38

מחר אחגוג 38 אביבים. או קייצים. או איזו-עונה-שלא-תבחרו.

מספר אווילי 38 בוודאי כיומולדת. חסר כל משמעות, סתם גיל באמצע החיים. בויקיפדיה נפתח המאמר על המספר 38 בכך שהוא מספר טבעי, בא אחרי 37 ואחריו 39. כבוד. ובכל זאת, כאשר לוחצים קצת יותר מגלים ש-38 קשור לדמות מהמיתולוגיה המצרית "אנוביס" שתפקידו להגן על המתים בדרכם אל העולם שאחרי. כבר סיפרתי שראשו של אנוביס הוא ראש של תן? 38 היה גם מספר המחזות שכתב וויליאם שייקספיר. הוא ודאי כתב יותר. 38 שרדו.

מה המשמעות של המספר 38, שואלים בכל מיני מקומות ברשת ואף אחד לא מצליח למצוא למספר המיותר הזה משמעות מיוחדת. "זה סתם מספר", ענה מישהו ולדעתי קלע בול.

38 הוא גיל חסר פשר. אפשר לטעון שזה כבר גיל של אדם מבוגר אבל את אותו הדבר אפשר היה לטעון שנה קודם לכן. אפשר לומר שהנה אתה או-טו-טו בן 40, אבל את זה יוכלו לומר גם בשנה הבאה. 38 הוא לא גיל שמתחילים בו משהו, הוא לא גיל שמסיימים בו משהו, הוא סתם גיל של אמצע שלא מייצג שום דבר חוץ מאשר את המספר הכרונולוגי שמבטא את העובדה שהצלחת שלא להתפגר עוד שנה. ובכן, ברכותיי. כן, אני יודע, אין גיל טוב להתחיל או לסיים בו משהו, אין גיל להחלטות גורליות וגם מספרים עגולים הם משהו שמפריזים בו יתר על המידה. בינינו, מה זו התבוסתנות הזו; אז אתה כבר לא בן 18. ג'יזס, אני כבר לא בן 18 עשרים שנה.

אני לא מת על ימי הולדת, אף פעם לא הבנתי את הגליק הגדול. ובכלל, תאריכים לא עושים לי את זה. אולי זה בגלל שאני חושב שיש משהו לגמרי מלאכותי בלוח השנה אם לוקחים בחשבון שהסיבה שהוא נראה כמו שהוא נראה, הסיבה שנולדתי ב-14 באפריל ולא במספר אחר, בחודש אחר, בשנה אחרת, קשורה לאיזו אובססיה של איזה גרגוריוס, שהסתובב בעולם בסביבות 1572 והתעצבן שחג הפסחא לא נופל בדיוק על היום בו הוא אמור ליפול בהתאם לחישוב שביצעו כמה חבר'ה נוצרים בשנת 352 לספירה (ספירה? מה אנחנו סופרים כל הזמן?). אז הוא החליט לעשות סדר. הקים ועדה, ביצע כמה שינויים והופס, עכשיו הכל מסודר. טוויסט קטן בהיסטוריה ואפריל בכלל לא היה החודש הרביעי בלוח השנה אלא דווקא החודש השני. אז עכשיו הוא החודש הרביעי, ולפי מניין הנוצרים מחר הוא ה-14 לחודש. נפלא.

המלאכותיות הזו של התאריכים, מוציאה לי את החשק להתייחס אליהם ברצינות. בגלל זה חגיגות הסילבסטר תמיד נראו לי מגוחכות. רוצים לחגוג? סבבה, אני בעד. בואו נחגוג את ה-9 בנובמבר או את ה-13 במרץ. נשמע לי הגיוני בדיוק באותה המידה.

ב-14 באפריל לא התרחשו אירועים מסעירים במיוחד. ב-14 באפריל 1616 הופיעה בפעם הראשונה המילה "טלסקופ". תודו שהייתם יכולים להסתדר בלי חתיכת המידע הזו. זה גם התאריך בו בשנת 1865 נורה לינקולן בתיאטרון. זו אפילו לא ההתנקשות הכי מפורסמת בהיסטוריה: את יוליוס קיסר רצחו כבר ב-44 לפני הספירה (שוב ספירה?) וזה לא קרה ב-14 באפריל. באותו התאריך בשנת 1861 נרשם ההרוג הראשון במלחמת האזרחים בארה"ב ואני חושב שהאמריקאים קלטו סופית שיש להם בעיה עם התאריך הזה בשנת 1912, אז טבעה הטיטאניק.

אז מחר יש לי יומולדת ואני לא מתכנן שום חגיגה מיוחדת, שום אירוע יוצא דופן. לא סוף שבוע בפריז, לא קבלת פנים רבת משתתפים במועדון יוקרה. תהרגו אותי, אבל אני לא מוצא שום סיבה למסיבה. זה סתם עוד יום על לוח השנה בדיוק כמו היום שלפניו והיום שאחריו. אני לא אהיה שמח במיוחד וגם לא אשקע לתוך דיכאון קיומי. אלו 24 שעות כמו כל 24 שעות; הן יבואו ואז ילכו ואם לא יתרחש שום אירוע מפתיע בשנה הקרובה, אם גם בגיל 39 ארגיש צעיר ותוסס כמו, הממממ, כמו בגיל 38, תוכלו לקרוא את הקיטורים שלי גם כשיגיע היום הזה בשנה הבאה.

42 מחשבות על “38

  1. פףףף, בנים.

    ברור שלימים האלו אין שום משמעות קוסמית, אבל יש להם משמעות של בלונים! ומתנות! ועוגות! ומסיבות! אני חוגגת בסילבסטר, ומצידי שיהיו חגיגות גם בחמש עשרה ליוני, אחגוג גם אותם. התאריך הוא רק התירוץ, לחגוג ולהשתולל ולקבל מתנות ולאכול עוגה!!

  2. יו"ר, בתור אחד שחגג את יומהולדתו ה26 לפני כמה ימים, אני חייב לציין שדווקא למדתי לאהוב את התאריך המוזר הזה, שבינינו במקום להיות תאריך שכולו שמחה דווקא מזכיר לנו עד כמה אנחנו אנושיים ודי זמניים (גם אם יש לנו בלוג שישרוד לעד….). אז מה שאני החלטתי לעשות כדי לפתור את העניין, זה במקום להתרכז בעצמי, לחגוג את חברי הקרובים והעובדה שהם מוכנים להסתובב עם תולעת שכמותי. מומלץ. לעשות איזו מסיבונת, לקנות להם מלא אוכל, או סתם לפנק באלכוהול, המהדירים קונים לכל אחד מתנה קטנה סתם בשביל שידע כמה הוא אהוב.
    חוץ מזה, חודש אפריל הוא יופי של חודש להיוולד בו. חוץ מהיטלר, אנחנו באחלה חברה.
    אז מזל טוב, ויומהולדת שמח. ת'כלס תענוג לחיות. ותודה על הגלוב. לפחות אתה יודע שאתה עושה משהו אחד נכון.

  3. ב 14 באפריל קרה משהו מדהים אחד לפחות: בתי נולדה!

    בענין לוחות שנה, אני חוגג את יום הולדתי לפי הלוח העברי, שזה נורא קשה להסביר לבלתי-ישראלים.

    – "אה, זה בכל שנה תאריך אחר?"
    – "תאריך גרגוריאני אחר. תאריך עברי זהה".
    – "למה יש לכם לוח שנה שלא שומר על אותו התאריך כל שנה?"
    – "הוא כן שומר, בדיוק כמו שלכם, אבל על תאריך אחר!"
    – "אבל למה להמציא לוח שנה שכל הזמן משתנה???"
    – "ארררהההה!!!"

    ואלו בעיקר היפים! והם שומרים על לוח שנה של המאיה ולוח השפעת הירח על גידול תירס ושאר מרעין בישין, אבל הקונספט של לוח עברי לא מובן להם, עד שאני אומר "יום ההולדת שלי הוא בירח המלא שלפני השוויום בספטמבר". זה לפחות משהו קוסמי שכוווולם מבינים. הם עדיין חושבים שאני משוגע.

  4. לא לגבי כל השטויות על ימי הולדת (בכל אופן מנהג עתיק עוד מימי פרעה), אבל אני חולק איתך את אותו הגיל, ואני מסכים שהוא משונה. מצד שני הוא מין תמרור אזהרה: ארבעים תכף מגיע!

  5. כל הזמן שקראתי את הפוסט ניסיתי להיזכר למה המספר 38 דווקא כן חשוב בחיי,
    וכשגיגלתי אותו גיליתי מיד:
    הלא זו תכנית תמ"א 38, שאם מישהו יטרח ליישם אותה במדינה הארורה הזאת תהיה לי סופסוף מעלית בבניין!

    ואז, יובל, אז גילך באמת יביא אושר לאנושות.
    מצד שני – עד שזה יקרה כנראה שכבר תהיה בן 83.

    והנה גרמתי לאיש בעל הרהורי יומולדת לחשוב על זִקנתו.
    אני הולך לעמוד בפינה.

  6. גיל 38 הוא מאוד מיוחד – השנה יום ההולדת העברי והלועזי שלך הם באותו יום.
    מזל טוב כפול.

  7. יובל, בעקרון כל 19 שנה אמורים להתלכד התאריך העברי והלועזי, על פי מחזוריות לוח השנה העברי, ולראיה אפריל 1971 זהה לאפריל 1990 מבחינת תאריכים עבריים. ייתכן שהחסירו יום מאחד החודשים בשנים האחרונות? חשוד מאוד…

  8. יובל, אני יכול לפתור לך מדוע אין חפיפה מושלמת בין התאריכים העבריים.
    אם נולדת בצהריים, התאריך שלך הוא י"ט. אם נולדת בערב התאריך שלך הוא כ' כי זה כבר אור ליום הבא. למרבה הפלא התוכנות הלועזיות לא מבינות את העניין, לא לוקחות סיכונים וכך משתבשים להם התאריכים העבריים, כולל במשרד הפנים. כך למשל סבי ואמי נולדו באותו יום בהפרש של כמה שנים, ובפעם האחרונה שאימא שלי הוציאה תעודת זהות התוכנה כתבה לה תאריך עברי לא חופף, כי היא לא ידעה שהיא נולדה "אור ליום הבא".
    מבולבלים? גם אנחנו.

  9. לאחרונה צפיתי בראיון של מרים בנימיני אצל רינו צרור. היא דתיה, וטוענת שאסטרולוגיה אינה עבודה של כוכבים ומזלות. עלעלתי בספרה בחנות (הוא מתומחר כך שיתקשה להיות הספר של המדינה), וגיליתי שחלק ממה שכתוב על המזל שלי קולע. חלק אחר היה בדיוק הפוך (נכון להיום). מעניין לחשב כמה-כמה.

    מזל טוב, יובל!

  10. מז"ט מאוחר ד"ר יו"ר.
    ולו בשביל שפוסט בשם 38 לא ישאר עם 35 תגובות. אני 36, עוד שניים מוזמנים.

    אגב, אנוביס מככב גם בסטארגייט – SG1.
    המצרים האלה.
    קולולוש לך.

  11. כלומר אתה לא יודע מה החישוב הנכון, רק כמה חוקים שהם אולי כל החוקים ואולי לא.

    בשבילך עוד ציטוט מויקיפדיה

    מחזור השמש הממוצע שעולה מחשבון הלוח העברי הוא 365.24682 ימים. מספר זה גדול במעט ממספר הימים ב"שנה טרופית", שעומד על 365.24219. פער זה מצטבר ליממה אחת בכל 216 שנים, אולם הוא אינו מורגש כיוון שמועדי הלוח העברי ממילא נעים בעונות השנה במידה מסוימת. מאז שפרסם הלל השני את כללי הלוח העברי הצטבר הפער לכדי שבוע בערך.

    שזה אומר שלא יכול להיות שכל 19 שנה התאריך מזדהה, אלא לפחות אחת ל 11 מחזורים התאריך לא יזדהה.

  12. העניין עם המחזור של 19 שנה עובד מצוין עם פער קטנטן שמצטבר לאיטו במשך שנים רבות. התיקון לפער הזה בלוח הגריאוריני מתבצע אחת לארבע מאות שנה. בשנה שמתחלקת בארבע מאות. תיקון כזה קרה בשנת 2000 והיה חלק מחרדת באג 2000 . זו הסיבה שמי שנולד לפני 2000 יש "שיפט" של יום אחד בתאריכים שלו בגיל 38.

  13. היי גיא,

    יכול להיות נחמד מאוד אם ביום ההולדת של היו"ר ובגללו יקום פרויקט תמ"א38 בבית שלך. רוצה לבדוק?
    אפשר להתחיל בהצצה בפרויקט שבהקמה ממש בימים אלה. תעיף מבט באתר המצורף.
    אבי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *