המנחה שלי, ד"ר נח עפרון, סיפר שישב פעם באיזו טיסה לצד יהודי שניסה לשכנע אותו שכל העולם כולו, העבר, ההווה והעתיד נכתב כבר בכתבי הרמב"ם. אפילו המסוק (הרמב"ם חי באמצע המאה ה-12).
מכיוון שאני דוקטורנט בבר-אילן אני מחויב בשני קורסים ביהדות. בשני המקרים לקחתי "קורסים בהתכתבות", יעני נותנים לי לקרוא איזה ספר ואחרי זה בוחנים אותי עליו. אז שנה שעברה זה היה על "מלכות ישראל" והשנה "הרמב"ם ומשנתו הפילוסופית".
כפי שטען האיש שישב ליד נח, אכן הכל מצוי ברמב"ם. אלא מאי (הבחינה מחר בבוקר. אני תחת השפעה. תעזבו), נראה כאילו היחס של הרמב"ם לדואר זבל הוא יחס סותר מחד גיסא ובלתי ניתן ליישוב מאידך גיסתיים.
כך לדוגמה, כאשר יהודי תימן שואלים את הרמב"ם שאלה בנושא נביא שקר שהגיע לעיר וגזירת שמד שנגזרה עליהם באותה התקופה, עונה הרמב"ם באיגרת וכותב בה: "כך ראיתי להשיב בלשון קדר וניבו. למען ירוץ הקורא בו. בכל האנשים והטף והנשים. כי תשובת עניינו אחד. ראויה לעמוד עליה כל קהלותיכם יחד". ועל כך מוסבר: הפצה כזו של האגרת מעידה על חשיבותה בעיני הרמב"ם ולכן הוא מבקש להפיץ לכו-לם. בקיצור, הוא זבלן.
מצד שני, אותו רמב"ם באותה איגרת, מסביר מדוע הנביא שהגיע לתימנים ואמר להם שהוא הנביא הוא בעצם נביא שקר. למה? האל אינו שולח שליח לא מוכר ואשר לא ידוע עליו מאומה. הכרתנו המוקדמת את הנביא תמנע את התחזותם של זרים לנביאים. רוצה לומר, הרמב"ם מזהיר מפני הודעות שמגיעות בדואר אלקטרוני ממקור לא ידוע שמבטיחות להגדיל את איבר המין ב-10 ס"מ לכל הפחות.
היש תלמיד חכם בגלוב שיפתור את הסתירה, את החידה, את הקושיה?
עדכון: חזרתי מהבחינה. פייי איזה שאלות מעצבנות היו בה. עם קצת מזל לא אצטרך לעבור את זה שוב.
כתיבת תגובה