מעניין לעניין באותו עניין

לפניכם שלוש תמונות מסך. מדובר בתמונות מסך של שלושה אתרים (יותר נכון שניים וחצי – מיד ההסבר) שנלקחו לא מראש העמוד ולא מתחתית העמוד אלא באמצע הגלילה. האם אתם מסוגלים לומר לאילו אתרים הן שייכות? (לחצו על התמונה כדי להגדיל אותה)

תמונה מס’ 1:

תמונה מס’ 2:

תמונה מס’ 3:

קשה, הא?

ובכן התמונה הראשונה שייכת לאתר Start “הישן”, השנייה לאתר Start “החדש” והשלישית לאתר MSN ישראל “המחודש”. אני לא יודע אם המעצבים של MSN ישראל (שהם הבעלים של Start) עובדים גם על אתר Start, אבל אם לא, הם כנראה יצאו מאותו בית הספר.

מהצצה בשלושת האתרים עלו בראשי שתי שאלות (אני בטוח שאפשר לשאול יותר):

1. האם אין איש מקצוע אחד בשני האתרים שיש לו מושג, רצון או יכולת לארגן עיצוב קצת יותר מתקדם של האתרים? האם אף אחד לא שם לב (ואולי פשוט לאף אחד לא ממש אכפת) שהאתרים מעוצבים על פי תפיסת “האתר כפורטל”, שהיתה מאוד פופולרית ב-1997?
2. גם אחרי השיפור בעיצוב של MSN ישראל, הוא נותר האתר עם העיצוב הכי מכוער בקרב עשרת האתרים הגדולים בישראל. לא נמאס למנהלי האתר להחזיק בתואר הזה כל כך הרבה שנים?

אמרתי זאת בעבר ואני אומר זאת גם כיום, MSN ישראל הוא האתר הכי מוחמץ בישראל. לרוע המזל, הם קנו את Start והדביקו אותו באותה המחלה. חבל.

נכתבו 22 תגובות לפוסט “מעניין לעניין באותו עניין”

  1. מעצב תקשורת חזותית:

    אני מוכרח להודות שגם העיצוב של הבלוג שלך הוא לא משהו.

  2. יובל:

    אני מסכים איתך (מוסיף!!! ררררררר).

    מצד שני כאשר 49.9% מהאחזקות על הגלוב יהיו של מיקרוסופט ו-50.1% יהיו של אינטרנט זנב, יהיה לנו שקל ארבעים להשקיע בעיצוב (שזה בערך 85 אגורות יותר ממה שהם השקיעו – או לפחות ככה זה נראה).

  3. מעצב תקשורת חזותית:

    ממתי מיקרוסופט היו טובים בעיצוב מקורי?
    את כל העיצובים שלהם הם גנבו מאחרים.

  4. א':

    לא לכל האתרים ברשת יש את אותה המטרה. המטרה של האתרים האלה היא להיות דף הבית שלך (זה שיופיע מיד כשתפתח את הדפדפן). הדרך הכי נכונה להשיג את המטרה הזו היא פורטל.
    פורטל הוא בעצם “עמוד בית” שמקבץ בתוכו “חלונות” שמתעדכנים בתכיפות גבוהה וכוללים כל מיני נושאים שאמורים לעניין אותך (חדשות, ספורט, דוא”ל וכד’). ה”חלונות” צריכים להכיל נושאים שונים כך שתתחיל מהדף הראשי (שבעצם כולל תפריד אחד גדול בכל הדף) ושיתאימו לקהלים שונים.
    אז יש את האתרים החדשים האלה שנותנים לך להגדיר את ה”חלונות” עם נושאים כמו שאתה רוצה (נטוויבס, או.קיי. וכד’), אבל אז מגיעה המטרה השניה של האתרים שהזכרת. הם רוצים לשמור אותך אצלם באתר. הם רוצים שתקרא את החדשות שלהם, שתעבוד עם הדוא”ל שלהם וכד’.
    כדי להשיג את שתי המטרות האתר צריך להיות פורטל (שאולי גם נותן לך להגדיר רסס או שניים משלך, אבל בעיקר משאיר אותך בתוך האתר הראשוני). נכון שזה נורא 1997, אבל זה הפורמט הנכון ביותר למטרה המוגדרת.
    אני, אישית, לא רואה בעיה עם העיצוב של סטארט (למרות שאני לא משתמש באתר). מסנ הוא אכן אתר מבוזבז וגם די קצה להתמצא במה שקורא שם. הם מתפזרים שם יותר מדי, כך שמדי פעם יותר שגבר ימצא את עצמו בדף ורדרד עם תוכן נשי או דף צבעוני עם דמויות לילדים (ובטח ילדים ימצאו את עצמם, בלי כוונה, בדפים שמיועדים לקהל בוגר יותר).
    אצלי, אגב, דף הבית הוא about:blank. פעם זה היה דף הבית של גוגל (כי גם משם אתה בעצם מתחיל בדף מסויים וממשיך לאן שאתה צריך באותו רגע), אבל הזמן שהדף הזה עולה (כן, אני יודע שזה רק שניה) הוא ארוך מדי עבורי ו-about:blank מהיר יותר.

  5. Legendary DT:

    שאלה: כמה מהכניסות ל-msn.co.il הן רצוניות וכמה הן אינרציה מהדיפולט של האקספלורר? יש הערכות לגבי המספרים האלה?

    א'(4): אין כמו about:blank – האתר הכי טוב ברשת, גם אצלי הוא ה-Home Page.

  6. יובל:

    א’ – אני עומד לשאול שאלת שעשויה להיחשב ככפירה, אז קבל את התנצלותי מראש: האם היומרה לבנות אתר שיהפוך לאתר בית של מישהו, היא לא יומרה של 1997? אני חושב שמי שיש לו דף בית שהוא לא גוגל (או blank) לא עושה בוחר אתר שהוא אוסף של קישורים לאתרים אחרים (ע”ע “פורטל”) אלא בגלל שהתכנים באתר בו הוא בחר מוצאים חן בעיניו (ע”ע למהנט, וואלה, הארץ וכדומה). מכאן, שהקונספט של אתרים שאין בהם בעצם תוכן אלא ערימה של קישורים, עונים בשלב הזה של התפתחות הרשת והתפתחות הגולשים לפלח שוק די מצומצם ודי מוגבל.

    הלא כך?

  7. דרור שניר:

    א’: נסה במקום זה להעלות את IE עם פרמטר “-nohome”. זה אפילו יותר מהיר מ-about:blank (כמובן שמרגישים את זה בצורה משמעותית יותר בפנטיום II).

  8. א':

    יובל, אני מכיר הרבה כאלה שלמהנט הוא דף הבית שלהם, אבל זה אתר חדשות. אתה לא באמת יכול לחפש ברשת דרכו או לקרוא את הדוא”ל שלך.
    דף הבית הוא לאו דוקא משהו שהוא 1997. לכל אחד יש דף בית (גם אם הוא about:blank). לכל אחד יש דף שנפתח כשהוא פותח את הדפדפן שלו, בכל דפדפן (גם אם הוא סתם דף לבן). אז יש כאלה שישימו בדף הבית משהו שהוא שימושי עבורם יותר מדף לבן. יש כאלו שישימו את סטארט, יש כאלה שישימו את למהנט ויש כאלו שישימו כל מיני קישורים בקובץ הטמל שיושב להם על הדסקטופ ויגדירו אותו כדף הבית (מה שגם עובד מהר יותר מדף ווב). אבל לא כולם יודעים הטמל ויש אפילו כאלה שלא יודעים איך להגיע לדף מסויים גם אם יש להם את הכתובת שלו.
    כשאבא שלי רואה פרסום בעיתון או במגזין עם הפניה לדף/אתר אינטרנט, אז הוא פותח את הדפדפן (דף הבית שלו הוא גוגל ישראל) והוא מקיש את שם החברה שהוא רואה בפרסום בעברית (גם אם מתחת לשם החברה יש את הכתובת המלאה של האתר באותיות קידוש לבנה – אין לו מושג מה זה המילים האלה שם למטה בפרסום, וגם לא שם למעלה בראש הדפדפן. הוא רואה את הדף עצמו בדפדפן וזז דרך הקישורים בדפים – מבחינתו הכתובת למעלה היא משהו שקוף, מעין מסך “debug” עבור המפתחים). הוא לא מכיר משהו אחר ואם דף הבית שלו יוחלף ולא יהיה לו את גוגל כדף הבית אז הוא אבוד – הוא לא יכול לעשות כלום עד שאני או אחי נטפל ב”בעיה”. אני מעריך שיש עוד רבים כמו אבא שלי (שאגב, לעומת אמא שלי, נחשב כ”גאון מחשבים” – אפילו בעיניה). אגב, נגיד שהוא הגיע ללמהנט (יש דברים שאסרנו עליו לחפש ברשת והגדרנו לו אותם כאייקון על הדסקטופ – למשל כתובת אתר הבנק. למהנט גם הוא מוגדר כאייקון על הדסקטופ), ואז מלמהנט הוא הקיש על כתבה וקרא אותה ועכשיו הוא רוצה לחזור לדף הראשי של למהנט, אז הוא סוגר את הדפדפן לגמרי ומקיש שוב על האייקון שעל הדסקטופ…
    אז יש כאלה ש-1997 זה משהו הסטורי עבורם, אבל יש גם כאלה שרק מתחילים את דרכם בעולם המרושת הזה, ובשבילם 1997 זה כאן ועכשיו.
    ויש כאלה שבונים גם היום אתרים שמתיימרים להיות דף הבית של המשתמש (נטוייבס ודומים). יש גולשים שיש להם מספר אתרים עם תכנים שמוצאים חן בעיניהם, אבל יש להם מקום להגדיר רק דף בית אחד. אז הם רוצים את למהנט ואת נענע ואת ג’ימייל ואת one וגם את הגלוב – את כולם הם רוצים כדף הבית שלהם, ככה איך שהם פותחים את הדפדפן הם רואים אם תמר כתבה פוסט חדש (היא לא) או אם החמאס או חיזבאללה החליטו לשנות עיצוב של איזה מסעדה או אוטובוס – ואת שני הדברים הם רואים באותו דף בלי ללכת לאתרים השונים, ובאותו דף הם גם רואים שיש להם מייל חדש בג’ימייל, ממש מתחת לרכילות החדשה על נינט שהם כל-כך מעריצים. אנשים כאלה, למשל, יעדיפו להשתמש בדף בית בצורה של “פורטל”.

    ודרור (7). אני לא עובד עם IE, אז זה לא ממש משנה לי.

  9. קורא מזדמן:

    יובל גם אני חשבתי כמוך, עד שהתחלתי לעבוד בחברת אינטרנט. יש ציבור מאוד מאוד רחב של אנשים שמשתמשים באינטרנט והפורטל שלהם הוא פורטל ממש בגרסאת 97′. יש המון כאלה, לרוב הם לא מתקשרים טוב עם מחשבים, וכמה שזה מפליא, הנתח הזה של האנשים, שהוא ללא ספק קהל היעד של האתרים האלה, מאוד רחב. הבורות בשימוש באינטרנט, גם היום, עדיין מאוד רחבה, ובשביל אותם אנשים קל שהכל מופיע במקום אחד. אני יודע שאני לא מבסס את זה על מאמר או מחקר שהיה בנושא, אבל נתקלתי בהרבה מקרים כאלה (מאות אנשים – בעיקר חוצי 40). הבוס הקודם שלי למשל משתמש באתר הזה, והכי פופולרי שפגשתי בו הוא קפה. לא כולם מחפשים את הדבר המעניין איך שהם פותחים את המחשב, כי לא כולם מכירים את העומק שאפשר להגיע אליו (מי ישמע עומק, למהנט).

  10. יובל:

    קורא – גם אם אתה צודק, ואני מניח שאתה יודע על מה אתה מדבר – האם זה נכון להשקיע בפלח שוק שרק הולך ומצטמצם ולא הולך וגדל? ועוד שאלה: האם האנשים האלו, שהם משתמשי האינטרנט החדשים, הבלתי מכירים, הפונקציונלים, האם הם קהל היעד הכי מוצלח למפרסמים? האם הם אלו שלוחצים על פרסומות? שמודעים אליהן? אני מסופק.

  11. קורא מזדמן:

    דבר ראשון, אני לא בטוח שהוא מצטמצם עדיין. ובהחלט שזהו קהל היעד הטוב ביותר. משתמש “טיפש” לא יכול להבדיל בין כפתור שהוא קיצור דרך ל- “וואלה!” או סתם אתר מעניין, לבין כזה שאומר “בואו תוציאו ויזה לארה”ב ובתמורה מכרו את נשמתכם לשטן”. כמובן שהפרזתי, אבל זה העיקרון.

  12. יובל:

    המממ, יכול להיות שאתה צודק. ואם אתה צודק, זה די עצוב.
    זה עצוב כי MSN ישראל היתה יכולה לתת פייט אמיתי להשתלטות של גוגל על המרחב המקוון בישראל ובמקום זאת היא הפכה לג’אנקיאדה של קישורים ותוכן רדוד.

  13. קורא מזדמן:

    יכול להיות שלשם הם מכוונים (MSN) עם הקמפיין החדש שלהם
    ולדעתי יש הבדל בין אתר תוכן (ולא משנה עד כמה הוא רדוד), למנוע חיפוש.

  14. יובל:

    אני חושב שכבר ברור לגמרי שגוגל היא כבר מזמן לא רק מנוע חיפוש.

  15. בפסח אוכלים נוצות:

    זה מה שהפריע לך? הכיעור?
    אני בכלל חשבתי שזה zap.co.il . זה נראה כמו פרסומת אחת גדולה עם קצת אתר מסביב.

  16. יובל:

    עוף טופיק: עקב שדרוג (מפתיע!! ללא התראה מוקדמת!! לא אזהרה!!) של השרת – זמינות הגלוב תהיה היום חלקית. עם מיליוני המבקרים סליחה.

  17. צביקה:

    יובל מה שלומך,
    מסתבר שמיליונים כן קוראים את הבלוג שלך אחרת איך תסביר שאפילו אני הגעתי אליך
    שמי צביקה ואני סמנכ”ל השיווק של קבוצת smile media (אלו שעשו את העיצוב הלא מתקדם)האמת היא שבהתחלה שקלתי לכתוב בזהות בדויייה אבל אם כבר יש לי אומץ לעבוד בחברת אינטרנט אז צריך להיות לי אומץ לקבל ביקורת ….
    אז לפני שכולם מתנפלים עלי וגורמים לי להרגיש כמו שופט כדורגל בדרבי מעניין אותי מה אתם הייתם עושים אחרת (הייתם בלשון רבים כי יש לא מעט מגיבים) ואיך אתם הייתם משנים את האתר.
    כמה טיפים- חשובים (לפחות לי) רוב גולשי האתר הם גולשים ותיקים רובם מעל גיל 30 והאתר הוא אתר ניסיון (זה לא אומר שהוא טוב) ועוד נתון קטן כ10% מכל מי שנכנס לאתר החדש הופך אותו לאתר הבית ביומיים שהאתר היה באוייר נכנסו כעשרות אלפים.
    בקיצור באמת אשמח לקבל הערות והארות, אלמד מהן בטוח ומי יודע אולי אפילו נאמץ כמה…
    צביקה

  18. יובל:

    צביקה שלום,
    אני שמח שהגעת! ואפילו שמח עוד יותר שהחלטת לכתוב בשמך. כבוד!
    לגופו של עניין, כפי קראת, התנהל דיון סביב השאלה מה סטארט רוצה להיות שתהיה גדולה. אם היא רוצה להיות “פורטל” סטייל 1997 הרי שאתם עושים עבודה מצוינת. אם אתם רוצים ללכת עם מגמות קצת יותר עכשוויות (דוגמה קטנה – לא להפציץ את האתר עם עשרות לינקים מהסוג שעושה כאב בעיניים) הרי שאתם לגמרי בכיוון הלא נכון.
    אני לתומי סברתי שהחץ מצביע “קדימה” אבל נראה לי שבמקרה של סטארט הוא מצביע על “הישאר במקום”

    אין זה אומר שאני צודק, אבל זו בשלב זה דעתי. אשמח אם תצליח להראות לי היכן אני טועה.

  19. צביקה:

    יובל
    תפיסת העולם שלי, ועליה ניתן לחלוק כמובן, היא שהאינטרנט כמו החיים מורכב ממספר רב של תחומים אבל יותר חשוב הוא מורכב מקהל לקוחות רב, חלקם מתקדמים יותר חלקם מתקדמים פחות אבל בררת המחדל האנושית והטבעית היא ששינויים צריכים להיעשות בהדרגה. ולכן אני מעדיף בשלב זה להתאים את האתר לגולשים הקיימים ולא להתאים את הגולשים לאתר הקיים. חשוב לזכור בנקודה זו מהו הפרופיל של המשתמש הקיים (לאחר תיקוף כמותי כמובן) ושרמת השינוי לא תחרוג מהסביר אחרת ההפסד יהיה גדול מהרווח.
    ולכן הדרך בה בחרנו היא להיצמד לקיים ולעשות שינויים והתאמות שהן קצת יותר מתקדמות מהקיים ועדיין אמורות לשפר את חווית הגלישה של הלקוחות הקיימים.(התאמות כמו ויידאו, הרחבות תוכן, ואפילו עיצוב טיפה ואני מדגיש טיפה יותר מתקדם)
    יחד עם זאת אני בהחלט מקבל את העובדה שיש מגוון רחב של קהלים חלקם פתוחים יותר לשינויים וחלקם אפילו מחפש ומתרגש מהתאמות מיוחדות (לצערי או לשמחתי) הם עדיין לא הרוב באינטרנט.
    לא אגלה יותר מידי סודות אבל בעתיד הלא רחוק גם לקהלים מתקדמים יותר יהיו פתרונות שיווקים מתאימים.
    מקווה שתמשיך להעיר וגם להאיר את דרכנו, וכפי שאמרתי רעיונות תמיד יתקבלו בבברכה

  20. רואה שחורות:

    צביקה – אפשר לצאת מאותה תפיסת עולם ולהגיע למסקנה הפוכה. כמו שהוא נראה היום, דף הבית של סטארט עמוס עד כדי כאב עיניים. החדש טוב יותר, אבל עדיין נורא. לדעתי (ויתכן שאני טועה) אין אף אדם היודע לשנות את דף הבית שלו, שמשתמש ב-Start; כלומר, הקהל כיום הוא שבוי בגלל חוסר ידע טכני, והאתר לא מרוויח מהשינויים הקלים שנעשו באתר החדש.
    אם, לעומת זאת, תופחת כמות הטקסט והגרפיקה הפנומנלית שיש כיום, לטובת משהו נקי וקל יותר, האתר ירוויח, כי יהיו אנשים שיבואו אליו מרצון.
    אגב, רואים את אותה תופעה בוואלה. כמות אדירה של פורטלטים, לינקים ופרסומות, עד שאי אפשר למצוא שם כלום.
    הכנתי ” rel=”nofollow”>דיאגרמה כללית של הדף (זהירות, קובץ PNG גדול). מה שרואים זה שיש המון דברים מעורבבים ובעיקר טקסט קטן ופרסומות גדולות. האם באמת צריך לינקים של טיולים בדף הראשי? ואת כל הבנקים? נראה לי שאפשר היה לארגן את זה לפי נושאים, אפילו עם הסתרה על ידי סקריפט, כך שלא יהיה צורך להמתין לטעינה של דף אחר.
    זה רק רעיון כללי, כמובן. אבל כמו שאמרתי, ובאמת בלי ציניות, אני היום לא מסוגל להסתכל על הדף של Start.

  21. יובל:

    מה שר”ש אמר.

  22. אשי:

    יובל ור”ש,
    אני ממש לא מסכים אתכם. הבעיה היא לא ריבוי התוכן. אתר יכול ללכת על תפיסה של פורטל עמוס ועדיין להראות טוב. גם אין בתפיסה הזו שום אלמנט ארכאי מהניינטיז. המגה-בעיה של msn ושל start מתחילה ונגמרת בעיצוב. העיצוב רע. רע מאוד. בכל פן שלו הוא רע – בגריד, בטיפוגרפיה, בפלטה הצבעונית, בריווחים, באלמנטים גרפיים מיותרים, בשעטנז של שפות ויזואליות ועוד כהנה וכהנה. מעצב טוב צריך לדעת למצוא פתרון מצוין גם לעמודים עמוסים מאוד.
    קחו לדוגמא את יאהו. ראשית, העמוד הראשי של יאהו כשלעצמו כבר נראה יותר סביר מmsn ישראל ומstart. גם הוא זוועתי למדי אבל יחסית אליהם אפשר לומר שהוא קצת יותר סביר. עכשיו, לכו תראו איזה אקסטרים מייקאובר מוצלח עשה לעמוד הזה של יאהו מעצב אחד פלוני, סתם ככה בשביל הכיף שלו – http://yeeaahh.subtraction.com/. שימו לב שלא נגרע דבר מכמות התוכן. העיצוב, על מרכיביו השונים, הוא פשוט (הרבה) יותר טוב.

הוספת תגובה משלך

תצוגה מקדימה: