פרויקט הלינוקס הקטן

אם ליובל מותר לעשות פרויקט ויסטה גדול, אז גם לי. המטרה: לבדוק אם אפשר לחיות עם מערכת הפעלה שלא עולה כסף, ולהשתחרר סוף סוף מכבלי המונופול. לא, הכוונה לא לבזק. האמצעי: הגרסה החדשה של אובונטו לינוקס, המכונה Feisty Fawn ומספרה 7.04.

יובל קנה לכבוד ויסטה מחשב חדש. בתגובה, נטלתי מחשב בן קצת יותר משלוש שנים, עם מעבד AMD Athlon 64 וגיגה של זכרון DDR בא בימים. הורדתי את התקליטור של אובונטו עם ביטורנט (אחחח… אין כמו הורדות חוקיות) וצרבתי אותו. להלן התרשמויות ראשוניות.

התקנה: מהירה למדי, הרבה יותר מ-XP, לדוגמה. השאלות די בסיסיות. במהלך ההתקנה יש ניסיון להתחבר לאינטרנט להורדת עידכונים וחבילות תוכנה, אז מאוד עוזר אם יש חיבור פעיל (ראוטר, למשל). אפשר גם בלי.

איך זה נראה: גוונים מדבריים מקדמים את פני המשתמש, כנראה שלאמריקאים זה נראה אקזוטי… אצלי היה צורך בהתעסקות קלה כדי להגיע לרזולוציה מקסימלית, ייתכן שבמחשבים אחרים לא יהיה צורך כזה. תוכנות רבות כבר מותקנות עם הכניסה הראשונית, לדוגמה: מסרים מידיים, טלפון אינטרנט, דפדפן (פיירפוקס כמובן), תוכנת דואר אלקטרוני, עיבוד תמונה, ואופן אופיס לכתיבת מסמכים.

מכיוון שויסטה אוהבת להתהדר באפשרויות התצוגה החדשות שלה (חלונות שקופים וכאלה), התקנתי מייד את Beryl. תוסף זה מאפשר מגוון של צעצועים ויזואליים משובבי נפש, שלא עוזרים הרבה לפרודוקטיביות: מסגרות שקופות, חלונות שקופים, חלונות גמישים שנמתחים כשגוררים אותם (שעות של הנאה), תצוגה מקדימה של תוכן החלון לפני שעוברים אליו (כולל, לדוגמה, סרט שרץ בנגן הוידאו), וגם שולחן עבודה תלת מימדי מרשים.
צריך לומר שהתקנת תוכנה באובונטו (וגם בכמה הפצות אחרות של לינוקס) היא שיא הקלות, כתוצאה משיתוף הפעולה בעולם התוכנה החופשית. כשרציתי להתקין את Beryl, כל שהיה עלי לעשות הוא לפתוח את מנהל החבילות Synaptic, לסמן V ליד Beryl, וזהו. כל הרכיבים ירדו והותקנו אוטומטית. בזכות אותו שיתוף פעולה, Synaptic מכיל מגוון עצום של תוכנות ותוספים להתקנה פשוטה ומהירה.

בעיות: יש, ואסור להתעלם מהן. הראשונה היתה בעיית החיבור לאינטרנט. אני צריך חייגן L2TP (ותודה לכבלים), וזה עניין בעייתי בלינוקס. יש פתרונות לעניין, אבל לא הצלחתי להשמיש אף אחד מהם. בינתיים, ובלי קשר, קניתי ראוטר חדש, וזה פתר את הבעיה.

בעיה שניה ואזוטרית: יש לי, בעוונותי, שני כרטיסי קול. אחד נמצא על לוח האם ואיכותו פרופורציונית ל-$3 שעולה הרכיב המרכזי בו. והשני הוא כרטיס Sound Blaster Live! 5.1 לא צעיר, אבל איכותו טובה למדי. כמובן שבו אני רוצה להשתמש, אבל מה לעשות, כשכל תוכנה שעושה קול, עושה אותו דרך הרכיב שעל לוח האם. זה הצריך קצת חיפוש בגוגל ושינוי של קובץ קונפיגורציה.

בעיה שלישית: וידאו. הנגן דומה בהרבה דברים ל-Windows Media Player, גם בצורך שלו בקודקים אינספור. אמנם, הוא נותן אפשרות לחיפוש והתקנה אוטומטית של קודק, שזה כבר יותר טוב מ-WMP, אבל משום מה XviD פשוט הכשיל אותו. התקנה זריזה של VLC (שוב, עם Synaptic) והעניין פתור.

בעיה רביעית ובלתי פתורה: פלאש. כן, אותו רכיב מובן-מאליו שיש בכל דפדפן. אלא שאני משתמש בגרסת 64-ביט של אובונטו (בשביל מה יש לי מעבד 64 ביט?!), אדובי לא ממש מזיזים את ישבנם לתמיכה בזה, והפתרונות של קהילת הקוד הפתוח חלקיים מאוד. מצד שני, אם הבנתי נכון, אין פלאש גם למי שמשתמש בגרסת 64 ביט של Windows, אבל כמה כאלה כבר יש?

אז נחמד לי באובונטו, וממנו אני כותב את הפוסט הזה. יש בעיות קלות, שאין להקל בהן ראש, אבל מי שקונה מחשב פחות מסובך משלי, ומתקין את גרסת 32-ביט, יכול בקלות להסתדר. יש עברית, יש דפדפן ואימייל ואופיס, יש נגן וידאו ומוזיקה, וגם תמיכה באייפוד (פיכס); וכל זה בלי להיכנס ל-terminal אפילו לשניה אחת. הכל עובד מהר על מחשב די ישן, והדיסק לא טוחן יום ולילה.

לסיום, הנה סרטון חביב שמראה את נפלאות Beryl. אני אישית לא יכול לראות אותו, כי נגן הפלאש לא עובד. המממ. עדכון: אהוד (תגובה 8) עזר לפתור את הבעיה. אבל הפתרון מסובך, לכן מומלץ, למי שרוצה לנסות, להתקין גרסת 32-ביט (המכונה גם i386) – ולהימנע מהבעיה מראש.

48 מחשבות על “פרויקט הלינוקס הקטן

  1. נחמד לדעת שיש עוד משתמשים חוץ ממני.

    התקנתי אובונטו על Thinkpad וזה עובד מצויין. התמיכה הטכנית יכולה להיות טיפה בעייתית למשתמש חלונות הממוצע שהתרגל להורדת דרייברים אוטומטית ולא ניסה למשל להיכנס לרג'יסטרי – מנקודת המבט הזאת יש מה לשפר וסינפטיק היא צעד גדול לכיוון הנכון, כמו שהפצת אובונטו עם ההתקנה האוטומטית היא הדבר הטוב ביותר שקרה ללינוקס לאחרונה.
    טוויקינג ימשיך להיות עניין בלינוקס, לא בטוח אם זה טוב בזמן שמנסים להוציא את לינוקס מחוות השרתים אל הדסקטופ בבית.

    אני חושב על הפיספוס של אובונטו בהתחשב בפלופ של ויסטה. לוך כמה חודשים, עם סרוויס פק,מחשבים קצת יותר מהירים והאגרסיביות השיווקית של מיקרוסופט ויסטה תתאושש, בינתיים יש חלון (משחק מילים) הזדמנויות קטנטן שמאפשר לקצת יותר משתמשים להתוודע לאובונטו.

    Beryl זה ממשק שגורם לך לתהות על גורלו של צוות הממשק בויסטה, בישיבת עבודה עם ביל גייטס לאחר שהאחרון ניסה את Beryl בעצמו…

  2. מהרבה בחינות, ויסטה היא כישלון אומלל שנעטף בעטיפה צבעונית; אלא שאפילו העטיפה מחווירה לעומת Beryl. אבל הכשלון נשאר, כי כל הפונקציות החשובות שהובטחו לנו לפני שנים (ובראשן WinFS) נשרו החוצה.
    קראתי באיזה מקום שויסטה יצאה רק כדי למלא התחייבויות לו"ז של מיקרוסופט, וזה בעצם משיכת זמן עד הגרסה האמיתית והרצינית שתצא בעוד שנה וחצי, בין אם כ-Service Pack 2 (כי SP1 צפוי עוד השנה) ובין אם בגרסה חדשה לגמרי. בכל מקרה, הטענה היא שויסטה היא כמו Windows ME – ממלאת מקום.

  3. לגבי חיבור לאינטרנט, הדרכה פשוטה:
    קודם כל, לך לאתר להלן:
    http://www.netcheif.com/Articles/BrdBandDefs/BrdBandDefs.htm
    תשיג משם את הכתובת של שרת הpptp של הספקית שלך.
    לאחר שעשית זאת, וגם העתקת את כל האופציות מהחייגן (כל הסקיוריטי בולשיט, פרוטוקולים CHAP וכן הלאה), לך לאובונטו היקרה, והקלד את השורה בטרמינל:
    sudo apt-get install network-manager-gnome network-manager-pptp
    זה יתקין את חייגן הVPN. לאחר מכן, כל שנותר הוא לקנפג את הVPN עם פרטי השרת, ולאתחל את תוכנת ההתחברות:
    sudo NetworkManager restart
    אם לא הולך לך ההתקנה סימן שחבילות Universe ו/או Multiverse אצלך לא מופעלות, צריך לסמן אותן בSoftware Sources.

    אני נתתי את הדוגמא הזאת בכוונה למרות שכבר פתרת את הבעיה, לא בשביל השופוני, אלא משום שצריך להבין שלמרות שאובונטו נוחה מאד, עדיין כדי לבצע דברים מורכבים יש ורצוי להשתמש בטרמינל. זה לרוב מסתכם בלהעתיק הוראות מאתרים. הצד החיובי הוא שיש תמיכה של הקהילה, ולכל בעיה יש עשרה מתנדבים שעוזרים.

    אני מאד מרוצה מאז שהתקנתי אובונטו בנייד. אני מרוצה ולו משום שכשהעסק מתקלקל אתה לא כמו עכבר מעבדה שהמתג של האוכל הפסיק אצלו לעבוד. אתה יכול ללמוד את הבעיה, ולתקן בעצמך – להתאים את המערכת אליך. זו תחושה נהדרת של כוח שנעדרת משימוש בחלונות, גם אם זה דורש בסך הכל copy – paste.

  4. מה שמוזר לי היא הדרישה דווקא לl2tp. חייגן הpptp שתמצא באתר הכבלים (זה שמופיע כשלא מחוברים) אצל כל ספק, עובד מעולה, בכל גירסאת לינוקס שניסיתי עד היום.

  5. (גילוי נאות: אני עובד בהוט).

    בקשר להתחברות עם חייגן – זה לא קשור לחברת הכבלים אלא לספק אינטרנט שלך.
    הוט מאפשרת גישה ישירה על ידי קבלת כתובת IP באמצעות DHCP.

    למשל, אצל בזק בינלאומי, שאני מנוי אצלה, זו הגדרת ברירת המחדל. ראה http://www.bezeqint.net/PageText.aspx?cc=01020102 .

    אני עובד כך וזה נפלא ואין ניתוקים בשל השימוש בחייגן. גם אין צורך להזין שם וסיסמא בהגדרות ההתחברות.

    תברר את הנושא אצל ספק האינטרנט שלך או שתעבור לספק שמאפשר זאת.

  6. יופי של פוסט. עושה חשק להתקין.

    אגב, מאז השידרוג האחרון של פיירפוקס אני לא מצליח לראות סרטוני FLV כמו שצריך. יש למישהו מושג מה הבעיה ואיך פותרים אותה?

  7. תמיכה באייפוד? זה היה החסם העיקרי למעבר שלי לאבונטו. ר"ש, אתה יכול אולי לפרט קצת בנושא?

  8. אני משתמש *רק* באובונטו כבר יותר מחצי שנה. בינתיים נצפתה בעיה אחת בלבד שחייבה אותי לרוץ בהיסטריה לחלונות במעבדת האוניברסיטה: אופן-אופיס בעברית.

    מעבר לכך שלכתוב מסמכים באופן-אופיס בעברית היא משימה זוועתית באופן כללי, גם התוצר נראה מבולגן ביותר כשמעבירים אותו לחלונות. ומה לעשות – רוב האנשים בעולם צופים\עורכים את התוצרים שלי בחלונות, ורוב המצגות שאני עושה מוצגות בפני קהל ממחשב עם וינדוז עליו.

    מעבר לכך – החיים יפים, המצב אידיאלי, המוסר שקט (לא המוסר של לגנוב תוכנה, אלא המוסר של לעבוד עם דברים שמיקרוסופט עשו).

  9. איתן – הפתרון הזה לא התאים לי מסיבות שונות. בכל מקרה, כיום אני עם ראוטר חדש ואין בעיות. אני לא מתלונן על הצורך בחייגן L2TP; לפני שעברתי לכבלים, הייתי צריך חייגן PPTP בבזק, אז מבחינתי לא היה הבדל גדול, חוץ מאיכות התמיכה שנותנים הראוטרים.

  10. מצוין. תבחר מה שמתאים לך, רק אל תציג את זה כאילו זו בעיה של חברת הכבלים, כי פשוט עובדתית זה לא נכון.
    לי יש ראוטר של לינקסיס שמאוד בעייתי עם L2TP לכן המעבר ל-DHCP היה הכרחי מבחינתי.

  11. יש אובונטו. הוא מזהה את כרטיס הרשת האלחוטית, ואת הראוטר האלחוטי, ואפילו מראה לי את השם של הרשת ומאפשר לי להכניס את מפתח הגישה. עכשיו אינ רק מחכה שהמחשב גם יתחבר לרשת. בינתיים עברו שבועיים.

  12. שלום שלום
    אני לא מבין מה ההתלהבות של כולם מאובונטו… אני משתמש במנדריבה, שם התקנה האוטומטית (וגרפית, שעדיין אין באובונטו וגם בחלונות אין באופן מלא) הייתה קיימת עוד מימי מנדרייק 3 העתיקים (זה קצת יותר מ10 שנים) סינפיק די בעייתית ביחס לRPMDrake (אלא אם הם ממש שדרגו אותה בחודשים האחרונים, מה שיכול להיות) ומערכת המשתמשים סורסה והרוט הוחלף בsudo המעצבן -_—–

  13. התקנתי אובונטו על קומפאק ארמדה עתיק

    התקנה נוחה בצורה מדהימה, ממשק יפה, ועובד, אבל…איטי להחריד

    חוץ מזה, כמעט בכל העדכונים שניסיתי להוסיף אני מקבל הודעת שגיאה שהדריברים לא תומכים במחשב הזה

    יש גם כל מיני אלמנטים שלא בדיוק ברורים למשתמש החדש והפשוט (התקנת – פויה – אקספלורר בשביל אתרים חוסמי דפדפנים) ואין הדרכה טובה. בכלל, חסר מדריך מסודר שיעגל את כל הפינות החסרות גם למתשמשים לא מנוסים (למה לא מוסיפים אותן מראש למערכת?):
    http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty

    אגב, וינדוז 2000 עובד עליו מצויין

    כנראה צריך בכל זאת מחשב בן 5 ומטה, אז המעבר שלי לאובונטו יתעכב קצת עד שאמצא גרוטאה אחרת

    אגב, מישהו יודע איך אפשר להוסיף לאובונטו את כל רכיבי העברית החדשים (בודק איות וכו') שהוספו להפצה האחרונה של דביאן?
    http://linmagazine.co.il/debian/4

  14. לפני שנה ניסיתי את הגרסא הקודמת של אובנטו ובאמת ראיתי שההתחלה מאוד קלה ונוחה. מנהל ההתקנות שמה מרשים מאוד ובאמת הופך את עניין ההתקנה לטוב יותר ממה שוינדוס מציע, מה גם שהוא אוטומטית מעדכן את התוכנות שזה פשוט מצויין.
    לצערי המעבר נכשל אחרי שלא הצלחתי לעבוד במצב dual screen כמו שאני עובד בוינדוס. עכשיו כשיצאה גרסא חדשה של אובנטו רציתי לנסות אותה אבל נראה שאובנטו לא אוהבת את זה שמחברים את העכבר דרך החיבור ps/2 ולא עובדת כשהוא מחובר ככה.
    חיפשתי תמיכה טכנית בפורומים של אובנטו אבל נראה שזו בעיה שתרם נפטרה…

  15. אגב, בזמנו התקנתי את הגרסא של ה64 ביט ודווקא פלאש עבד בשבילי.
    מוסיף – פלאש עובד מצויין בשבילי בגרסא החדשה של פיירפוקס. נסה אולי להתקין את הפלאש מחדש או משהו…

  16. אני על אובונטו (kubuntu, עם סביבת KDE שהיא פחות חומה ויותר מזכירה וינדוז) מיוני אשתקד, במחשב הביתי (בן שנתיים וקצת). אחרי כמה חודשים עם 64 ביט, ובעיות פלאש וקול, ויתרתי והתקנתי 32 ביט – יש הרבה יותר סיכוי שתוכנות קנייניות (כמו אופרה ופלאש) יעבדו כמו שצריך.
    חוץ מזה, חייגן האינטרנט שהוזכר לעיל (pptp) עובד לי מצויין (כבלים, ברק) למרות שבאובונטו 7.04 הזיזו את המקום של הסקריפטים. וכרטיס מסך ATI הוא אזרח סוג ב' באובונטו – צריך להתקין דרייברים במיוחד בשביל לקבל יציאת טלוויזיה, אין שקיפות ואין Beryl בשולחן העבודה (בלי להתקין XGL, שקצת יותר איטי מהתשתית הגרפית הרגילה).
    חוץ מהתלונות הספציפיות הללו, זו סביבה נוחה למדי – יש פיירפוקס, טורנטים, וידאו, כתיבת מסמכים, נגן מוזיקה מצויין (Amarok) שמוריד פודקאסטים ומתמשק לנגנים ניידים כמו אייפודים למיניהם (טוב, נגן ה"MP4" הסיני שלי דווקא לא מזהה את הלינוקס. אז אני מטעין אותו בעבודה).

  17. דותן, בכל לינוקס כרטיס ATI הוא אזרח סוג ב'- הם עשו התקנה שאמורה להיות "ידידותית", אז אתה מריץ מהטרמינל וזה נותן חלון עם מקשי נקסט נקסט מעצבנים כמו בחלונות. הבעיה רק שתמיד ההתקנה נותנת לך איזה שגיאה מעצבנת ולא מפוענחת, ואתה צריך לדעת מה התפקיד של כל קובץ אלמוני בכל מיני תיקיות אלמוניות ב/bin וב/etc בשביל למצוא את המקור של הבעיות שנוצרות. וגם אחרי שמתקינים את הדרייבר הזה הוא לא עובד כמו שצריך וכל הזמן מקריס את שרת הX וסוגר לך את כל התכניות.

    כמובן שהפתרון הוא הדרייבר החופשי, במנדריבה הוא נמצא במנהל החבילות (אני מניח שגם באובונטו, תנסה אם אתה רוצה) והוא עובד מצויין (גם כשניסיתי כל מיני מנהלי שולחנות עבודה סטייל beryl ועוד כל מיני (אגב beryl הוא לא כזה טוב, האפקטים בו נראים די חלשים… נגיד באחד אחר שניסיתי כשסוגרים חלון הוא מקמט את עצמו וזורק את עצמו לפח) שטויות הם עבדו חלק ויפה וגם משחקים עובדים בו כמו שצריך.

  18. רוגל – גיקים תמיד ימצאו דרך לסבך דברים. כמו ש-MrM אמר, עוזבים את השטויות של ATI ומתקינים את הדרייבר החופשי (ממנהל החבילות – בלי שום טרמינל) והכל עובד נהדר.

  19. על מחשב די ישן (Athlon XP 1600) עם כרטיס מסך NVIDIA מובנה ושאר שטויות סטנדרטיות, פועלים בשלווה ובנחת suse, fedora ובעבר הרחוק גם מנדרייק, במקביל לXP. משום מה אובונטו היא המערכת היחידה שמסרבת בכלל לעלות (דיסק הלייב עם אופציית ההתקנה, גרסה שבע משהו), למרות שעל שני המחשבים האחרים היא עלתה יפה.

  20. יש לי THINKPAD ישן ש XP עליו זה די סיוט. איזה גירסה של לינוקס הייתם ממליצים לי?

    המשתכנע

  21. לניסיון, הייתי ממליץ על Xubuntu – זה אובונטו עם דרישות גרפיות פחותות בהרבה, אולי זה יתאים לך. מה שיפה זה שאפשר להריץ את זה ישר מה-CD בלי להתקין בכלל, ואז אפשר לראות אם זה מתאים ועובד.
    יש הפצות לינוקס למחשבים מאוד ישנים, ואין לי ספק שמחשב שמסוגל להריץ XP (ולו בקושי) יכול להריץ לינוקס בכבוד. הבעיה היא שהנוחות והתמיכה בעברית בדרך כלל קיימות בגרסאות החדשות שדורשות חומרה יותר חזקה. אם לא תמצא שאתה אוהב את אובונטו, נסה לשדרג את הזיכרון ולהישאר עם XP, בדרך כלל זה עושה פלאים. מומלץ גם להיפטר מהגרפיקה היפה של XP – מתקבל משהו דומה ל-Windows2000, שעובד יותר מהר על מחשבים ישנים.

  22. רוגל- חשבת לקרוא את התגובה שלי עד הסוף?
    כשהפתרון קנייני הוא גרוע וכשהוא פתוח הוא טוב- ואפשר לראות את זה בעקביות. הדרייבר הקנייני הוא שיוצר את הבעיות שנפתרות על ידי הדרייבר הפתוח.

    ר"ש- אתה נופל למלכודת שמשתמשי חלונות נוטים בדרך כלל ליפול אלי- מערכות לינוקס קלות משקל הן לא מערכות לינוקס ישנות אלא מערכות שנועדו לתפקד על מחשבים חלשים- הן חדשות בדיוק כמו האובונטו עם הבריל שלך.
    וxubuntu היא לא "מערכת דרישות גרפיות פחותות בהרבה" אלא אותה אובונטו בדיוק עם מנהל חלונות אחר- Xfce, שהוא זה שיש לו דרישות גרפיות פחותות, ואתה יכול להוריד אותה ממנהל החבילות ולהשתמש בה כמו שהורדת את בריל (כל המנהל חלונות הוא איזה עשר מגה, זה יהיה לך מהר).

  23. MrM – אני מבטיח לך שלא נפלתי לשום מלכודת, אני רק מנסה לשמור על העניינים פשוטים, בלי תסבוכות מיותרות. אני עדיין חושב איפה כדאי לי להתקין את זה.
    כנ"ל העניין עם Xfce – אין טעם להיכנס להסברים על window manager ותקני X11, זה מיותר. מי שיש לו מחשב ישן והוא לא מומחה, שיתחיל עם Xubuntu וזהו.
    אתה לא צריך להשפריץ את הידע שלך פה בתגובות, כולנו יודעים שאתה מאסטר האקסור.

  24. לר"ש ולאיתן כספי…

    בבזק יש PPPoE שבכלל מתחבר למודם שעושה PPPoA
    בHOT יש PPPTP וL2TP
    אבל מה שלא ברור לי זה למה אנשים מעדיפים את הכאב ראש של "חייגנים" אעלק ולא מעדיפים
    פשוט את שיטת הDHCP שבין הייתרונות העצומים שלה:
    1. קבלת עד 3 IPים ציבוריים מהISP (מה שמבטל לחלוטין את הצורך בנתב)
    2. שמירת כתובת הIP למשל תקופה ארוכה (ולא התחדשות עם כל חיבור חייגן)
    3. יציבות (אין חייגן שייפול\יתנתק)
    4. תאימות לכל דבר שיש לו IP (גם למקרר) ללא צורך לברר אם יש תמיכה בטכנולוגיה זו או אחרת.

    my 2c

  25. משה מההנדסה של HOT שצריך לעבוד קשה בשביל להאזין לפקטים שלך נדפק.

    מצד שני,
    כל שאר האינטרנט העולמי עדיין מאזין לך (גם מיקי גורדוס…), מישהו אמר לך שאתה רק רואה שחורות פעם?

    🙂

    נ.ב
    האינטרנט הוא המקום הכי לא דיסקרטי שקיים היום.

  26. ר"ש- אני לא מנסה "להשפריץ ידע" אני רק מתקן טעויות של אנשים.

    אני לא אומר שזה רע להתקין Xubuntu, אני אומר שההתייחסות למעכות עם Xfce כמערכות היא התייחסות לא נכונה.

    וניסיתי את DSL, העברית לא עובדת בה כמו שצריך.

    הייתה פעם הפצה עברית דומה, "מיני קזית", שעבדה יפה על כל מחשב, אבל היא באמת ישנה ולא תרוץ לך על חומרה חדשה וגם עושה הרבה בעיות עם חיבור לאינטרנט (לינוקס של לפני שלוש שנים זה לא לינוקס של היום).

  27. ניצן W: בשביל זה יש TOR.
    MrM: התיחסות כן או לא נכונה, סיבוכים כאלה הם מה שמרחיק משתמשים חדשים מלינוקס. נכון, אפשר להחליף WM ויש 3 מערכות קבצים שונות ואפשר אפילו לבחור XServer. כל זה לא רלוונטי. המשתמש רוצה להתקין ושזה יעבוד. שים לב גם שהרבה פעמים מתייחסים לאובונטו או פדורה כ"מערכת הפעלה" ולא "הפצה של גנו/לינוקס". זה חלק מהעניין: מידע נכון, אבל לא רלוונטי בשניה זו.

  28. ר"ש, אתה מחזק את עמדתי…

    אגב, נזכרתי בחסרון היחיד של שיטת הDHCP בכבלים,
    החלפת ISP היא בעייתית יותר כי זה תלוי בHOT ועד שהם זזים יוצאת הנשמה.

  29. לפני קצת פחות משנה עברתי ללינוקס – התקנתי (בפעם הראשונה בחיי) פדורה קור 5 בלי ווינדוז ובלי בטיח.
    לאחר שאוני' ת"א חייבה אותי – התקנתי אקספלורר (אחרת לא הייתי זוכה להכנס לאתר שיעורי הבית הווירטואלים – הוא לא תמך בפיירפוקס).
    לפני שבוע ביצעתי שדרוג ראשון – התקנתי הכל מחדש עם דואל בוט של פדורה 7 וטייני אקס פי (גרסא מינימליסטית של חלונות, מה שד"א שמזכיר את ההשוואה שנעשתה כאן בין אובונטו לקסובונטו). הסיבה היחידה שהתקנתי את הווינדוס היתה כדי לבדוק את הווירטואליזציה. אני אפילו לא משתמש בזה כי פדורה עונה לי על כל הצרכים.

    לדעתי, משתמשים ביתיים יכולים כבר עכשיו לעבוד עם לינוקס בקלות.
    בעוד שנה – התקנה של רוב הפצות לינוקס תהיה קלה יותר לביצוע מזו של ווינדוז.
    (אה, וזה חינם – כמעט שכחתי.. )
    מה שאני הכי אוהב זה שעם לינוקס וחומרה של לפני 3 שנים אני מקבל את מה שווינדוז ויסטה לא היה מצליח לתת לי גם אם היה לי מחשב-על של נאסא.

  30. דילגתי על קריאת התגובות אז אם אני חוזר על משהו שנכתב, תתחשבו.
    זה לטובת הדורות הבאים.
    לגבי תוסף פלאש על מעבד 64bit.
    ישנו פתרון שעובד גם בהפצות לינוקס שונות וגם בFreeBSD ואחרות מאותה משפחה.
    במערכות 64bit ניתן להתקין יישומי 32bit.
    בקצרה, מתקינים פיירפוקס 32bit ואז פלאש.
    לגבי כרטיס הקול.
    ניתן לעשות לעשות disable לרכיבים על לוח האם דרך הbios ואז המחשב מזהה רק את כרטיס הקול השני ככרטיס היחיד במחשב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *