נקמת הסית' – סיכום אירוע

אז איזה פוסט אפשר לפרסם אחרי הפוסט הזה? ילדה טוענת ש"פוסט טראומה". אני חושב שאין כמו שיחה על "מלחמת הכוכבים" כדי לחזור למסלול.

אתמול, ב-12 בלילה, לאחר שנדמו הטלפונים, הייתי זקוק בדחיפות לשינוי אווירה אז התיישבתי לראות את "נקמת הסית'" (הפרק השלישי בסדרת "מלחמת הכוכבים" מבחינה כרונולוגית, הפרק השישי מבחינת סדר ההופעה על האקרנים), ששודרה קודם לכן בכבלים. זו הפעם השניה שאני רואה את הפרק הזה (את הטרילוגיה הראשונה ראיתי בערך 30 פעם) והפעם היתה לי הזדמנות להתעכב על ניואנסים, להעלות תהיות ולגבש את דעתי על הטרילוגיה השניה כולה.

1. המוזיקה מתחילה, טם-טה-טה-טם, טה-טה-טה-טה-טה-טם! כותרת. "נקמת הסית'ים". מה זה זה? מאיפה הגיעו הרבים? זה סית'. ביחיד. אחד. היה שם סית' אחד. כלומר היו שניים אבל אחד גמרו אותו על ההתחלה ואז נשאר רק הקיסר. מה סית'ים מה?

2. אובי וואן קנובי (איאן מק'גרגור החמוווד) פיתח בפרק הזה הומור בריטי חצי ג'יימס-בונדי. מאוד משונה. חביב אבל משונה.

3. אנקין (aka דארת' ווידר) מבוצע על ידי היידן כריסטיאנסן ועל כך יש לי לומר שני דברים. הראשון, הוא ממש לא משכנע. השני, הוא משחזר את התפקיד, העוויות, הפאסיב-אגרסיב והבכי-נהי בסרט "החשיפה" – שזה בכלל מעצבן.

4. פאדמה (אמא של הנסיכה לאה), אותה משחקת נטלי פורטמן, פוגשת את אנקין אחרי סצינת הקרב הראשונה עם תסרוקת הגלגלים המפורסמת של לאה. זה רמיזה מאוד ברורה אבל מצד שני פאדמה מתה לאחר הלידה של לאה ולוק אז מה נסגר? לאה עשתה סיאנס או שבתקופה ההיא ללכת עם גלגלים בשער היה במודה?

5. המעבר של אנקין אל הצד האפל של הכוח בפרק הזה לא משכנע גם הוא. רגע אחד הוא רוצה לשמור על פאדמה ולכן עובר לצד האפל, רגע אחר הוא חונק אותה. אז אני מבין שהצד האפל הטריף לו את המוח וכל התירוצים האלו – אבל בגדול, אהההה, לא לוקח.

6. הפרק הזה נורא עשיר מבחינה ויזאולית ולכן מי שיחליט פעם לראות את הסדרה לפי הסדר הכרונולוגי יעבור מהאפקטים המדהימים של שנת 2005 היישר לתוך דגמי הקרטון של "מלחמת הכוכבים" (הפרק הרביעי).

7. רואים שסמואל ג'קסון (שמשחק את וינדו [windu] ככל הנראה הקרוב הפיני של windows) לגמרי משועשע מהרעיון שהוא נלחם עם החרב אור. אולי בגלל זה הקרב שלו אפעס, לא הכי מבריק.

8. מסתבר שבעתיד לא מקללים בכלל. אין אפילו מאדר-פאקר אחד. שום דבר! הקללה הכי מתקדמת בפרק הזה היא: you jedi scum (שזה טייקאוף משעשע על you rebel scum מ"שובו של הג'דיי")

9. הסוף של הפרק מוצלח מבחינת הדרך שבה הוא קושר את כל החוטים שמובילים לפרק הרביעי.

בסופו של דבר הטרילוגיה השניה (ראשונה כרונולוגית) הרבה פחות מוצלחת מהטרילוגיה הראשונה (שניה כרונולוגית), כמעט מכל הבחינות שזה מאכזב אבל אולי צפוי. קשה לי לראות את עצמי רואה את הפרקים של הטרילוגיה הזו גב-אל-גב כפי שעשיתי במשך שנים רבות בכל יום כיפור.

לסיכום, זו אולי אחת הפעם היחידות שבהן הקטגוריה של הפוסט, "מועדון הסרט הלא משהו", מדברת בזכות עצמה.

22 מחשבות על “נקמת הסית' – סיכום אירוע

  1. בהשפעת הפוסט הקודם: הדמות של נטלי פורטמן היא "אוהבת ילדים". היא עשתה עיניים לאנאקין עוד כשהוא היה ילד בן 10!

  2. מעצבן שהמתרגם בחר לתרגם את השם "אנקין" ל"אניקן", רק בגלל ההגיה המטופשת של האמריקאים.

    אגב, הדבר הכי טוב שיצא מהטרילוגיה החדשה הוא "מלחמת המשובטים" הנהדר של גנאדי טרטקובסקי*, שמתחיל בסוף הסרט השני ומסתיים בתחילת הסרט השלישי ומספר על המלחמה שמתנהלת בין הרפובליקה לבדלנים. ממליץ בחום לכל מי שלא ראה אתמול, לתפוס שידור חוזר של זה היום.
    היתרון הכי גדול הוא ששני הסרטים האלה גם מספרים מי זה גנרל גריוויס ולמה הוא כזה גרוע בסרט השלישי (למרות שבמלחמת המשובטים הוא קורע לאיזה חמישה ג'דיי ביחד את התחת והוא בהחלט אחת הדמויות הכי מגניבות בטרילוגיה החדשה).

    * הבמאי של סמוראי ג'ק ועוד סדרות מופת.

  3. אותי אישית נורא הצחיק הקטע שבטרילוגיה הישנה כל ה- stormtroopers היו תמיד עם קסדות, ובטרילוגיה החדשה מבינים שבעצם כולם נראים אותו דבר מתחת להן.

  4. סרטי האנימציה דווקא היו קצת מעצבנים, במיוחד סגנון האנימציה הלא-מדויק. מצד אחד זה היה דומה לסרטי אנימציה שמיועדים לילדים, ומצד שני אופי התוכן היה מיועד למבוגרים. לא ברור.

    לגבי הסרט ששודר אתמול – גם אותי שיגע התרגום הנורא של "אניקן".
    אבל הדילמה הקשה ביותר היא: נניח שיש מישהו שמעולם לא צפה בסרטי מלחמת הכוכבים, ורוצה שתעשו לו מרתון. איך תתחילו? מפרק 1 או 4?

  5. 2. איאן מקרגור שחקן נפלא, אבל בטרילוגיה הזאת אילצו אותו לבלוע את המבטע הסקוטי שלו, והוא תמיד נשמע כאילו תקוע לו משהו בגרון. חבל מאוד.

    3. היידן כריסטינאנסן הוא השחקן הגרוע והמביך ביותר בכל ששת סרטי "מלחמת", וזה הישג לא מבוטל בסדרה שעמוסה בשחקנים מחורבנים.

    3. (כתבת פעמיים 3) – על תמונות שמעת?

    4. ראה 3 (הראשון) – כריסטיאנסן שחקן עלוב, אז לצפות ממנו לצלוח בשלום את הדמות המורכבת של אנאקין?

    7. פעם אחת ולתמיד – זה לא העתיד! זו פשוט גלקסיה אחרת: "א לונג לונג טיים אגו, אין א גלקסי פאר פאר אוואיי…".

  6. מה שהכי שעשע אותי זה שאחרי הסרט השלישי, כריסטיאנסון החליט "לפרוש ממשחק".
    אני לתומי חשבתי שבכדי לפרוש ממשהו, צריך להתחיל לעשות אותו קודם.

    דור – אנימציה. זה לא אמור להיות מדויק. אם זה היה צריך להיות מדויק, לא היו עושים את זה באנימציה.
    אני הייתי עושה מרתון של 1, 2, המשובטים, 3, 4, 5 ו-6. אולי רק כדי לראות את התגובה של אותו אדם לסדר הזה. 🙂

  7. ישי – תודה על העזרה במספור. וכמובן שזה העתיד. אתה רוצה להגיד לי שבעתיד מוסיף לא ייראה כמו ווקי? המממ, דוגמה לא טובה.

  8. אישתי אף פעם לא ראתה את מה"כ
    באיזה סרט כדאי להכריח אותה לראות ראשון ?
    (זאת בתנאי שאוכל להכריח אותה בלי לאבד איברים חיוניים)

  9. אין עוררין שהטרילוגיה החדשה משוחקת ומבוימת רע יותר מהישנה
    אם ראיתם את "מאחורי הקלעים" של צילום הטרילוגיה הישנה הייתם רואים
    גם למה. אז אף אחד לא חשב שזה יהיה יותר מסרט לילדים (חוץ מלוקס עצמו)
    ולא היה את העודף חשיבות עצמית שיש בטרילוגיה החדשה. חוצמיזה לוקס לא ביים
    את רוב הטרילוגיה הישנה.
    אבל, אם לומר את האמת, הטרילוגיה הישנה היתה מערבון חד מימדי ושטוח. לא שהטרילוגיה החדשה היתה מאוד מעמיקה, אבל זה בגלל המשחק האנמי של הגיבורים הראשיים. היה לטרילוגיה החדשה פוטנציאל להרבה יותר עומק, שחבל שפוספס על דיאלוגים משמימים ופיצוצים ראוותניים.

  10. יובל, דוקא מבחינת עיצוב התפאורה, בסרט בו צפית אתמול נעשה ניסיון לשוות לחלק מן הדברים מראה ששייך לטרילוגיה המקורית. זה בולט במיוחד לעומת שני הסרטים המקדימים, שלא דמו בכלל.

  11. על אף התעניינותי במדע בדיוני, מעולם לא הייתי מהמעריצים המושבעים של מלחמת הכוכבים, וכשהטרילוגיה החדשה יצאה חשבתי שזו תהיה הזדמנות מצויינת "לחזור בתשובה". פשוט טעות.
    עזבו אתכם מטעויות מקומיות (אבל טרגיות) של תרגום שמות הסרטים ("נקמת הסית'ים" ו-"אימת הפנטום"); הדיאלוגים והתפתחות הסיפור ישכנעו רק ילדים, או כאלה שבאו לראות רק בשביל האקשן או הנוסטלגיה – מה שכמובן לגיטימי, אבל זה לא עוזר למכור את המוצר למתחיל שכמוני.

    לגבי הקללות – אני הבנתי שבתסריט המקורי היו הרבה כאלו, שאמורות היו להיאמר ע"י הג'די, אבל עקב רצון ההפקה למכור את הסרט גם לצפיית ילדים – שיקול מובן לכל הדעות – הקללות נאמרו בטלפתית. בכל מקרה, אני בטוח שבקרוב האקרים ימצאו דרך להפוך את זה לסאונד.

  12. לא מזמן יצא לי לראות את מה שנחשב הסרט הטוב בטרילוגיה המקורית (ובכלל) בסדרה – "האימפריה מכה שנית". זאת היתה מכה. סרט גרוע, לא אמין כמעט משום בחינה – ובעיקר – מביך.

    האמת היא שמבין הסרטים בסדרה – המוצלח הוא הראשון (ז"א הרביעי, ז"א "תקווה חדשה")
    הוא פשוט סיפור פאנטזיה נחמד. שאר הסרטים פשוט לקחו את הרעיון שוב. ושוב. ושוב.

    מבין הסדרה החדשה, דווקא השני היה יכול להיות סרט לא רע – אם לא היו הורסים אותו בסוף (קאונט דוקו היה יכול להיות *לא* סית' – ואז היתה משמעות לאזהרות שלו לגבי פאלפטין) – אבל לוקאס הרס גם משהו שהיה יכול להיות מאוד חכם בתסריט. בכל אחד מהסרטים יש משהו שהורס אותו – בראשון יש את אנקין הילד ואת ג'אר ג'אר – איכס. ובשלישי יש את המשחק הזוועתי של אנאקין – וסצינת ה: "ללללללללאאאאאאא!!!!!!!!" בסוף – שגורמת לכל אדם שפוי להקיא כתגובת רפלקס.

    זה משנה, לגבי העיצוב – אם יש משהו אחד טוב בכל הסדרה החדשה זה המחשבה שהיתה מאחורי העיצוב של הסרט. גילוי נאות: יש לי שניים מתוך שלושת ספרי – "אומנות ה-" שמתארים את תהליכי הסקיצות בשלב הpre-production של הסרט השני והשלישי בסדרה החדשה (אני לא חובב הסדרה, אני מעצב – זה ספר לימוד מבחינתי 🙂

    הסרט הראשון בסדרה החדשה מקביל, ויזואלית, לתקופת שנות ה20 של המאה הקודמת – ז"א הרבה אורנמנטיקה. בסרט השני כבר מתחילים להתקרב לעיצוב ה"מודרניסטי" של תקופת האימפריה – ובסרט השלישי סוגרים את המעגל.

  13. הירנוט, תודה על ההבהרה. אני לא מעצב, ולא שמתי לב בעבר למה שכתבת לגבי שני החלקים הראשונים, אבל הנסיון שיהיה דמיון בין השלישי לרביעי, בלט מאוד.

  14. אה, ויובל, אם אני לא טועה, זה באמת "נקמת הסית'ים", כי מדובר על Sith כגוף. עובדה שלא אומרים One Sith אלא Sith Lord, כלומר לורד מהסית'.

    אגב, אני ממש לא טרקי של סטאר וורס (איך אומרים דבר כזה באמת? יש מונח כזה?), למרות שזה די מצטייר מהתגובות שלי פה. 🙂

  15. אגב הדבר שהכי אהבתי ממלחמת הכוכבים זה את המשחק Knights of the old republic

    (סוג של משחק תפקידים) שמתרחש אלפי שנים לפני שתי הטרילוגיות, ובגלל זה היו ליוצרים חופש

    יצירתי. אין ספק שזה המשחק הכי טוב של SW שיצא. היה לו כמובן משחק המשך גרוע (כמו תמיד).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *