איך תעשו מזה כסף. כסף. כסף. כסף.

אני מתעניין בתחום המדיה החברתית מהזווית האקדמית. מהפכת המדיה החברתית משפיעה השפעה ישירה על התרבות שלנו, משנה אותה, מסובבת אותה על צירה, ובעיקר מטלטלת את אמצעי התקשורת ההמוניים שבנויים על לוגיקה תרבותית-טכנולוגית אחרת. במובנים מסוימים המדיה החברתית לא חדשה בכלל, ובמובנים אחרים היא משנה סדרי עולם.

אני מעביר קורס שנקרא "מבוא לניו-מדיה", אני מלמד את התחום וכותב עליו ולכן אני מחפש כתיבה מעניינת, מקורית עליו. יש לי כבר מספר ספרים שעוסקים במדיה החברתית על נגזרותיה השונות (רשתות חברתיות, ויקי, מיקרובלוגינג, עיתונות אזרחים וכן הלאה) ואחת לכמה שבועות אני חוזר לאמזון לראות מה התחדש.

ובכן, לא הרבה התחדש. קשה למצוא כתיבה מוצלחת, חכמה, שמנתחת את התופעה הזו מבחינה סוציולוגית, תרבותית, אפילו כלכלית. זה לא שאין ספרים בכלל אבל יש מעט ובתוך המעט יש ממש מעט מוצלחים.

לעומת זאת.

אם למישהו היה ספק, ככה נראה העולם שלנו. תרבות, חברה, כלכלה, פילוסופיה – מחשבה בכלל – כל אלו פחות חשובים; פחחחחחח אני סתם צוחק. הם לא חשובים בכלל. אם יש תופעה חדשה שכובשת את העולם, בואו נכתב שנדיבריליון ספרים שמסבירים איך אפשר לשווק, למכור, להרוויח, לעשות כסף כסף כסף, אמרתי $$$ ממנה.

ואם אתם חושבים שזה עניין אמריקאי, תשכחו מזה. את כל השיט החלול והמטופש הזה קונים ישראלים ואז מוכרים אותו ללקוחות שלהם.

בעעעעעעע.

23 מחשבות על “איך תעשו מזה כסף. כסף. כסף. כסף.

  1. בואנה, יש שם כמה עטיפות שמעוצבות ממש יפה! אני רץ לקנות.
    עכשיו ברצינות: הנקודה לגבי הפער בין הדגש על כסף לעומת הגות ותרבות ברורה ומוסכמת. אבל יש כאן עוד משהו. תראה, ברור לגמרי שיש נישה בעולם העסקי, קהל יעד של אנשי שיווק, שרוצים וצריכים להכיר את כלי המדיה החברתית. יש ביקוש אמיתי לידע הזה והספרים האלה מיועדים לספק אותו. עד כאן זה נורמלי לגמרי. איפה שזה מפסיק להיות נורמלי ומתחיל להיות מעצבן ומקומם, זה במקום שבו אנחנו – אתה ואני וקוראי הגלוב האינטיליגנטיים – נחשפים לעד כמה נמוך הרף שממנו אדם נחשב מומחה לתחום המדיה החברתית ומתחיל להוציא ספרים ולהופיע בכנסים. מאז ומתמיד, במדיה המסורתית, לנסיון ובשלות היתה משמעות והיה, באופן עקרוני לפחות וברוב המקרים, קשר ישיר בין הזמן שהשקיע אדם במקצוע המדיה שבחר לבין הצלחתו העסקית. בתחום המדיה החברתית כל הקטע הזה איבד את המשמעות. כי מסתובבים לך כל מיני "יועצים" שמנופפים במספרי העוקבים והאוהדים שלהם (שהחליפו את הרזומה של פעם), וכל מה שעומד לזכותם זה 5,000 שעות שבילו מול פייסבוק בחמש השנים האחרונות, פלוס 10,000 ציוצים בטוויטר, פלוס מינוס ג'וב זוטר בחברת אינטרנט כזו או אחרת שכבר לא קיימת. וקהל היעד – האמיתי והלגיטימי – אוכל את הבולשיט הזה. ואז מבקש עוד.
    זה מה שבאמת מעצבן.
    פאק, חיממת אותי.

  2. אחחחח קפיטליזם. ממש חיממת את ליבי על הבוקר.
    מה שכן, נראה לי לא נכון להפריד בין המדיה החברתית כתופעה המתרחשת באינטרנט לבין הספרות שנכתבת עליה. המדיה החברתית כפלטפורמה היא אידיאל, או יותר נכון, בסיס לאין סוף אופציות וכיוונים פוטנציאלים שלעולם לא יתגשמו. העובדה שהמדיה החברתית הופכת יותר ויותר לשדה כלכלי (האם היא הופכת יותר ויותר לשדה כלכלי?) או לכלי שיווקי – פוליטי בשדות חברתיים מסויימים (פוליטי, כלכלי, תקשורתי וכ"ו)- משהו שהספרים שהבאת מדגימים יפה מאוד- אינה ניתנת להפרדה מהתופעה החברתית של ניו מדיה.
    ובנימה אישית (ומעט מרקסיסטית)- עצוב לראות שוב איך האינטרנט הופך לכלי בידי הכוחות הקפיטליסטים ולא הנביא המשחרר שרצינו שיהיה.

  3. אתה לא בסדר. תראה כמה הרבה מקום ופרסומת חינם הקדשת לספרים הרעים, הלא נחמדים ולא שימושיים ופשוט פיכסה, באופן כללי. למה לא לתת, במקום זה (או בנוסף, אם אתה חייב), המלצה על ספר או שניים שכן שווים משהו? משהו שקראת ולדעתך מגיע למחבר שלו את הפרסומת חינם, כי הוא עד כדי כך טוב?
    אני מנחשת שיותר מאדם אחד בקהל הקוראים של הגלוב עשוי להוסיף אותם לרשימת הקריאה.

  4. לגמרי. אבל מצטרף ל-Meme, אם כבר מצאת כמה ספרים טובים, למה לא תחלוק איתנו?

    וגם – אותו דבר לגבי עיתונות טכנולוגית. כבר מזמן נואשתי מלחפש משהו מחכים או מעמיק שיש להם לומר. ובארץ בנוסף זה בעיקר קופי פייסט של המקור הטקקראנצ'י.

  5. אני רואה פה משהו אחר. אף אחד הרי לא מבין איך לשווק ברשתות חברתיות, יש לכל היותר אנשים שהצליח להם. בעולמנו הפוסטמודרני, אם אף אחד לא מבין בנושא, אז כולם מבינים בנושא, וכל אחד יכול לכתוב ספר שאנשי שיווק היסטריים ומיואשים יקנו בהמוניהם וישלחו את החשבון ללקוחותיהם הקלולסים.

    ובעניין קפיטליזם.

  6. אפשר להניח שכמות אנשי השיווק בעולם גדולה בהרבה מכמות חוקרי הניו מדיה באקדמיה, ולכן גם הפרופורציה בתכנים שמיועדים עבורם.

  7. נו, אז? הנקודה החשובה שאתה מתעלם ממנה היא השקר הגלום בכל הספרים הללו, משום שהדרך האמיתית הטובה ביותר לעשות כסף ממדיה חברתית היא להפוך למומחה מדיה חברתית. ואת זה אף אחד מהספרים הללו לא יגיד לך.

  8. אני לא מתעלם ממנה, אבל נקודת הפתיחה של יובל לדיון היתה שהוא לא מצא תוכן שאינו מוכוון-שיווק והכנסות, ואני בסך הכל מציין שיש עוד נקודת הסתכלות.

  9. טוב, תן קצת זמן . אני בטוח שנכתבים ספרים אז וי ספייק. להבדיל מספרי האינסטנט האלה , סביר להניח שמי שכותב ספר , מאמר או מחקר בנושא , ישקיע קצת יותר זמן ויחכה לפרספקטיבה של זמן לבחינה של העניין .

  10. הקטע הכי מצחיק הוא שכל הלינקים מפנים לאמזון עם קוד Affiliate של יובל. אני משער שזה לא ניסיון להרוויח כמה דולרים על חשבון קוראי הבלוג, אלא אירוניה לשמה ואם זה אכן כך אז זה מצחיק.

    אם זה במקרה ניסיון לעשות כמה דולרים, אז שהיה בהצלחה. כנראה בכל זאת למדת משהו מהספרים…

  11. לפי עטיפת אחד הספרים אפשר לחשוב שרפי רשף היה בענייני המדיה החברתית עוד בתחילת העשור, עם מחשב נייד עבה במיוחד וטלפון דור ראשון.

  12. אגב יובל, לא נראה לך ששמו של הקורס "מבוא לניו-מדיה" יכל להיות "מבוא למדיה חברתית" או משהו קצת פחות צורם לעיניים מ"ניו-מדיה"

    ואני לא מוצא ברשימה שום ספר של אשר עידן !

  13. יפה לראות שאתה כורך את סת' גודין עם נביאי השקר של המדיה החברתית.
    יש לו רעיונות חשובים בתחום השיווק החוויתי, אבל אני מאוד לא אוהבת אותו משום מה. אולי בגלל הקפיצה על כל טרנד בסביבה.

  14. לא ממש הבנתי את הנקודה שיובל מדבר עליה, מהסיבות הבאות:
    1. נכון שישנם ספרים שמסבירים איך לעשות זאת נכון. ספרים קיימים לכמעט כל נושא שניתן ללמוד אותו, וטוב שכך. אני מעדיף ללמוד מנסיונם של אחרים ולא לעשות את כל הטעויות בעצמי. ספר מאפשר לי ללמוד בצורה טובה ממישהו אחר, על פי רוב מומחה בתחומו.

    2. הספרים נכתבו באנגלית והם באים מארה"ב שהיא מקדימה אותנו מבחינה טכנולוגית ושווה ללמוד מדברים שמצליחים שם. לא הכל יצליח כאן, אבל כדאי ללמוד מזה. עיקר הבעיה היא למצוא מי מבין הספרים ממש טוב ומעמיק.

    3. לגבי הישראלים שקונים את הספרים ומוכרים את הידע ללקוחות שלהם, הרי זוהי משמעות הייעוץ העסקי. הרי אני לא מצפה מבעל עסק, שטרוד בניהול העסק, שיקרא 4-5 ספרים בנושא, יחליט מה באמת רלוונטי ויעבוד גם בישראל, ויחליט על הדרך הנכונה ביותר להשתמש בזה. אני חושב שנכון יותר לבעל עסק שיפנה למומחה שקרא את חלק מהספרים האלו, יודע לבחור את המיטב מתוכם בעזרת ניסיונו, ויודע לייעץ ללקוח מה כדאי לעשות.

    גילוי נאות: אני יועץ לשיווק באינטרנט ועוזר בזה ללקוחותי.
    רק מעטים מהלקוחות אומרים: "בשביל מה אני צריך לשלם לך. אני אקנה ספר ואני אסתדר", והם על פי רוב לא מצליחים כי הספר לבדו אינו מספיק ללא שאר הידע שנצבר.

  15. אבל בוא תסתכל על זה מכיוון אחר. הרשתות החברתיות (למה בעצם ברבים? מדובר ברשת אחת) הפכו לבאזז כה חם וכל אחד מנסה להתפרנס מזה בדרכו שלו, לפי המודל העסקי שלו.

    יועצים שיווקיים מוכרים שירותי יעוץ על…
    אנשי יחסי ציבור מוכרים שירותים של יחס"צ ברשתות חברתיות 🙂
    אנשי פירסום מוכרים שירותי פרסום
    מפתחים מוכרים אפליקציות בפייסבוק
    אחרים מעבירים סדנאות על שיווק בפייסבוק
    עיתונאים סוקרים/כותבים/מכסים את הנושא
    ויש גם כאלו שכותבים ספרי שיווק, זה המודל העסקי שלהם

    והופה, הנה הגעתי לפואנטה הדמגוגית: גם אתה יובל, בתור מרצה (מבוקש לאללה מסתבר) וחוקר, גם אתה עוסק ברשתות החברתיות ובעצם במידה מסויימת אתה מתעסק בנושא על פי המודל העסקי שלך (נניח… להרוויח כמרצה/כחוקר) כשאתה עוסק בתחום החם ביותר מבחינה תרבותית, חברתית, טכנולוגית תרבותית וכן הלאה.

  16. טוב נו, לפי ההיגיון הזה גם מרקס עשה כסף מהקפיטליזם (הוא כתב על זה! (אגב, מרקס היה עני מרוד כל חייו)), והעמותות שעוסקות בעזרה לנזקקים – גם הן עושות כסף מהעוני. בקיצור, זה טיעון מעגלי ואותי באופן אישי הוא לא משכנע. ברור שמסביב לכל תופעה יש מערכת אקולוגית שעושה ממנה כסף אבל להשוות את יועצי המדיה החברתית לחוקרי המדיה החברתית נשמע לי, ובכן, כמו פואנטה דמגוגית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *