בשביל זה יש יוטיוב

ביולי 2011 עלה ליוטיוב הקליפ של Gotye לשיר “Somebody That I Used To Know”. תוך זמן לא ארוך הפך השיר הזה לאחד השירים הפופולריים ביוטיוב ונכון לרגע זה הוא זכה לכמעט 360 מיליון צפיות, מקום 45 ברשימת 100 הקליפים הנצפים ביוטיוב. הנה קליפ:

כאן, בדיוק בשלב הזה, נכנסת יוטיוב לפעולה. חצי שנה לאחר הופעת הקליפ המקורי, להקת Walk Off the Earth העלתה גרסת cover לשיר. הביצוע, בעיניי, הוא מקסים ויוצא דופן וגם הוא זכה לתשומת לב ניכרת – יותר מ-140 מיליון צפיות. הנה הקליפ.

אחרי גרסת ה-cover הגיע גרסת הפרודיה על גרסת ה-cover. הפרודיה מבוססת גם האסתטיקה של הקליפ של Walk Off the Earth ולא פחות חשוב מכך על מילים ממש משעשעות. אני ממש אוהב את הביצוע הזה, שזכה ליותר מ-12 מיליון צפיות.

אז אחרי שיש את המקור שעליו עושים cover שעליו עושים פרודיה, מגיע תור הפארסה. היא יוצאת מנקודת הנחה שהגולשים מכירים את המקור, מכירים את ה-cover ואולי אפילו את הפרודיה. התוצאה, שזכתה לכמעט 300 אלף צפיות, מצחיקה ממש.

והנה בקליפת אגוז הסיבות שאני כל כך אוהב את יוטיוב: מצד אחד במה להצגת אמנות, שעליה בונים אמנות אחרת, שזוכה שלפרודיה על פרודיה וכן הלאה ומצד שני מספרי הצפיות מספקים המחשה מקסימה לרעיון של “הזנב הארוך”.

השיר הזה, בעיניי, הוא דוגמה הרבה יותר מוצלחת לאופן שבו יוטיוב מתפקדת כזירה יצירתית ותרבותית, הרבה יותר מ”גנגם-סטייל” על אלפי הגרסאות שלו, ואפילו יותר מ-call me maybe, שגם הוא זכה לפופולריות רבה ולאינספור גרסאות.

25 מחשבות על “בשביל זה יש יוטיוב

  1. שונא שאומרים “בקליפת אגוז”. והביטויים העבריים הנאים “על רגל אחת”, “על קצה המזלג”, מה יהא עליהם?

    זה לא עושה לי שכל כלל וכלל.

    יש גם את הגירסה ללהיט הלא מובן Gangnam style
    http://www.youtube.com/watch?v=HmBByDQHJAA
    הגירסה ממש מרגשת*, אבל חסרת משמעות כלל אם לא מכירים את המקור.

    *אני בעיקר התרגשתי מהנערה המצודדת.

  2. יובל, אי אפשר לסיים את הפוסט הזה בלי לציין את הדבר הכי מגניב שקרה בעקבות כל הקאברים לשיר הזה- גוטיה (היוצר המקורי) עשה קליפ בשראת קותימן (אופיר יקותיאלי) הידוע כטריביוט לכל מי שעשה לו קאבר וגם פארודיה בסופר מאשאפ המדהים הזה: http://www.youtube.com/watch?v=opg4VGvyi3M

    זו לדעתי הפעם הראשונה שאמן שעושים לו קאברים מחזיר לכל האנשים שעשו לו בטריביוט יו טיוב משל עצמו. מבחינת זכוית יוצרים- זה כמעט רומנטי.

  3. יהונתן, עשיתי ב2006 הרצאה על זכויות יוצרים ביו-טיוב באוניברסיטת חיפה. הדגמתי את העקרון עם כל הקאברים לשיר הנושא של סופר מריו. נכון ל2006 היו כמה אלפים, אני מניח שעכשיו יש הרבה יותר. בכל שקופית רץ שיר אחר ובסוף עשיתי מאש אפ כדי להדגים את זה.

    מיותר לציין שההרצאה הלכה לא רע, בסיומה פנתה אליי מי שהיום אישתי 🙂

  4. נחמד. אתה כותב “אוהב את זה” ו”לא אוהב את זה”, יופי, אבל לא ממש מובן למה השיר הזה הוא כן דוגמא מוצלחת והשיר הקוריאני הוא לא (כי אתה לא אוהב?) קשה להתווכח עם מיליארד צפיות שהתפוצצו גם בעולם הפיזי.

  5. אילן (12): דווקא מכיוון שזו הדוגמה הפחות מוכרת, ודווקא מכיוון שזה לא נורא טרנדי להיטפל לשיר הזה ולרכב עליו (בניגוד לגנגם סטייל), דווקא בגלל זה הוא (בעיניי, זו רק דעתי, והיא לא קובעת) דוגמה מוצלחת יותר.

  6. אגב, אחת הנקודות המעניינות היא, שלאחר הפרסום של גרסת הקאבר של walk the earth, גם קצב הצפיות בקליפ המקורי עלה בצורה משמעותית. ממש רואים פסגה חדשה בגרפים של הצפיות שלו בדיוק בחודש בו גרסת הכיסוי עלתה.

  7. בסין היוטיוב חסום אז אני קורה את הפוסט הזה ומביט בכל הריבועים הלבנים ששם אמורים להופיע הסרטונים ויכול רק לדמיים את מה שאתם מדברים עלו.

    שבוע הבא חזרה בישראל…

  8. בסין היוטיוב חסום אז אני קורא את הפוסט הזה ומביט בכל הריבועים הלבנים ששם אמורים להופיע הסרטונים ויכול רק לדמיין את מה שאתם מדברים עלו.

    שבוע הבא חזרה בישראל…

    …תיקוני איות…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: