ספאם, בייקון, פסטרמה

מה זה ספאם כולם יודעים: הודעות דואר אלקטרוני ששולחים אלינו בלי שביקשנו. כולם (חוץ מהלמו) סובלים מזה, ונלחמים באמצעות כל מיני מערכות סריקה, חסימה, ניתוח טקסטואלי היוריסטי ושאר כלי נשק בלתי קונבנציונאליים. לא מזמן החלו להבחין בסוג-ביניים של דואר לא רצוי: עדכונים מכל מיני אתרים שנרשמנו אליהם. זה לא ממש ספאם, כי נתנו להם את כתובת הדואל מרצוננו החופשי, ולעתים רחוקות עשוי להיות שם משהו מעניין, אבל זה גם לא ממש דואר שאני רוצה לקרוא. לסוג הזה של דואר התגבש המושג "בייקון" (Bacn. כן, עם אות חסרה. ככה זה).

היום נתקלתי במשהו שונה, שאולי מצדיק מילה חדשה (רמז: כותרת הפוסט). מישהו השאיר אצלי בבלוג תגובה. התגובה היתה רלוונטית לנושא הפוסט, וכללה את שמו המלא של האדם ואת כתובת הדואל שלו, אבל התוכן שלה היה פרסומי – הוא פרסם כנס שייערך בקרוב. צריך לציין שמדובר בעניין לא מסחרי, שמארגנת קבוצה קטנה של אנשים, והנושא אפילו קרוב ללבי. אין ספק שלו הייתי מקבל אימייל עם בקשה לפרסם את הכנס – הייתי עושה זאת בשמחה. דווקא השיטה של להשאיר הודעה פרסומית כזו בתגובות מאוד הרגיזה אותי.

אז, בלוגרים יקרים, אני מעלה את זה לדיון. האם לגיטימי לכתוב תגובה כזו? האם זה שונה מהותית מתגובות סתמיות שאנשים משאירים, רק כדי שיעשו קליק על כתובת האתר שלהם? האם זה מצדיק מילה חדשה? לא חייב להיות פסטרמה. אפשר גם סלמי, קבנוס, או כל מוצר בשר מעובד אחר.

27 מחשבות על “ספאם, בייקון, פסטרמה

  1. אם זה לא מסחרי ורלוונטי לפוסט, נראה לי לגיטימי, עבור מגיבים קבועים גם איזכור של משהו מסחרי יכול להיות לגיטימי, אם זה באמת כדי לתרום לכלל ולא לקדם את החברה.
    למשל בדיון על הנקניקיות הטובות בארץ, לגיטימי שמישהו יזכיר את חברת "נקניקיות החתול – 100% ROAD KILL" ואת הליין החדש שלהם, "כביש 6 – המיטב". כמובן שהודעה דומה מטעם היחצן תגרור סקילה בכיכר העיר.

    הודעה זאת מובאת באדיבות יוסי זה מחשבים בע"מ, זה לא אינטרנט אם זה לא מיוסי.

  2. בייקון? זאת אומרת כמו העדכונים של הגלוב במייל(כן יובל זה אני שמקבל עדכונים דמייל)
    סתתתתם
    אני מת על הגלוב…
    ואפילו מציע להוציע לאור שבועון אם כל הפוסטים והתגובות…

  3. בהתחשב בעובדה שהוא בחר להשתמש בבלוג שלך כבמה לפרסום ללא רשותך, ולא משנה עד כמה הכנס שלו היה רלוונטי לעניין הפוסט – אני חושבת שזה לא תקין. (הוא בכלל טרח לומר משהו מלבד אותו טקסט על הכנס?)

    אני לא רואה הבדל בין זה לבין תגובות שכל תוכנן הוא סתם לינקים כמעט-רלוונטיים-לפוסט שמגיבים לא קבועים נוטים לעתים להשאיר במקום תגובה עניינית. זה לקדם את העניינים שלך תוך שימוש לרעה ושלא ברשות ברכוש של מישהו אחר.

  4. יובל, אישיות אחרת שלך משקיעה – כותבת פוסט, עושה מחקר, מעלה שאלה לגיטימית וכל מה שאתה רואה זה שהיא מתחצפת אליך? כמה סכיזופרן אפשר להיות? 🙂

    ר"ש, אתה מגזים קצת. בלוג זו פלטפורמה שבה אדם אחד אומר משהו ואחרים מגיבים. כל עוד זה רלוונטי, למה לא? האמת היא שלפעמים זה גם לא רלוונטי ועדיין בסדר. תסתכל למשל בפוסט משלשום. הגענו מחוק העישון להתחממות הגלובאלית בראי סאות' פארק.
    לדעתי, כל עוד זה לא למטרות רווח, השאלה לא ממש רלוונטית. לכל השאר קוראים Comment Spam.

  5. אולי "רלוונטי" זה לא המילה המתאימה. יש קשר בין האירוע ובין תוכן הפוסט, אבל זה ברור שזה טקסט מוכן מראש שהודבק לתוך התגובה (מה שמכונה באינטרנטית Copypasta). כמו שאמרתי, האירוע אינו מסחרי (אך עולה כסף), והייתי מפרסם אותו בחינם ובכיף לו היו מבקשים בנימוס.

  6. אנחנו חיים בעולם של אינטרסים מסחריים. בעולם המסחרי הזה קורים גם דברים טובים וחשובים. אני לא רואה בעיה בהודעה שמכילה מידע על כנס, שרלוונטי לנושא הפוסט.

  7. תגידו לי, אתם חיים בסרט? אתם לא רואים שעובדים עליכם בעיניים? גם לר"ש וגם ליו"ר אין בלוג. יש להם גלוב. זאת הכל מתיחה אחת גדולה.

    ואם באופן מפתיע מישהו היה מנסה להכניס תוכן פרסומי כתגובה בגלוב, הייתי ממליץ על צנזור. להשאיר את התיאור הכללי של הארוע ואת פרטי הקשר אל הכותב. לצנזר מיקום, תאריך, מחיר וכו'. מי שבאמת רוצה, שיפנה אל המפרסם וישאל.

  8. רו"ש (23) – אני לא בטוחה שזו אנלוגיה טובה. בסופו של דבר, כן מדובר במשהו שקשור לתוכן הפוסט. אולי מה שהפריע לך זו הצורה (הקופי פייסט) ולא התוכן? איך היית מרגיש אם הוא היה מכניס את זה כמלל אותנטי בתגובה?

    אגב, קשה להעביר אינטונציה בכתב, אז למקרה שתהית – זו לא שאלה קנטרנית. התשובה מעניינת אותי במיוחד מאחר אני עדיין מגבשת דיעה בנושא.

  9. מה שרוא"ש מתלונן עליו זה שזה בעצם גוגל אד-סנס, רק שהוא לא מקבל 3C על כל אדם שנכנס לקישור בתגובה.

  10. אני מציעה "פוסטרמה" –
    זה פוסט שהוא בין פסטרמה לפוסט-טראומה (וגם קצת מזכיר פוסטמ…). אבל אהבתי גם את הגפילטעפישינג.

    באשר למקרה שציינת, אני מבינה את הכעס שמישהו משתמש בפלטפורמה שלך לפרסמות, אבל הנה ספקת לבן אדם קהל יעד רלוונטי, העלית דיון שהוא סבור שיש לו משהו לתרום לו או להעמיק בו, במקרה הזה מדובר באירוע/כנס, וכיון שמדובר בפרסום של אירוע לא מסחרי, לא מסית ולא שלילי שקשור לנושא הבלוג, יש איזשהי לגיטימיות לתגובה כזו, לא?! – אולי זה אפילו שירות לקוראים שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *