אז יש בועה (3)?

ב"ניו-יורק טיימס" מתנהל בימים האחרונים דיון מרתק סביב שאלת הבועה 2.0, דיון שאנחנו מנהלים כאן כבר זמן רב. זה התחיל במאמר הזה (אפשר לקרוא את התרגום שהופיע אתמול בטוש) שמציג בצורה משכנעת את הדרך שבה הדפוסים שהיו מוכרים לכל מי שפעל בבועה הראשונה, חוזרים כיום ובגדול. הבוקר מתכתב סאול סול הנסל (כך כותבים Saul?) עם הכתבה ומציג את העמדה שלו.

הטיעון של הנסל מעורר מחשבה: הבועה הראשונה, הוא טוען, נוצרה כתוצאה מתאוות בצע. הבועה השניה נוצרה כתוצאה מפחד: פחד מגוגל. מכיוון שכולן (היינו יאהו, מיקרוסופט, איביי, אמזון וכל הענקיות האחרות) נורא מפחדות מהעוצמה של גוגל ומהדומיננטיות שלה בשוק, הן קונות מכל הבא ליד ובכך דוחפות את המחירים של חברות הסטארט-אפ לגבהים לא הגיוניים. גם חברות הסטארט-אפ, טוען הנסל, נבנו על פחד – פחד מהבועה הראשונה. לכן, הן אינן מגייסות כספים גדולים מקרנות הון הסיכון ואינן נכנסות לפיתוחים המחייבים משאבים משמעותיים. משום כך הן כל כך דומות אחת לשניה: פה פיצ'ר מגניב, שם שירות בחינם וכן הלאה. המסקנה של הנסל היא שאם תתפוצץ הבועה השניה, היא תתפוצץ באופן אחר כי הדנ"א שלה אחר.

אני מוצא בטיעון של הנסל הרבה מאוד היגיון ושכל (אחרי הכל, אפשר לטעון, כפי שאני טוען, שהמנייה של גוגל מנופחת אבל אי אפשר להתכחש לעובדה שהיא חברה רווחית ויציבה). למרות זאת אני שואל את עצמי האם זה באמת משנה איך תתפוצץ הבועה: האם זה משנה אם היא תתפוצץ בצורת בווווווווום שה-גה-לה-גה! או שייייייייננננפלוק!? בנוסף נראה לי שהנסל ממעיט מהיקף ההשקעות שהולכות ומצטברות בבועה החדשה. אמנם זו לא בועה שבנויה על הנפקות, והיא לא בנויה על המון כסף, אבל גם היא מנופחת מדי כתוצאה מהשקעות ובעיקר כתוצאה מהיקף כוח האדם שקשור בחברות הסטארט-אפ הבועתיות. כאשר משהו יתחיל להיסדק במעטה הורוד, העובדים יגלו שהם נותרו עם הרבה הייפ ומעט מאוד תוצאות.

לא פחות מרתקת אותי העובדה שגם בימים אלו, כאשר ברור לחלוטין שמשהו רע עובר על תעשיית האינטרנט, יש מי שממשיך לכתוב טקסטים כאלו שדורשים מכולם לחשוב מחשבות חיוביות ולהפסיק לדבר על התפוצצות הבועה כי אם מדברים על התפוצצות שכזו, זה בסוף עוד יקרה!

14 מחשבות על “אז יש בועה (3)?

  1. הרושם שלי – ולא עשיתי שום סקר בעניין – הוא שלרוב חברות ה-"web 2.0" בהן מושקע כסף רציני יש מודל עסקי מוכח, שמבוסס לרוב או על פרסומות או על שירותי פרימיום. להבדיל, כמובן, מתקופת הבועה, בה חידוש היה תחליף מקובל לרווחים. כפי שיובל ציין, גוגל היא כרגע חברה רווחית.
    מה שמטריד אותי זה ששוויים של הרבה מהחברות – כדגומת גוגל או פייסבוק – מבוסס טרנדים. מה אמור למנוע מרוב המשתמשים לעבור יום אחד להשתמש אקסקלוסיבית בשירות מתחרה? פיצ'ר חדש של השירות המתחרה או באג קטן של השירות הנוכחי (או סתם פשלה תדמיתית), והמשתמשים הולכים ולא חוזרים. עם הפכפכיות שכזו, פייסבוק באמת שווה כמה ביליונים?

  2. יובל: נכון. השאלה היא מה החברות עושות ולא מה הן אומרות. באופן אישי, אני פחות ופחות נתקל בשירותים שהם גם ללא פרסומות וגם ללא שירותי פרימיום.

  3. כפיר: מה ימנע ממיליוני אמריקאים לעבור לקנות במקום אחר ולא בוולמארט, מקדונלדס או באופיס דיפו ולשבור את הרווחיות של החברות הללו ?

  4. אמיר: פשוט מאוד, עלויות הכניסה. כדי להתחרות בוולמארט אתה צריך הרבה יותר כסף בהתחלה (תשתיות ספקים וכו'). בשביל להתחרות בפייסבוק אתה צריך צבע רקע יותר מגניב.

  5. כפור:
    באנגלית בלילון זה מיליארד.

    ובכלל, אני ממש הבנתי על מה הוא מדבר. אם הבועה הראשונה משולה לבועת סבון, הבועה השנייה מדברת על בועה בכוס חלב, כשתוקעים קש בתחתית ונושפים, שיש מלא בועות קטנות שעולות למעלה. אני משער שמי שקורא מאמרים כאלו ואחרים לא צריך דוגמאות וויזואליות טפפשיות, אבל זה עלה לי לראש ורצהל לצאת רק דרך קצות האצבעות.

  6. אמיר: אני לא מכיר את הפרטים של כל עסק ועסק, אבל אני מניח שיש להם יתרונות ברורים על המתחרים. וולמארט, למיטב ידיעתי, מציעה הרבה מאוד מוצרים, ובמחירים מאוד זולים. לגוגל אין כזה יתרון על יאהו – לפחות לא יתרון שמשמעותי מספיק למשתמש הממוצע. גם לוולמארט אולי יש נוכחות מסיבית, להבדיל ממתחרותיה. yahoo.com מצוי בדיוק באותו מרחק מהצרכן כמו google.com.

    רועי: למיטב ידיעתי, המילה 'ביליון' לא קיימת בעברית.

  7. בועה גם בגלוב???

    בשבועות האחרונים מסתמנת פעילות ערה של החברים בקונצרן. פוסט עוקב פוסט, ה LCD שלי לא מספיק להתייבש וכבר עוד אחד… אני זוכר שרק לפני חודש איימת במהלומות על הצוות העצל. אז כנראה שגם הם מרגישים את היציאה* הממשמשת ובאה – והפעם לא בדרכמות, עם כל הכבוד לדרכמות (ויש כבוד).

    *EXIT

  8. מה שמזכיר לי,

    במסיבה האחרונה של פולבר שוטטתי לי בינות לבלונדיניות המפזזות, ובעוד אני מסביר לבת שיחי שאנחנו מוקפים בילדי הייטק שמישהו משלם להם משכורת אבל הם לא אמורים לייצר שום כסף, אני שומע מישהו מבודר מסביר לזה שלידו: "these people have not seen business ever".

    מילא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *