הבלוגים הטובים ברשת – תשע שנים אחרי

חיפשתי בגוגל המלצות לבלוגים הטובים ביותר שיש היום בעברית והגעתי לכתבה הזו. היא פורסמה לפני קצת פחות מתשע שנים, ב-25.8.2005. הכתבה הזו מעניינת בגלל כמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שהיא פורסמה ב"חיים ברשת", מדור הטכנולוגיה של נענע שהיה פעם אחד מאתרי התוכן על טכנולוגיה הטובים בישראל וכבר לא. פעם שנייה כי ה-25.8.2005 הוא היום המדויק שבו השקתי את הגלוב ופעם שלישית כי מעניין לראות מה קרה לעשרת הבלוגים הטובים בעברית תשע שנים לאחר שהוכרזו ככאלו.

מקום ראשון: לגמרי לבד. הקישור מפנה להודעת שגיאה.
חביב הקהל: חשמלית ושמה תשוקה. הקישור מפנה להודעה שמדובר בבלוג פרטי.
מקום שני: בלוג העבודה של פאבליק. הפוסט האחרון פורסם במארס 2014. לפני כן בדצמבר 2012.
מקום שלישי: תום ממורמר. הפוסט האחרון פורסם בספטמבר 2006.
מקום רביעי: זרובבלה. (מפנה לבלוג הישן). בבלוג החדש הפוסט האחרון פורסם בנובמבר 2013. לפני כן בנובמבר 2012.
מקום חמישי: צילום וציור דיגיטלי של עמית. הפוסט האחרון פורסם במארס 2014. לפני כן באוקטובר 2013.
מקום שישי: רק ליונים יש כוח לחרבן עליך. הפוסט האחרון פורסם בספטמבר 2010.
מקום שביעי: הצביץ השואג. הפוסט האחרון פורסם באפריל 2014. לפני כן בספטמבר 2013 וספטמבר 2012.
מקום שמיני: חדר 404 (מפנה לקישור לא נכון). הפוסט האחרון בבלוג הנכון פורסם לפני שלושה ימים.
מקום תשיעי: זושה. הפוסט האחרון פורסם בספטמבר 2011.
מקום עשירי: ישראלים באפלה – עופרניקוס. הפוסט האחרון פורסם לפני שבועיים.

אז מה אפשר ללמוד מכל זה?

קודם כל שחודש ספטמבר הוא חודש קשה לבלוגרים. חוץ מזה, שכתיבה לאורך זמן היא עניין מאוד מורכב ובעייתי. גם הטובים שבטובים מתעייפים, עוברים הלאה, משנים כתובת, משנים פאזה, נשחקים. קשה מאוד להתמיד. לבסוף, שיש תחלופה; את השחקנים הישנים החליפו שחקנים חדשים ויש בבלוגוספירה הישראלית כמה בלוגים מעולים. אולי תמליצו על כמה?

58 מחשבות על “הבלוגים הטובים ברשת – תשע שנים אחרי

  1. פעמיים בשנה אני מעדכנת את הרשימה הזאת של בלוגים ישראלים על מוזיקה וכל פעם מופתעת באיזה קלות והתלהבות נפתחים בלוגים חדשים וכמה מהר נעלמים (זו הסיבה שאני לא מכניסה בלוג לרשימה לפני שחלפו כמה חודשים מאז שהתחיל) זה עולם הולך ונעלם, אבל אלה שנשארים טובים מאד ולכן מתעקשת להמשיך עם הרשימה
    http://www.kaseta.net/2006/06/blog-post_29.html

  2. אני מעיר גם שמתוך 11 הבלוגים המוזכרים, 9 הם בישראבלוג, אחד בתפוז ואחד עצמאי. מעניין לראות את ההתפלגות כיום.

    חוץ מזה, הרבה כתיבה שהיתה בעבר בבלוגים עברה לפייסבוק. זה גרוע מאוד.

  3. מדהים! בזמן שאני מחפש בגוגל אחר בלוגים מומלצים, אני מקבל מייל עם קישור לפוסט הזה

    אם יורשה לי, ברוב צניעות, להפנות לבלוג הסאטירה "והארץ הייתה תוהו ובוהו", שמפרסם מזה כשלוש שנים בתדירות יומית, פוסטים סאטיריים על פוליטיקה, חברה, כלכלה, תרבות, חינוך ועוד. והנה גם קישור:
    http://conadav.com

  4. הבלוג. תמר בן יוסף ברוכים. לעידן השוק החופשי.
    יש. נוסף בתפוז, כן בתפוז של כותב בשם tal902
    זה בלוג שעוסק בנושאים בהם אתה כותב.

  5. לשמאלנים שביניכם יש כמובן את "החברים של ג'ורג'" שיש שיראו בו קיצוני ויש שיראו בו את אחד הקולות השפויים האחרונים שנותרו במדינה הזו. אני לא יודע אם פודקאסט שגם מפרסם את הטקסט שמשודר בו נחשב לבלוג, אבל אם כן אז "עושים היסטוריה" של רן לוי הוא ללא ספק הבלוג המוביל בארץ מבחינתי.

  6. גם מהזוית של הבלוגים הטכנולוגיים אפשר לראות את אותו הדבר, מעטים מאוד עוברים את קו שלוש השנים. זה מעניין כי בניגוד, אולי, לבלוג אישי – בלוג טכנולוגי אמור להביא תועלת hard core למי שכותב אותו, כיוון שהוא מהווה כרטיס ביקור בתעשיה הזו. הפידבק לא נובע רק מקהילה שמתגבשת סביב הבלוג אלא ממעסיקים פוטנציאליים שקוראים אותו.

  7. אמליץ כאן בלי בושה על הבלוג שלי, קליק'נ'רול. כבר כמה שנים אני כותב על צילום בפילם, נושא שוליים בעידן החשמלי. ככותב וכמוציא לאור אני מודה שהמשימה להיות עקבי בתדירות הפרסומים היא משימה מורכבת. על כן שמתי לעצמי מטרה לפרסם פעם או פעמיים בחודש. טראפיק היסטרי זה לא מביא, אבל לעצמי תחושה של הישג זה כן. מוזמנים בהמוניכם, הנה הלינק.
    http://clicknroll.wordpress.com/

  8. גם אני מרגיש את עייפות החומר ואת קלות הפייסבוק (בייחוד בקטע של העריכה, העלאת תמונות, סידור טקסט ולינקים וכל זה). פייסבוק מגמיש לי את הכל ואני רק צריך להתעסק בטקסט.
    יחד עם זאת, small town romance עדיין פעיל, הן באנגלית והן בעברית והוא ממליץ לציבור על מוזיקה שעוברת מתחת לכל ראדר אפשרי.

    • בלוג מצויין, הוא מתעדכן בתדירות די נמוכה אבל כאשר הוא מתעדכן הוא נהדר

  9. גילוי נאות: תום ממורמר הוא קרוב משפחה אהוב. כיום הוא חלק מצמד שוגרזאזא, כותב ויוצר את יצירותיו ביוטיוב. ביניהן – תום ואור אומרים דברים, סרטוני אפס וכו'.

    היום לדעתי קשה לעשות רשימות כאלה בלי לסווג לפי קטגוריות, על אף שזה לא בהכרח סותר.

  10. נראה שלמרות הפופולריות של הממים, ישנו רק בלוג אחד שמייצר כאלו, הבלוג שלי!
    הראשון לזהות היה הטמבלר של אלי לוין בשם "המם האנוכי" שבנתיים נסגר, אחריו נפתח הטמבלר שלי "אני לקבל יכול פלאפל" ולאחר מכן נפתח 10גאג שניזון מתוכן גולשים אך גם לא שרד. אני ועוד כמה חברים משתדלים להמשיך ולעדכן את הבלוג שלנו בממים בנושאים שרלוונטים לישראלים, אם זה בענייני תרבות, פוליטיקה ועוד. ויש גם מחולל ממים! הידד!

  11. לנושא פייסבוק vs. בלוגוספירה – כתבתי הרבה בפייסבוק ולאורך זמן תיסכל אותי ששום דבר לא באמת נשמר לאורך זמן (כלומר טכנית הם נשמרים, אבל לך תחפש את החרא הזה) ושדברים שכתבתי לא עולים בחיפוש בגוגל. אז חזרתי לבלוג. אני מאמין שאני לא לבד בנקודה הזו, ולמרות עליית הרשתות החברתיות, אנשים שכותבים תוכן שחשוב להם שישאר באוויר באמת, ומוכנים לוותר על חלק מהטראפיק, ימשיכו להחזיק בלוג.

    לי יש בלוג גרוע אז תסלחו לי אם אני לא אקשר אליו. מי שמתעקש לחפש – מגיע לו.

  12. כנראה שלא פשוט להחזיק בלוג באופן עקבי ורציף למשך זמן, למרות זאת אני מכיר 2 מצויינים כרגע
    1. בלוג להורות גברית-www.daddy.co.il
    2.בלוג ירושלמי נושך- http://www.otherj.com
    תהנו לכם

  13. בימים היפים שזושה (חברתי הטובה ביותר אז) זכתה (באחת מהפעמים) להיות בין עשרת הבלוגים הנקראים היתה התקופה היפה גם של "הלמו" (משה הלוי). אני עוד זוכרת את הכותרת: "הלמו ועוד תשעה".
    לדעתי הוא עדיין כותב

  14. מדהימה בעיני העובדה שקהל הקוראים של הבלוג שלך הינו קהל של גברים, ולכן הם ממליצים על בלוגים שלחלוטין שונים בתכלית מהבלוגים שקוראי ימליצו. השאלה, לדעתי, צריכה להיות מחולקת ל – המלצות על בלוגים, שעוברים את השנה הראשונה עם פרסום מעל לX פוסטים בחודש, ועם קהילת קוראים שעולה על X קוראים בחודש. בעולם הבלוגוספירה ישנה התפתחות, צמיחה, דעיכה, שינוי, ממש כמו אצל אנשים. יש אנשים שמתחילים את הבלוגים שלהם במטרה להיגע מלמקום מסוים, וברגע שמגיעים למקום הזה אין להם טעם להמשיך ולכתוב. הבלוגים שאני יכולה להצביע עליהם כחיים ונושמים ברשת,) ולא, הם לא העבירו את התכנים לפייסבוק מכיוון ופייסבוק לא הרגה את הבלוגרים, נכון, נוצר בלבול, אבל בלוגרים מבינים שאין תחליף אחר לבלוג, מכיוון ופייסבוק הינה רשת בהפרעה, ואילו בלוג הינו ארכיון. ) הם בלוגים שראיינתי לטובת התזה, http://www.blogeristit.com/?cat=44 ויש עוד בלוגים רבים וטובים בתחום הלייף סטייל, אופנה, בישול, אמהות שאפשר לפרט.

  15. הולה יובל 🙂
    תודה על הטיול במכונת הזמן.
    לא יודע על אחרים, אבל אצלי הייתה עייפות חומר, סרבלת טכנולוגית ובעיקר הייתי בשלב של חיי שצילום לא התאפשר כי קצב החיים שלי השתנה.
    דווקא בשנה האחרונה חזרתי לצלם, ויש משהו במיידיות של פייסבוק שמאוד כיפי לעבוד עימו, בייחוד לאור העובדה שחלק גדול מהאנשים שליוו אותי בישראבלוג הם עדיין חברים בפייסבוק.

    היה קסם במדיה ההיא, שלא הצליח לעבור לפייסבוק. אני מניח שזה היה הניחוח המחתרתי הראשוני, כמו של ימי MIRC, לעומת היום שגם הסבתא של החותנת שלך עוקבת אחריך בפייסבוק, אובדן האנונימיות ועוד אי אילו סיבות.

    בכל מקרה, מודה לך שנתת לי פוש להקים אתר נורמלי לענייני הצילום שלי (בתהחשב שאני בונה בוורדפרס לפרנסתי, זה די מעפן שאין לי אתר פעיל לתחביב שלי).

  16. יונית, כבלוגר שהבלוג שלו היה די פופולארי ועכשיו פחות או יותר מת, אני יכול להגיד שבהחלט פייסבוק הרג לי את הבלוג.

  17. אני גם יכול להעיד שהפעילות בפייסבוק משפיעה על התעבורה בבלוג והסיבה לדעתי היא שלאנשים פשוט אין סבלנות לקרוא פוסטים ארוכים. אני חושב שזה בעייתי בהקשר של בלוגים מדעיים שמטבעם הם ארוכים יותר. היום מה שקורה זה שאנשים פשוט נותנים לינק למחקר או לאיזו כתבה באתר מדעי בתוספת כמה משפטים אבל לא יורדים לעומק המחקר המדובר. מצד שני, צריך להזכיר את מערכת הבלוגים של אלכסון שהיא די חדשה אבל מלאה בכותבים איכותיים.

  18. דובי, על רציחת הבלוג שלך אנחנו כבר נבוא חשבון עם מישהו, פייסבוק או לא פייסבוק.
    אני נותן +1 לאישתון, לתמר בן יוסף , לאורי כץ ולחברים של ג'ורג'.
    ריפרוף באולד רידר שלי מוסיף את ון דר גראף אחותך שממעטת לפרסם אבל כל פוסט שלה הוא ללקק את האצבעות.
    ואת אסכולת הכורסה של עירא שהוא אחד הבלוגרים האהובים עליי. (שגם הוא הולך ומתמעט)
    מדי פעם, כשאני במצב רוח של מיטיבי לכת, אני חוזר לבלוג של יונתן קלינגר, היועמ"ש של הגלוב, שמייטיב לכתוב על נושאים חשובים מאד ו(בדרך כלל) משעממים להפליא בכל מקום אחר.

  19. קראתי בעניין רב את המגיבים בעלי הבלוגים.
    רציתי לעניין את הקוראים בבלוג שלי ב"הארץ" – "שיח אסטרטגי" שעוסק כמתבקש בסוגיות אסטרטגיות. לכאורה עניינים בגובה רב כמו אמנות בינלאומיות , דיפלומטיה גלובלית, קונספציות מודיעיניות, פרוליפרציה של נשק גרעיני, פירוק חימוש ופירוז – אבל בעצם עניניים של כאן ועכשיו שמשפיעים על חיינו בישראל ולא תמיד מוסברים בדיון הציבורי. הבלוג החל להופיע ביולי שנה שעברה ואני מפרסם מאז בעיקביות טור שבועי. בשבועות האחרונים היו פוסטים שזכו ל200-300 תגובות. כנראה בגלל העיסוק בסוגית הגרעין האיראני וההסכם המתגבש עם המעצמות. המוטו של הבלוג , בעיקר בסוגיה האיראנית: "לברר במה בעצם מדובר כאן". כך פתח מרשל פרדיננד פוש כל הרצאה בבית הספר הגבוה למלחמה. לחפש את העובדות ולטאטא את הספינים. כולם מוזמנים לבלוג "שיח אסטרטגי".

  20. המחברת של אלירם אלגרבלי.
    בלוג חביב שרק בזכותו הכרתי את הגלוב …
    לא משהו בקנה מידה של הבלוג
    לא אחד שמתעדכן בקביעות או תמיד מעניין אבל בשטח כבר הרבה זמן ומעת לעת אפשר למצוא שם טקסטים ממש מעולים
    כמו למשל הטקסט הזה
    או הטקסט הזה

  21. אני יכול להמליץ על הבלוגים שאני עוקב אחריהם, ונהנה כמעט מכל פוסט שלהם:

    טכנולוגיה
    רויטל סלומון – http://www.revitalsalomon.com/
    גיקטיים – בלוג חדשות טכנולוגיה – http://www.geektime.co.il/
    בלוג על משפט וטכנולוגיה – יונתן קלינגר – http://2jk.org/praxis/
    חופש החיפוש – אורי ברייטמן – http://freedomofsearch.blogspot.co.il/
    מדע ושאר רוח – אורן פרבר – http://orenmada.net/

    פיתוח, אבטחה, תכנות
    Digital Whispher – ירחון חודשי בנושאי אבטחת מידע ופיתוח – http://www.digitalwhisper.co.il/
    לינקים למאמרים איכותיים – read-it-or-throw-it.blogspot.co.il
    http://www.netcheif.com/blog/ – NetCHEIF Blog
    Software Archiblog — בלוג ארכיטקטורת תוכנה – ליאור בראון – http://www.softwarearchiblog.com/
    אינטרנט ישראל – פיתוח ווב – רן בר זיק – http://www.internet-israel.com/
    כמה מילים ברשותכם – הבלוג של חץ בן חמו – http://benhamo.org/wp/

    פוליטיקה
    מידה – כל מיני כותבים – http://mida.org.il/
    הבלוג של קלמן ליבסקינד – http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=79974780b5e0d394fddbd1a00f4f21d3

    חשיבה אחרת, פילוסופיה, דת
    חשיבה חדה – http://sharp-thinking.com/
    מיסטריום – משה רט – http://mysterium.co.il/
    הרהורי תשובה – ניר מנוסי – http://nirmenussi.com/
    רשימות מן התיבה הלבנה – יהודה בלו – http://benhateva.wordpress.com/

  22. אני חושב שהבלוג שלי לא רע. קצת מעייף, עם רשומות של מעל 500 מילה (לפעמים הרבה יותר), לגמרי אקלקטי (קשה לי להגיד על מה הוא, חיסרון למי שמחפש בלוג על נושא מסויים), מתקרב ל 500 רשומות בשלוש שנים. ויש גם תמונות.

    הוא כאן: http://theshingimel.wordpress.com/

  23. וואו, פשוט וואו – ה"בלוג"/טאמבלר-שהקדים-את-זמנו של תום ממורמר, הוא פשוט קפסולה יקרת ערך של כל מה שכיף ומדכדך בלהיות מתבגר משועמם
    בן 32, שומט את הכובע לאות הערכה

  24. קודם כל תודה על הפוסט. אימצתי פה כמה המלצות של מגיבים…
    הרשימה שפרסמת קצת מוזרה כי לא ברור מה הקריטריונים שלה. מדובר בסתם בלוגים.
    אם לא הספיקו לך ההמלצות פה, תגיד מה אתה מחפש: יש קלילים מצחיקים ונרגנים (http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=812588), יש מרתקים ומושקעים (דעת מיעוט כמו שהמליצו לפניי, ו- http://www.zeevgalili.com/), ויש גם בלוגים אישיים שלא תוכל לעזוב (http://israblog.nana10.co.il/blogread.asp?blog=198733).

    • אני לא פרסמתי שום רשימה. הצגתי רשימה שפורסמה לפני 9 שנים ב"נענע" ובדקתי מה קרה לה. אחר כך ביקשתי המלצות כאשר הקריטריון היחיד הוא "בלוגים שאתם אוהבים".
      נראה לי כמו קריטריון מספק 🙂
      תודה על ההמלצות שלך!

  25. יובל דרור: קראתי את הטקסט שלך בנושא "עתונאים כטוקבקיסטים" ב"העין השביעית", ומצאתי עניין מיוחד בדעתך על טוקבקיסטים. היא הזכירה לי את מינהגך להטיל חדר"י (חרם דרבנו יובל) על קוראים/טוקבקיסטים שאינם לרוחך תוך שאתה מודיע בחביבות: you are probably an asshole. זה מבהיר מניין נובעת מומחיותך בתחום הטוקבקים המגעילים.

    • בדיוק כך. מומחיות של שנים, "אלימלך".
      אגב, מכיוון שאתה אחד המטרידנים הקבועים (תן לי לנחש, גיא?), אתה ודאי יודע שבגלוב מונהגת דיקטטורה נאורה ומשום כך, מי שלא מוצא חן בעיניי, מורחק. אם במקרה זה לא מתאים לך, אתה מוזמן לא לחזור לפה ממש אף פעם.
      ביי מותק 🙂

  26. יהללך זר ולא פיך. אין בכל הרשימה מידע מדוייק על תוחלת החיים של הבלוגים המוזכרים ומספר הכניסות. הבלוג שלי [שהוא אתר עצמאי] קיים ברשת 12 שנים, המשך של טור שהופיע 10 שנים ב"מקור ראשון". מספר הכניסות הממוצע כ-2500 ביום, עם גידול קבוע של כ-10 אחוזים בשנה. מספר הכניסות המצטבר בשנתיים האחרונות קרוב ל-2 מיליון.
    מספר הפוסטים כ-980. על פי מספר הכניסות שיגיעו אליי בעקבות תגובה זו אדע כמה קוראים יש לבלוג הזה.

  27. אני רואה שכבר כתבו אותו, אבל גם אני אדגיש, עומר גנדלר, היה מרצה שלי באוניברסיטה ובלוג מעניין שעושה סדר בעולם.

  28. הנה בלוג שקיים 15 שנים ללא הפסקה [קודם כטור במקור ראשון]. אם התמדה ואריכות ימים היא שם המשחק אז זהו. זאב גלילי
    http://www.zeevgalili.com/2015/09/20562
    קיבלתי תגובה שהתגובה קיימת. וכבר אמרתי את זה. אולי זה נאמר לא על ידי. עם כל הכבוד מעולם לא נפגשתי בבלוג שלכם.

  29. בלוג עמי, בלוג מעניין! לטעמי עם ערך מוסף בכל כתבת מיקס ועם גלריית תמונות יפיפייה [לא סגורה על הגלריה לעירום נשי אמנותי ] בסה"כ בלוג מאוד מומלץ לדעתי http://www.blogami.co.il

  30. לא נראה לי שעדיין אנשים כותבים בלוגים , נראה כאילו כולם כבר עברו לפייסבוק … וגם שם הכתיבה ממש קצרה או מסתכמת בכמה תמונות אינסטגרם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *