מסתבר שלג'יהאד האיסלמי יש בעיה של מיתוג. אנשיו עושים לילות כימים למען הג'יהאד, מחרפים את נפשם למען פלסטין, ובסוף מי בא וזוכה בכל התהילה? החמאס. והכל בגלל שכמו שמבחינת היהודים כל הערבים הם אותו דבר (ראה: "אבו נידאל אבו שמידאל, צריך לדפוק את אש"ף", רפול, שם, שם), כך מבחינת כלי התקשורת שלהם כל רקטה שנורית מרצועת עזה היא "קסאם".
(בהערת אגב ניתן לציין שבעיה דומה קיימת גם עם הרקטות שנורות מלבנון שנחשבות כולן ל"קטיושות", אבל מותג הקטיושה לא מזוהה בלעדית עם ארגון כלשהו – יכולים לירות אותו גם פלסטינים וגם אנשי חיזבאללה – ובנוסף, סקר TGI האחרון הראה שמחלקת השיווק של החיזבאללה נחלה הצלחה לא רעה בכלל בהחדרת המותגים "רעד", "פג'ר", ובמיוחד "זילזאל").
בכל מקרה, אם לא ידעתם, אז הרקטות שנורות על ידי הג'יהאד האיסלמי הן בכלל רקטות "אל-קודס". ככה שאם אמרתם משפט כמו "אנשי הג'יהאד ירו שלוש רקטות 'קסאם' על שדרות", הפגנתם את אותו חוסר מודעות, שלא לומר בורות, שמפגין מי שמדווח בהתלהבות שקנה "פלאפון חדש של סלקום".
אז כאמור, הג'יהאד בבעיה. הלכו, המציאו שם מעפאן כמו "אל-קודס", בלי לעשות סקר שוק מקדים, בלי קבוצת מיקוד, ועכשיו הם מתפלאים שזה לא תופס. ולמה שיתפוס? הרי אם מחשיבים גם את הזירה הצפונית אז בהחלט ניתן לומר שמדובר כאן על שוק רווי, וגם אם נסתכל רק על זירת עזה, נגלה שבשוק כבר קיימת רקטה עם שם קצר וקליט כמו קסאם, שגם משתלב היטב בשפה העברית ("הרעיון לקרוא לרקטה החדשה שלנו קסאם, בהחלט קסַם לי", מתוך זיכרונותיו של השיח' יאסין, שם, שם).
אגב, גם חמאס, כשם לארגון, הוא הרבה יותר מוצלח וקליט משם כמו "הג'יהאד האיסלמי" (וכמו הקסאם, גם הוא משתלב היטב בשפה העברית). כאילו בשביל מה בכלל ה"איסלמי" הזה בסוף? כדי שלא נתבלבל עם הג'יהאד הנוצרי?
עכשיו, בסך הכל זה לא סוף העולם. כבר היו בארץ מותגים שעלו, אפילו לאחר הרבה הכנות והשקעה כספית נכבדת, והתבררו ככישלון. יש דרכים לפתור את זה. במקרה הנוכחי, בהנחה שהג'יהאד כארגון לא ממש בנוי לפתרונות מורכבים יחסית כמו יציקת תוכן חדש אל תוך המותג (היה יכול להיות נחמד למשל אם להבא, במקום חומר נפץ, יכילו בתוכן רקטות "אל-קודס" מטבעות שוקולד עם עטיפות מוזהבות, שהרי זהב מתקשר בתודעה הציונית לירושלים – היא אל-קודס), הפתרון הפשוט והזמין ביותר הוא פשוט להחליף את השם.
לא רוצים לשלם לאנשי מקצוע שיביאו שמות מקצועיים? לא רוצים לשפוך כסף על קבוצות מיקוד? אין בעיה, תעשו תחרות נושאת פרסים (מים מהים של עזה לכל החיים) בקרב קהל היעד. אני כבר רואה בעיני רוחי את תושב שדרות שיזכה בפרס לאחר שיציע את השם המצוין "בית"ר".
אבל לא, בג'יהאד כמו בג'יהאד הולכים עם הראש בקיר. לא קלטתם את שם הרקטות שלנו אז מעכשיו נכתוב אותו בגדול, בעברית, על גבי הרקטות. אז עזבו את זה שזאת טקטיקה פרסומית פרימיטיבית שבחיים לא תתפוס בשוק הצרכני המתוחכם של תחילת המאה ה-21, אבל רבאק, לפחות שיביאו מישהו שמבדיל בין סמ"ך למ"ם סופית.
כתיבת תגובה