למה גוגל מתחילה לעלות לי על העצבים

בשבוע האחרון הבנתי. גוגל מתחילה לעלות לי על העצבים.

יש שיגידו שהתעוררתי באיחור, שגוגל עולה להרבה מאוד אנשים על הרבה מאוד עצבים כבר הרבה מאוד זמן. אבל אני משתדל לתת קרדיט לחברה שבסך הכל עשתה דברים טובים לאינטרנט ושאני נוהג להשתמש במוצרים רבים שלה ובכל זאת בשבוע האחרון הבנתי; גוגל מתחילה לעלות לי על העצבים.

גוגל, מסיבה שאני פשוט לא מצליח להבין, מתעקשת להחליף מוצרים טובים במוצרים רעים ממש ואם בזה לא די, מתעקשת שלא לתת למשתמשים שלה אופציה לבחור.

הדוגמה הבולטת היא החלפת גוגלטוק או אפליקציית טוק באנדרואיד ב"האנגאווטס" הבלתי אפשרית. גוגלטוק היה ישום שגוגל השיקה מתישהו בימי הביניים ואז לא נגעה בו. אין פלא שהיא רצתה להחליף אותו אבל האנגאווטס הוא פשוט מוצר מזעזע. אין לי כוח להיכנס לכל הסיבות שהוא מזעזע אבל אומר רק דבר אחד: אי אפשר באפליקציית האנדרואיד להחליף את הסטטוס שלך בהאנגאווטס. כלומר, אתה לא יכול להגיד "עכשיו אני עסוק" או "לא נמצא" או "בארוחת צהריים". וזו אפליקציית צ'אט, כן? שנמצאת כל הזמן ברקע, כן? איפה גוגלטוק? מתה.

לפני כשלושה שבועות גוגל דחפה למכשיר האנדרואיד שלי עדכון למערכת ההפעלה. מסתבר שאנדרואיד בגרסה 4.3 "תומכת טוב יותר" בשפות מוזרות, כמו עברית, שנכתבות מימין לשמאל. במסגרת התמיכה "הטובה יותר" כל הממשק התהפך. כפתור "אחורה" שממוקם תמיד בצד שמאל, עבר לצד ימין (ראו כאן בתמונה) ומעבר בין מסכים שנעשה על ידי העברת האצבע משמאל לימין נעשה כעת כאשר מעבירים את האצבע מימין לשמאל. הכל הפוך. עכשיו, אני מבין את ההיגיון – זו הדרך "הנכונה" לעשות את הדברים עבור מי שבשבילו כל העולם הוא "הפוך". ועדיין, העדכון הזה לא מאפשר לי שום שליטה. אם החלטתי שהמכשיר דובר עברית – הכל מתהפך. אין בשום מקום אופציה שאומרת "המכשיר תומך בעברית אבל אני רוצה שהממשק יתנהג כמו קודם". לא. אין כזה דבר. עברת לעברית – אז הכל הפוך. למה? ככה. תתרגל! התוצאה: העברתי את המכשיר שלי לשפה האנגלית.

הבוקר הסתבר לי שגוגל עשתה מהלך נוסף. היא החליטה להעיף את הממשק הישן של חיבור ההודעות בג'ימייל (Compose) לטובת הממשק החדש. אם בעבר יכולת לבחור באיזה ממשק אתה רוצה, כעת גוגל החליטה להעיף את הממשק הישן לחלוטין. כמות האנשים שמתלוננים על כך שמדובר באחד הממשקים הדפוקים, הרעים, המגעילים, הבלתי יעילים, המעצבנים, המרגיזים, המעיקים, הממש דוחים, היא בלתי נתפסת ובכל זאת גוגל החליטה שמעתה יש רק את הממשק החדש מה שממש גורם לי להתחיל ולחשוב על אלטרנטיבות. ומסתבר שאני לא היחיד.

אני בכלל לא מדבר על עניין הפרטיות שעלה לכותרות בימים האחרונים. בואו נשים את זה רגע בצד. לא אכפת לי מפרטיות, בסדר? אני אוהב שגוגל קוראת את המיילים שלי, מת על זה! כל מה שאני רוצה הוא ליהנות מהשימוש במוצר ולא לסבול ובעיקר לא להרגיש שאין לי אופציות להחליט בעצמי מה טוב בשבילי. בשלושת המקרים האלו, והם מתחילים להצטבר במהירות, גוגל גורמת לי להתחיל לחפש אחר חלופות וזה בדיוק הרגע שבו חברה מתחילה להידרדר: הרגע שבו אתה מרגיש שאתה לא יכול לסמוך עליה יותר, הרגע שבו כל שינוי שהיא עושה הוא שינוי לרעה.

גוגל יקירתי, לתשומת לבך. אני לא אעיר לך פעם נוספת!

21 מחשבות על “למה גוגל מתחילה לעלות לי על העצבים

  1. גוגל רוצה לשלוט בחווית המשתמש, כנראה מתוך איזשהו נסיון לחקות את השיטות של אפל. הם חושבים, ובצדק, שלא נורא אם הם ירגיזו את מביני העניין, כי אלה מיעוט מבוטל. ההמונים שמקבלים כל שינוי בלי לפצות פה (גם כשיש להם מה להגיד) ימשיכו להשתמש במוצרים, ואולי אפילו יחליטו שהם אוהבים את הלוק&פיל החדש.

    גוגל התחילה בתור "החבר'ה הטובים", אלה שחרתו על דגלם את "do no evil", אבל אחרי עשור הם הפכו לעוד תאגיד אינטרנט חסר פנים, חסר לב וחסר מח, שמתנהל כמו היתר. אולי הכעס על גוגל גדול יותר בגלל שאנחנו עדיין זוכרים מה שהם היו עד לא מזמן. האם עוונותיה של מיקרוסופט קטנים יותר? האם אורקל מתעללת פחות במשתמשיה? האם אפל או פייסבוק קשובים יותר למשתמשים? כנראה שלא, אבל מהם אנחנו כבר לא מצפים ליותר טוב.

  2. כל מילה בסלע. שכחת גם את העובדה שבהנגאאוטס אין אפשרות לראות מי מחובר, מה שהופך אותה לבלתי נחוצה לחלוטין. אני יודע, יש אפשרות לראות זאת בכל זאת לפי מידת הבהירות של תמונת המשתמש, אבל זה מוצנע בכוונה ויש להניח שייעלם מתישהו.
    יחד עם העובדה שהאפליקציות לניידים שנבנו סביב ההנגאאוטס פשוט לא עובדות כמו שצריך (זו לאייפון פשוט מחרידה), אני מניח שרוב מאוכזבי ג׳יטוק יעברו במהרה לפייסצ׳אט שעובד פשוט מצוין.

  3. יש פתרון לבעיית הכיוון של המסך מימין לשמאל. אם תגדיר, בתפריט "מיקום", מדינה בחצי הכדור הדרומי, תקבל ממשק הפוך מלמעלה למטה (הכותרות בתחתית והכפתורים למעלה). בצירוף של זה עם שפה מימין לשמאל, למשל "דרום אפריקה/עברית", המסך יצויר הפוך לחלוטין. אז אתה פשוט מסובב את הטלפון ב-180 מעלות וממשיך כרגיל.

  4. כנראה שאני במיעוט בסביבת הגלוב, אבל אני חייב לומר כמה דברים לטובתם. או לטובת המוצרים לפחות. מן הסתם לא אשכנע אף אחד, אבל בכל זאת:
    גוגל טוק סבלה ממחלה קשה מאד: השיחות היו מבוזרות בין המכשירים השונים. אני מתכוון לזה שאם התכתבת עם מישהו במחשב, ואחר כך ניגשת להתכתב איתו בסלולרי – השיחה שהיתה במחשב לא מופיעה, ואין המשכיות. לפעמים אפילו אם מישהו היה כותב לך וזה כבר הופיע כהודעה במקום אחד אז היית מפספס את זה במקום אחר. זה היה מזעזע בעיני, ונפתר בהנגאאוטס, ואני מאד מאד מרוצה מזה. הסטטוס שלך? מן הסתם זה יגיע מתישהו. אבל אישית מעולם לא השתמשתי בזה אז לא כאב לי.
    לגבי השפה והכיוון: כאן יש בעיה קשה לגבי רוב המערכות הממוחשבות. עברית חריגה בכיוון שלה ואף מערכת ממוחשבת לא מסתדרת איתה עד הסוף כמו שצריך. המשפט שאני תמיד אומר הוא "מחשבים לא נועדו לעבוד בעברית. רק באנגלית." כל המכשירים שלי תמיד מוגדרים לאנגלית, ואין החלפות כיוונים וממשקים שמתורגמים בצורה מזעזעת.
    הרידר הוא אכן חבר אהוב שהיה ממש חסר לי אלמלא היה לי תחליף. חבל שאין להם את החשק להקצות לו משאבים. הייתי חוזר אליו מיד.

  5. אמיר, הבעיה היא פחות המוצרים אלא יותר הגישה. אני באמצע יום עבודה עמוס, כולי לחץ, ופתאום אני מגלה שיש לי תוויות חדשות במייל שהזיזו מיילים אוטומטית ושממשק כתיבת ההודעות שלי השתנה. סתם כך – משום מקום. אפשר להשתגע. בטח שזה מפתח אנטגוניזם נגד גוגל.

  6. עוד תוספת – ממשק המפות החדש. במיוחד כשמסתכלים עליו בדפדן במחשב. הוא אמנם יפה מאוד, אבל חלק ניכר מהפיצ'רים שאהבתי כבר לא קיים, וכבר אין אופציה להוסיף פיצ'רים דרך המעבדה.
    עם זאת, גם אני בסופו של דבר ממשיכה להשתמש במוצרים של גוגל, וכנראה שהם יצטרכו לבצע עוד כמה שינויים מעצבנים לפני שאני אתיאש לחלוטין.
    ושאלה רצינית – מישהו כבר ניסה את outlook.com כתחליף לג'ימייל? מה דעתכם על החוויה?

  7. הבעיה איננה חוסר בחירה. הרי יש ממשקים ללא אפשרויות בחירה שאנשים מאוד אוהבים והם מאוד נוחים וטובים.
    הבעיה היא שגוגל בונה ממשקים גרועים ללא בחירה.

  8. הם מרשים לעצמם דברים שלא ברור לי למה אני עוד אתם. בעצם ברור לי, כי אין תחליף…

    למשל – picasa web albums הפכו במחי יד של גוגל לחלק מהרשת החברתית הדפוקה שלהם – גוגל+. ולפתע, ביטלו את האפשרות להוריד תמונות מהאלבומים ברשת. יכולת להוריד אחת אחת, אך לא אלבום שלם.
    אם רכשת שטח אכסון, וחשבת שכאן תוכל לגבות את התמונות שלך, טעית. הלך לי הדיסק הקשיח ולא יכולתי להחזיר אלי את אלפי התמונות שלי שגיביתי אצלם ברשת.
    עברו כמה חדשים טובים, והם התעשתו והחזירו את האפשרות הזו. עדיין מוסתרת היטב. "שיתוף" הולך ותופס אצלם את כל הממשק, אבל זה שיתוף שאיש אינו חפץ בו.
    משהו דפוק אצלם, בגדול. הם מפירים את אמוני פעם אחר פעם.
    זוכרים ש gmail offline נעלם ליותר משנה? WTF?

  9. הדוגמה הכי פשוטה: אני רוצה לעבוד עם ג'ימייל בממשק אנגלית אבל שהשעות יהיו בפורמט 24 שעות (לא רוצה 03:18pm, רוצה 15:18). גוגל לא מאפשרת לי…

  10. היי דנה,

    אני עברתי לOutlook.com מכמה סיבות:
    1. גוגל מתעקשים באופן ילדותי להתנכל למיקרוסופט דרך הלקוחות שלה (או ככה זה מרגיש).
    זה מתבטא בחסימה של Youtube שהזכירו קודם, וזה מתבטא בהתנגדות לממשק נוח בין Outlook ל-gmail (אז אי אפשר באופן נוח לשלוח מיילים מגימייל דרך אאוטלוק).
    2. עברתי ללומיה, ומסתבר שיש בעיה מוזרה בקידוד כששולחים מיילים מ-gmail דרך לומיה.
    זה לא אאוטלוק או משהו, אלא הממשק מיילים של המכשיר. נוקיה אומרים שהבעיה בגוגל, וגוגל מתעלמים מהבעיה.
    3. (הכי חשוב) הממשק הרבה יותר נקי וחלק, וזו תכונה סופר חשובה כשאתה גולש דרך הסלולר או דרך נקודות גישה עם רוחב פס נמול (רכבת?).

    בינתיים אני מאוד מרוצה מהממשק (שמכיל קיצורים כמו ה-Outlook הרגיל).
    אפשר לבצע בו חיפושים, הוא עובד עם תיקיות, והוא מאוד חלק.
    אותו הממשק מאפשר לך לפנות ל-Calendar ול-Skydrive שלהם.
    (אגב, הskydrive הולך לשנות את שמו בעקבות שם שמור של Sky news או משהו)

    אה, ואפשר גם לייבא contacts מ-facebook ו-gmail (וskype) לchat של outlook.com.

  11. וגילוי עכשוי מטריד ביותר, כל השינויים בגימייל גרמו למיילים חשובים להגיע לספאם. הספאם שלהם היה טוב טוב פעם, אם גם זה יתקלקל אז באמת נאלץ לחפש משהו אחר.

    כי ההנגאוט כבר מת.

  12. תוכל להסיר את ההתקנה של ההאנגאאוט
    ואז הוא מתקין לך את גוגל טוק

    לי יש בעיה אחרת
    אתמול גוגל הכניסו את כל אנשי הקשר מגוגל+ לאנשי הקשר בטלפון הנייד
    שם היה לי הרבה זבל (כבר אין כי ביטלתי את החשבון הארור הזה) ועכשיו יש לי יותר מ-5000 אנשים
    גם אחרי שביטלתי וסינכרנתי עדיין הבעיה קיימת

  13. יש בכלל כזה דבר – שירות דואר-ווב חינמי סביר שלא חודר לפרטיות וימכור את אמא שלו לNSA ומפרסמים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *