נכשלנו

נכשלנו, וגם אני עצמי נכשלתי. נכשלנו מלמנוע את האסון, העלבון, היריקה בפרצוף ומעשה הנבלה, שהם חוק צנזור האינטרנט. ועם זאת, לא זה הכשלון העיקרי שאני מתייחס אליו – המשחקים הקואליציוניים הבטיחו מראש את החוק הזה, כאתנן הפוליטי התורן שהוקרב למולך-ש"ס, שממילא תפרוש מהקואליציה בעוד זמן לא רב – כי ביבי ישלם יותר. הכשלון העיקרי הוא כשלוננו לשכנע את הציבור הכללי, זה שאינו מלחך פנכתו של הרב עובדיה, שצינזור האינטרנט יפגע בכולנו, ואין לו שום קשר להגנת הילדים.

בתכניות הרדיו והטלויזיה, בהן דיברו על הנושא, כמעט ולא קיימו דיון, אלא רק ויכוח עקר בין נציג ש"ס – לפעמים השר אטיאס, לפעמים מישהו אחר – ובין "נציג האינטרנט". וכמעט בכל התכניות האלה, השדרן/המנחה שלף, בסופו של דבר, את "חייבים להגן על הילדים" והשליך את כל הדיון לפח האשפה. היחיד, אגב, היוצא מן הכלל כאן הוא ירון דקל ב-"הכל דיבורים", שצידד בגלעד ארדן שהיה הפעם נציג האינטרנט.

לעומתו, גם אברי גלעד וגם עירית לינור בגל"צ, אלה שאמורים לייצג, כאילו, את הצד הליברלי כזה? גם הם נפלו במלכודת הילדים. כאילו תמונת איזה ציץ באינטרנט גרועה מלחיות בעולם בו אדם חרדי מחליט, בסמכות בלעדית, מה ראוי בעיניו שיראה הציבור ומה משוקץ. כאילו גם בלי החוק אין אלף דרכים בהן כל הורה יכול – וצריך – לפקח על ילדיו ולהגן עליהם מהגעה בטעות למקומות שלא רצו להגיע. ומשרד התקשורת עצמו מסכל חלק מהדרכים האלה, על מנת לקדם את החוק.

כעת מגיע החוק לדיון בועדה, שם הוא יעוכב כמה שניתן לעכב. במושב הקיץ של הכנסת מתחלף יו"ר הועדה, והחוק כנראה לא יעוכב יותר. אולי יהיו בחירות, אולי לא. אולי החוק יעבור בקריאה שלישית, אולי לא. אבל מיקוד המאבק שלנו בחוק מחמיץ – מבחינות מסוימות – את העניין המרכזי: שאי אפשר להמשיך ולראות בטכנולוגיה אויב, ואי אפשר להמשיך ולהתנער מהאחריות לחנך את ילדינו להשתמש בה לטובה ולא לרעה. מצד שני, התנערות מאחריות וחינוך רופס ומיושן – הרי אלו דברים ישראליים לא פחות מחומוס.

34 מחשבות על “נכשלנו

  1. פשוט מאוד כי אף אחד לא הסביר מה רע בצנזורה – כלומר לא דחפו את זה בכוח למוחות.

    לא העובדה שאני או אתה לא נגיע לפורנו. וטיעון הבחירה החופשית הוא ערטילאי מכדי להחזיק מים. אלא – הסינון יעלה לנו במידע, למשל "midwest teen sex show", תוכנית חינוך מיני שמדברת ישירות לליבם ומוחם (כלומר לחלציהם) של בני נוער (דוברי אנגלית).

    זה משהו מוחשי ואמיתי שבסכנת הכחדה ואף אחד מאלה שלא יצליחו למצוא אותו לא ידע מה הוא מפסיד

  2. יצויין כי היו פרשנים שדיברו על כך, אבל הם היו מועטים. הרוב דיברו על הזכויות – עניין נחמד אבל לא מוחשי, שלא עומד מול טיעונים חזקים שלא לומר אלימים כמו – הילדים בסכנה רחמנא לצלן

  3. והנה דוגמא טרייה, של אמא שחושבת שצריך לצנזר לכ-ו-ל-ם את האינטרנט כי היא לא יודעת להגדיר safe search בגוגל.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3512460,00.html

    מסתבר שחיים בינינו המון פסאודו-ליברלים, שהאיום הכי קטן (אמיתי או מדומיין) על תומת הילדים שלהם הופך אותם לריאקציונרים חשוכים.
    לדפוק את הראש בקיר, זה מה שנשאר.

  4. בשנים האחרונות הייתי צריך להסביר לאינספור אנשים מהו בלוג, מהי ויקיפדיה, מה ההבדל בין צ'ט לפורום. בשנה האחרונה נתקלתי במקרה מצער שמישהי שאלה אותי אם אני מכיר מישהו שיוכל להקליד לה את העבודות בתוכנת ורד (VERED), כי המרצה שלה לא מוכנה לקבל עוד עבודות בכתב יד.

    אלו רוב האנשים בחברה שלנו, לא הבלוגרים והגולשים הכבדים, גם לא אותם מאה אלף פותחי חשבונות בפייסבוק. הרוב הגדול אינו מבין דיו את "האינטרנט הזה", טכנית ומהותית, כדי להבין את 892. הכשלון הוא בפער הדיגיטלי ובהבנת התרבות הדיגיטלית, לא בהצעת החוק. נכשלת? רק אם שמת לעצמך למטרה להתגבר על הפער הדיגיטלי.

  5. יואו, מרים קוץ ממש מפגרת.

    שמישהו יספר לה שהאתרים שייחסמו הם לא יהיו אתרי פורנו טהורים אלא גם אתרים גבוליים. או לחילופין, שמישהו יכלא אותה בחזרה בשנת 1987, זו הייתה השנה בה היא כתבה טור מצליח בזמנים מודרניים, לא?

  6. אז מה היה לנו השבוע?
    1. דיון בהרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים שהועלה על ידי מפלגת העבודה.
    2. ביטול האוטובוסים של דן בשבת שנוסעים באזורים חילוניים לחלוטין כבר שנים רבות.
    3. שוחד של 500 מליון ש"ח לרב עובדיה יוסף (אפילו כבר לא מנסים להסתיר את זה, פשוט רשמו לו צ'ק).
    4. החלטה על הגברת הפיקוח על חוק השבת ואכיפה נוקשה על עסקים שפועלים בשבת.
    5. החלטה של מפלגות המרכז החילוניות של ממשלת ישראל לצנזורה על האינטרנט.

    בהתחשב בעובדה ש-75% מהחרדים לא מצביעים עדיין כי הם ילדים, המצב עגום. לא פלא שיותר מ-40% מתושבי המדינה (רובם חילוניים אגב) רוצים להגר מישראל. העתיד נראה שחור מאי פעם…

  7. ישנה אפשרות SAFE SEARCH אוטומטית בגוגל?

    לא ידעתי שגוגל מצנזר לי משהו…
    איך מגיעים אליה?חיפשתי כרגע בכל הלינקים בדף הראשי!!!

  8. אוקיי נראה כי אצלי הוא מכובה באופן אוטומטי.

    אגב איך מגיעים אליו ב"לינקוק" דרך האתר הראשי(ולא דרך "לינקוק" ממקורות אחרים 🙂 )?

  9. יש לציין את ירון לונדון אתמול שניסה להתנפל על אמנון כהן מש"ס ושאל אותו כיצד התוכנה
    תבדיל בין עירום של יצירת אומנות לםבין פורנו

  10. העניין המרכזי לדעתי אינו ראיית הטכנולוגיה כאוייב, כי אם העובדה שגורמים ארכי שמרניים ובלתי דמוקרטים מעצבים את הציבוריות במדינת ישראל. כפי שהוזכר בתגובות לפוסט של יובל, חסימת אתרי אינטרנט אינה שונה ברוחה מן החוק האוסר על קייומו של מצעד גאווה בירושלים. זה וגם זה (וגם הנסיון להרחיב את סמכויותיהם של בתי הדין הרבניים או למנוע הפלות לאחר השבוע ה- 22) הנם ביטויים לכרסום מהיר בעקרונות דמוקרטיים בסיסיים. לפיכך כל מאבק המתמקד בחוק אחד ואינו כורך את הצנזורה של אתרי האינטרנט עם הפגיעה בנשים שתתלווה להרחבת זכויות השיפוט של בתי הדין הרבניים, הנו שגוי מבחינה אידיאולוגית ואסטרטגית כאחת.

  11. הציבור החילוני נכשל, הוא מרשה למיעוט קטן ואלים לכפות את השקפת עולמו עליו.

    הציבור החילוני נכשל הוא בור, אדיש ומלא באמונות טפלות עממיות.

    הציבור מטומטם – ולכן הציבור יישלם.

    אגב, תוצאת לוואי נעימה של החומייניזם הזה תהיה האטה רצינית של תעבורת HTTP במדינה (מפני שכל אתר ייסרק לפני שיגיע לדפדפן שלכם), ולמדינה (לא ל-ISP) יהיה לוג מלא על הפעילות שלכם באינטרנט.

  12. את רוב הנקודות החשובות כבר העלו כאן- החומייניזם, הפופוליזם, השמרנות, הכפייה וכן הלאה, אבל אני רוצה לציין צד שלא כל כך עלה לדיון (בתגובות, לפחות): ה"הגנה על הילדים". אני גוייסתי, למעשה, כנגד רצוני ובעל כורחי, להגן ולשמור על נפשם הרכה של ילדים לא שלי, שאני לא מכיר, לא שמעתי עליהם ולא ראיתי מימיי. ובשם הגיוס הזה וה"הגנה" הזו אני נאלץ לוותר ולהגביל ולמסור את זכויותיי פעם אחר פעם. דברים כמו גראס, פורנוגרפיה, אלכוהול, הומור(!), אלימות (במידה)- אני נאלץ להגביל את הצריכה שלהם, שיש לי כל זכות להנות מהם כאדם בוגר, בגלל שאיזו אם מודאגת לא רוצה להתאמץ ולקחת אחריות על הילדים שלה.
    וזה עובד רק לכיוון אחד, נכון? אף אחד לא מתכוון להגן עליי מפני משה דץ ויובל המבולבל ואמהות שחוסמות את הכביש עם הג'יפים שלהם וילדים צורחים שרצים בין הרגליים והפעלות בקניון וטישו עם נזלת בכל מקום- ואני מבטיח לכם שהחשיפה לכל אלה עולה לי בבריאות. מה יש, אני שווה פחות?
    הורים צריכים לקחת את עצמם ביידים, ולשבור את הראש לבד איך הם מגנים על הילדים שלהם וממה. שלא יפילו את זה עליי.

  13. במדינת ישראל יש כיום 7.5 חרדים (לא כולל דתיים, דתיים לאומיים ושאר ירקות). ב-2002 החרדים היו רק 5.9%.
    75% מהחרדים הם ללא זכות בחירה כי הם מתחת לגיל 18.

    השבוע הצליחו החרדים לבצע את הפעולות הבאות:
    1. דיון על הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים (שלטון שריעה דתי).
    2. לבטל את קווי האוטובוס הבודדים של דן שפעלו בשבת.
    3. להעלות דיון בהחמרה משמעותית של העונשים לבתי עסק שפתוחים בשבת כמו גם הוספת פקחים והגברת האכיפה.
    4. קבלת שוחד של 500 מליון ש"ח לרב עובדיה יוסף (אף אחד כבר לא מנסה להסתיר – פשוט רשמו צ'ק).
    5. להעביר בקריאה ראשונה חוק חמור ומזעזע שיוביל לכך שהמפלגות החרדיות יחליטו אילו אתרים מותר לגולש הישראלי לראות, ממש כמו באיראן, סוריה וסין.

    וכל זה לא קשור לכל הקאסמים ושאר האיומים הבטחוניים.

    ואחרי זה מתפלאים למה אנשים מנסים לעזוב את הארץ…

    בספר "רודף העפיפונים" מתאר הגיבור כיצד בילדותו בשנות השבעים באפגאניסטן (שהייתה אז מדינה חילונית), אמר לו אביו: "ישמור אותנו האלוהים מהיום שבו אנשי הדת ישלטו במדינה". זה קרה באפגניסטן, איראן ובעוד הרבה מקומות ואם היהודים במדינת ישראל ישרדו עוד כמה שנים, זה יקרה גם בארץ.

    אם אתם חושבים שאני טועה, תסבירו לי בבקשה מי בדיוק יעצור את החרדים ואיך זה יתבצע.

  14. AP – מילים כדורבנות. כל הכבוד. ואם יורשה לי להרחיב טיפה מהזווית שלי:

    אני צריך להגן גם על עצמי ו*גם* על הילדה שלי מכל מה שתיארת. אני רוצה חוק שיאסור על שיווק ג'אנק פוד באריזות קורצות במדפים בולטים בסופרמרקט. אני רוצה שיוציאו את מקדונלדס מחוץ לחוק. אני רוצה שיצנזרו את המסרים הקטסטרופליים בקלטות של דץ ודצה, למשל…

    לא, אני לא באמת רוצה את זה. אני לוקח אחריות על החינוך של הילדה שלי עם כל המורכבות של החיים המודרניים, עם שפע הפיתויים וערימות הזבל שרוצים למכור לה ולי. אני מתמודד עם הדילמות של גידול ילדים בעולמנו המשוגע ועושה כמיטב יכולתי כדי לגדל את הילדה שלי בדרכי, בלי לאטום אותה מהעולם ובלי לכפות על העולם חוקים שיקלו עלי את המלאכה. וזאת לא מלאכה קלה.

    ועכשיו אני צריך לשלם בחירויות שלי כי מרים קוץ ואריאל אטיאס לא מצליחים, או לא רוצים, לקחת אחריות ולקחת על עצמם את המלאכה הזאת.

    אוף, עכשיו אני באמת עצבני. הגיע הזמן לכבות את המחשב.

  15. הדבר שהכי מפחיד בעיני, הוא כמה אנשים הולכים שולל אחרי התעמולה הזולה של ש"ס, שהם עושים את זה בשביל ילדי ישראל. הרי ברור לכל בר דעת, שאם זה היה אפשרי הם פשוט היו מנתקים את הכבל בין ישראל לשאר העולם ומפסיקים את חילול הקודש הזה.
    לא נורא, כמו בהרבה מקרים כנראה שגם פה, המבוגר האחראי יבוא ויתקן את מה שהילדים הרסו
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3512799,00.html
    אם אנחנו לא ניקח אחריות על המעשים שלנו, יבוא מישהו אחר ויכריח אותנו לקבל אותה.

  16. AP, אל תפיל על ההורים את מה שחברי הכנסת שלך עושים. אפשר לחשוב שמישהו שואל את ההורים בישראל מה הם רוצים ומה הילדים צריכים לפני שמקבלים פה החלטות.

  17. AP, תגובה מצויינת, כדורבנות כמו שכתבו.
    אכן, יש הורים שעובדים קשה מידי, לנהל דיאלוג, להשגיח, למצוא דרכים, זה לא בשבילם. שיהיה איזה אטיאס שישמור על הילדים שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *