מיקרוסופט ישראל: תמונת מצב

אני כבר לא זוכר למה אבל אתמול נכנסתי לדף הבית של מיקרוסופט ישראל. לא מדובר באתר יוצא דופן ובכל זאת היה שם משהו שמשך את תשומת הלב שלי ולא נתן לי מנוח (טוב, לא צריך להגזים, אבל בכל זאת). מכיוון שסביר להניח שהדף ישתנה מתישהו בעתיד הקרוב, הנה תמונת מסך שלו:

כמו שניתן לראות, התמונה תופסת חלק ניכר מהעמוד ולוכדת מיד את תשומת הלב של הגולש. כן, זו התמונה שהטרידה אותי.

לכאורה אין שום סיבה להתעכב על התמונה אבל בפועל, כמעט כל מרכיב בה משדר מסר שאם להתבטא בעדינות, הוא בדיוק ההפך מה שחברה בסדר הגודל של מיקרוסופט (ובכלל) רוצה לשדר בעמוד הבית שלה.

הרקע של התמונה אדום ואין לטעות במסר שלה: “שימו אליי לב! שימו אליי לב! אני חשובה! אני לא כחולה כמו כל האתר, אני אדומה! בוא לכאן, קורה כאן משהו חשוב!”. בסדר, קיבלת את תשומת הלב שלנו, מה עכשיו? נתחיל בבחור. אני מוכן להתערב על משכורתי החודשית (פפפףףף) שהבחור בתמונה אינו ישראלי. הוא גם לא אמריקאי. הוא נראה לי הודי כשר למהדרין. הבחור ההודי הזה, סביר להניח, הוא חלק מאימג’ בנק בו השתמש המעצב של האתר. אז מילא השתמשת בתמונה מאימג’ בנק – לא נורא, כולם עושים את זה – אבל בחרת במישהו שהמראה שלו זר יחסית לקהל המטרה. איזה מסר זה משדר? “הודים מתלהבים ממוצרי מיקרוסופט”?

כיתוב התמונה משונה לא פחות: “גלה את מוצרי החומרה הכי חדישים”. חדישים? כלומר לא “גלה את המוצרים הכי מוצלחים, הכי טובים, הכי זולים, הכי יקרים, הכי מתוחכמים, הכי מלהיבים, הכי חדשניים”. לא. הדבר היחיד שאנחנו, במיקרוסופט ישראל, יכולים לומר על מוצרי החומרה שלנו הוא שהם חדישים, כלומר הם פשוט חדשים. זהו. הם לא הכי טובים, או פורצי דרך באיזשהו אופן, הם סתם יצאו לפני חודשיים מהמפעל בלי שום תכונה מיוחדת וכרגע, אם מסתכלים מבחינה כרונולוגית, הם הכי חדישים. בוא גלה.

ומה רואים בתמונה? עכבר. האם העכבר הזה נראה יוצא דופן? האם יש לו עיצוב מסחרר, כזה שמפיל אותך מהכסא? האם יש בו משהו שאומר “אני עכבר מיוחד”? בדיוק ההפך. זה נראה כמו סתם עוד עכבר.

אז מה יש לנו? תמונה שצועקת “בואו אליי” ובה נראה טיפוס הודי, מביט בתדהמה בעכבר רגיל לגמרי כשהכיתוב משדר: “בוא גלה עכבר רגיל לגמרי, שבמקרה הוא חדש”.

אם מישהו, בזעיר אנפין, רוצה להבין מדוע מיקרוסופט נכשלת בשנים האחרונות (ואולי לא רק) בדרך שבה היא מעבירה מסרים שיווקיים שלה אל העולם, הוא מוזמן לאתר האינטרנט של מיקרוסופט ישראל – הוא יקבל שם שיעור בחינם.

נכתבו 26 תגובות לפוסט “מיקרוסופט ישראל: תמונת מצב”

  1. omeran:

    חדיש – מודרני, עכשווי, חדש ביותר, מעודכן, עדכני, חדשני, אפנתי, מתקדם, בן-זמננו, של הזמן החדש, ברוח הזמן.

    (בבילון)

    לא הבנתי על מה ההתרעמות.

  2. omeran:

    בעצם, מעבר לשגיאת התחביר הצורמת משהו.

  3. יובל:

    עומרץ – אם הדבר הבולט ביותר שמיקרוסופט מסוגלת לומר על החומרה שלה הוא שהיא “מודרנית”, “בת זמנה” ו”חדשה ביותר” הרי שיש מוצרים שיש להם יתרונות גדולים יותר מעבר להיותם “בני זמנם”.

    לא שאני מעודד את מיקרוסופט להשתמש בסופרלטיבים מנותקים מהמציאות ומופרכים מהיסוד אבל השימוש במילה “חדיש” דומה בעיניי לשימוש במילה “נחמד” כדי לתאר מישהו שיש לו שתי תכונות בולטות: הוא טיפש ומכוער.

  4. עומר:

    מסכים לחלוטין לגבי ההודי והעכבר, פחות לגבי הניסוח.

    מחלת הקליפארטיטיס, אגב, פושה בכל האינטרנטים. הרבה יותר קל להכניס דיסק, לרשום “excited man” ולשים את התמונה הראשונה שעולה לך מאשר להזמין כזו בעצמך.

    ועוד הערת שוליים: במיקרוסופט כנראה באמת אוהבים לשים הודים מוזרים במוצרים שלהם.

  5. חובבן:

    “טיפוסים הודים” מאד פופלארים במדיה מיקצועית בארה”ב, לא רק כי הם פולטקלי קורקט (בטרוף).
    יוצא לי להסתובב די הרבה בחברות תוכנה שם, גם אם הם עדיין לא הוציאו את הפיתוח להודו, הרב המוחלט של המפתחים הם מהגרים דור ראשון ושני ממזרח אסיה.
    הלבנים הבודדים שעוד מסתובבים שם הם אנשי מכירות, ועוד מעט גם זה לא.
    בקיצור, הודים הם הלקוחות, והודים זה מה שמראים בפירסומות.

  6. שרון:

    הוא בכלל לא הודי. הוא מרוקאי!

    (ואותי בכלל מטריד המבט הפסיכוטי בעיניו)

  7. אבנר קשתן:

    אני מסכים עם רוב הטרוניה כאן, על הקמפיין שסביר להניח שהועתק ממיקרוסופט העולמית בלי שום נסיון להתאים אותו לשוק המקומי, וגם זאת כנראה ע”י עובד זוטר של קבלן משנה שאחראי על הקמפיינים האלה של מיקרוסופט ישראל. אבל כמו שאמר omeran, “חדיש” זה לא “חדש”. חדיש זה בדיוק המאפיין שמושך טכנולוגיסטים, העובדה שמשהו הוא הצעקה האחרונה, הדגם האחרון, הוא המנוע של תעשיית הגאדג’טים.
    אם הם באמת טפשים ומכוערים זו סוגיה אחרת, אבל כשאתה בא למכור טכנולוגיה לקהל של חובבי טכנולוגיה, חדיש זו דווקא מילה לא רעה.

  8. יובל:

    אבנר – ובכן, אני חושב שזו מילה רעה ולא משנה למי אתה מנסה למכור כי היא לא מכילה שום דבר. היא בעצם מילה ריקה. אני מצפה ממיקרוסופט ומכל חברה לצורך העניין שמנסה למכור לי משהו, שתגיד משהו קונקרטי על המוצר שלה ולא תסתפק בכך שהוא “חדיש”. אם אכן אתה צודק, והסיבה לשימוש במילה היא שהיא מילה יעילה בזמן שאתה מנסה למכור טכנולוגיה, הרי שזה מסר מאכזב למדי בכל הקשור לקהל הלקוחות של הטכנולוגיה שממהרים לרכוש אותה רק כי היא “חדישה”. surely ישנן סיבות טובות יותר לרכוש טכנולוגיה, לא?

  9. נעמה אופנהיים, קיבוץ חולדה:

    אתר מגעיל, חברה מגעילה, פרסומת מגעילה.
    נגעלתי.

  10. אבנר קשתן:

    יובל – שאל את הקהל הנאמן של אפל, שיקנה דגם אחר דגם אחר דגם זהה כמעט לקודם. שאל את המעדכנים אוטומטית כל תוכנה לכל גרסא חדשה. הקהל שכותב באובססיביות וקורא בשקיקה את Engadget ו-BoingBoing.  
    קהל חובב גאדג’טים הוא קהל נאופילי, קהל שאוהב להיות early adopter. בשביל רוב הקהל הזה, גרסא חדשה זה דבר טוב מראש, ואז נראה אם החידוש גם מביא שיפור או לא. 

  11. איפי:

    אבנר – באמת השוות הרגע את הלקוחות של אפל ללקוחות של מייקרוסופט?.. really?

  12. יונתן:

    לא אמרת כלום על התרגמת שהפרסומת הזו לוקה בה… גלה? את מוצרי החומרה?! הכי חדישים?!?! מי מדבר ככה, חי זקני?
    ברור שמדובר בתרגום תת-קלוקל.

    אגב: ע”פ גוגל, המילה Discover מופיעה באתר של מיקרוסופט כ-69,900 פעמים.

  13. אבנר קשתן:

    איפי: בהחלט. שים/י לב שלא מדובר כאן במשתמשי Windows המקבלים את מערכת ההפעלה כברירת מחדל, שהולכים עם המוביל בשוק כעניין של אפאתיות ו/או שמרנות. מדובר כאן בשוק החומרה, בו מיקרוסופט רחוקה מלהיות השחקן השלט ושלמוצריה יש שם די טוב.

  14. ע. אמיר:

    הו, זה רק קצה הקרחון.
    יש זרם בבלשנות שטענתו פחות או יותר היא שהשפה המדוברת היום בישראל כל כך שונה מהעברית המקראית, שלא ניתן להגדיר אותה כהתפתחות של העברית המקראית אלא כשפה חדשה.
    אני טוען אותו דבר על העברית-של-מיקרוסופט.
    קריאת טקסטים עבריים של מיקרוסופט, הן בממשקי התוכנה והן בחומר השיווקי שלהם, היא חוויה מאוד מבלבלת. אתה מסוגל לקרוא טקסטים כל כך לא מובנים שאתה מתחיל לחשוד שאולי יש בהם מסרים תת-הכרתיים.
    זו עברית שמתורגמת ישירות מאנגלית, הן בתחביר והן במילים שלא מדברות אל האוזן שלנו בצורה נכונה (כמו המילה ‘חדיש’ שאמנם לפי ההגדרה המילונית מתאימה להקשר, אבל רעיונאי ישראלי לא היה משתמש בה לצורך הקמפיין הזה).
    כשמדובר בממשק שלהם זה זלזול, אבל כשזה נוגע בחומר הפרסומי זה פשוט מטומטם כי זה עובד לרעתם. מצד שני, אנשים לא קונים מוצרי מיקרוסופט בגלל שהם קראו את החומר הפרסומי. נדמה שכל מטרת התרגום היא ליצור את התחושה שיש אתר ישראלי למיקרוסופט. אפשר היה באותה מידה למלא אותו ב’לורם איפסום’.

  15. קורא:

    הבעיה של מיקרוסופט היא לא שיווקית אלא מוצרית. כל איש שיווק יגיד לך שאם המוצר מחורבן לא יעזור לו שום שיווק. אם מיקרוסופט תשקיע קצת יותר במערכת ההפעלה שלה ובמוצרים שלה, גם שיווק גרוע לא יעצור אותה.

  16. סירו:

    שום הודי.

    תימני.

  17. חתול אדיש:

    קורא, אז איך אתה מסביר את ההצלחה ההסטורית של מיקרוסופט – למרות שכמעט כל המוצרים שלהם היו מחורבנים?

  18. יואב (לונדון):

    נראה לי שהצבע האדום לא אמור לצעוק כלום, זה פשוט הצבע של אתר החומרה של מייקרוסופט http://www.microsoft.com/HARDWARE/

  19. זהר:

    הפספוס של הפוסט הזה הוא חוסר תשומת הלב לכך שהפניה נעשית לגברים בלבד.

    וזה כבר נושא לפוסט בפני עצמו…

  20. gdana:

    לאף אחד לא מפריעה הזוית החדה והמוזרה מאד של החולצה של הבחור באזור המפגש עם העכבר? גם אם (מעוצמת הגילוי) הוא עומד בצורה עקומה וכפופה, השבירה אמורה להיות באזור המותניים ולא כל כך למעלה באמצע הצלעות. אולי אני ממציאה, אבל כל אזור החולצה מתחת לשולחן נראה לי מרוח בעזרת פוטושופ.

  21. רויטל סלומון:

    רגע, והמבט המטורף וההזוי שיש לו בעיניים, משל הוא רואה עכבר לראשונה בחייו – זה לא מפריע לאף אחד?

  22. א':

    בכללי, להראות דוגמנים מתפעמים מעכבר זה מאוד ג’ יפית.

  23. עוד יובל:

    שיו! איזה חידוש מדהים! מישהו חייב לרוץ ולספר על זה למהנדסים של זירוקס, ומהר!

    מי היה מאמין שמיקרוסופט יצליחו להמציא פריט חומרה שנראה מגניב כמו חולדה, ועוד מאפשר ממשק סופר-חדיש של הצבעה ולחיצה… באמת, אנחנו לא נותנים להם מספיק קרדיט.

  24. מנטפקת גם:

    אפשר בבקשה להסיר את תמונת העיניים המטורפות המטרידה (מן הסתם יותר את הנשים) הזאת?

    gdana – זה פוטוקטשופ

  25. הירנוט:

    “איך אתה מסביר את ההצלחה ההסטורית של מיקרוסופט – למרות שכמעט כל המוצרים שלהם היו מחורבנים?”

    ההצלחה של מיקרוסופט, בסופו של דבר, היא תוצאה של הנהלה עסקית מאוד חכמה – בשנות השמונים והתשעים. גם ברמת ההבנה הטכנולוגית, התרבותית והעסקית. מי שעמד בראש מיקרוסופט בשנות השמונים והתשעים ידע מה חשוב ומה לא – ולקח החלטות נכונות.

    ההסכם עם IBM, המעבר לחלונות, פיתוח אקפלורר וכו’ – בכולם הולכו השותפים של מיקרוסופט שולל (אפל חתמה על הסכם פיתוח עם מיקרוסופט שלמעשה נתן למיקרוסופט רשות להעתיק את המקינטוש, IBM – הופתעו מזה שמיקרוסופט התחילה לשווק את מערכת ההפעלה שלה למתחרים של IBM, ספייגלס חתמה עם מיקרוסופט על הסכם תמלוגים פר-מכירה של המוצר שלהם: דפדפן, שמעולם לא נמכר כמוצר מדף)

    מיקרוסופט הצליחה כי הם היו ערמומיים, אינטלגנטים ולא גרועים-מדי.

    (או שזאת היתה שאלה רטורית?)

    חג שמח.

  26. Microsoft Israel R&D Center:

    אני מסכים לחלוטין. הם רחוקים שנות אור מכישלון והתוצאות מדברות בעד עצמן. כפי שציינת, אתר החברה מהווה שיעור בפני עצמו. עד כמה שידוע לי מיקרוסופט מתמקדת כעת בהסברת מוצרים ושירותים בארץ כגון מרכז הפיתוח בהרצליה שטרם זכה לחשיפה הולמת. ציפור קטנה לחשה לי שבעוד ימים ספורים הם צפויים להשיק את האתר הרשמי למרכז, וגם שם מדובר במסרים שיווקיים חסרי תקדים.

הוספת תגובה משלך

תצוגה מקדימה: