצועות שיש בהם מורים שאני מעריך[וכרגע זה כל המקצועות כמעט] אני מקשיב למורים והרבה פעמים יש להם מה לחדש לי. אבל אני יצאתי ראש בראש נגד הבצפר שהתעקש לא להעביר אותי לכתות של מורים אחרים, ואני פשוט עשיתי לי קוסטומיזציה, וכרגע אני מרוצה.

  29. היא אולי לא אשמה בשום דבר אבל כן יש מורים שמצליחים להכניס את המעבר ולגרום לתלמידים להבין את החומר ולא רק לגרום להם לשנן תשובות… אבל לצערנו רוב המורים הוא מהסוג הראשון ובסופו של דבר יוצא "תלמיד" שכל מה שהוא למד בבית הספר זה לענות על הבגרות הוא לא למד כלום חוץ מהבגרות.

    הבעיה במערכת החינוך היא עמוקה מאוד לצערנו הרב זוהי לא מערכת שפשוט אפשר לסגור אותה ולהתחיל מחדש אבל צריכים לעשות שינוי ענקי במערכת הזאת, שינוי שאני אישית לא רואה באופק, מהר מאוד יגמרו המורים שעושים את זה בשביל השליחות של ההוראה ופשוט ישארו רק המורים שעושים את זה כי זה מה שהם יכולים לעשות וכי בחוץ אין להם הרבה מה לעשות, להיות מורה בישראל זה בעיקר הרבה מאוד כאב ראש אני לא יהיה מופתע אם חצי מהשכר של המורה הולך לאספירין.

    התקציב זה אחד הבעיות הגדולות שמשרד החינוך אבל לא זה שאין תקציב – יש תקציב, פשוט בולעים אותו בדרך, לא יכול להיות שבית ספר יגיע למצב שהוא לא נותן למורה לצלם עותקים של דפים וגורם לו פשוט לתת לילדים לצלם את הדפים על חשבונם, אבל לדעתי בתי הספר לא מגיעים למצב הזה כי אין להם אפילו שקל אחד מסכן, יש להם מספיק כסף אבל הכסף הזה מנותב בדרכים לא יעילות לגמרי…

    הבעיה היא שכשסוף סוף יגיע שר אוצר ושר חינוך שירצו לשנות משהו במערכת רוב הסיכויים שהם ימנו ועדה שתתן המלצות לשינוי מהבסיס של מערכת החינוך, אבל עד שהם יתנו את ההמלצות האלה יתחלף שר החינוך/אוצר והדוח שהם הגישו פשוט יזרק לפח או שפשוט ארגוני המורים יחנקו את התיכנון לשינוי למוות והוא לא יצא אל הפועל, ארגוני המורים מתישהו הפסיקו לנסות לשפר את המערכת ופשוט הפכו לארגונים שהמטרה היחידה לקיומם היא לגרום לכך שלא יפוטר אף מורה בישראל.

  30. דחליל, בתי ספר דמוקרטיים בהחלט שולטים. אבל לא כל אחד מתאים לשם ולא כל משפחה יכולה להרשות לעצמה.

    רועי, אני חושב שעיקר הבעיה שלך נובעת מאימפולסיביות – אם היית עורך את הטקסט פעם-פעמיים לפני ששלחת אותו, אולי היית כולל בו מראש את כל הנקודות שהעלית אחר-כך ונמנע מכמה ניסוחים מיותרים.

    בלונדינית, את עשית בדיוק מה שרועי עשה – כפי שהוא זרק "ריח פה רע", את זרקת לתוך הדיון שטויות לא קשורות אחרות, כמו למשל מותגים ופלפונים מצלצלים בשיעור. יכול להיות שפשוט נפגעת בנקודה רגישה?

  31. אני רואה שבזמן שחשבתי על תגובה הרחקתם לתוך ממלכת הלא-רלוונטי והתחלתם לציין שמות של מותגים. פשוט מקסים.

  32. דרור, דדי, רועי. הכוונה של הבלונדה (אם אני מבין אותה נכון) לא הייתה להתחיל דיון על איזה ד'ינס יש לך או כמה הוא עלה. נקודה חשובה שקשה להתעלם ממנה, בעיקר מצדו של המורה, היא אובדן הכבוד הכמעט מוחלט (והרבה פעמים כלל לא מוצדק) של התלמידים למורים. התופעה מקבלת דחיפה מכיוון ההורים שמתייחסים בזלזול אל המערכת ואל האנשים שעובדים בה.
    בהעדר כבוד, המערכת הקורסת גם ככה, לא יכולה למלא את תפקידה. אותו כבוד, דרך אגב, חסר לא רק בין כתלי בית הספר.

  33. 38-יש לי ADD. עובדתית אני אימפולסיבי. את הפוסט כתבתי ב5-10 דקות בלי הגהה אחת. באמת אחרי שקראתי את הפסוט שלי פעם פעמיים ראיתי שאני יוצא הערס המצוי. לפחות יצא טוב מהפוסט ככה שנפתח כאן דיון קצת מעמיק קצת שטותי על מערכת החינוך. עדיף מדיונים על אסתרינהההה טרטמן.

  34. האמת? הטקסט מתאים יותר לאתר "תלונה".
    מצב בתי הספר היום הינו זוועתי, אבל פעם – היה יותר גרוע.
    יש עוד המון מה לשפר והכיוון של "סקול זון" הוא סוג של Fine tuning לעולם שעדיין זקוק למכות אלימות של פטיש 5 ק"ג.
    בקיצור: יש עוד המון מה לשפר ולתקן, והכיוון המוצג בטקסט הינו קוטריות שאינה במקומה.

  35. אוי באמת, בלונדה. אז מי האשמים האמיתיים אם לא המורים? משרד החינוך שנותן תקציבים נמוכים? מורה אמור לדעת איך להשתיק את כל הילדים שעושים לו בעיות כדי שהוא יוכל ללמד. אם הוא לא יודע לעשות את זה הוא פשוט מורה גרוע. חוסר הכבוד צץ בעיקר בגלל התגובה העלובה של המורה.
    ואני אומר את זה מנסיון, עברתי כמה בתי ספר, האחרון שבניהם היה בית ספר פרטי, רק שם המורים היו בני אדם.

  36. רועי, אז אנחנו עובדים במספרים עכשיו? לבני אדם אין שמות ? 🙂
    המשפט השני בתגובה שלך מוצא חן בעיני. לפחות אתה מתבונן גם בעצמך. זה גורם לי להרגיש קצת כאילו יובל נתן לך חבל לתליה, מכיוון שהוא בוודאי שראה את הנקודות החלשות בטקסט. נו שוין.

  37. ועוד דבר ל46- אתה צודק. המורים אשמים במצב. הרי רק מטומטמים יסכימו לעמוד יום אחרי יום בכיתה מול למעלה מ-30 דגנרטים רפי שכל תמורת שכר מינימום.

  38. הכאת ילדים. עם סרגלים, עם אלות, עם גרביים ממולאות במסמרים. לא נורא אם ישאר סימן, הצלקת הנפשית שווה את זה.

    (הארה שעלתה במוחי במהלך העבודה הזמנית הזמנית ביותר שהיתה לי, מורה מחליף)

  39. מוסיף, אני איתך.

    וברצינות. דרור, אני לא מורה, אני לא מרוויחה משכורת של מורה, המערכות שאני עובדת איתן לא מתייחסות אלי כאל מורה ובני הנוער שאני עובדת איתם לא חושבים שאני מורה ולא מעלים על דעתם להתייחס אלי כמו שהם מתייחסים אל המורים שלהם, יחד עם זאת אני עובדת לצד ובתוך מערכת החינוך כבר בערך 10 שנים, כך שהרווחתי ביושר את זכותי להתעקש שהביקורת שלי היא מקצועית ואינה נקודתית או אנקדוטלית: המורים בישראל נמצאים בעמדה בלתי אפשרית. הדרישות מהם הן אסטרונומית, הכלים שנותנים להם הם אפסיים, המערכת סביבם קורסת וכבונוס כולם צוחקים עליהם. רוצה דוגמאות? בבקשה:

    1.באחת הכתות שעבדתי בהם לפחות שלושה מההורים קיללו את המורה בנוכחות ילדיהם, לפחות הורה אחד אמר לילד שלו, בנוכחות המחנכת, שמורים הם אנשים שאין להם מה לעשות בחיים ושאלא מצאו שום עבודה אחרת ולפחות הורה אחד (קצין בכיר בצה"ל המציג את עצמו כאיש חינוך) אייים שיוציא את שלושת ילדיו מבית הספר אם לא יחליפו את המחנכת של אחד הילדים. באופן מפתיע מאוד, שכמובן אינו קשור בשום צורה לאירועים שתארתי לעיל, הילדים בכתה הזו רועשים, אינם מכינים שעורי בית, מזלזלים במורות שלהם ולפעמים גם מקללים אותן בפניהן וכמובן, לא ממש לומדים.

    ברור שהמורות אשמות. הן גרועות, לא מקצועיות ובעלות השכלה של בית ספר יסודי, לא?

    2. לפי חוזר מנכ"ל למורה אסור להוציא ילד מהכתה. נכון. אסור. גם אם הילד האחד מפריע ל39 האחרים ללמוד כי הוא בדיוק קיבל שיחה מאוד חשובה או כי הוא בדיוק לא לקח רטלין ולכן הוא לא מסוגל לשבת יותר מ5 דק. גם אם הוא מקלל אותה וצורח כי הוא נענש על אי הכנת שעורים. אסור להוציא מהכתה. אסור להשעות מביה"ס בלי אישור מפקח. בבתי ספר שבהם יש הסעות אין אפשרות לרתק וגם כשמחליטים על עונש בר מימוש יש לא מעט מקרים בהם ההורים מתקשרים למחנכת/מנהלת (בדרך כלל שתי דק אחרי האירוע, כי הילד דיווח בסלולרי, אבל אני נתקלתי גם בהורים שחשבו שהזמן הטוב ביותר להתקשר למורה של הילד שלהם זה יום שישי בחמש) ומסבירים לה (מסבירים. והאירועים שאני נתקלתי בהם כללו ניסוח כזה בדיוק) שאם היא יודעת מה טוב בשבילה ובשביל בית הספר כדאי שהמורה תתנצל.

    ברור שבפעם הבאה שהמורה הזו תכנס לאיזושהי כיתה בבית הספר היא תנהל שעור מדהים נכון? ואם לא זה כנראה כי יש לה ריח רע מהפה….

    נכון, יש מורים שחוקים, יש מורים שהשכלתם אינה מספקת, יש מורים גרועים. אני לא יודעת אם באופן יחסי יש יותר מורים שחוקים/גרועים מאשר עורכי דין, רופאים, עיתונאים או מהנדסים שחוקים/גרועים. אני יודעת שיש יותר מורים שעובדים בתנאים בלתי אפשריים: פיזית, נפשית וכלכלית מאשר בעלי מקצועות אחרים. אני יודעת שסדרי העדיפויות במערכת בעייתיים מאוד ואני יודעת שקל מאוד להפוך את המורים לשעיר לעזאזל.

  40. לדעתי הבעיה שבאה לידי ביטוי במערכת החינוך היא בעיה שנובעת מהתרבות. אנו חיים בתרבות ללא אידיאולוגיה וללא רגישות לסביבה. נמאס לי מהביקורת מכל כיוון ומהפרשנויות שכל אחד נותן כדי לזכות בקצת תשומת לב. משום מה היום כל אירוע מנתחים לפי קשרים לוגיים של אם – אז.

  41. בלונדינית, מה שהאדם השקוף התכוון להגיד בתרשים זרימה פשוט ולוגי:
    אם לא תהיה התרבות => לא יהיו ילדים => אז לא תהיה בעיה במערכת החינוך.

  42. בלונדינית, לרגע לא התנגדתי לחוות הדעת שלך. אני מסכים עם כל מילה ומילה בתגובה האחרונה שלך (52, אם נדבר במספרים). ההתנגדות שלי היתה לצורת הניסוח שלך בתגובה המקורית, שהיתה בערך ברמה של דבריו של רועי כן, ציפיתי ממך ליותר, כי עד היום ראיתי יותר; ואני מודה לך מאוד על התגובה המנומקת והראויה שכתבת בסוף. אני לא מצפה מרועי ליותר מ"זעקת התלמיד", כי נוח לו להתחבא מאחורי הפרעות ריכוז יותר מאשר להתאמץ יותר (אני בטוח שזה קשה, אבל מדובר במאמץ ראוי – כאשר אתה רוצה לבטא דעה, כדאי שתעשה זאת ברהיטות – וזו גם הסיבה שאני לא מגיב לעיתים קרובות).

    אני נאלץ להודות שלעומתך אני ממש לא בר סמכא במערכת החינוך; היו לי העונג והזכות (וכספם של הורי) ללמוד בבית ספר הפתוח בתפן, שאפשר לקרוא לו "דמוקרטי" ואפשר לקרוא לו "פרטי" – החוויה שלי בוודאי וודאי שהיתה שונה מזו שרועי עבר ועובר. הלוואי שכל התלמידים היו זוכים לכך.

  43. אני שונא לפשל בסימני ניקוד. נא להעמיד פנים שראיתם נקודה בין "דבריו של רועי" לבין "כן". תודה.

    (האם עכשיו יגיעו טרוניות נוספות בנוגע לבתי ספר פרטיים, מוצדקות סביר להניח, מצידו של מוסיף? או שמא כרגיל הגלוב עבר כבר מזמן לפוסטים הבאים ובכך הוסיף לחוסר האהדה שיש לי לפלטפורמת הבלוגים?)

  44. הרי לך טרוניות בנוגע לבתי ספר פרטיים ועל הדרך גם טרוניות לגבי הצד השני של המטבע: ההפרטה החצי רשמית של מערכת החינוך-כמעט כל מה שהוא לא משכורות מורים (ובחלק מהמקומות, בקומבינות כלשהן, גם תשלומים שונים לחלק מאנשי הצוות) מגיע מעמותות/קרנות.

    גילוי נאות: בתי ספר אחד שאני עובדת בו כרגע הוא חצי פרטי ונתח משמעותי ביותר מתקציבו של בית הספר השני שאני עובדת בו מגיע מעמותות, קרנות ונדבנים. גם המשכורת שלי מגיעה מאותם מקומות.

  45. בלונדינית, לצערי אני מודע לדברים האלה היטב. בית ספר "פתוח" פתוח לתלמידיו גם במובנים המנהלתיים, כך שכלפי פנים יש בו שקיפות. למיטב ידיעתי לא מעטים מהמורים שלי הועסקו בעקיפין, שלא דרך משרד החינוך. ד"א, מה זה אומר לגבי מצבנו שגם בית ספר חצי-פרטי כמו ביה"ס בתפן, שגובה אלפי שקלים לשנה מתלמידיו, בקושי שורד מבחינה כלכלית?

  46. דרור, בלי קשר לדעתי על בתי ספר שגובה מתלמידיו אלפי שקלים לשנה או על הזכות הגדולה שנפלה בחלקם של התלמידים שהוריהם יכולים לשלם סכומים כאלה, זו לא הסיבה שהמורים בבתי הספר הללו לא מקבלים את כספם ממשרד החינוך. אני לא מכירה את בית הספר בתפן ולכן יתכן שמצב שם שונה, אבל בבתי הספר החצי פרטיים שאני מכירה יש שתי סיבות לתשלום משכורות המורים שלא מתקציב משרד החינוך. הראשונה היא שהם אינם עומדים בדרישות המנהליות של משרד החינוך (אין לזה שום קשר לאיכות ההוראה שלהם או להשכלתם. מדובר למשל על מורים שיש להם תארים אקדמים, אבל אין להם תעודת הוראה) והשניה היא שבית הספר אינו מסתפק בתקנים של משרד החינוך ומעוניין לצמצם את מספר התלמידים בכתה, או להגדיל את מספר המורים בכתה (למשל לתקצב שתי מחנכות לכתה, או מורת עזר לכל מקצוע). אין בזה שום דבר רע, להפך, שתי מורות בכתה של 20 תלמידים זה אידיאל חינוכי-לימודי בעיני. מורים בעלי תואר שני זה חשוב. מורים גברים ( כי ברגע שאפשר להעלות את השכר גם גברים נכנסים למערכת) זה הכרחי. הבעיה שלי היא עם בתי הספר שנזקקים לתקציבי העמותות לצרכי קיום בסיסיים.

  47. הבלונדינית, אני מסכים איתך ב90%. חלק מהבעייה היא התלמידים החוצפנים, שמדברים בסלולרי באמצע השיעור, שמקללים, מתחצפים, וכשהם לא מקבלים את הצעצוע שלהם הם הולכים לבכות להורים, אבל בעייה נוספת היוא אותם המורים השחוקים- ויש לא מעט כאלה, שבאמת, גם אם את מעדיפה לחשוב שאני מפונק ואני סתם מתלונן, שהם באמת גרועים.

    ודרור- אני אפעם לא מנסה להתחמק מאחריות על ידי טענה שהADD מפריע לי. פשוט מה שיצא לי התבשל הרבה זמן במוחי ופשוט "הקאתי" את זה החוצה. אני בזמנו[זמנו זה לפני שנתיים] גם הייתי כותב ביקורות לסרטים וסדרות ואפילו ניהלתי בלוג קטן משלי. אני גם ידוע בקרב המורות למקצועות הומניים כאחד שכותב הרבה ומתנסח היטב. ככה שהADD לא רלוונטי.

  48. רועי, אני מסכימה לגמרי. יש מורים שחוקים וכמו בכל תחום, יש גם מורים שהם פשוט גרועים. מעבר לבעיה המורכבת לכשעצמה של כל נושא הקביעות יש בעיה חמורה הרבה יותר של שחיקה הנובעת מהגדרות לא מתאימות של תפקידי המורה, מתכנון לקוי של מבנה בית הספר (הבניין עצמו) ושל מערכת השעות, מקשיים במערך ההשתלמות וכמובן, מהשכר.

    בעיה קשה לא פחות, שגיליתי ממש לאחרונה היא שבמוסדות מסויימים (בעיקר בתי ספר מקצועיים) המשרדים הרלוונטיים מסרבים למלא מחדש תקנים שהתרוקנו, כלומר אם מנהל מפטר מורה, או אם מורה יוצא לפנסיה או לשבתון לא יבוא מורה אחר במקומו. מה אתה היית עושה במקום מנהל שהיה צריך לבחור האם להשאר עם מורה רע, או בלי מורה בכלל?

  49. רועי, זה רק מצביע על כך שכאן לא חשוב לך איך אתה נתפש ולכן אתה יכול "להקיא" דברים חצי-מעוכלים. זאת תכונה נפוצה למדיה דיגיטלית ואני מכונה בפי משפחתי ומוקירי "יקה-פוץ" בדיוק בגלל שאני לא סובל דברים כאלה.

    בזאת תמו טיעוני. בלונדינית, טענת היטב ונהניתי לקרוא.

  50. הבלונדינית, אני לא האשמתי את המורים את את הבית ספר בשום דבר, אני מאשים את משרד החינוך.

  51. מוסיף, 46 זה אני (גררר קוקיז).
    פספת לגמרי את הנקודה שלי, גם בפרטי היו רפי שכל (רובם הגיעו לפרטי בגלל שזרקו אותם משאר בתי הספר), ושם כל כיתה הייתה איזה 40 ילדים. אבל המורים ידעו איך לגרום לנו ללמוד, ואיך לגרום לתלמידים לשבת בשקט. אז צודק, בשכר מינימום אי אפשר לדרוש את זה מהמורה, אבל זה לא אומר שאני לא צודק שאני אומר שהוא מורה גרוע.

    הדוגמא שלי של בית ספר פרטי לא נועדה לומר שבית ספר פרטי היא הדרך היחידה שבה צריך ללמוד, נתתי אותה בגלל שזה היה המקום שבו ראיתי מורים נורמלים.
    ואגב, אני לא דוגמא, אבל היו לי כמה חברים בבית ספר הפרטי שקרעו את התחת בשביל לשלם לבד את רוב הכסף לבית הספר. אז אל תנסה להפוך את בתי הספר הפרטיים לבתי ספר לילדי שמנת בלבד.

  52. אסף, צודק. כשהתייחסתי בתגובה שלי ל"בית ספר פרטי" ראיתי לנגד עיני את אחד מבתי הספר הדמוקרטיים, ולא את מה שמכונה "מסגרות להזדמנות שנייה" (בתי הספר האקסטרניים של פעם). בשני המקרים, אגב, המורים מתפקדים בתנאים רבה יותר טובים מאלה שמקבלים מורים בבתי הספר הממלכתיים.

    מצטער על התוקפנות בתגובה המקורית שלי, אבל הפוסט והתגובות אליו עיצבנו אותי. בסופו של דבר הם דווקא גררו דיון מאד יפה וחשוב בניצוחה של הבלונדינית.

  53. טוב אין לי כח לקרוא את כל התגובות ואולי כבר אמרו את זה, אז ככה:
    לחברה שתחזקה את סקולזון סתם נגמר הכסף, זה הכל, שום פרצה ושום כלום, החברה פשטה רגל וזהו, זה מה שקורה כשאתה נחמד ומביא בחינם לכל הבתי ספר בארץ במקום לקחת 1000 ש"ח לשנה שהיה מכסה להם יופי את ההוצאות.

    דבר שני, עד כמה שסקולזון היה כלי שימושי, הוא היה אחד האתרים עם האבטחה הכי לקויה בעולם והכי לא ידידותי למשתמש (וגם לא תואם תקנים), בתור אחד שזה המקצוע שלו, אני יכול להגיד שאם הייתי המתכנת של סקולזון הייתי פורש לדוקים.

    דבר שלישי: לא סקולזון הוא מה שהציל את מערכת החינוך, צריך מורים טובים יותר, זה הכל.
    המורה שלי לפיסיקה הוא מהנדס אלקטרוניקה שעובד בחברה גדולה, יום שישי אחד בשיחה עם חברים הם דיברו על זה שהחינוך בארץ חרא והחליטו לעשות מעשה וללכת ללמד פיסיקה בתיכון- אפשר לראות את ההבדל החד מאוד בין המורה שהיה לי בכיתה י' למורה הזה.
    אם היו משלמים יותר כסף למורים אולי אנשים איכותיים כמוהו היו באים למקצוע ולא המורים שבאים בבוקר, שמים זין גדול על התלמידים וממהרים להתחפף מהבצפר בשביל להגיע לשיעור הפרטי שיש להם בצהריים. (מזכיר לי את המערכון נמר בגבעתיים של הגשש- "בוא לאכול שניצל, כבר עשר ויש המון אנשים שמחכים שנחזור מצהריים").

    אני יודע שבלי המורה הזה לא היה בכיתה שלי כזה ממוצע טוב בפיסיקה ובטוח שלא הייתי ניגש לטורניר הכספות (חפשו את הידיעה הקטנה בעיתון ב29 לפברואר, אולי נזכה), צריך מורים איכותיים כאלה.

    *מחזיק אצבעות שאף אחד מהבצפר שלי לא קורא את הגלוב*

    צ'או

  54. תסלחו לי אבל זה פשוט לחפש את המטבע מתחת לפנס במקום במקום בו היא נפלה.

    זה שרועי שנהנה מאתר סקולזון שהינו אתר פרטי שפשט רגל כמו עוד עשרות חברות במשק ממש לא קשור למערכת החינוך.
    נכון יש הרבה דברים לשפר במערכת החינוך אבל בין זה לבין הפרטה של המערכת יש תהום עמוקה.
    לו רשת עמל/אורט/אמי"ת/יב"ע/מעיין החינוך התורני (או כל רשת עצמאית אחרת) היו פושטים רגל מבחינה כלכלית הייתי מבין את הלינקג' שכן רשתות אלו למעשה מתוקצבות בחלקן ע"י מערכת החינוך הכללית אבל אתר פרטי שכל מהותו היא עסקית קשה לי להבין מה הקשר

  55. נכון להיום האתר חי וקיים אך לא במתכונת מלאה, נראה כי חברה אחרת לקחה על עצמה את המשימה ובונה מערכת חדשה. נקווה שמישהו יתקצב את זה, כי זה באמת היה אחד הכלים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *