מי אמר רכבת ולא קיבל?

הגלוב שמח לארח את נויף שנמצא במקום שבו כולנו (כך נראה לי) היינו שמחים להיות. הנה מה שהוא שלח לנו לקטגוריית "כתב אורח":

השבוע קבלתי בדואר מעטפה שבתוכה הוצפן כרטיס יומי חינמי למערכת התחבורה הציבורית במלבורן (רכבות, חשמליות ואוטובוסים). הכרטיס נשלח מקונקס, החברה הפרטית שמפעילה את הרכבת, כפיצוי בגין איחורים וליקויים בשירות. בכל חודש מפרסמת קונקס בכל התחנות הרכבת את עמידתה בשני קריטריונים שנקבעו בזכיון:

  • לפחות 98% מהנסיעות המתוכננות נסעו בפועל.
  • לפחות 92% מהנסיעות עמדו בזמנים עד חריגה של 5 דקות.

מכיוון שבמרץ מספר הנסיעות שעמדו בזמנים הגיע "רק" ל-90.5%, זכאי ציבור הנוסעים לפיצוי. כל מי שרכש כרטיס נסיעה חודשי עבור מרץ, יכול לקבל כרטיס נסיעה יומי בחינם. ביננו, זה לא פיצוי מי יודע מה. הייתי מעדיף אולי שובר למסאג', הזמנה לאיזו מסעדה טובה, גם למרוח את שר התחבורה בזפת ונוצות היה יכול להיות מספק יותר, אבל נחזור לעיקרון: קריטריונים ברורים ושאפתניים, פרסום תוצאות חודשיות באופן ציבורי רחב היקף, ובהתאם פרמיות או קנסות, הן לקופה הציבורית והן ישירות לנוסעים. קונקס, שמפעילה גם אוטובוסים בישראל, נקנסה בשלוש השנים בהן היא פועלת במלבורן ביותר מ-60 מיליון דולר אוסטרלי (יותר מ-50 מיליון דולר אמריקאי).

ובישראל? ע"פ מדגם של עמותת "על הרציף" בשנת 2006, רק 25% מהרכבות מגיעות באיחור של עד 3 דקות, רובן המכריע מאחר בין 4 דקות לבין 20 דקות, ו-6% מהרכבות מאחר ביותר מ-30 דקות. רכבת ישראל, לעומת זאת, טוענת שבמחצית הראשונה של 2006 הגיעה הרכבת לרמת דיוק של 90%. "רמת דיוק"?!? מי אמר קריטריונים ברורים ולא קיבל?

ע"פ פקודת הרכבות (שהרי אנחנו עדיין חיים תחת חוקים מנדטורים) אם הרכבת איחרה ביותר מחצי שעה, אתה זכאי לכרטיס זהה חינם. זה אולי מתאים למקרים חריגים, אבל די מגוחך כשאיחורים הם עניין שבשגרה. רק לאחרונה פסק בית המשפט פיצויים בסך 2,000 ש"ח לנוסע שרכש חופשי חודשי בשל איחורים חוזרים ונישנים בקו בו נסע.

גם במלבורן רחוקה מערכת הרכבות מלהיות מושלמת. צפיפות מוגזמת בשעות השיא, בעיות בטיחות שנתגלו לאחרונה ונושאים נוספים העלו ספקות לגבי הארכת הזכיון של קונקס, ותהיות האם יש להחזיר את הפעלת הרכבת לידיים ציבוריות. אבל איכשהו פה יש לי הרגשה שקיים מנגנון שמאפשר שקיפות ציבורית ומתן דין וחשבון על תפעול הרכבת.

בישראל אפשר לתת הרבה תירוצים, חלקם טובים, לבעיות ברכבת ישראל. תקציבים שהגיעו באיחור של שנים, תשתיות בעייתיות, ביקוש גובר שמקדים את ההיצע. אבל למרות דיווחים על תוספת של קרונות או שינויים בלוחות הזמנים ומבחר הצעות לשיפור, נדמה לי שאחת הבעיות המרכזיות היא שהרכבת עדיין רואה בציבור הנוסעים מין מטרד שיש לסלקו ולא לקוח שיש לספקו, או לפחות לתת לו דיווח כן על מצבה. לא מפורסמות סטטיסטיקות ברורות על הנסיעות, נוהל הפיצויים לא באמת ידוע, ועדיין מנסים לשכנע את הנהלת הרכבת שחוק חופש המידע חל עליה.

אבל כל זה בעיות ותיקות, ומה עם הבעיה העתידית של הרכבת הקלה בתל אביב? חיפשתי בכל האינטרנט את המכרז המדובר, אבל לא מצאתי. בארץ הייתי פונה ישירות לעיריית תל אביב, אבל מחו"ל זה קצת יותר מסובך איתם. מהם הקריטריונים להצלחה או כשלון שנקבעו ל-MTS החברה הזוכה במכרז? אלו תגמולים היא תזכה לקבל ואלו קנסות יופעלו עליה? האם נזכה לקבל ממנה דין וחשבון אמיתי באופן שוטף מבלי שנצטרך לפנות לערכאות משפטיות?

9 מחשבות על “מי אמר רכבת ולא קיבל?

  1. בנוגע ל – MTS, הקריטריונים די ברורים. הצלחה משמעותה היא, שהחברה הצליחה להקים רכבת קלה. במקרה זה היא תתוגמל באופציה להטריד את הנוסעים, לאחר ללא הפסקה ולבטל רכבות. פרס ראוי ביותר.
    במקרה של כשלון הסנקציות פחות ברורות, אך אם לומדים משהו מנסיון העבר, נבין שמן הסתם, המדינה תשלם להם פיצוי נאה על כך שלקחו פרוייקט שאפתני ונידון לכשלון מראש.

    קשה להתווכח עם ההגיון הזה.

  2. 1. בישראל כזכור לכולם הרכבת היא שירות ממשלתי ולכן זה לא הגיוני שהממשלה תקנוס את עצמה.

    2. אני לא ממש מתרשם מעמידה/אי עמידה ביעדים. אם הקנס היה משמעותי לקונקס היא ודאי תלחץ בזמן הארכת החוזה הקרובה על הנמכת רף השירות לרמה שבה היא תוכל לעמוד. חוסר עמידה ביעדים יכול פשוט להצביע על יעדים לא ריאליים ועמידה ביעדים יכולה להצביע על יעדים נמוכים.

  3. מרק, גם אם השירות הוא ממשלתי (ואולי על אחת כמה וכמה), מן הראוי לקבל מידע מלא על מצבו גם ללא פרמיות או קנסות. במקרה של הרכבת הקלה, כן מדובר בגורם פרטי.
    אני לא ממש מתרשם מכך שאתה לא מתרשם מעמידה או אי עמידה ביעדים. אם לא יקבעו יעדים, אז בטח שלאף אחד לא יהיה מושג איך להעריך את המצב האמיתי של השירות. ברור שמי שקובע את היעדים האלה צריך להבין מה הוא עושה, ולא סתם להקריץ מספרים.
    במקרה הספציפי של קונקס במלבורן, יש חודשים בהם קונקס עלתה מעל הרף שהוצב לה, ובאחרים ירדה מתחת, ובכל פעם בשברי אחוזים או אחוזים בודדים, כך שבהחלט נראה לי שקבעו לה יעדים ריאלים.
    אני בהחלט חושב שלחברה פרטית, שמתכוונת להרוויח כסף ע"י מתן שירות לציבור, ראוי להציב קריטריונים שאפתניים ולא בסיסיים.

  4. "קבעו לה יעדים ריאליים"

    או שאולי מי שקבע את היעדים לא מבין מהחיים שלו והיה צריך לקבוע יעדים יותר גבוהים וקונקס הנמיכה את איכות השירות שהיא מסוגלת לתת לרמה שמצפים ממנה במקום לתת שירות טוב יותר?

    העובדה שבפועל זה בסדר שכל רכבת חמישים בכלל לא תצא מהרציף מעוררת אצלי חלחלה. כלומר בכל חודש עבודה (בהנחה שאני משתמש ברכבת להגיע לעבודה וחזרה) יהיה לי לפחות יום אחד בו אני אשב כמו טמבל בתחנה ואחכה לרכבת הבאה (ולך תדע מתי היא תבוא).
    וכמובן שמתוך יתר הנסיעות שאני מבצע בחודש בארבע מהן הרכבת תאחר ביותר מחמש דקות.

    יתכן שקונקס נותנת שירות יותר טוב מרכבת ישראל (חוכמה קטנה מאוד) אבל יש לי הרגשה שהמשתמשים בה לא מבסוטים במיוחד.

    האם העובדה שקונקס מפרסמת את כל הפרטים על האיחורים שלה מנעה אחד מהם? סביר להניח שלא. מידע שקוף לציבור הוא מאוד נחמד לקשקשנים אינטרנטיים כמונו ונותן לנו חומר לכתיבה, אבל הוא ממש לא מענין את משתמשי הרכבת שרוצים פשוט שירות אמין.

    מצידי שMTS תישמור את הנתונים שלה בבונקר אטומי. כל עוד הרכבות שלה יגיעו בזמן שבו הן אמורות להגיע זה כלל לא יהיה אכפת לי.

    נ.ב.
    אני מניח שרמת השרות של MTS שתיאלץ להתחרות ראש בראש מול אגד, דן, מוניות שירות, ומוניות ספיישל תהיה יותר גבוהה כי להבדיל מרכבת ישראל בתוך המטרופולין של גוש דן לאנשים בהחלט יש אלטרנטיבה. מצד שני מדובר ברכבת עילית שפחות קל לחזות את עיכובי התנועה שתיתקל בהם …

  5. העובדה שקונקס מחויבת לפרסם את תוצאות השירות שלה מאפשרת, לדוגמה, את הדיון שנערך בימים האלה בתקשורת, האם צריך להאריך את החוזה של קונקס בסוף השנה, או לחפש חברה אחרת, או להחזיר את השירות לידיים ציבוריות מלאות.

    אתה אומר: "מצידי שMTS תישמור את הנתונים שלה בבונקר אטומי. כל עוד הרכבות שלה יגיעו בזמן שבו הן אמורות להגיע זה כלל לא יהיה אכפת לי."

    ואני שואל: איך תדע שהרכבות שלה הגיעו בזמן? אתה מתכוון לעמוד בעצמך בכל התחנות ולבדוק את כל הרכבות? זה בדיוק המידע שאני רוצה ש-MTS תהיה מחוייבת לדווח.

  6. את המידע האם הרכבות הגיעו בזמן קל לקבל – כל מה שצריך לעשות הוא להפריד את מערך בקרת תנועת הרכבות מתפעול קוי הרכבת ולקבל דיווח מהבקרה על הביצוע בפועל. זה דומה לצורה בה חברות תעופה לא מנהלות נמלי תעופה.

    ולפי מה האדונים הנכבדים שדנים בעתידה של קונקס יודעים מה תהיה איכות השירות של המחליפה שלה? מה יגרום לאותם גופים שכשלו בבחירה של קונקס לבחור נכון בפעם הבאה? האם האוסטרלים שוב יתקעו ל שלוש שנים עם שירות רכבות גרוע ומה הם יעשו בזמן הזה? ישבו ברציף ויגידו "הרכבת מאחרת, אבל לפחות אנחנו יודעים כמה היא אחרה שבוע שעבר"?

    ואם נחזור לנושא הMTS – MTS תהיה רכבת עילית. כלומר היא תסבול מרמזורים ופקקי תנועה שיביאו לכך שזמני הנסיעה שלה לא יהיו דטרמיניסטיים כמו אלו של רכבת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: