ושנאת לרעך כמוך

הרב דב ליאור, הרב החביב והמתון של הישוב החביב והמתון קריית ארבע, נדרש לסוגיית קליטת הפליטים הסודניים מדארפור המבקשים מקלט בישראל. האם יטיף לנו כבוד הרב שיש לסייע לגר בקרבנו? האם מצווה לעזור לאנשים מסכנים, שסבלו ייסורים, על ידי פורעים ובחסות המשטר? האם מחובתנו לעצור רצח עם נורא, שרבים מזהים אותו עם זה שבוצע ביהודים לפני אך 60 שנה?

ודאי שלא. כבוד הרב החביב והמתון מודאג מהאפשרות שמוסלמים (!) יגורו בארץ ישראל. הרי הם יכולים להתחבר עם שונאינו. כולם ערבים, לא? וחוץ מזה, סודנים נלחמו בנו במלחמת השחרור. לא נשכח ולא נסלח. אולי אפילו קצת מגיע להם.

תזכורת קלה למה שקורה היום: דארפור היא אזור במערב סודן, בו חיים בעיקר שבטים ממוצא אפריקאי. גם הם, כמו רוב תושבי סודן, מוסלמים; אבל הם סובלים מאפלייה על רקע גזעי מצד הממשלה, הנסמכת על התושבים ממוצא ערבי. למרות הסכם שהבטיח שיתוף במוסדות השלטון וברווחי הפקת הנפט, שנחתם ב-2003 (אחרי עשרות שנים של מלחמות אזרחים עם הפוגות), התושבים האפריקאיים לא זכו ליחס הוגן, וקבוצות המורדים החלו להתקיף תחנות משטרה ובסיסי צבא.

ממשלת סודן, שלא מעוניינת בלחץ בינלאומי שעלול לפגוע בהכנסותיה מנפט, השתמשה בטריק בו משתמשת איראן כבר שנים: תמיכה, מימון וציוד של מיליציה שאינה הצבא הסדיר. וכך, למרות שבשנות ה-90 השימוש שעשתה ממשלת סודן בג’נג’אוויד בדרום המדינה גרם להפרה מאסיבית של זכויות אדם ולהמוני פליטים, התחילה שוב הזרמת כספים וציוד לארגון זה, וכן אספקה של מודיעין צבאי. ההשפעה היתה מיידית: עד לאביב 2004 מניין ההרוגים בקרבות בדארפור הגיע לעשרות אלפים, רובם המוחץ מהאוכלוסיה הלא-ערבית, ועד כמיליון איש הפכו פליטים בארצם; משקיף של האו”ם דיווח בפירוש שכפרים ערביים נעזבו לנפשם, בעוד כפרים לא-ערביים הותקפו באופן שיטתי. עשרות אלפי פליטים ברחו לצ’אד, השכנה ממערב, וכך פרצו קרבות גם בין צבא צ’אד למיליציות הסודניות.

בינתיים, המצב הולך ומדרדר. מקורות המחיה של הפליטים מוגבלים, והג’נג’אוויד משתמשים באונס כנשק, רוצחים ללא אבחנה, וגם כריתת איברים חביבה עליהם. נסיונות בינלאומיים לפתרון הסכסוך ולסיוע הומניטרי נתקלים בסירובים וקשיים שמערימה ממשלת סודן, שאין לה בעצם שום עניין לסייע לתושבי דארפור; גם כניסת עיתונאים לאזור מוגבלת מאוד, כדי שמימדי האסון לא יחשפו. אם יש רגיעה של כמה שבועות והאו”ם מצליח להזרים לאזור מזון ותרופות, הסודנים יוזמים את חידוש הקרבות כדי להפריע.

בגלל הקושי בגישה לאזור, אין מספרים מדויקים על מימדי האסון בדארפור. ב-2004 העריך ארגון הבריאות העולמי כי מתחילת 2003 מתו חמישים אלף איש, רובם מרעב; חודש לאחר מכן המספר עודכן לשבעים אלף מרעב ומחלות בלבד, ללא הרוגי הקרבות. במרץ 2005 הערכת הבריטים עמדה על שלוש מאות אלף, האו”ם העריך כי עשרת אלפים מתים בחודש מרעב ומחלות, וכשני מליון נותרו ללא בית. הערכת האו”ם נכון לספטמבר 2006 היא “למעלה מארבע מאות אלף נספים”.

הרב דב ליאור לא מייצג את עמדת היהדות כולה, אבל ציטוטים אחרים לא מצאתי. דעתו בהחלט מאפיינת את מעשי מדינת ישראל, שמזהה פליטים מדארפור כנתיני אויב ומשליכה אותם לכלא. האם זה מה שאנו צריכים לעשות? האם לא מוטלת עלינו החובה לעשות כל שביכולתנו לסייע להם? כנראה שלא, כי כפי שכתב כבוד הרב, “אנו במצב מלחמה, מוקפים אויבים, ואנו לא יודעים האם מחר יתחברו עם שונאינו”. מעניין, כי פרעה השתמש נגד עם ישראל בתירוץ הזה בדיוק: “והיה כי-תקראנה מלחמה ונוסף גם-הוא על-שונאינו” (שמות א’ 10).

25 מחשבות על “ושנאת לרעך כמוך

  1. תירוצים של רבנים זה משהו שתמיד טוב לשמוע. בעיקר כדי לדעת איזה תירוצים לא עובדים.
    וד”א: פוסט מצויין!
    nadavs

  2. הכל קשור לעיצוב דמות היהודי החדש או הישראלי החדש, שמשהה את המוסר שלו כשמדובר בגויים. לא לחינם מסרסים את אמירתו של הרמב”ם “כל המציל נפש אחת – כאילו הציל עולם מלא” ל”כל המציל נפש אחת מישראל מעלה עליו הכתוב כאילו הציל עולם מלא”

  3. ישראל מתעלמת מרצח העם בסודאן כבר שנתיים לפחות. שווה לקרוא את התגובות; הן מחכימות.

    אגב, “כל המציל” וגו’ איננה אמרה של הרמב”ם ואף אחד לא סילף אותה. שתי הגרסאות קיימות. הגרסה “של כל המציל אדם” קיימת בתלמוד הבבלי; זו של “כל המציל אדם מישראל” נמצאת בתלמוד הירושלמי.

  4. בושה וחרפה שככה מתבטא מנהיג בישראל
    אנחנו לא מפספסים אף הזדמנות לשאול “איפה העולם היה” או “כולם ידעו ושתקו” כשמדובר בשואת היהודים, אבל כשמדובר בסבל של אחרים אנחנו אדישים.
    אמנם פוסט מצוין אבל הלב נחמץ.

  5. כל הכבוד על הפוסט.
    העם הישראלי הוא עם באמת מאוד מוכשר. הוא תופס את עצמו כהמוני וטוב ובאותו הזמן מסרב לעשות כל דבר שקשור בכך.
    אם היינו באמת ובכנות רוצים בטובת כולם, והיינו קצת אנושיים, היינו דואגים לפליטים. אבל אנחנו יודעים הכי טוב לשחק את האנושיים. במקום להיות כאלו בעצמנו אנחנו באים בטענות אל העולם למה הוא לא כזה.

  6. בכל פעם שאני קורא על שואה במקום אחר אני חושב לעצמי – מה אני עושה עם זה.
    התשובה היא כלום. מקסימום כמה מילים על פיסטוקים ביום שישי. ככה אני, עסוק עם הצרות הקטנות שלי (גדולות אבל קטנות) וככה כנראה כולם.

    ככה כולם היו גם אז… וזה הדבר הכי עצוב.

    וההוא גזעני, נו, שילך קיבינימט. יש הרבה כאלו.

  7. פוסט מעולה! “הארץ” מנסה כבר הרבה זמן להעלות את הטבח בדארפור לתודעה ללא הצלחה מרובה, לצערי. גם “יד ושם” השמיעו את קולם בעניין (בדרכם החלושה משהו) בתחילת החודש.

  8. אמיר: זה לא שאלה של תרומה אישית. זה משהו שצריך להיעשות ברמת המדינה.
    לפחות לא לשים את הפליטים בכלא – בתור התחלה.

  9. ציטוטים אחרים:
    “הרב לאו: אנו עצמנו נרדפנו לפני 60 שנה והגענו לישראל כפליטים. יש לעשות מחווה כמו שבגין נתן אזרחות לפליטים מווייטנאם שנסו לישראל”. http://www.inn.co.il/News/News.aspx/161013
    הציטוט הזה כבר ממרץ.
    לא מצאתי אזכור ברשת אבל ברדיו ציטטו גם היום את הרב (שבכל זאת, מעמדו מכובד מעט יותר מאשר הרב ליאור) שאומר שצריך לתת מעמד לפליטים בכפוף לבדיקה בטחונית ספיציפית לכל אחד.

  10. עפרונית – יש לך טעות. הרב לאו מכובד בחוגים חילוניים, אבל מעמדו כפוסק הלכה נחות ביותר. לעומת זאת, הרב ליאור נהנה מיוקרה רבה למדי בציבור הדתי לאומי.

  11. רואה שחורות או רואה שחורים ?
    הרב ליאור נהנה מיוקרה בחלק מסויים מאוד של הציבור הדתי לאומי. הציבור הזה, מורכב מתת זרמים שההבדלים ביניהם עצומים.
    אני מוכן לשים את ידי הדוסית באש שרוב הציבור הדתי לאומי מזרוחניקי מתבאס מאמירות עלובות כמו של הרב ליאור.

  12. היות ואני שייכת לחוגים חילוניים, אני לא אתווכח איתך על שאלת היוקרה של הרבנים. אבל לומר שאין קולות אחרים ביהדות, זה לא. אין ספק שהרב לאו מייצג לפחות חלק שאיננו אזוטרי בעמדת היהדות.

    הנה, מעודכן מהיום:

    התבטאותו של הרב לאו בעניין פליטי דרפור באה על רקע קריאות של רבנים שלא לאפשר לפליטים הסודנים להיכנס ארצה, וזאת על רקע היותם מוסלמים. בגלי צה”ל דווח, כי הרב לאו כתב במכתבו כי “אנו בני העם היהודי שסבלנו מרדיפות ומהתעלמות העולם לגורלנו, הגענו ארצה כפליטים. חלילה לנו להתעלם מסבלם ומצוקתם של עמים אחרים”.

    למכתבו של הרב לאו קדמה החלטה של משרד החוץ על הוצאה לפועל של תכנית לסיוע לפליטים בסך 5 מיליון ש’. התוכנית גובשה על ידי מנכ”ל משרד החוץ אהרון אברמוביץ’ ועליה לעבור את אישורה של שרת החוץ ציפי לבני. המימון לתוכנית צפוי להגיע מתקציב ממשלתי וכן מגיוס תרומות

    http://news.walla.co.il/?w=//1110794

  13. טעות בידך. השבטים האפריקאים בהם נעשה רצח עם אינם מוסלמים. המוסלמים טובחים בהם על רקע דתי נטו כחלק מקיום מצוות הג’יהאד העולמי שבחרו להגשים בעולמנו ראשי הדת המוסלמית המודרנית. אני לא אומר שלא יכול היה להיות אחרת, אדרבא, היו תקופות בהסטוריה בהן האיסלאם היה מתון. אבל לא היום. אותו דבר קורה בסומליה, בצ’אד, וגם בקונגו מעורבת הממשלה הסודנית האיסלאמית-מיליטנטית בטבח הנורא. אפריקה כולה סובלת תחת ידו של האיסלאם המתפשט והולך אל היבשת כולה, ועושה זאת בכוח הזרוע. באונסים, ברציחות, בפשעים נוראים מהגרועים בתולדות המוסר האנושי. דב ליאור סתם טיפש כי הוא לא מבין שאותם קורבנות לא מוסלמים של הג’יהאד עלולים להיות מחר גם אזרחי ישראל שנמצאים חזק על הכוונת של אל קעידה ושל איראן. ומי יש לנו להגן על עצמנו? אולמרט. אה, וליברמן ה”גאון”. שניהם עסוקים הרבה יותר ברווחיהם הפרטיים ובהתחמקות מעוררת השתאות מפרשיות שחיתות ושוחד (ראה הידיעות כי ליברמן נחקר ע”י משטרות אוסטריה וקפריסין על מליוני דולרים (!) שקיבל לכאורה מהמיליונר האוסטרי מרטין שלאף, אותו שלאף שנחשד בהעברת 3 מיליון דולר לכאורה לשרון בעת ההתנתקות).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תצוגה מקדימה: