שלוש הערות לתשקורת העוינת (2)

1. התקשורת המודפסת: היום בבוקר התקיימה מסיבת עיתונאים של גוגל ישראל. היא השיקה את מרכז הפיתוח החדש שלה. בעשר השנים האחרונות הייתי במאות מסיבות עיתונאים. מסיבת העיתונאים הזו נאבקת באופן רציני על התואר “מסיבת העיתונאים המשעממת ביותר בה הייתי”. אני לא יודע אם זה קשור (לדעתי לא) אבל בכל פעם שכתבי הטכנולוגיה הישראלים מתארים את חוויית משרדי גוגל הם מתפייטים כאילו היו משוררי הייטק והופכים לכתבי לייף-סטייל מדופלמים. הם מפגינים מומחיות מרשימה בריפודים, תמונות, סוגי כורסאות, משקאות, גלידות ושאר אבחנות.

ההתרשמות שלי שונה לחלוטין. ממשרדי גוגל אכן רואים נוף מקסים אבל מסדרון באורך 15 מטר רחוק מלהצדיק סגוויי או שהופך אותו לשימושי. זה חרטא שזה לא להאמין. כן, כאשר נכנסנו למשרדים ראינו שני עובדים משחקים בפלייסטיישן ואחד ישב על כורסת מסאז’ ועצם את עיניו יען היה תלמיד חכם הקורא בגמרא. זה חרטא בריבוע (שהרי ברור שבשעה 9 בבוקר העובדים מגיעים ומיד פוצחים במשחק ספונטני ובמסאז’ ארוך). לי נראה שהעובדים נורא השתדלו לעמוד בדרישות האתוס (כפי שמציינת בצדק מעיין ב”גלובס”) ונתנו הצגה לעיתונאים שצילמו אותם כאילו היו קופים בגן חיות. אני חשבתי שזה מזויף ובלתי אמין; חלום אמריקאי דמיקולו.

העובדה שהעיתונאים נגררים לתוך הזיוף הזה בכזו חדווה (וכבר דיברה איתי בצהריים תחקירנית של אחת מתוכניות הטלוויזיה שמקולה אפשר היה לנחש כיצד עיניה נוצצות כאשר היא מדברת על הגלידה שבמקררי גוגל – כאילו לא ראתה גלידה בחייה), היא בעייתית לא פחות מההתנהגות המגויסת של העובדים. העיתונאים מתארים בשמחה מופגנת ובפחות מדי ביקורת, תפאורה מפלסטיק שמשועתקת בקפדנות ובדקדקנות בכל המקומות בהן גוגל נמצאת. אין בזה שום דבר ספונטני, שום דבר טבעי (היה בזה פעם. היום כבר לא). מי שלא רואה את המניפולציה, מי שלא רואה שזו בדיוק הסיבה שבגללה נערכה מסיבת העיתונאים, שזו בדיוק הסיבה ששום דבר בעל משמעות לא נאמר בה, צריך לשאול את עצמו אם לא הגיע הזמן ללכת לרופא עיניים.

2. חדשות ערוץ 10: כאשר דיווחתם אתמול במהדורת החדשות ואחר כך במהדורת “היום שהיה” על כך שמישהו מציע ב-eBay למכור את המשקפת האטומה דרכה הביט עמיר פרץ בתמונה המפורסמת, תמורת 20 אלף דולר, לא הבנתם שאתם עושים צחוק מעצמכם ומהצופים שלכם או שסתם לא אכפת לכם?

3. כל ערוצי הטלוויזיה: אם עוד פעם תתקשרו ותבקשו ממני לבוא לאולפן כי אדידס, רויטרס, רשת סקיי, שגרירות בלגיה או אחותכם הצולעת פתחה נציגות בסקנדלייף ויש לכם 90 שניות של וידאו שהגיע מהלוויין ואתם צריכים שמישהו ידבר על העניין – אני אצרח!

נכתבו 39 תגובות לפוסט “שלוש הערות לתשקורת העוינת (2)”

  1. אמיר:

    יובל, אתה עוכר שמחות, משהו.

    יאללה, עשו מסיבת עיתונאים להשקת מרכז הפיתוח החדש. אף עיתונאי לא היה צריך לבוא. אפשר היה להסתפק בהודעה לעיתונות של שלוש פסקאות: גוגול השיקה מרכז פיתוח חדש בישראל… XXX סמנכ”ל הפיתוח מסר ש… YYYY מנהל אמר ש… גוגול בלה בלה בלה
    (בינינו? גם SMS היה מספק בהחלט). אבל בוא תסתכל רגע מהצד השני. למה להסתפק בהודעה לעיתונות ושתי פיסקאות קטנות בעמוד 7 למטה כשאפשר לקבל שטיחים בעיתונות ומלא זמן מסך וגלי אתר + תמונות + כיסוי מלא בעיתונות וגם לספר ואפילו להדגים כמה גוגול זו חברה מגניבה אש.
    הנה, אפילו אתה באת כשידעת מראש שזה מה שיהיה.

    במקרה 3 אני מציע לך להקליט ספיץ’ דיגיטלי קצר ולשלוח בליווי תמונה. ככה יסנכרנו את זה עם הוידיאו מהלוויין ובא לציונה גואל.

  2. אפי פוקס:

    בגוגל מחלקים גם ‘קוקואין’? או שמחכים לזה שאיזה ח”כ יאסור את זה… ?

  3. יובל:

    אמיר – כנראה שלא הייתי ברור מספיק. אני לא בא בטענות לגוגל – היא עושה את מה שהיא חושבת שראוי לעשות (גם אם זה לא מוצא חן בעיניי). אני בא בטענות למי שמסקר אותה – ואני חלק מהקהילייה שמסקרת. 

    ולא, לא באתי כשידעתי מראש שזה מה שיהיה. באתי כי טענו שבמהלכה יאמרו דברים בעלי משמעות וחשיבות וכי זו תהיה מסיבת עיתונאים “מעניינת”. אבל גם על זה אני לא מתלונן. זה חלק מהעבודה. אני מתלונן על כך שממהרים לפאר ולהלל את החברה הזו כי זה כבר הפך מוסכמה ש”גוגל היא מגניבה” ואף אחד לא חושב שראוי לבדוק את המוסכמה הזו מחדש. בעיניי, וזו רק דעתי, גוגל היא פחות ופחות מגניבה ויותר ויותר מפלסטיק.

  4. מוסיף:

    הו! גוגל, גוגל! הלוואי שהייתי גלידה במקרר של גוגל.

    פגשת שם את שוש?

  5. יובל:

    מוסיפיניו – כנס ללינק בגלובס וצפה בכתבה המצולמת. תוכל לראות אותה דוהרת על הסגוויי במסדרון שאורכו 6 מטרים ו-30 סנטימטרים ולכן כמעט ונכנסת בצלם.

  6. omeran:

    מזכיר קצת את הרעש שעשו מאיקאה, לא?

  7. מוסיף:

    הו! איקאה, איקאה! הלוואי והיה לי סגוויי כשהייתי באיקאה.

  8. אמיר:

    יובל, גוגל היא כן חברה מגניבה שפועלת נכון מכל הבחינות, גם מבחינה תקשורתית

    לעומתה *גוגל ישראל* היא לא חברה מגניבה, אלא היא חברה שמתנהגת לפחות החוצה כמו שכל חברה ישראלית מתנהגת “שופוני”. אולי זה משרד יחסי הציבור שלקחו שלא ממש מבין איך לתקשר את גוגל, אולי זה מנהלי גוגל ישראל שחושבים כמו מנהלים ישראלים “כמה שיותר פרסומים, ככה יותר טוב”

  9. יובל:

    אמיר – לגוגל ישראל יש את אחד ממשרדי יחסי הציבור היותר מוצלחים ומקצועיים בישראל. הבעיה לא נמצאת שם. ואגב, אם העיתונאים קונים את הלוקשים כנראה שאין בעיה בכלל מבחינת גוגל ישראל.

  10. בוגר ויסקונסין:

    אצלנו ביאהו! ישראל הרבה יותר מגניב.

  11. יובל:

    בוגר – לול! הייתי בטוח שאתה מוסיף, אבל אתה לא.

  12. אמיר:

    אבל הנה, העיתונאים לא אוכלים את “הלוקשים”, לא כולם לפחות.

    אני לא מכיר את משרד יחסי הציבור שלהם, לא מכיר גם את מנהלי גוגל ישראל. אבל השיטה של גוגל לתקשר את החברה החוצה היא בדרך כלל אחרת.

    בכל מקרה, אני כן חושב שהיא חברה מגניבה. 🙂

  13. רועי:

    גוגל הם סנובים. אני אומנם מת על מנוע החיפוש, אבל חוץ מזה הם סנובים גמורים. האלו שעובדים בגוגל הם בטח כמו האלו עם הפלאפונים החדישים[אני מדבר על נערים בני גילי], שמחליפים מכשיר כל 4 חודשים. באים עם משקפי וורסאצ’ה לבצפר. זה ממש נורא לדעתי. כאילו, סרגיי ולארי, עלו על משהו שאפחד לא עלה עליו לפניהם, אז הם הרוויחו בוחטות של כסף, אז הם צריכים להשוויץ בזה? יענו הם יכלו לפרוש להם עם כל הכסף וללכת להזדיין בשקט, אבל לאאאא…. הם חייבים לנפנף עם שטרות של 1000 דולר מול עינינו! וזה גם ממש מוציא את החשק ללמוד לי, כי ברור שעבודה בגוגל זה העבודה הכי טובה שיש, ואין סיכוי שהם יעסיקו אותי עוד 7 שנים, כי העבודות יהיו שמורות רק לאלו שמכירים את העובדים, ובסוף אני אהפוך למנקה רחובות, עד שיום אחד יימאס לי, אני אקח כפית, ואחפור, אחפור, עד שאגיע לליבת כדור הארץ, אחפור למעלה למרכז הפיתוח של גוגל, ואז אברח בעוד הלבה תתפשט במשרדי גוגל עם הסגוויים המעופפים. חה חה חה!

  14. הבלונדינית הסודית:

    גם אני רוצה סגווי.

  15. האביר שלא היה:

    ר-ר-ר-ועי, אתה רוצה לספר לנו משהו?
    (we love you yuri…)

  16. אלעד:

    החלפנו שם מספר מילים ואני די מסכים איתך. השאלה שלי היא למה אתה לא כותב את זה בתקשורת אלא כאן?

  17. יובל:

    אלעד – מכיוון שתפקידי כעיתונאי הוא לא מבקר תקשורת אלא כתב טכנולוגיה. יש לי גם דעה על סרטים אבל אני לא מבקר קולנוע ויש לי גם דעה על פוליטיקה אבל אני לא כתב פוליטי – וכן הלאה.

  18. אלעד:

    הכוונה שלי היתה לא לכתוב על התקשורת אלא על ההצגה של גוגל שהיא חברת טכנולוגיה.

  19. יובל:

    אני חושב שעמוד הדעות בעיתון הוא פלטפורמה שדורשת עיסוק בסוגיות יותר עקרוניות ורחבות מאשר העמדה שלי בנוגע למידת האותנטיות של התרבות של חברה אחת. בגלוב אני מרשה לעצמי לרדת לרזולוציות שאני לא חושב שהן מתאימות לקהל שהוא בהגדרה הרבה יותר גדול ומגוון.

  20. תומר:

    או בעברית, אני חושב שמישהו פה דואג למקור הפרנסה שלו. 😉

    אם מישהו מחפש קשקשן סקנד־לייף, אני מציע שיקחו לטלוויזיה את אדר שלו. היא גם כתבת וגם גיקית, ובכך תחסוך להם כיסא באולפן.

  21. יובל:

    תומר – כמובן שאני דואג למקור הפרנסה שלי, אבל מה הקשר?

  22. אדר:

    הסיבה שפירטתי לגבי הדקורציה היא להדגיש את רמת העיסוק העצמי שלהם. בכל יצירות האומנות שלהם כיכב הלוגו של גוגל.

  23. אדר:

    תומר: אני לא עושה טמבלוויזיה.

  24. יובל:

    אדר – נקודה מצוינת אבל לדעתי קל היה להחמיץ אותה (ואם רק היית מוסיפה “רמת העיסוק העצמי של גוגל בעצמה כה גדולה עד שכל יצירות האומנות שלהם…” וכן הלאה). אני לדוגמה, החמצתי את הפואנטה שלך – ואני הייתי שם.

  25. אדר:

    יודע מה, צודק. צריך לנהוג איתם ביד קשה יותר, אחרת שוב יגררו אותנו למסיבות עיתונאים מרתקות כאלו ויראו לנו את תוכן הפריג’ידר שלהם.

  26. אדר:

    וגם: מתנצלת, אני זו שהפניתי אלייך לפני איזה שבוע מישהי מאולפן שישי בנושא ס”ל.

  27. ניימן:

    פחח. גם כשעבדתי במרקורי (לפני שלוש שנים בערך) היה לנו חדר משחקים וקונסולות משחק. לא זכור לי שמישהו בעיתון התרשם אז. אולי אלו כורסאות המסאז’ שעושות את ההבדל?

  28. עידן:

    הכתבות בערוצי החדשות אמש היו מביכות ומיותרות.

  29. ירון (המקורי!):

    משיהו אמר בועה?

  30. תומר.ק:

    יובל, לא יודע בקשר לחדשות 10, אבל במהדורת היום שהיה אותה ראיתי ציינו בפרוש שהם לא ממש מאמינים שזו המשקפת האמיתית והם גם בספק אם מישהו ישלם 20K דולר עליה.

    ובקשר לשאר הפוסט, אני אהבתי את הפתיחה של המהדורה שדיברה על גוגל מצד אחד וויסקונסין מצד שני.

  31. רועי:

    15, אני רועי ונולדתי בישראל לאמא ואבא ישראלים. זה שיש כמה רוסים מומטמים שCANT FUCKING KEEP IT REAL, לא אומר שכל רועי הוא יורי ולהפך.

  32. מוסיף:

    רועי, לאחרונה אתה מתנהג מוזר.

  33. רואה שחורות:

    אמיר (8), אני מביא כאן ציטוט מהתגובה שלך למקרה שמישהו לא שם לב.

    גוגל היא כן חברה מגניבה שפועלת נכון מכל הבחינות

    זה הכל. יכול להיות שהמשיח הגיע והוא חברה בתחום מנועי החיפוש והפרסום באינטרנט? מי יודע.

  34. רועי:

    מוסיף, אתה המון לשיחה.
    הכל בסדר איתי. זה בגלל הפונדמנטליסטים הנוצרים יימח שמם.

  35. שווה קריאה:

    שלוש הערות לתשקורת העוינת…

    מסיבת העיתונאים של גוגל ישראל נאבקת באופן רציני על התואר “מסיבת העיתונאים המשעממת ביותר בה הייתי”. לי נראה שהעובדים נורא השתדלו לעמוד בד…

  36. Room 404:

    […] גם במשרד שלי יש סגוויי, אבל אתם לא רואים אותי עושה על זה מסיבת עיתונאים. […]

  37. קצת באיחור:

    כתבות על תנאי התעסוקה החלומיים בגוגל הם אחד המיילים הנפוצים ברשת הפנימית במקום העבודה שלי, שם אין צורך לזייף את אתוס התנאים-גרועים-ומשכורת-גם בו דוגלים המעסיקים שלנו.
    במדינה/ בעולם שבו רוב המעסיקים חושבים שתלוש משכורת מינימאלי ונס קפה ירוד במטבח מזוהם הם המקסימום שעובדיהם רשאים לצפות לו – יש משהו מעודד ומעורר קנאה כאחד בחברה שמתגאה בתנאים שהיא מספקת לעובדיה.

  38. Room 404:

    […] אבל מה אני יודע? אני לא הייתי שם. יובל דרור כן היה שם, והוא מעיד: ראינו שני עובדים משחקים בפלייסטיישן ואחד ישב על כורסת מסאז’ ועצם את עיניו יען היה תלמיד חכם הקורא בגמרא. זה חרטא בריבוע (שהרי ברור שבשעה 9 בבוקר העובדים מגיעים ומיד פוצחים במשחק ספונטני ובמסאז’ ארוך). לי נראה שהעובדים נורא השתדלו לעמוד בדרישות האתוס (כפי שמציינת בצדק מעיין ב”גלובס”) ונתנו הצגה לעיתונאים שצילמו אותם כאילו היו קופים בגן חיות. אני חשבתי שזה מזויף ובלתי אמין; חלום אמריקאי דמיקולו. […]

  39. » גוגל = סלבריטי » וובסטר 3 - חנן כהן:

    […] וזה כמובן מלחיץ עיתונאי טכנולוגיה. כי הם רגילים לכתוב על מה שחשוב, ולא לכתוב כדי לספק את תאוות ”לקרוא על סלבריטיז“ של הקוראים והעורכים שלהם. […]

הוספת תגובה משלך

תצוגה מקדימה: