סתם רוח

רויטל סלומון מהטוש בטקסט מבריק על "הרוח של גוגל".

יופי של טקסט שבשיטתיות ובמקצועיות מוציא את האוויר מההייפ שהתקשורת מעניקה חינם-אין-כסף לגוגל שנה אחר שנה עם פרסום תוצאות "מילות החיפוש הפופולאריות" שכפי שרויטל מראה בצדק, הן כלל לא מילות החיפוש הפופולאריות והקשר בינן ובין "רוח הזמן" הוא מקרי – במקרה הטוב.

24 מחשבות על “סתם רוח

  1. נראה לי שהאלגוריתם של גוגל הוא די ברור (וטיפשי למדי): מי רשם את העליה הגדולה ביותר באחוזים.
    וכך, הבבו הזה, שבתחילת 2006 התמזל מזלו והופיע כנראה פעם אחת או פעמיים בסטטיסטיקת החיפושים של גוגל, ובסוף השנה הופיע 2947 או 25924 פעמים, רשם עליה מטאורית של אלפי אחוזים, בעוד ש myspace, שנפח התעבורה שלו גדל רק מכמה מילונים טובים לפי שלוש מזה, רשם עליה צנועה של מאות אחוזים בודדים בלבד.
    וכן, כנראה שפרסום הנתונים הסטטיסטיים האלו, אם זה האלגוריתם הסודי שעומד מאחוריהם (שאני יכול בקלות להבין למה מחביאים אותו – מבושה), לא אמור לעניין אף אחד בעולם.

  2. נחוווווווומי – אתה כמובן צודק רק שהעיתונות מלאה בדיווחים על הסיפור הזה של גוגל. לכן כל כך שמחתי לקרוא את הטקסט של רויטל שעושה צדק עם התופעה ועם גוגל עצמה.

  3. לאחרונה נחשפתי מחדש לחיפוש של יאהו (שמגיע גם עם API חופשי, נוח ומתועד), והוא הופך אט אט למנוע החיפוש המועדף עליי. אני מניח שאם גוגל ימשיכו להקשות על השימוש בAPI שלהם, המגמה הזו תצבור תאוצה. בכלל, בכל הנוגע לגוגל, נראה שהקסם הולך ונאבד.

  4. איך נראה דיווח על צייטגייסט בעיתונות הישראלית?
    אם כן, יונית, חברת גוגל (שאנחנו לא מבינים בדיוק מה היא עושה, אבל יש להם הרבה כסף) מפרסמת בעינטרנט (שאנחנו לא לגמרי סגורים על מה זה) את 10 המילים שאנשים מחפשים הכי הרבה. ברשימה מופיעה המילה "מייספייס" (שאין לנו מושג מה זה, אבל יש שם קטינים)! יש גם "מטהקפה" (שמענו שזה קשור ליוטיוב, אבל אנחנו לא יודעים כלום על שניהם)! ואפילו "ויקיפדיה" (שמענו שזה אנציקלופדיה שכל אחד יכול לשנות. אז מה ההבדל בין זה ובין טוקבקים?). באולפננו מתארח המומחה שלנו לענייני עינטרנט – רזי ברקאי. ערב טוב לך, רזי.

  5. אני גם התלהבתי מהטקסט. אם כי הטוקבקיסטים העלו נקודות מעניינות – לגבי בבו למשל – שמכייוון שהוא התחיל מאפס. אחוזי הצמיחה שלו הרבה יותר גדולים מאלה של מייספייס – מה שהופך את כל העניין לשלומיאליות נטו ולבחירה הזויה באחוזי צמיחה כמדד.

    כלומר, בעיקרון, אם הנכד נכנס פעם אחת לבלוג של סבתא טולה – הרי שמדובר בצמיחה של מאה אחוזים. אז
    move over rover, and let tola take over

  6. רגע, מה , כל הקטע עם הגוגל הזה זה לא אדוורדז? כי אני ישר הלכתי לבדוק מה זה ביבו ומה זה מימינובה ועל מה דה פאק כולם מדברים.
    אחלה קמפיין

  7. הכותבת בכלל לא מבינה בחומר! היא לא קלטה שגוגל קנתה את יו-טיוב ולכן לא מפרסמת נתונים אודות החיפושים האלה?

    וגם מתעקשת לא להבין את ההבדל בין המילים הצומחות ביותר למילים הפופולאריות ביותר.

  8. שמוליק – הכותבת מבינה את החומר היטב. היא מבינה היטב את ההבדל בין מילים לצומחות למילים פופולריות – מי שלא מבין זה מי שמציג את הרשימה של גוגל כמי שמציגה את המילים הפופולריות (כלומר רוב אלו שמדווחים על הרשימה הזו). חבל שלא רק שלא הבנת את מה שהיא כתבה אלא גם את מה שהיא כתבה בין השורות.

  9. יובל- אני עם שמוליק. הכותבת אולי יודעת את החומר נהדר, אבל בכתבה שלה יצא משהו אחר. היא חזרה על הנקודה שלה מספר פעמים בהדגמות שונות בצורה לא משכנעת שגרמה לי (ולשמוליק ולשאר המטקבקים בכתבה המקורית) לחשוב שהיא אכן לא מבינה על מה היא כותבת. בנוגע לתגובה שלך: אם הבעיה היא במי שמשתמש בנתונים האלה, בדר"כ העיתונות וקצת חברות מסחריות, אז מה בדיוק הבעיה עם גוגל, מספקת הנתונים?

  10. טימבוק – שגוגל לא טורחת להסביר, לא טורחת לציין, לא מבהירה שבעצם הקשר בין האלגוריתם המפורסם שלה לבין הרשימה הוא מקרי. שבעצם זו רשימה שהם מייצרים, מנפים, עורכים ומסדרים. אין כאן שום "רוח התקופה". יש כאן מקסימום רוח העורכים.

  11. אחת הנקודות שלי היא ברורה מאוד – אם גוגל מורידה "מטעמי צניעות" מושגים מסוימים, אין ערבות שהיא לא מורידה גם מושגים אחרים.

    בנוסף, מצוין מפורשות במאמר שלמרות העובדה שמדובר על gaining queries, זה עדיין לא הופך את הרשימה הזו להגיונית במיוחד.

  12. כאילו זה נורא מסובך להבין שהם עשו סוג של נגזרת על פונקצית צמיחה של חיפוש המילים המדוברות?

    זה לא נכון שאין כאן רוח התקופה – בהחלט יש כאן, וזה לא רשימה שנולדה במוח הקודח של מישהו מעוניין.

    הבעיה שהחישוב הזה לא מאוד הגיוני, מכיוון שהוא מגמד את הנושאים הבאמת חשובים, ומנסה לכאורה לנבא מה יהיה פופולראי נורא (בהנחה שאחוזי הצמיחה לא ישתנו). הדבר גם נותן משקל לא ראוי לצמיחה שהתרחשה ממש לאחרונה.
    זה בהחלט לא מה שאנשים מצפים לראות ב"צייטגייסט".

    לטעון מכאן כל מיני טיעונים מרושעים בדבר מדיניות העורכים של גוגל, היא מוגזמת.

    ייתכן שגוגל מנסה להיות יותר מדי מגניבה וחדשנית ומפספסת. אבל אי אפשר להאשים שהם מנסים לקדם איזה אתרים מוזרים שיש להם אינטרס בהם (כי אין להם, משום שכל אתר הקשור בגוגל ירד מהרשימה).

  13. אם אתם רוצים להיות חוכמולוגים, אז עד הסוף בבקשה – אפילו אם הרשימה של גוגל לא מתייחסת למספר האבסולוטי של החיפושים אלא לגידול (הנגזרת), מייספייס עדיין אמור להוביל על bebo. מספיק להסתכל בגרף של גוגל טרנדס ולהשוות את שיפוע הגרף הכחול לשיפוע הגרף האדום. ברור לחלוטין ששיפוע הגרף האדום גדול משיפועו של הכחול, כלומר – לא רק שמספר החיפושים האבסולוטי גדול יותר, הרי שגם הנגזרת גדולה יותר.

    איך שלא מסובבים את זה, אין שום טעות בכתבה.

  14. נועה – ממה שהצלחתי להבחין הטקסט לא מועתק. הרעיון לבדוק בגוגל טרנדס הוא רעיון שחוזר בלא מעט בלוגים וכתבות ברחבי העולם. גם העובדה שמדובר ב"מילים מתחזקות" ולא ב"מילים פופולאריות". אחרי הכל בכמה זוויות שונות אפשר לתקוף את אותה הרשימה? בסופו של דבר לכולם יש פחות או יותר את אותם הרעיונות.

  15. נועה היקרה, מילא זה שאת מסתתרת מאחורי כינוי בדוי וזורקת השמצות (בשביל מה המציאו טוקבקיסטים). אבל לפחות כדאי שתחזרי לבית הספר ללמוד מתמטיקה פשוטה:

    EASTERN TIME נמצא 7 שעות אחרי ישראל. עכשיו שימי לב, כי זה מורכב: כשהשעה בישראל היתה 12 בצהריים, שעת עליית הטור שלי, שעת ה-EASTERN TIME היתה 5 לפנות בבוקר. הפוסט שאליו כיוונת, יקירתי, עלה בשעה 8 ומשהו, איסטרן טיים. הבנת? או שזה מסובך מדי?

  16. לרויטל, נו – באמת. גוגל יפרסמו איזה חיתוך מהמידע העסקי שלהם שיתחשק להם. הטיעון שלך של מי-יודע-מה-הם-עוד-לא-מגלים-לנו היה נכון אילו היית תופסת אותם בשקר, אילו בעצמך היית מגלה שהם ניפו החוצה תוצאות שהם לא הצהירו שהם ניפו.

    אבל האמת היא שהם הודיעו מפורשות שהם ניפו החוצה את הנושאים שקשורים אליהם.

    ושוב – למה התפלאת שאין בתוצאות את YOUTUBE? הרי הם חלק מגוגל, שכחת?

  17. לשמוליק, זה בדיוק מה שכתבתי בסוף הטור – שגוגל לא חייבים שום דבר לאף אחד. הבעיה היא שרוב כלי התקשורת הממוסדים וגם רוב הבלוגים, לצערי, מקבלים את הרשימה הזו face value. לא מנתחים, לא בודקים, לא שואלים. הרשימה הזו לא מייצגת בשום פנים ואופן את החיפושים הכי פופולריים באינטרנט ב-2006, והיא אפילו לא מייצגת את החיפושים הכי פופולריים בגוגל ב-2006. וגם לא את החיפושים הצומחים ביותר. היא מייצגת מה שגוגל רוצה להראות, ואם זה ככה, לפחות שיגידו את זה בצורה ישירה. נחמד שהם רוצים לעצב את האינטרנט. זה לא אומר שאנחנו חייבים להוריד את הראש ולהגיד "כן, הו גוגל האלמותית, אנחנו נלך אחרייך".

  18. קשה להחליט מי יותר פלצני, רוויטל ("הו, גוגל". את פשוט לא מבינה בשיט, אה?) או יובל, המעריץ החדש שלה. סוג של דץ ודצה, אתם . אולי תיפרדו?

    טרול

  19. אבי לן – הייתי מצפה מטרול מנוסה שכמוך לדעת שכאשר אתה כותב פעם אחת תחת השם "נועה", פעם שניה תחת "מתי" ופעם שלישית תחת "אלונה המתכנתת" שתדע להחליף כתובת IP. אוחחח, האכזבה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *